Työpaikka (pomot) on ärsyyntyneitä kun minulla on lapsi
Äitiysloma ja hoitovapaa meni ok, koska ottivat siihen minulle sijaisen. Mutta kun palasin työhön, niin ovat selvästi todella ärsyyntyneitä siitä, että minulla on lapsi. Palasin 80 pros työajalle, joka siis on ihan sallittu juttu, eivät voineet sitä minulta evätä. Mutta tekivät selväksi miten hankalaa ja negatiivista se on, etten ole kokopäiväisenä. Ja huomauttelevat asiasta aina välillä edelleen. Aina kun lapsi sairastuu, niin saan vihat niskoilleni, vaikka minulla on tessin mukaan oikeus olla silloin kotona hoitamassa lasta. Minulle valitetaan koko ajan siitä, että lapsen isä ei osallistu sairauspäiviin. Minkä minä sille voin? Se harmittaa minuakin, mutta en voi aikuista miestä pakottaa. Olen muuttunut lapsen takia pidetystä ja arvostetusta työntekijästä ärsytyksen ja lähes vihan kohteeksi. Juristi sanoi minulle, ettei voi auttaa, koska kuitenkin pomot suostuu antamaan minulle lakisääteiset oikeudet, huonolle johtamiselle ei voi mitään. Onko kukaan muu kokenut vastaavaa? Sote-ala kyseessä.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää lapsen sairastuessa joka kerta tuoda sekä lääkärintodistus lapsen sairaudesta että puolison työnantajalta kirjallinen todistus siitä, että lapsen toinen vanhempi on ko. päivänä ollut töissä eikä vapaalla. On muuten ihmeesti vähentänyt lasten sairastelujen takia poissaoloja, koska jos molempia lappuja ei toimita (neuvolasta puhelimitse saatu sairausloma ei kelpaa), niin hoitovapaa on palkaton. Ja tämä on ihan laillista!
Asiallista. Miksei tuo olisi laillista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pitää lapsen sairastuessa joka kerta tuoda sekä lääkärintodistus lapsen sairaudesta että puolison työnantajalta kirjallinen todistus siitä, että lapsen toinen vanhempi on ko. päivänä ollut töissä eikä vapaalla. On muuten ihmeesti vähentänyt lasten sairastelujen takia poissaoloja, koska jos molempia lappuja ei toimita (neuvolasta puhelimitse saatu sairausloma ei kelpaa), niin hoitovapaa on palkaton. Ja tämä on ihan laillista!
Oletko homo vai miksi kyselet tyhmiä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Pitää etsiä joku kohta nyt sieltä helpotetuista irtisanomis-päätöksistä, että näistä päästään lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työntekijöistä ei usko, että heidän tulee ihan oikeasti kyetä todistamaan se, että sairaan lapsen kanssa ei ole samaan aikaan kahta vanhempaa/huoltajaa. Ja että jos tätä ei suostu osoittamaan, niin lapsen hoitaminen on palkatonta.
Jos nykyinen työni loppuu, en aio enää hakeutua töihin ollenkaan. En jaksa enää jatkuvaa valitusta terveydestäni. En käy enää vapaa-ajalla muualla kuin luonnossa ulkoilemassa ja pakolliset asiat hoitamassa, jotta en sairastuisi. Töissäkin yritän käydä paikan päällä vain pakolliset, jotta ei tarvitsisi saada näiden valittajien pikkuflunssia, jotka minulle ovatkin sitten perussairaana viikkojen sairastelurupeama. Naamaani en koske ollenkaan, jollen ole kirjaimellisesti sekunti sitten pessyt käsiäni.
En tiedä, millä rahalla elän sitten, mutta se on sen ajan ongelma. Eläkkeelle en tule pääsemään koskaan, koska työkyky ei ole ongelma vaan terveenä pysyminen. Olen kyllä työkykyinen terveenä, mutta kun en tahdo pysyä terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työntekijöistä ei usko, että heidän tulee ihan oikeasti kyetä todistamaan se, että sairaan lapsen kanssa ei ole samaan aikaan kahta vanhempaa/huoltajaa. Ja että jos tätä ei suostu osoittamaan, niin lapsen hoitaminen on palkatonta.
Erikoista. Minusta tuo on kuitenkin aika pieni vaiva siihen nähden, että sitten saa rahallisen korvauksen. Monessa maassa ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Oletteko te kaikki muut työikäisinä syntyneet valmiiseen ammattiin? Teidän takianne ei ole ollut vanhempien poissaoloja töistä, ei lapsilisiä, päivähoitoa, koulutusta, opiskelua? Teillä ei ole, eikä tule omia lapsia, tai jos on, onko teillö puoliso/sukulainen/joku muu, joka hoitaa lapsenne sairastumiset ja muut vanhemman läsnäoloa vaativat asiat. Tai onko työpaikkanne 16 vuotiaiden pelifirma?
Olen eri, mutta lapsuudenkodissani jäivät kumpikin vuorotellen pois. Useimmiten isä, vaikka oli yrittäjä.
Eri. Eri sukupolvia varmaankin edustamme. Minun lapsuudenkodissani ei olisi tullut kuuloonkaan, että isä olisi jäänyt lasten takia pois työstä. Omien lasten aikaan joskus harvoin sain lastemme isän millään tavoin hoitamaan lapsia. Kerrankin oli hakenut kahdeksankymppisen kummitätinsä lasta hoitamaan, kun minun oli pakko mennä töihin. Omien lasten perheissä jakavat hoitovuoroja, yhdessä perheessä isä hoitaa useammin.
Sote-ala joten oletan naisvaltainen.
Luulisi heidän jos kenen tietävän, että kun sen penikan tunkee päiväkotiin niin 90% todennäköisyydellä rumba on varma. Ensin lapsi sitten itse ja viikon päästä seuraava kuten täällä jo kerrottiin. Sille ei vaan voi mitään ! Paitsi jäädä kotiin puoleksi vuodeksi tai jotain.
Se ketä lasta hoitaa on perheen sisäinen asia. Ei esimiehellä ole siihen mitään sanomista enkä suosittelisi edes yrittämään.
Tiedän tasan tarkkaan mitä toi kierre on , jos lohduttaa niin parin vuoden jälkeen helpottaa ja koulussa tuskin koskaan kipeä , ainakin meillä
Olen joutunut saman kohteeksi ja sama ala kyseessä, ei hoitoala vaan sosiaaliala. Kun Lenin esikoisen vanhempainvapaan jälkeen töihin 78% työaikaan, minulle sanottiin, että se on sitten viidelle päivälle jaettava työaika. Eli antoivat luvan tehdä 78% työaikaa siten, että jokainen työpäivä on lyhyempi. Ei sopinut minun ehdotus, että olisin poissa yhden päivän viikosta. Minä ajattelin, että sama se sitten minulle, koska kokoaikatyötä en aikonut tehdä ainakaan vuoteen.
Kun toinen lapsi oli syntynyt, taloudellisista syistä menin kokoaikatyöhön, kun hän täytti yhden vuoden. Meillä oli kaksi lasta päiväkodissa, mikä oli kallista hoitomaksujen suhteen ja laskin, ettei 80% työaika kannata. Kun vauva meni päiväkotiin, hän alkoi sairastella. Flunssaa ha mahatautia lähinnä. Myöhemmin toki meille selvisi, että päiväkodin rakennus oli mikrobivaurioitunut ja homeitiöt saattoikin olla se syy, miksi oli vähän väliä flunssassa. Minulta kysyttiin, eikö miehen kanssa voi jakaa poissaoloja. Kyllä voi ja niin me jaettiinkin. Työpaikalla esimies ei vaan millään ymmärtänyt, että flunssa voi kestää viikon, jolloin minä olen poissa 2-3 päivää ja mies voi joutua olemaan poissa myös 2-3 päivää. Vuoden ikäisten flunssat voi kuulemma kestää vielä yli viikonkin, etenkin jos menee tulehdukselliseksi. Kun ei ole itse pomon tarvinnut jäädä sairasta lasta hoitamaan, eihän niillä ole edes tajua siitä, miten paljon lapsi voi sairastaa ja miten monta päivää se kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kaikki muut työikäisinä syntyneet valmiiseen ammattiin? Teidän takianne ei ole ollut vanhempien poissaoloja töistä, ei lapsilisiä, päivähoitoa, koulutusta, opiskelua? Teillä ei ole, eikä tule omia lapsia, tai jos on, onko teillö puoliso/sukulainen/joku muu, joka hoitaa lapsenne sairastumiset ja muut vanhemman läsnäoloa vaativat asiat. Tai onko työpaikkanne 16 vuotiaiden pelifirma?
Olen eri, mutta lapsuudenkodissani jäivät kumpikin vuorotellen pois. Useimmiten isä, vaikka oli yrittäjä.
Eri. Eri sukupolvia varmaankin edustamme. Minun lapsuudenkodissani ei olisi tullut
Joo ei se minunkaan lapsuuden aikana aivan tavallista ollut. Käsittääkseni kansainvälisten kyselyjen mukaan suomalaisäidit ovat edelleen OECD-maiden stressaantuneimpien joukossa, koska meillä kyllä työt jakaantuvat tasa-arvoisesti, mutta lastenhoito ei.
Ehkä lapsuudenkodin mallin vuoksi minulle on vähän vaikea ymmärtää perheitä joissa lastenhoito jakaantuu niin epätasaisesti. Valitsin varmaan puolitietoisesti sellaisen miehen joka hoiti jo teininä vapaaehtoisesti sisarustensa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää etsiä joku kohta nyt sieltä helpotetuista irtisanomis-päätöksistä, että näistä päästään lopullisesti.
Miten niin pitäisi etsiä? Onhan se jo tulossa, eikä sillä muutaman vuoden tähtäimellä ole mitään merkitystä. Kuka hullu tänne enää lapsia tekisi? Tulevaisuus on mitä ihanin. Ei inhottavia räkänokkia missään. Ei laiskojen mammojen (kaunisteltu) hyökkäysvaunuja ihmisten tiellä. Ei lintsareiden poissaoloja töistä muka lapsen sairauden takia. Työ-ikäiset saavat harrastaa ja nauttia elämästään. Vanhuksille kunnon dropit, etteivät ole vaivoiksi työnsankareille, jotka saavat uurastaa kellon ympäri tärkeyttään toisilleen hokien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voit muuttaa Amerikkaa. Te työelämässä olevat kitisette aina kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös. Onneksi on vakuutus, kun yksityiseltä lääkäriasemalta harvoin selviää käynnistä alle 250€. Julkiselle ei ole ole toivoakaan edes yrittää kipeän lapsen kanssa. Eikä muutenkaan ole järkevää jonottaa tunteja siellä saamassa lisätartuntoja. Vakavammissa tapauksissa yksityiseltä lähettävät kuitenkin julkiselle, kun eivät pysty kaikkea hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Kun ei ole itse pomon tarvinnut jäädä sairasta lasta hoitamaan, eihän niillä ole edes tajua siitä, miten paljon lapsi voi sairastaa ja miten monta päivää se kestää."
Aivan saman kokenut. Puolisoni esimies ihmetteli, että miten ihmeessä lapset sairastavat niin paljon, että ei kyllä heidän lapsensa noin sairastelleet. Me myös hoidamme puoliksi lasten sairastelut. Myöhemmin toisessa yhteydessä selvisi, että hänen vaimonsa ja erityisesti molempien isovanhemmat hoitivat lasten sairastamisen, joten ei tullut poissaoloja. Eikä tullut sitä myötä ymmärrystäkään, että todella monella nykyvanhemmalla tukiverkostoa ei ole, mahdollisesti elossa olevat isovanhemmat ovat ikääntyneitä ja eivät jaksa lapsia hoitaa ja he voivat myös asua satojen kilometrien päässä, vaikka halua ja voimia lastenhoitoon olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi syy pysyä työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi heidän jos kenen tietävän, että kun sen penikan tunkee päiväkotiin niin 90% todennäköisyydellä rumba on varma. Ensin lapsi sitten itse ja viikon päästä seuraava kuten täällä jo kerrottiin. Sille ei vaan voi mitään ! Paitsi jäädä kotiin puoleksi vuodeksi tai jotain.
Se ketä lasta hoitaa on perheen sisäinen asia. Ei esimiehellä ole siihen mitään sanomista enkä suosittelisi edes yrittämään.
Tiedän tasan tarkkaan mitä toi kierre on , jos lohduttaa niin parin vuoden jälkeen helpottaa ja koulussa tuskin koskaan kipeä , ainakin meillä
Totta, esimiehellä ei ole mitään sanomista siihen, kuka lasta hoitaa. Eikä lasta hoitavalla vanhemmalla ole sanomista siihen, maksaako työnantaja palkkaa ko. ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se laillista ja meillä on aina ollut tuo sääntö. Joko lääkärintodistus tai sairaanhoitajan todistus terveyskeskuksen päivystyksestä pitää olla ja lisäksi dokumentti siitä, että puoliso on estynyt hoitamasta. Se dokumentti on joko esihenkilön allekirjoittama todistus tai sitten työvuorolista. Kaikissa paikoissa ei ole työvuorolistaa, esimerkiksi miehelläni on liukuva toimistotyöaika, ei mitään työvuorolistaa tehdä. Liukuma on klo 07-19 välillä. Hänen osaltaan ainoa mahdollinen dokumentti on siis esihenkilön allekirjoittama todistus, että on estynyt hoitamasta sairasta lasta näinä ja näinä päivinä työnsä takia.
Minkä itse olen kokenut ongelmalliseksi, niin sen terveyskeskuksen päivystyksessä istumisen. Viimeksi kun olen siellä istunut 8-vuotiaan kuumepotilaan kanssa, odotettiin 2 tuntia käytävällä. Aika kivasti varmaan kaikkiin sairaisiin vanhuksiin tarttuu pöpöt, kun tuodaan tartuntatautisia lapsia sinne. Joskus meille on kyllä kirjoitettu etänä. Koronarajoitusten aikaan terkkarille ei saanut mennä, jos on flunssaoireita,
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan ole monille epäselvää, ketä lasta hoitaa. Sairasta lastahan sitä hoidetaan, terveet menevät päiväkoteihin ja kouluihin. Penikoita olen kuullut vietävän päivähoitoon, mutta se lienee ihan rikkaimpien elämässä mahdollista. Onhan niille Fifi-Puudeleille ja muille karvalapsille kylpylöitäkin kuulemani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, esimiehellä ei ole mitään sanomista siihen, kuka lasta hoitaa. Eikä lasta hoitavalla vanhemmalla ole sanomista siihen, maksaako työnantaja palkkaa ko. ajalta.
Työnantajan edellytetään noudattavan kulloinkin voimassa olevaa työehtosopimusta. Jos sairaan lapsen hoitovapaa on kirjattu palkalliseksi niin kyllä, vanhemmalla on sanomista ja paljonkin.
Meillä pomo on ainoa, joka on kotona sairaan lapsen kanssa yhtenään. Hänen vaimonsa on opettaja, joten heille on helpompaa varmaan noin.