Työpaikka (pomot) on ärsyyntyneitä kun minulla on lapsi
Äitiysloma ja hoitovapaa meni ok, koska ottivat siihen minulle sijaisen. Mutta kun palasin työhön, niin ovat selvästi todella ärsyyntyneitä siitä, että minulla on lapsi. Palasin 80 pros työajalle, joka siis on ihan sallittu juttu, eivät voineet sitä minulta evätä. Mutta tekivät selväksi miten hankalaa ja negatiivista se on, etten ole kokopäiväisenä. Ja huomauttelevat asiasta aina välillä edelleen. Aina kun lapsi sairastuu, niin saan vihat niskoilleni, vaikka minulla on tessin mukaan oikeus olla silloin kotona hoitamassa lasta. Minulle valitetaan koko ajan siitä, että lapsen isä ei osallistu sairauspäiviin. Minkä minä sille voin? Se harmittaa minuakin, mutta en voi aikuista miestä pakottaa. Olen muuttunut lapsen takia pidetystä ja arvostetusta työntekijästä ärsytyksen ja lähes vihan kohteeksi. Juristi sanoi minulle, ettei voi auttaa, koska kuitenkin pomot suostuu antamaan minulle lakisääteiset oikeudet, huonolle johtamiselle ei voi mitään. Onko kukaan muu kokenut vastaavaa? Sote-ala kyseessä.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vain sivuhuomautuksena totean, että miesvaltaisilla työpaikoilla ei toiset työntekijät koskaan kärsi siitä, jos joku isä on poissa lapsensa sairastumisen takia.
Ei pidä paikkaansa. Ei esimerkiksi raksalla työnjohtoon tai insseiksi ilmesty mistään sijaista, jos joku on sairaana.
Niin inssi ei voi olla pois hoitamassa lasta, kun kapitalistin rakennushankkeet myöhästyy. Hänen vanhustenhoidossa työskentelevä vaimonsa voi, vaikka joku kuolisi?
Työnantaja voi palkata lastenhoitajan, jos ei halua työntekijän olevan pois lakisääteisellä oikeudellaan. Jonkun kun pitää niitä uusia työntekijöitä kasvattaa tähän maahan.
Tän takia olen poliittisesti kannattanut sellaista että lasten kanssa kotona oleva saa täyden palkan ja ei tule edes työmaalle.
Kun on niin vaikeeta työnantajilla. Maksetaan tukina että pysyy poissa työstä.
Lapsettomana joudun usein tekemään ne perheelisten poissaolijoiden työt omieni lisäksi. Kun tuo jatkuu vuodesta toiseen, on kieltämättä tullut mieleen, että missä on minun oikeus kieltäytyä paikkaamasta toisen odottamattomia poissaoloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Sulle ei koskaan kelpaa MIKÄÄN aloitus!
Toki kelpaa. Mutta ei näin huonot provot. Ens kerralla ees vähän yritystä peliin tai sitten jätät vaan suosiolla homman niille, jotka hallitsee provoilun taidon paremmin.
Miksi ihmeessä aloitukseni olisi provo? Outo idea sinulta. Enkä edes ole ollenkaan ainoa nainen, jolle on käynyt niin, että joutuu lapsen saatuaan eitoivotuksihenkilöksi pomojen silmissä. Ap
Ap, et todellakaan ole ainoa. Aivan samoja kokemuksia. MInulla on vielä kolme pientä lasta. Kaikki ovat hoidossa/koulussa ja tottakai näin pienten kanssa sairastamista riittää. Ja samalla itsekin ja puoliso sairastuu monet kerrat, vaikka mitä tekisi. Yritin pitkään tehdä etätyötä silloin kun lapsia on sairaana, mutta uuvuin nopeasti kyllä siinä itsekin. Ja pienet lapset tarvitsevat vanhempiaan, kun sairastavat. Vaihdoin työpaikkaa kolmannen lapsen synnyttyä. Perhemyönteiseksi itseää kuvaava työpaikka osoittautuikin ihan joksikin muuksi. Perhemyöteisyys oli kauniita korulauseita vain. Me hoidetaan puolison kanssa lasten sairastamiset puoliksi, mutta silti kuuluu napinaa ja syyttelyä. Olen aina ollut pidetty ja hyvä ja tunnollinen työntekijä, mutta lastensaanti kyllä näemmä tämän muutti. Olen itse todella pettynyt työelämään suhteessa siihen, miten lapsiperheeliseen suhtaudutaan. Suomessa on matala syntyvyys ja lapsia toivotaan lisää, mutta työelämän vastaanotto on negatiivinen, torjuva, joustamaton ja lapsikielteinen ja vaikutukset erityisesti äidin uraan ovat syviä ja pitkäkestoisia. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Oletteko te kaikki muut työikäisinä syntyneet valmiiseen ammattiin? Teidän takianne ei ole ollut vanhempien poissaoloja töistä, ei lapsilisiä, päivähoitoa, koulutusta, opiskelua? Teillä ei ole, eikä tule omia lapsia, tai jos on, onko teillö puoliso/sukulainen/joku muu, joka hoitaa lapsenne sairastumiset ja muut vanhemman läsnäoloa vaativat asiat. Tai onko työpaikkanne 16 vuotiaiden pelifirma?
Hyvä kun lapsia tehdään, työ ja hoitoajat jopa stressaavat työntekijää. Kuitenkin ohjeet ja oikeus lasten hoitoon on olemassa, niitä noudatettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi lapsen takia saikuttelija ja kyllähän se turhauttaa koko porukkaa ja laskee yleistä motivaatiota. Yritetään saada se savustettua ulos.
Oletteko te kaikki muut työikäisinä syntyneet valmiiseen ammattiin? Teidän takianne ei ole ollut vanhempien poissaoloja töistä, ei lapsilisiä, päivähoitoa, koulutusta, opiskelua? Teillä ei ole, eikä tule omia lapsia, tai jos on, onko teillö puoliso/sukulainen/joku muu, joka hoitaa lapsenne sairastumiset ja muut vanhemman läsnäoloa vaativat asiat. Tai onko työpaikkanne 16 vuotiaiden pelifirma?
Olen eri, mutta lapsuudenkodissani jäivät kumpikin vuorotellen pois. Useimmiten isä, vaikka oli yrittäjä.
Työelämä tulee jo ihan liikaa lapsiperheitä vastaan. Johonkin on raja vedettävä.
Kaikki saikut kakaroiden takia pitäisi saada omavastuulle. En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi vıtussa työnantajan pitäisi maksaa penikoiden sairastelut. Toivottavasti hallitus tekee asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saikut kakaroiden takia pitäisi saada omavastuulle. En ole ikinä ymmärtänyt, että miksi vıtussa työnantajan pitäisi maksaa penikoiden sairastelut. Toivottavasti hallitus tekee asialle jotain.
Älä sure, muutaman vuoden kuluttua Suomeen ei synny enää yhtään lasta.
Tehkää lisää lapsia, syntyvyys on liian matala! Mutta ette saa olla kelan tuilla kotona, menkää töihin! Mutta ette saa myöskään olla pois töistä, kun lapsenne on kipeinä!
Kun mikään ei kelpaa tässä maassa yhtään kellekään...
Työnantajalla on mahdollisuus myös kustantaa hoitaja sairaille lapsille, jos kerta töihin meno on niin tärkeää. Liian monet vievät puolikuntoiset lapset päiväkotiin, jonka vuoksi sairastumisia on entistä enemmän. Ratkaisuna voisi siis myös olla työnantajan järjestämä päivähoito, ja sitten työnantaja voisi määrittää kuinka sairaita lapsia voi hoidossa olla.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää lisää lapsia, syntyvyys on liian matala! Mutta ette saa olla kelan tuilla kotona, menkää töihin! Mutta ette saa myöskään olla pois töistä, kun lapsenne on kipeinä!
Suomessa aina kaikki on oma vika ja ongelmia ei saisi olla. Pitäisi olla täydellinen kaikilla elämänosa-alueilla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana joudun usein tekemään ne perheelisten poissaolijoiden työt omieni lisäksi. Kun tuo jatkuu vuodesta toiseen, on kieltämättä tullut mieleen, että missä on minun oikeus kieltäytyä paikkaamasta toisen odottamattomia poissaoloja?
Mutta tämä on sen työnantajan vika, ei niiden perheellisten. Työnantajan pitäisi laskea miehitykseensä se huomio, että olemme ihmisiä ja mm sairastumme, muu on vain huonoa suunnittelua.
Sinä olet varmaan niitä naisia jotka tekee vajaata viikkoa ja tekee vähemmän töitä yleensäkin ja on jatkuvasti saikulla mutta kuitenkin uhriutuu ja syyllistää miehiä kun miehet tienaa enemmän kuin sinä vaikka teet vain osan siittä työmäärästä mitä miehet tekee
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ristiaallokkossa oleminen on todella kuormittavaa.
Ai enttä mua entisenä pomona sylettää nämä kuviot, että vain toinen vanhemmista jää hoitamaan lasta ikäänkuin hänen työnsä olisi vähäpätöisempi kuin toisen. Näitä kuvioita oli entisessä työssäni usealla työntekijällä, lapsi sairas-saikkuja kertyi vuodessa kymmeniä päiviä. Välillä kyllä tuntui siltä, että tuskinpa puolisoa edes kysyttiin jäämään, kun oli niin mukava itsekin jäädä kotiin lepäilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin tuossa niin, että irtisanoutuisin ja ottaisin vain keikkavuoroja. Jos sote-ala kyseessä niin töitä löytyy ja silloin olet tietenkin vapaa olemaan kotona kun lapsi sairasta.
Eli yh-äidin pitää ottaa mielestäsi omaan piikkiin lapsen sairastelu ja suostua tulonalenemaan lapsen sairastelun vuoksi. Vaikka työsuhteessa tes oikeuttaa hänelle palkalliset poissaolot.
Kyllä. Veikkaan, että tähän se menee joka tapauksessa. Ei Suomella ole varaa maksaa noita lasten sairastumisia julkisesta kassasta.
Suomella ei ole myöskään varaa heikentää perheelisten asemaa jolloin syntyvyys laskee entisestään. Hyvin lyhytnäköistä ajattelua.
Joka päivä saa lukea kuinka paskamaisia pomot ja "työkaverit" ovat. Olen siis päivä päivältä onnellisempi työttömyydestäni.
- ideologisesti työtön
Rehellisesti sanottuna tuo on todella ärsyttävää. Nytkin aloitti uusi työntekijä. Alussa suuri määrä perehdytyksiä eikä ehdi olla viikkoa töissä, kun ekan kerran jää pois lasten takia. Myös osa-aikaisuudet sotkee työn luonteen vuoksi työvuorosuunnittelua. Ja pakko sanoa, että välillä hämmästelen miten hitossa ne lapset (muka?) sairastaa niin usein. Ja kyllä, minulla on myös lapsia. En ole itse ollut rekryämässä.
MUTTA. En tietenkään sano tätä päin naamaa enkä edes selän takana, vaan toivottelen paranemisia ja nielen tappiot.