Lukio maksulliseksi?
Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...
Kommentit (786)
Vierailija kirjoitti:
Pitää sitten laittaa pitkä penni koko lukiosysteemin ja kirjoitusten muuttamiseen. Nyt kaikki oppimateriaali on tietokoneella ja kirjoitukset tehdään tietokoneella. Ketään ei voi velvoittaa ostamaan tietokonetta viimeiseksi pariksi lukiokuukaudeksi. Kirjoituksiin täytyy sitten pystyä lukemaan ilman tietokonetta. Tälle yh äidille lapsen ilmainen lukio on ollut iso helpotus. Ei vaan taida loppuun asti saada ilmaiseksi käydä.
Maksuista vapaita oppilaita on ollut aina, mikäli lapsesi lukio muuttuu maksulliseksi, haet vain vapautusta maksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea, että maksullisuus 18v???
Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???
Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana.
Lähestulkoonkin jokainen normaalisti 3 vuodessa kirjoittava ylioppilas saa lakin sinä vuonna, milloin täyttää 19.
joku käy 4 vuodessa koska saattaa kirjoittaa 7-8 , maafykeäibienru tai joku muu kieli
Minä kirjoitin yhdellä kerralla pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äidinkielen ja englannin. Ei mikään pakko venyttä
Miten niin kurssit PITÄÄ saada käytyä. Sehän on koko opiskelun pointti! Lorviminen pois ja opiskelemaan. En tunne yhtäkään nuorta, joka ei olisi selvittänyt lukion kolmessa vuodessa käytyään kaikki kurssit. Mitä lapamatoja te oikein kasvatatte?
Vierailija kirjoitti:
Kun piti tukea nuorisoa jatko-opintoihin, ettei tulisi pudokkaita lisää... tämäkö on sitä??? Ei kannusta erikoislukioihin, ei kaksoistutkintoihin vaan ammattikouluun!!!
Supistuu mahdollisuudet monipuolisiin valintoihin
ja tuo eriarvoisuutta köyhien ja rikkaiden välille
Maksakoot ne, kellä rahaa on,
annetaan kaikille silti m a h d o l l i s u u k s i a
Kaikilla ei vain motivaatio riitä roikkua hälisemässä ja lintsaamassa lukiossa. Antakaa nuoren itse valita vaikka kokkikoulu, jos mielenkiintoa on. Ylioppilastodistus ei ole ihmisoikeus eikä sitä läheskään kaikki nuoret edes halua. Taitaa olla vanhempien toivetta toteuttamassa huonosti motivoituneet oppilaat. Antakaa nuorten itse valita!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea, että maksullisuus 18v???
Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???
Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana.
Lähestulkoonkin jokainen normaalisti 3 vuodessa kirjoittava ylioppilas saa lakin sinä vuonna, milloin täyttää 19.
joku käy 4 vuodessa koska saattaa kirjoittaa 7-8 , maafykeäibienru tai joku muu kieli
Minä kirjoitin yhdellä kerralla pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äi
Täällä sössötettiin miten sen lukion voi nopeuttaa 2,5 vuoteen ja kirjoittaa valtava möärä aineita jo sinä aikana.
Ei voi. Kun ne kurssit pitää olla käytynä enne kuin aineen voi kirjoittaa! Ja osa niistä kursseista on vasta silloin 3. vuoden syksyllä, toope.
Lisäksi nykyään ei vaan pysty kirjoittamaan kovin montaa yhtä aikaa kun ne eri aineiden kirjoitukset on päällekkäin eikä abi voi olla kahdedsa, kolmessa paikassa yhtä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen oli käsittätämätön munaus ja olisi syytä perua.
Olen täysin samaa mieltä. Mitä ihmeen sekoilua tuokin oli? Eivät kaikki ole motivoituneita saamaan valkolakin ja jatkamaan yliopistoon. Amis on hyvä tie heille, jotka haluavat nopeasti tienaamaan palkkansa ja heitä todellakin tarvitaan joka ikisessä laitoksessa, virastossa ja ihan kakikkialla. Siinä vietiin nuorilta tärkeä valinnan vapaus. Huonosti motivoituneet vain häiritsevät tunneilla valkolakkis havittelevia oppilaita. Nyt jo lukiot ovat jakaantuneet ja tottakai vanhemmat haluavat mahdollisimman rauhallisen opiskeluympäristön motivoituneille lapsilleen. Arvostetaan amiksen käyneitä ihan yhtä lailla.
Ei se jatkettu oppivelvollisuus sitä tarkoita, että on pakko lukioon mennä. Yhtä hyvin voi mennä sinne ammattikouluun. Idea on se, että jokainen menisi johonkin eikä jäisi pelkän peruskoulun varaan. Toki tämä johtaa molemmilla puolilla siihen, että kouluun tulee täysin motivoitumattomia ja oppimiskyvyttömiä nuoria. He ovat siellä kaikille painolastina.
Venäläisille opiskelijoille kunnon maksu. Niitä on meidän lukiossa.
Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen oli käsittätämätön munaus ja olisi syytä perua.
Olen täysin samaa mieltä. Mitä ihmeen sekoilua tuokin oli? Eivät kaikki ole motivoituneita saamaan valkolakin ja jatkamaan yliopistoon. Amis on hyvä tie heille, jotka haluavat nopeasti tienaamaan palkkansa ja heitä todellakin tarvitaan joka ikisessä laitoksessa, virastossa ja ihan kakikkialla. Siinä vietiin nuorilta tärkeä valinnan vapaus. Huonosti motivoituneet vain häiritsevät tunneilla valkolakkis havittelevia oppilaita. Nyt jo lukiot ovat jakaantuneet ja tottakai vanhemmat haluavat mahdollisimman rauhallisen opiskeluympäristön motivoituneille lapsilleen. Arvostetaan amiksen käyneitä ihan yhtä lailla.
Ei se jatkettu oppivelvollisuus sitä tarkoita, että on pakko lukioon mennä. Yhtä hyvin voi mennä sin
Ammattikoulut on ajettu alas. Opetus surkeaa.
Pelkkää itsenäistä opiskelua valtaosa.
Vierailija kirjoitti:
Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.
Pitää maksaa lisenssit kirjoitettavista aineista eli helposti useampi kymmenen.
Plus matkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistus on järkevä, aiemminkin pitänyt ostaa kirjat ja maksaa ylioppilaskoemaksut. Nyt uudistuksesta seuraa vielä kannustus tiivistää opiskelua eikä venyttää sitä neljään vuoteen kuten turhan moni tekee.
Ennen pystyi kirjoja kierrättämään. Nyt ei pysty.
Ei pystynyt. Kirjoitin 70-luvun lopussa ja mikään isoveljeni kirja ei kelvannut.
Oli sitten ilmeisesti eri käytäntöjä tai sitten harmiksesi juuri sinun koulussasi vaihdettiin kirjoja. Minä ostin käytetyt kirjat ja myin sitten eteen päin . Näin Kanta-Hämeessä 1977-1981
Sama Päijät-Hämeessä. Pitkään oli samat kirjat ja kierrätettiin siskot, serkut...
Mulla on viisi vuotta isosiskoon ja 10 vuotta isoveljeen ja jopa ne veljen kirjat kävi vielä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut voi olla tosi kalliit, jos lukiolainen haluaa erikoislukioon toiselle paikkakunnalle, sit kirjat ja muut... läppärit?
Miksi pitäisi mennä erikoislukioon? Tavallinen saa riittää ja sen jälkeen voi hakea, minne on lahjoja ja mielenkiintoa. Mitä järkeä on erikoislukioilla, kun tarkoitus on päästä kirjoituksista läpi hyvin arvosanoin?
Se voi innostaa opiskeluun. Esim urheilu tai musiikki...
Kaikki on kotiinpäin, jos nuori saadaan opiskelemaan
Osa amikseen, osa kauppaopistoon (onko näitä edes enää, tradenomi?) Osa tavan lukioon, osa erikoislukioon... ja sitten vielä jatko-opintoihin
Vierailija kirjoitti:
Puolison ei-vasemmistolainen pienviljelijäisä on maksanut kolmen lapsensa luokiokulut ihan mukisematta.
Meitä on 7
Vierailija kirjoitti:
Venäläisille opiskelijoille kunnon maksu. Niitä on meidän lukiossa.
Tarkoitat kai: kaikille, paitsi suomalaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison ei-vasemmistolainen pienviljelijäisä on maksanut kolmen lapsensa luokiokulut ihan mukisematta.
Meitä on 7
Ja jokaiselle maksettiin omat lisenssit? Kaikki kymmenet lisenssit joita ei voi myydä? Ja läppärit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 7
Meitäkin 7, isän sisaruksia 5, joilta piti pieni tila lunastaa...
Ap
Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.
Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.
Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.
Milloin tämä oli?
Itse kävin oppikoulua 1971-1976 ja lukiota 1976-1979 eikä silloinkaan ollut lukukausimaksuja, eikä edes veljelläni 10 vuotta aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää maksaa lisenssit kirjoitettavista aineista eli helposti useampi kymmenen.
Plus matkat.
34 euroa per koe tällä hetkellä 5 kappaleen ylittävistäkin. Eli jos käy viidessä kirjoitustilaisuudessa, setti maksavat jatkossa 170 euroa. Kuinka moni käy kymmenessä kirjoitustilaisuudessa? Oppimateriaalin lisenssit pitää maksaa itse viimeiseltä puolelta vuodelta, jos käy normaalitahdilla lukion, luulen, että siinäkin tulee julkaisija vastaan, kun ensin ovat jo saaneet parilta vuodelta maksun, siihen astihan ovat ilmaisia. Matkoista aika harva on saanut omaisuuksia tähänkään asti, hyvin monella jää se liian lyhyeks tai saa maksimissaan pienen kilometrikorvauksen (joka ei ole se korkeimmasta päästä).
Edelleen: tämä maksuttomuus on ollut vasta pienen hetken ajan toiminnassa ja nyt ihan suhteeton haloo, kun sen poistoa suunnitellaan 18 vuotta täyttäneillä. Itse olin siinä käsityksessä, että se oli jo niin, kukn nuori aloitti lukion viime syksynä, luulin, että on ilmainen vain 18-vuotiaaksi, joten ei normaalia edes jossain työssäkäyvää perhettä nyt ihan kamalasti hetkauta. Lukiolaiset vain halusivat vapaan iltapäivän, heistä tuskin monikaan kiinnostui lakkoilemaan idean puolesta. :D