Lukio maksulliseksi?
Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...
Kommentit (786)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on aina ilmaista ollut, mutta materiaalit (esim. kirjat) ovat maksaneet. Viime hallitus teki nekin ilmaiseksi, joten tässä palataan vain muutama vuosi taaksepäin olevaan tilanteeseen.
Ja nyt ei vielä ole ehtinyt valmistua edes ensimmäinen maksutonta lukiota käynyt ikäluokka. Paitsi, jos joku 2005-syntyneistä kirjoitti 2,5 vuodessa.
Korjaus, nyt nimenomaan valmistuu 2005 syntyneet jotka käyneet normaalissa 3 vuodessa lukion ja kirjoitukset.
T. Eräs jonka lapsi viettää lakkiaisia 1.6. ja oli koko lukio ilmainen matkakuluineen kaikkineen.
Valmistuu, ei ole vielä valmistunut. Pyydä lukiolaistasi selittämään ero, jos edes hän pärjäsi äikässä.
Joo laitetaan vain niin eipä tarvitse sitäkään käydä eikä mitään töitä enää saada. Hyvä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä idea, että maksullisuus 18v???
Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???
Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana.
Lähestulkoonkin jokainen normaalisti 3 vuodessa kirjoittava ylioppilas saa lakin sinä vuonna, milloin täyttää 19.
joku käy 4 vuodessa koska saattaa kirjoittaa 7-8 , maafykeäibienru tai joku muu kieli
Minä kirjoitin yhdellä kerralla pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äidinkielen ja englannin. Ei mikään pakko venyttää
Vielä ysärillä kirjoitettiin kaikki reaaliaineet 6 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni pääsee 19v ylioppilaaksi, ketä hyödyttää käydä 2v lukiota ja raha-vaikeuksissa jättää 3. vuosi käymättä???
Pakkoko sitä on venyttää, normikaava on että peruskoulu käydään 7-15 vuotiaana, lukio 16-18 vuotiaana.
Lähestulkoonkin jokainen normaalisti 3 vuodessa kirjoittava ylioppilas saa lakin sinä vuonna, milloin täyttää 19.
joku käy 4 vuodessa koska saattaa kirjoittaa 7-8 , maafykeäibienru tai joku muu kieli
Minä kirjoitin yhdellä kerralla pitkän matikan, fysiikan, kemian, biologian, äidinkielen ja englannin. Ei mikään pakko venyttää
Niin ne kurssitkin pitää vaan saada käytyä ennen kuin kirjoittaa.
Ja tässä on nyt ihan turha muisteloida. Nykylukio on ihan erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut voi olla tosi kalliit, jos lukiolainen haluaa erikoislukioon toiselle paikkakunnalle, sit kirjat ja muut... läppärit?
lähin lukio vaan, yleensä läppärit on tai tietokone
Sinne lähimpään lukioon voi olla pidempi matka kuin naapurikunnan lukioon.
Mä olen saanut ilmaiset kirjat 80/90-lukujen vaihteessa, kunta tarjosi ettei kaikki lukioikäiset karkaa naapuriin tuon kulkemisongelman vuoksi. Ja eivät ole 35 vuoteen saaneet bussilinjoja toimimaan :)
Pitää sitten laittaa pitkä penni koko lukiosysteemin ja kirjoitusten muuttamiseen. Nyt kaikki oppimateriaali on tietokoneella ja kirjoitukset tehdään tietokoneella. Ketään ei voi velvoittaa ostamaan tietokonetta viimeiseksi pariksi lukiokuukaudeksi. Kirjoituksiin täytyy sitten pystyä lukemaan ilman tietokonetta. Tälle yh äidille lapsen ilmainen lukio on ollut iso helpotus. Ei vaan taida loppuun asti saada ilmaiseksi käydä.
Mä olen saanut ilmaiset kirjat 80/90-lukujen vaihteessa, kunta tarjosi ettei kaikki lukioikäiset karkaa naapuriin tuon kulkemisongelman vuoksi. Ja eivät ole 35 vuoteen saaneet bussilinjoja toimimaan :)
Mun lukiolainen tuli just sen mun 35v vanhan ruotsin kielioppini, sen ilmaisen, kanssa tuohon motkottamaan, että osaako hän nämä nyt huomisessa välikokeessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudistus on järkevä, aiemminkin pitänyt ostaa kirjat ja maksaa ylioppilaskoemaksut. Nyt uudistuksesta seuraa vielä kannustus tiivistää opiskelua eikä venyttää sitä neljään vuoteen kuten turhan moni tekee.
Ennen pystyi kirjoja kierrättämään. Nyt ei pysty.
no eikä pystynyt. Jonkun harvan kirjan ehkä mutta opetussuunnitelma vaihtuu niin tiheään ettei juuri. T sisaruksilla 1v ikäeroa eikä käynyt samat kirjat
-70 luvulla kirjat kiersi ahkeraan, isosisko kirjoitti 1974, minä 1980, samoja kirjoja meillä oli (mm engl. Handbook tms punaruskea kielioppi)
Kun piti tukea nuorisoa jatko-opintoihin, ettei tulisi pudokkaita lisää... tämäkö on sitä??? Ei kannusta erikoislukioihin, ei kaksoistutkintoihin vaan ammattikouluun!!!
Supistuu mahdollisuudet monipuolisiin valintoihin
ja tuo eriarvoisuutta köyhien ja rikkaiden välille
Maksakoot ne, kellä rahaa on,
annetaan kaikille silti m a h d o l l i s u u k s i a
50 viisasta (enemmälti) kommenttia🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ysärillä kirjoitettiin kaikki reaaliaineet 6 tunnissa.
Vielä ysärillä oli vain yksi reaalikoe, jossa piti vastata tiettyyn määrään kysymyksiä, mistä tahansa aineesta. Eli saattoi poimia yhden kysymyksen hissasta, toisen bilsasta, kaksi psykasta jne. Vähän eri asia kuin nykyiset ainereaalit
Vierailija kirjoitti:
Koko oppivelvollisuuden pidentäminen oli käsittätämätön munaus ja olisi syytä perua.
Olen täysin samaa mieltä. Mitä ihmeen sekoilua tuokin oli? Eivät kaikki ole motivoituneita saamaan valkolakin ja jatkamaan yliopistoon. Amis on hyvä tie heille, jotka haluavat nopeasti tienaamaan palkkansa ja heitä todellakin tarvitaan joka ikisessä laitoksessa, virastossa ja ihan kakikkialla. Siinä vietiin nuorilta tärkeä valinnan vapaus. Huonosti motivoituneet vain häiritsevät tunneilla valkolakkis havittelevia oppilaita. Nyt jo lukiot ovat jakaantuneet ja tottakai vanhemmat haluavat mahdollisimman rauhallisen opiskeluympäristön motivoituneille lapsilleen. Arvostetaan amiksen käyneitä ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Uudistus on järkevä, aiemminkin pitänyt ostaa kirjat ja maksaa ylioppilaskoemaksut. Nyt uudistuksesta seuraa vielä kannustus tiivistää opiskelua eikä venyttää sitä neljään vuoteen kuten turhan moni tekee.
Tuota neljään vuoteen venytystä en ymmärrä ja sitä, että uudelleen saa yrittää korottaa arvosanoja yo-todistuksessa vaikka maailman tappiin asti. Palautus vanhaan hyvään systeemiin, jossa lukio on kolmivuotinen ja arvosanan saa yrittää nostaa vain kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pystynyt. Kirjoitin 70-luvun lopussa ja mikään isoveljeni kirja ei kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi uudistuksia tehdään/perutaan niin tiiviiseen tahtiin, ettei ehditä huomata muutisten vaikutuksia???
Missä ne Valtion Rahat on???
-70 luvulla oli ilmainen ja nopea terveyskeskus, esim
Jep ja terv.keskuksesta sai lääkärin kotikäynnille ja se maksoi 8mk.🙄
Kävin lukion 77-81 ja muistaakseni silloin oli lukukausimaksut, kirjat maksettiin ainakin itse, ja matkat tietenkin. Asuin kaksistaan pienessä vuokra-asunossa kaverin kanssa joka maksettiin itse. JA HAUSKAA OLI.
Viikonloppuna olin apulaisena kaupassa ja kesät töissä n 1.5 kk.
Kirjat myytiin sitten käytettyinä seuraavalle alempiluokkalaiselle.
Se oli ihan normaalia silloin.
Nyt pitäsi saada kaikki ilmaiseksi. Ryhtiä vähän nuoret!
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut voi olla tosi kalliit, jos lukiolainen haluaa erikoislukioon toiselle paikkakunnalle, sit kirjat ja muut... läppärit?
Miksi pitäisi mennä erikoislukioon? Tavallinen saa riittää ja sen jälkeen voi hakea, minne on lahjoja ja mielenkiintoa. Mitä järkeä on erikoislukioilla, kun tarkoitus on päästä kirjoituksista läpi hyvin arvosanoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pystynyt. Kirjoitin 70-luvun lopussa ja mikään isoveljeni kirja ei kelvannut.
Oli sitten ilmeisesti eri käytäntöjä tai sitten harmiksesi juuri sinun koulussasi vaihdettiin kirjoja. Minä ostin käytetyt kirjat ja myin sitten eteen päin . Näin Kanta-Hämeessä 1977-1981
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin. Minä kirjoitin äidin kielen, pitkän ruotsin, pitkän saksan, pitkän englannin, matematiikan ja reaalin (= historia, biologia, yleistieto) ja hyvin arvosanoin. Nimittäin tein läksyt, olin aktiivinen tunneilla ja nautin oppimisesta.