Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio maksulliseksi?

Vierailija
25.04.2024 |

Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...

Kommentit (786)

Vierailija
81/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.

Pitää maksaa lisenssit kirjoitettavista aineista eli helposti useampi kymmenen.

Plus matkat.

34 euroa per koe tällä hetkellä 5 kappaleen ylittävistäkin. Eli jos käy viidessä kirjoitustilaisuudessa, setti maksavat jatkossa 170 euroa. Kuinka moni käy kymmenessä kirjoitustilaisuudessa? Oppimateriaalin lisenssit pitää maksaa itse vi

Yhtä koetta varten esimerkiksi ptikässä matikassa tarvitsee 12 lisenssia ja ne pitää itse maksaa kaikki. Eli jos kirjoittaa esimerkiksi kolme ainetta 3. vuoden keväällä, niitä vaadittuja lisenssejä voi olla reilusti yli 30.

Vierailija
82/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.

Ensimmäiset maksutonta toista astetta käyvät valmistuvat tänä keväänä. Eli 3 vuotta on ollut maksuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimateriaalin lisenssit pitää maksaa itse viimeiseltä puolelta vuodelta, jos käy normaalitahdilla lukion, luulen, että siinäkin tulee julkaisija vastaan, kun ensin ovat jo saaneet parilta vuodelta maksun, siihen astihan ovat ilmaisia. Matkoista aika harva on saanut omaisuuksia tähänkään asti, hyvin monella jää se liian lyhyeks tai saa maksimissaan pienen kilometrikorvauksen (joka ei ole se korkeimmasta päästä).

Opetusministeri Henriksson kertoi että lisenssit suljetaan sen vuoden lopussa kun täyttää 18 eli ne pitää ostaa kaikki uudelleen kirjoitettavista aineista, samalla menettää muistiinpanonsa.

2021 uudistuksen myötä moni on kulkenut todella kaukaa lukioon, 100 kilsaakaan ei ole mitenkään poikkeuksellinen matka. Helsinkiin tullaan laajalti jopa Kanta-Hämeestä ja Loviisasta asti. Matkat eivät ole ilmaiset.

Matkart ovat olleet tähän asti ilmaiset.

Vierailija
84/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos säästöjä haetaan:

miksi kaksi korkeinta maksuluokkaa eläkeläisistä jäi täysin 'kurittamatta'?

MIKÄ IDEA TÄSSÄ OLI?

Anteeksi, kun huudan, olen niin vihainen, en vain ymmärrä

Leikkaukset jatkuu, ole huoleti, vielä eivät riitä.

Vierailija
85/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistus on järkevä, aiemminkin pitänyt ostaa kirjat ja maksaa ylioppilaskoemaksut. Nyt uudistuksesta seuraa vielä kannustus tiivistää opiskelua eikä venyttää sitä neljään vuoteen kuten turhan moni tekee. 

Ennen pystyi kirjoja kierrättämään. Nyt ei pysty.

Ei kyllä 60- luvulla onnistunut !

Vierailija
86/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudistus on järkevä, aiemminkin pitänyt ostaa kirjat ja maksaa ylioppilaskoemaksut. Nyt uudistuksesta seuraa vielä kannustus tiivistää opiskelua eikä venyttää sitä neljään vuoteen kuten turhan moni tekee. 

Ennen pystyi kirjoja kierrättämään. Nyt ei pysty.

Ei kyllä 60- luvulla onnistunut !

Todellakin onnistui.

Vierailija
87/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei sovi kolmen vuoden pakkotahtisuus. . 

Vierailija
88/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi siskojen lapset on koulunsa käyneet, seuraavan sukupolven vanhin on 15v -> lukioonko? Vai ei??? Onko varaa?

Älä yleistä tuota Onko varaa ? Nyt esille ne lapsille säästetyt lapsilisät, mihin ne olikaan tarkoitettu, omistusasunnon ostoonko ?

Vierailija
89/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun piti tukea nuorisoa jatko-opintoihin, ettei tulisi pudokkaita lisää... tämäkö on sitä??? Ei kannusta erikoislukioihin, ei kaksoistutkintoihin vaan ammattikouluun!!!

Supistuu mahdollisuudet monipuolisiin valintoihin

ja tuo eriarvoisuutta köyhien ja rikkaiden välille

Maksakoot ne, kellä rahaa on,

annetaan kaikille silti m a h d o l l i s u u k s i a

Kaikilla ei vain motivaatio riitä roikkua hälisemässä ja lintsaamassa lukiossa. Antakaa nuoren itse valita vaikka kokkikoulu, jos mielenkiintoa on. Ylioppilastodistus ei ole ihmisoikeus eikä sitä läheskään kaikki nuoret edes halua. Taitaa olla vanhempien toivetta toteuttamassa huonosti motivoituneet oppilaat. Antakaa nuorten itse valita!!!!

Minun lukiolainen aikanaan karsasti yliopistoon menoa, ei napannut. Mielipide muuttui matkan varrella, nyt hyvin työllistynyt maisteri.

Vierailija
90/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus matkat.

Pitäisikö yhteiskunnan maksaa kaikki, nyt on asiat menneet persiilleen !

Vierailija
91/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.

Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.

Milloin tämä oli?

Itse kävin oppikoulua 1971-1976 ja lukiota 1976-1979 eikä silloinkaan ollut lukukausimaksuja, eikä edes veljelläni 10 vuotta aikaisemmin.

Eri:

Menin oppikouluun 1972, kaikki maksoi: matkat (30km), kirjat, ruoka, lukukausimaksu/ Päijät-Häme

Vierailija
92/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus matkat.

Pitäisikö yhteiskunnan maksaa kaikki, nyt on asiat menneet persiilleen !

Niin en ole sanonut mutta tilabne on nyt päästetty siihen että esimerkiksi oppimateraali on kaikki sähköistä mikä nostaa kustannuksia todella paljon plus aiheuttaa turhaa stressiä abivuonna.

Ja lukio on valittu aikana jolloin lukio oli maksuton eli on voitu valita kaukaisempi lukio tai painotuslukio joka kestääkin sitten neljä vuotta.

Eli käytännössä on myyty halvalla tuote joka yhtäkkiä onkin tajuttoman kallis.

Vierailija
93/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.

Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.

Milloin tämä oli?

Itse kävin oppikoulua 1971-1976 ja lukiota 1976-1979 eikä silloinkaan ollut lukukausimaksuja, eikä edes veljelläni 10 vuotta aikaisemmin.

Eri:

Menin oppikouluun 1972, kaikki maksoi: matkat (30km), kirjat, ruoka, lukukausimaksu/ Päijät-Häme

Mikä oppikoulu? Missä oli lukukausimaksu? 

Vierailija
94/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos säästöjä haetaan:

miksi kaksi korkeinta maksuluokkaa eläkeläisistä jäi täysin 'kurittamatta'?

MIKÄ IDEA TÄSSÄ OLI?

Anteeksi, kun huudan, olen niin vihainen, en vain ymmärrä

Onko kellään tähän vastausta? Outoa minusta

Muutokset tehtiin eläkkeistä saataviin vähennyksiin. Isoista eläkkeistä ei ollut vähennyksiä ennenkään saanut, joten tyhjästä on paha ottaa. Esimerkkinä siitä miksi näin, jos A on saanut etua 10 €, B 100 € ja C 0 €. Sitten kaikkien etua pienennetään vaikka puolella, joten jatkossa A saa etua 5 €, B saa etua 50 € ja C saa etua edelleen 0 €.

Vierailija
95/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä oli?

Eri:

80-luvulla maksettiin kirjat , matkat ja ruuat itse .

Vierailija
96/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi siskojen lapset on koulunsa käyneet, seuraavan sukupolven vanhin on 15v -> lukioonko? Vai ei??? Onko varaa?

Älä yleistä tuota Onko varaa ? Nyt esille ne lapsille säästetyt lapsilisät, mihin ne olikaan tarkoitettu, omistusasunnon ostoonko ?

En yleistänyt, kirjoitin siskon tyttären pojasta 15v (yh-äidin lapsi), eipä ole säästössä lapsilisät, vaan käytetty lapseen, niinkuin kuuluukin.

Miksi ei muuten lapsilisää voi poistaa rikkailta? Säästötalkoisiin!!!

Vierailija
97/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parissa vuodessa ehti tuokin etu muuttua itsestäänselvyydeksi, jota poistaessa on noustava barrikadeille. 

Vierailija
98/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä oli?

Eri:

Menin oppikouluun 1972, kaikki maksoi: matkat (30km), kirjat, ruoka, lukukausimaksu/

Perehdy historiaasi!

Vierailija
99/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitusmaksut ovat aina olleet, nyt niitä ei tosiaan aivan muutamaan hassuun vuoteen ollut niille jotka aloittivat lukion 2021 jälkeen, eli palataan vanhaan.

Vierailija
100/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni kävi lukion 2018-2021. Kustannukset olivat hyvin maltilliset koska hän pystyi kierrättämään kaikki kirjat, koska aina oli myös paperikirjavaihtoehto.

Matikassa häbellä oli neljän vuoden pitkät, halvemmat lisenssit.

Nyt kuopukseni on samassa lukiossa ja paperikirja on käytännössä ollut vain yhdellä filosofian kurssilla. Kaikki muu on sähköistä.