Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukio maksulliseksi?

Vierailija
25.04.2024 |

Nyt kyllä vasemmistolainen pienviljelijäisäni kääntyy haudassaan...

Kommentit (786)

Vierailija
101/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.

Pitää maksaa lisenssit kirjoitettavista aineista eli helposti useampi kymmenen.

Plus matkat.

34 euroa per koe tällä hetkellä 5 kappaleen ylittävistäkin. Eli jos käy viidessä kirjoitustilaisuudessa, setti maksavat jatkossa 170 euroa. Kuinka moni käy kymmenessä kirjoitustilaisuudes

En ymmärrä vieläkään. Se maksu onkin muuten 38 euroa per koe, mutta kuitenkin:

https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tutkinnon-suorittaminen/ilmoittaut…

Mistään lisensseistä liittyen ylioppilaskokeeseen ei tuollakaan puhuta. Mainitsin kyllä ne oppimateriaalimaksut, jotka tällä hetkellä maksaa koulu, mutta maksut ovat vain puolen vuoden osalta, kaksi vuotta saa edelleen ilmaiseksi. Onko tuossa puolessa vuodessa todella yhteen aineeseen kymmenen lisenssimaksua materiaaleista?

Vierailija
102/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.

Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.

Milloin tämä oli?

Itse kävin oppikoulua 1971-1976 ja lukiota 1976-1979 eikä silloinkaan ollut lukukausimaksuja, eikä edes veljelläni 10 vuotta aikaisemmin.

Eri:

Menin oppikouluun 1972, kaikki maksoi: matkat (30km), kirjat, ruoka, lukukausimaksu/ Päijät-Häme

Menin oppikouluun 1963, kaikki maksoi: junamatkat, kirjat, ruoka, lukukausimaksu, ei ollut kouluterveydenhuoltoa, luokkakoko pahimmillaan 43. 

Helsinki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä lienee joidenkin satasien maksut, sanotaan nyt maksimissaan 500 euroa. Saman verran se lukio ennen viimeisintä oppivelvollisuusmuutostakin maksoi, kirjat ym.

Vierailija
104/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhästä perheestä, mutta kouluun satsattiin, vaikka se oli siihen aikaan maksullista. Oli lukukausimaksu, maksullinen ruoka, maksulliset kirjat, maksullinen koulukyyti. Omat eväät oli monilla. Yleensä 2 palaa leipää, varakkammilla päällysteitäkin. Köyhimmät sai jotain avustuksia, mutta omat vanhempani eivät halunneet, että hakisin niitä.

Itseäni keskikoulussa (ennen lukiota) ei paljon läksyt kiinnostaneet, vaan ehtoja tuli jatkuvasti.

Sitten äidinkielen opettaja alkoi kerran huutaa pää punaisena, että mikä sinua oikein vaivaa, kun ainekirjoituksesta näkee, ettet mikään tyhmä ole. Olihan se melkoinen herätys ja otin opikseni.

Lukiossa sitten jo menestyin, sain joka vuosi stipendejä ja kirjoitin ällän kaikista kirjoittamistani aineista.

Kyllä oli vanhemmat ylpeitä siitä lakista.

Vierailija
105/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio muuttuu melko samanlailla maksulliseksi 18 vuotta täyttäneille, kuin se vielä muutama vuosi sitten oli kaikille lukiolaisille (myös alle 18-vuotiaille). Tässä on pari hassua vuotta menty maksuttomuudella koko lukioajalta, vai vasta yksi vuosi? Eli oppimateriaali pitää maksaa itse sen jälkeen, kun on täyttänyt 18v. Lisukkeena nyt kirjoitusmaksut, niitä ei muistaakseni ollut aiemmin, mutta jo kirjoittaminen kaatuu muutamaan kymppiin per koe, niin aika kehno on tilanne.

Plus matkat.

34 euroa per koe tällä hetkellä 5 kappaleen ylittävistäkin. Eli jos käy viidessä kirjoitustilaisuudessa, setti maksavat jatkossa 170 euro

Toistan: opetusministeri sanoi että lisenssit suljetaan sen vuoden lopussa kub opiskelija täyttää 18.

Jotta voit korjoittaa, tarvitset kaiken oppimateriaalin eli sinun pitää ostaa ne sitten kaikki, mm pitkässä matikassa 12 lisenssiä.

Mitä et tästä nyt tajua?

Vierailija
106/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70 luvulla ei mitään lisenssimaksuja toki ollut, vaikka kaikki muu maksoi oppikoulussa/lukiossa.

Preliminäärit, kuka muistaa?

Meil oli ihan karseen tiukka, totinen hissanmaikka. Muistan aina, kun hän tarjosi karkit ennen preliminääriä, olikohan fazerin parhaita👍

Terkut Pänkäläiselle sinne tuonilmaisiin

Vierailija
107/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-70 luvulla ei mitään lisenssimaksuja toki ollut, vaikka kaikki muu maksoi oppikoulussa/lukiossa.

Meil oli ihan karseen tiukka, totinen hissanmaikka. Muistan aina, kun hän tarjosi karkit ennen preliminääriä, olikohan fazerin parhaita👍

Prelit on edelleen

Vierailija
108/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä lienee joidenkin satasien maksut, sanotaan nyt maksimissaan 500 euroa. Saman verran se lukio ennen viimeisintä oppivelvollisuusmuutostakin maksoi, kirjat ym.

500 €, on iso summa!!! Varsinkin jos useampi lapsi/yh

Vierailija
109/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prelit on edelleen

Onko? Vaude. Itsellä 44v noista ajoista, onpas täällä hauska muistella

Vierailija
110/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään kokoomuksen arvot. Jättiyritysten osingot ovat tärkeämpiä kuin ilmainen lukiokoulutus, joka lisää tasa-arvoa ja kannustaa jatko-opintoihin.

Vierailija
111/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukio on yleissivistävä koulutus jeoten kyllä se saisi olla maksullinen.

Sellaisissa maissa, joissa ei haluta kansalla olevan yleissivistystä. Ja sellaisissa maissa, joissa on köyhää ja luokkaerot suuria. Jos halutaan, että.massat on orjia, silloin yleissivistävä koulutus on maksullista. Silloin maan bkt laskee kokoajan, mutta eliitti kyllä.pärjää.

Vierailija
112/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli aina lukukausimaksut opiskeluaikoina ja milloin se on poistettu. Ammattikouluun piti ostaa kallis tarvikepaketti työvälineitä. Opintolainat piti nostaa kun se opintoraha ei riittänyt mihinkään kun ei ollut varakkaita vanhempia ja yh perheestä toisen vanhemman laistaen kaikki. Valtion pieni elatusmaksu loppui 18v.

Sitten piti hankkia pienipalkkaisia siivous osa-aika töitä iltaan tai viikonloppuun kun sai verottomasti tienata tietyn summan ja se oli verottomana ihan kannattavaa.

Milloin tämä oli?

Itse kävin oppikoulua 1971-1976 ja lukiota 1976-1979 eikä silloinkaan ollut lukukausimaksuja, eikä edes veljelläni 10 vuotta aikaisemmin.

Eri:

Menin oppikouluun 1972, kaikki maksoi: matkat (30km), kirjat, ruoka, lukukausimaksu/

Mille vuosikymmenelle Suomi ollaan siirtämässä?

Vierailija
113/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ideologinen teko taas hallitukselta. Ei taloudellista merkitystä Suomelle, mutta köyhät kyykkyyn.

Vierailija
114/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei olla nyt siirtämässä uudistusta edeltävään aikaan.

Silloin pystyi ostamaan käytettyjä paperikirjoja ja opiskelemaan niistä koko lukion ilman stressiä ja myymään ne vielä käytettyinä poiskin, jos ei ollut sisaruksia.

Silloin saattoi myös hakea tasaisesti koko lukion ajan tasaisesti oppimateriaalitukea, josta kerti myös merkittävää rahallista hyötyä.

Esim mun esikoinen sai käytännössä kailen muun sillä tuella erinomaisen hyvin paitsi matikan matskut jotka ostettiin shäköisinä. 

nyt on pakko opiskella lisensseillä kaksi vuotta ja sitten rysäyttää kertalaakista jopa 30-40 lisenssiä kirjoituksia varten. Siinä ei paljon sitten kolmen kuukauden oppimateriaalituki auta. 

Vierailija
115/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plus matkat.

34 euroa per koe tällä hetkellä 5 kappaleen ylittävistäkin. Eli jos käy viidessä kirjoitustilaisuudessa, setti maksavat jatkossa 170 euro

Olen selittänyt tän sulle jo kolme kertaa mutta ei vaan mene jakeluun.

Kirjoituksiin pitää ostaa kaikki ko aineen materiaalit! Tietenkin.

Vierailija
116/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä kävin lukion, kirjat ja muu välineistö tosiaankin maksoi. Maksoi myös vuokra. Oli 90-luvun alku ja minusta tuo tuntui ihan normaalilta. Lukion maksoin osin kesätöillä, osin vanhemmat auttoi. Olen pienviljelijäperheestä. Oli mahdollista, joten miksei nyt olisi?

Vierailija
117/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä kävin lukion, kirjat ja muu välineistö tosiaankin maksoi. Maksoi myös vuokra. Oli 90-luvun alku ja minusta tuo tuntui ihan normaalilta. Lukion maksoin osin kesätöillä, osin vanhemmat auttoi. Olen pienviljelijäperheestä. Oli mahdollista, joten miksei nyt olisi?

Ja silloin pystyi ostamaan kirjat käytettyinä ja myymään ne myös eteenpäin.

Sait keskittyä opuskelemaan eikä koko ajan joku keksinyt uudistaa kaikkea kesken kaiken.

Vierailija
118/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän ei olla nyt siirtämässä uudistusta edeltävään aikaan.

Silloin pystyi ostamaan käytettyjä paperikirjoja ja opiskelemaan niistä koko lukion ilman stressiä ja myymään ne vielä käytettyinä poiskin, jos ei ollut sisaruksia.

Silloin saattoi myös hakea tasaisesti koko lukion ajan tasaisesti oppimateriaalitukea, josta kerti myös merkittävää rahallista hyötyä.

Esim mun esikoinen sai käytännössä kailen muun sillä tuella erinomaisen hyvin paitsi matikan matskut jotka ostettiin shäköisinä. 

nyt on pakko opiskella lisensseillä kaksi vuotta ja sitten rysäyttää kertalaakista jopa 30-40 lisenssiä kirjoituksia varten. Siinä ei paljon sitten kolmen kuukauden oppimateriaalituki auta. 

Ei se näin mene aluksi, kun hallitus on tehnyt poukkoilevan muutoksen ja kunta maksanut lisenssin. Jatkossa toki menee, vaikka opetusministeri muuta väittää. 

Ei kunnilla ole ylimääräisiä rahoja!

Vierailija
119/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki haluat siirtää ajan 90-luvulle.

Tämä jaksaa itseäni hämmentää.

Vierailija
120/786 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Ehkä nuoret ottavat lukion tosissaan kun tietävät että vanhemmat joutuvat maksamaan. Kolme lasta kävi lukion ja kustansimme mitä vaadittiin, eikä olla oltu suurituloisia. Kirjakauppaan tehtiin tili, josta nuoret ostivat kirjansa ja me maksoimme. Myös kirjoituksista meni kertamaksu kustakin tentittävästä aineesta.