Häiritseekö muita, että autismin kirjosta ja ADHD:sta puhutaan yhteisen nepsy -käsitteen alla?
Musta tuntuu autistina ja autistin vanhempana jotenkin oudolta, kun nepsy-keskustelussa tunnutaan puhuvan lähinnä ADHD:lta kuulostavista oireiluista. Nää kun on usein ihan päinvastaisia, kun autismin kirjon oireet. Mulle esim. nimenomaan hiljaa paikallaan istuminen ja lukeminen/kuunteleminen on sitä kaikkein helpointa. Kaikki touhuaminen ja tekeminen on mulle vaikeeta, ajatteleminen, lukeminen ja tiedon omaksuminen sen sijaan helppoa. Olen arka ja hiljainen ja ylivarovainen, ihan täysin impulsiivisen vastakohta.
Miksi puhutaan nepsyistä yhtenä ryhmänä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Eikö näitä pitäis kutsua ennemmin neurokognitiivisiksi häiriöksi kuin -psykiatrisiksi?
Kyseessä ei ole häiriö vaan yksilön synnynnäinen ominaisuus, josta voi olla sekä haittaa että hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Samoja 🤪vituvvammasia rasittavia ääliöitä te olette kaikki! Teillä diagnoosi on vapaakortti tehdä mitä vaan haluatte eli käyttäytyä kuin idiootit.
Ja sinä oot edelleen ihan vaan koulukiusaaja.
Riehuva kakara on riehuva kakara, ja semmoinen laitetaan ojennukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja 🤪vituvvammasia rasittavia ääliöitä te olette kaikki! Teillä diagnoosi on vapaakortti tehdä mitä vaan haluatte eli käyttäytyä kuin idiootit.
Ketkähän ne nykykouluissa kaikkia häiritsee ja opetusta estää? Autistipaskat!
Vierailija kirjoitti:
Komppaan sua ap.
"Mulle esim. nimenomaan hiljaa paikallaan istuminen ja lukeminen/kuunteleminen on sitä kaikkein helpointa. Kaikki touhuaminen ja tekeminen on mulle vaikeeta, ajatteleminen, lukeminen ja tiedon omaksuminen sen sijaan helppoa. Olen arka ja hiljainen ja ylivarovainen, ihan täysin impulsiivisen vastakohta. "
Mä oon ihan samanlainen. : D Meidän suvussa monet asperger-tyyppiä olevat on suunnanneet esim. tutkijoiksi.
Kaikki uskoo 😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Nepsyjä, autisteja, asseja, pandoja ym varten Suomeen tarvitaan se eutanasialaki mahdollisimman pian!
Ois kyllä mielenkiintoista nähdä, että pystyisitkö sanomaan tuon päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän teistä samaa dingdong samalla pyöritellen sormea pään päällä.
Sut voi määritellä ihan vaan koulukiusaajaksi.
Yyyhyyy isot tytöt kiuuusaaa😩😫
Päätit ihan antaa esimerkin. Ei oo aikuisen ihmisen käytöstä toi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan sua ap.
"Mulle esim. nimenomaan hiljaa paikallaan istuminen ja lukeminen/kuunteleminen on sitä kaikkein helpointa. Kaikki touhuaminen ja tekeminen on mulle vaikeeta, ajatteleminen, lukeminen ja tiedon omaksuminen sen sijaan helppoa. Olen arka ja hiljainen ja ylivarovainen, ihan täysin impulsiivisen vastakohta. "
Mä oon ihan samanlainen. : D Meidän suvussa monet asperger-tyyppiä olevat on suunnanneet esim. tutkijoiksi.
Kaikki uskoo 😆🤣
No ei se oo sun uskomisesta kiinni, ääliö.
Ei häiritse. Ja itse asiassa myös Adhd sisältää osittain samoja oireita kuin autismi. Eli eivät ole täysin päinvastaisia. Yhtenä esimerkkinä asioiden kirjaimellisesti otto tai hyperfocus johonkin kiinnostavaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten myös ADHD ole neuropsykiatrinen? Vai mihin kategoriaan pitäs laittaa?
Ilmeisesti ei, vaikka oikeasti on.
"Henkilökohtaisen psykoterapian ansiosta hän on saanut työkaluja/valmiuksia olla paremmin yhteydessä ihmisiin, ja nyt yläkouluikäisenä hän sanoo, että hän on saanut ensimmäiset ystävät.
Ei todellakaan mitä tahansa autisteja ja mitä tahansa ADHD-lapsia samaan syssyy."
Hienoa, että saitte järjestettyä henkilökohtaista psykoterapiaa! Tuntuu todella käsittämättömältä, että hänet laitettiin samaan kuntoutusryhmään ADHD-lasten kanssa.
Autisteille on kai aika tavallista, että he solmivat ystävyyssuhteita jonkin kiinnostuksenkohteen ympärille ja nämä ystävyydet voivat muodostua hyvin eri ikäisten ihmisten välille. Tuo on todella ymmärretävää, ettei leikki-ikäisenä löydy kaveria, josta jaksaisi edes kiinnostua, kun oma älykkyys ja kiinnostuksen kohteet huitelevat aivan eri sfääreissä. Jotkut kai ovat sitä mieltä, että pitäisi silti opetella tulemaan toisten samanikäisten kanssa, mutta jos lapsi ei saa siitä mitään, niin miksi pakottaa? Ennen pitkää kaikki kasvavat aikuisiksi ja sitten on helpompi löytää älykästä seuraa. Tai ainakin muita samoista asioista kiinnostuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkähän ne nykykouluissa kaikkia häiritsee ja opetusta estää? Autistipaskat!
Taidat olla se pals ta hul lu joka tekee täällä aspergereja haukkuvia aloituksia ihan solkenaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan sua ap.
Kaikki uskoo 😆🤣
Minä uskon. Mun suvussa myös paljon aspergeria, ja suuri osa on erittäin hyvin kouluttautuneita. Täti ja serkku osaa molemmat jotain seitsemää kieltä (latina ja muinaiskreikka mukaanlukien). Tällainen on hyvin tyypillistä tietynlaisille autisteille.
Jaahas, palstan sekopäinen autistivihaaja näemmä löysi tämän ketjun 🙄.
Vierailija kirjoitti:
Riehuva kakara on riehuva kakara, ja semmoinen laitetaan ojennukseen!
ADHD voi olla myös hyvin hiljainen ja rauhallinen. Jopa siinä määrin, ettei mitään nepsyyttä edes epäillä ennen kuin vasta aikuisiässä.
Minulla on ADHD, istuin koko peruskoulun ikkunasta ulos tuijottaen, en siis ollut mikään häirikkö. Poikani taas Asperger oli levoton koulussa, hiljaisuus oli pahinta hänelle. Eli sinä et voi sanoa että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä, etkä voi kertoa että ADHD piirteet on erilaisia.
Lääkärikin puhui meillä nepsystä, sitten autismista ja sotki ADHD:n siihen matkaan. Sanoi eron olevan todella hento viiva, mutta sitten kun ollaan ääripäissä, ne erot ovat todella selkeät. Ja vasta kun näihin perehtyy, ne erot alkaa tajuamaan. Meillä on esim esikoisella samanlainen autismin diagnoosi kuin isällään, keskimmäisellä lapsella taas motorisia pakko-oireita kuten minulla, mutta meillä ei mitään papereita siihen ole. Nuorin vuorostaan sai ADHD diagnoosin kun koulu meni penkin slle, eikä muistuta meitä kumpaakaan millään tapaa ja välillä saa monttu auki katsoa mikä sitä riivaa. Ainoa kenellä hernot kestää kuunnella sitä kiukkuamista on isä ja vanhin lapsista. Just sellainen perhe, jonka kanssa kukaan ei halua olla tekemisissä kun kaksi zombie-älykköä "mököttää", ei siis puhu, kaksi liikkuu ja tekee jatkuvasti jotain ja yksi kimpoilee vähän kaikkialla ja sotkee kun mihinkään ei keskittyminen riitä. Ja minua ei haittaa jos joku kutsuu väärin, eikä häiritse isäntääkään. Vanhin taas ei puhu tai pukahda koska pelkää kiusatuksi tulemista. Jos joku haluaa tietää niin totta kai kerrotaan, mutta tähän asti on muiden lasten vanhemmat häntä vaan kutsuneet oudon rauhalliseksi. Isoin ongelma tässä tuntuu olevan kun asiasta on mediassa tehty niin iso numero ja asioita yhdistetään ristiin. Vanhin tyttö on koulukiusaamisessa loistava esimerkki. Kiusaaminen alkoi jo ala-asteelta, mutta hän ei välitä siitä ja aina silloin tällöin se nousee esille. Niin kauan kun siihen ei liity mitään fyysistä, se on hänelle okei. Loistaa koulussa ja kaikessa käsillä tekemisessä, mutta on poissaolevan oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ADHD, istuin koko peruskoulun ikkunasta ulos tuijottaen, en siis ollut mikään häirikkö. Poikani taas Asperger oli levoton koulussa, hiljaisuus oli pahinta hänelle. Eli sinä et voi sanoa että kaikki ovat samanlaisia kuin sinä, etkä voi kertoa että ADHD piirteet on erilaisia.
En missään nimessä väittänytkään niin. Enemmän hain takaa sitä, että yleisessä puheessa nepsyllä tunnutaan viittaavan stereotyyppiseen mielikuvaan ADHD-oireilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu oudolta että on alettu käyttää tuota kirjo sanaa. En ole huomannut että he olisivat mitenkään kirjavampi kuin muut. Vai onko se jotenkin vähemmän loukkaavaa sanoa etää henkilö autismin kirjolla kuin autistinen?
Se on siksi autismin kirjo (autism spectrum), kun siihen yhden nimikkeen alle on yhdistetty ennen erillisiä diagnoosinimikkeitä, esim. Asperger, Kannerin autismi jne.
Eli jos henkilö on autismin kirjolla on hänellä useampi näistä?
Ei, vaan jokin noista.
No eihän se sitten ole mitenkään kirjolla?
"Kirjo tarkoittaa kuvaannollisesti eri ilmenemismuotoja, kirjavaa moninaisuutta."
Mitä eri ilmenemismuoto
"Mitä eri ilmenemismuotoja ja moninaisuutta on yhdessä oireyhtymässä?"
Nyt kysyit oikean kysymyksen. Autismi on nimenomaan kirjo, ja kahta täysin samanlaista ei ole. Yksi on älyllisesti jälkeenjäänyt, kehittynyt hitaasti, tarvitsee apua kaikkeen, ei puhu, ei katso silmiin, mutta ei ole ahdistunut tai yliherkkä valoille, äänille ja karkeille tekstiileille. Toinen voi olla huippulahjakas ja normaalia selvästi älykkäämpi oman alansa ammattilainen, joka on verbaalisesti lahjakas ja onnistuu maskaamaan (peittämään autistisuutensa), mutta jonka autismi ilmenee kuormittumisena, väsymisenä ja burnouteina, sanattomien käyttäytymissääntöjen ymmärtämättömyytenä kovasti yrittämisestä huolimatta, ja voimakkaana yliherkkyytenä koville äänille, hajuille ja tekstuureille (esim. voi käyttää vain tietynlaisia vaatteita ja pesulappukin voi tuntua valtavan kovana kipuna). Kolmas on normaaliälyinen muttei ymmärrä sarkasmia, ottaa kaiken kirjaimellisesti, selittää tuntikausia omista erityiskiinnostuksen kohteistaan vaikka jokaiselle tapaamalleen ihmiselle huomaamatta, ettei toista ihmistä kiinnosta, ei onnistu silmiin katsomisessa, stimmaa, ja voi syödä vain muutamia ruoka-aineita vaikka nälkä olisi kuinka kova, koska kaikki muu tuntuu suussa/kurkussa kipuna tai tulee maun tai tekstuurinsa takia takaisin ylös.
Komppaan sua ap.