Häiritseekö muita, että autismin kirjosta ja ADHD:sta puhutaan yhteisen nepsy -käsitteen alla?
Musta tuntuu autistina ja autistin vanhempana jotenkin oudolta, kun nepsy-keskustelussa tunnutaan puhuvan lähinnä ADHD:lta kuulostavista oireiluista. Nää kun on usein ihan päinvastaisia, kun autismin kirjon oireet. Mulle esim. nimenomaan hiljaa paikallaan istuminen ja lukeminen/kuunteleminen on sitä kaikkein helpointa. Kaikki touhuaminen ja tekeminen on mulle vaikeeta, ajatteleminen, lukeminen ja tiedon omaksuminen sen sijaan helppoa. Olen arka ja hiljainen ja ylivarovainen, ihan täysin impulsiivisen vastakohta.
Miksi puhutaan nepsyistä yhtenä ryhmänä?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että ADHD:ta ei ole yhtä muotoa, vaan siitäkin on eri painotteisuutta ja yksilöiden välillä huomattavia eroja. Esimerkiksi impulsiivisuus ei kuulu kaikkiin, vaan se on oma painotuksensa. Esimerkiksi puhtaasti tarkkaamattomuuspainotteinen ilman hyperaktiivisuutta ja impulsiivisuutta on nimenomaan ylirauhallinen, mutta keskittyminen voi olla vaikeaa jos aihe ei ole itselle mieleen, mikä voi näkyä omissa ajatuksissa harhailuna, ja aikaansaaminen voi olla haastava. Hereillä pysyminen on haastavaa ja yöunet ovat pitkiä. Puhtaasti hyperaktiivinen taas pystyy saamaan aikaan, on todella aktiivinen ja touhukas. Rauhoittuminen ja nukahtaminen on kuitenkin haastavaa. Yleensä henkilö on sekoitusta näistä kaikista, joistain enemmän kuin toisesta.
Itse taidan olla pääosin tuollainen ylirauhallinen, mutta jollain tapaa pidän siitä että aikaansaamisen sijaan enemmän harhailen ajatuksissani, vaikka nykyajan yhteiskunnassa se ei olekaan suotavaa. Kerran olin neuropsykologin tutkittavana ja se koki sen heti jonain, mikä pitäisi minusta kitkeä pois: ihminen on parempi keskittyessään tylsiin asioihin kuin ajatellessaan mielenkiintoisia asioita. Henri Michaux kirjoitti näin:
"Toteuttaminen. Ei liikaa. Ainoastaan silloin kun se on tarpeen että sinut jätetään rauhaan toteuttamisilta, niin että sinä voit yksiksesi uneksien pian palata epätodelliseen, toteuttamattomaan, välinpitämättömyyteen toteuttamisessa."
Vierailija kirjoitti:
ADHD onko sama kuin nepsy tai toisinpäin?
ADHD on aina nepsy, mutta nepsy ei aina ole ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että näitä diagnooseja jaellaan aivan liian helposti.
Vilkas lapsi, tai aikuinenkin, on ADHD ja hiljainen lapsi on autisti ja hieman hitaalla käyvä asperger.
Ja kun lääkäri haluaa eroon hysteerisesti lapsiaan tutkituttavasta vanhemmasta, se läiskäisee kortin: neuropsykiatrinen oireyhtymä. Näkemiin kiitos.
Lisätaakkaa sataa näistä itsensä diagnosoivista lumihiutaleista jotka ovat vuoroin kaikkia edellämainittuja mielensä mukaan ja siis ainakin nepsyjä.
Jotkut vaikuttavat kaiken lisäksi kuvittelevan intro- tai ekstroverttiyden olevan diagnoosi.
Ja kun jonkun diagnoosin on itselleen kehitellyt, ihmiset ajattelevat sen varjolla voivansa käyttäytyä kuinka huonosti tahansa.
Näin AS-näkökulmasta ne hitaalla käyvät löytyvät ihan toisesta osoitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Neuropsykiatrinen (nepsy) häiriö = aivojen toiminnan häiriö. Ehkä maallikko voi luulla, että nepsy tarkoittaa aina samaa asiaa ja samanlaista oirelua, mutta se on vain kattokäsite.
Juuri tämän takia itseäni häiritsee. Kaikki nepsyt luokitellaan yleisessä keskustelussa luokan häiriköiksi ja piste. Vaikka itselleni on ihan oman nepsy-lapsen opekin sanonut että hänhän on yksi rauhallisimmista ja yksi niistä joka kyllä jaksaisi keskittyä, mutta sitten siellä on muutama ihan ns. tavisoppilas jotka pilaa koko luokan työrauhan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että näitä diagnooseja jaellaan aivan liian helposti.
Vilkas lapsi, tai aikuinenkin, on ADHD ja hiljainen lapsi on autisti ja hieman hitaalla käyvä asperger.
Ja kun lääkäri haluaa eroon hysteerisesti lapsiaan tutkituttavasta vanhemmasta, se läiskäisee kortin: neuropsykiatrinen oireyhtymä. Näkemiin kiitos.
Lisätaakkaa sataa näistä itsensä diagnosoivista lumihiutaleista jotka ovat vuoroin kaikkia edellämainittuja mielensä mukaan ja siis ainakin nepsyjä.
Jotkut vaikuttavat kaiken lisäksi kuvittelevan intro- tai ekstroverttiyden olevan diagnoosi.
Ja kun jonkun diagnoosin on itselleen kehitellyt, ihmiset ajattelevat sen varjolla voivansa käyttäytyä kuinka huonosti tahansa.
Tämä on taas tätä "näin nämä asiat koetaan". Sulla on tollanen mielikuva ja mielipide, mutta perustuuko se oikeasti mihinkään muuta kuin mutuun?
No, sen olen omien lasten tapauksessa kyllä huomannut, että ADHD:tä epäillään herkemmin ja todetaan paljon vähemmillä tutkimuksilla, kuin autismin kirjoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuropsykiatrinen (nepsy) häiriö = aivojen toiminnan häiriö. Ehkä maallikko voi luulla, että nepsy tarkoittaa aina samaa asiaa ja samanlaista oirelua, mutta se on vain kattokäsite.
Juuri tämän takia itseäni häiritsee. Kaikki nepsyt luokitellaan yleisessä keskustelussa luokan häiriköiksi ja piste. Vaikka itselleni on ihan oman nepsy-lapsen opekin sanonut että hänhän on yksi rauhallisimmista ja yksi niistä joka kyllä jaksaisi keskittyä, mutta sitten siellä on muutama ihan ns. tavisoppilas jotka pilaa koko luokan työrauhan.
Just tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin "nepsy-lapsi" 25 vuotta sitten ennen kuin asiasta puhuttiinkaan juuri mitään ja ala-asteella saattoi mennä koko koulupäivä mitään puhumatta.
Minua ei, koska syntymekanismi on sama. Onhan esim. Norovirus ja koronaviruskin molemmat virisinfektioita. Ja minulla on sekä asperger/autismi ja adhd.
Aspergerin poistaminen tautiluokituksesta häiritsee enemmän, koska en itsenäisenä aikuisena koe olevani samassa tilanteessa kuin kehitysvammaiset. Minun lapsuudessa autismia diagnosoitiin siis vain kehitysvammaisilta. Tunsin yhden sellaisen, ei heissä mitään ongelmaa, mutta outoa että ihan erilaisella tuen tarpeella sama diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin "nepsy-lapsi" 25 vuotta sitten ennen kuin asiasta puhuttiinkaan juuri mitään ja ala-asteella saattoi mennä koko koulupäivä mitään puhumatta.
Mulla ihan sama. Asperger - diagnoosin sain vasta keski-ikäisenä, kun eihän näistä mun lapsuudessa tiedetty mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näitä pitäis kutsua ennemmin neurokognitiivisiksi häiriöksi kuin -psykiatrisiksi?
Kyseessä ei ole häiriö vaan yksilön synnynnäinen ominaisuus, josta voi olla sekä haittaa että hyötyä.
On häiriö ja nimenomaan syndrooma, eli oireyhtymä.
Altistaa mielen ongelmille, kuten mielialahäiriöille, dissosiaatiolle ym.
Alapeukuttajat saisivat tutustua sukuuni ja sen mt-historiaan... No ei kiinnosta, olen vain hyvilläni, kun ei teidän kanssa tarvi olla missään tekemisissä!!!!
Ainakin häiritsee ihmiset, jotka käyttää nepsyä synonyyminä riehuville lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö näitä pitäis kutsua ennemmin neurokognitiivisiksi häiriöksi kuin -psykiatrisiksi?
Kyseessä ei ole häiriö vaan yksilön synnynnäinen ominaisuus, josta voi olla sekä haittaa että hyötyä.
Miksi niistä sitten annetaan lääketieteellinen diagnoosi, jos ne kerran ovat pelkkiä ominaisuuksia?
Autismi on ihan eri asia kuin mikään nepsyjuttu. Ystävällä on oikeasti autistinen lapsi joka ei tasan kommunikoi yhtään kenenkään kanssa ja elää aivan omassa maailmassaan. Loukkaavaa häntä kohtaan sanoa ketä tahansa nepsyä autistiseksi. Sama kuin sanoisi nepsyjä aivovammaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja 🤪vituvvammasia rasittavia ääliöitä te olette kaikki! Teillä diagnoosi on vapaakortti tehdä mitä vaan haluatte eli käyttäytyä kuin idiootit.
Kyllähän jokainen saa istua hiljaa paikallaan lukemassa kirjaa. Ei siihen mitään diagnoosia tarvitse että niin saisi tehdä.
Erikoista, että koet hiljaiset ja rauhalliset ihmiset ärsyttävinä.
Oon ihan sekasin noista luokitteluista. Ihassama. Tuntuu et jokaine on jotai. En jaksa miettiä.
Minulle on täysin yhdentekevää, pidetäänkö tätä häiriönä, ominaisuutena, vammana, nepsynä vai minä sitten pidetäänkin. Sillä ei ole mitään merkitystä itseni kannalta.
T: Asperger-ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niistä sitten annetaan lääketieteellinen diagnoosi, jos ne kerran ovat pelkkiä ominaisuuksia?
Koska psykiatria vain toimii niin. Kaikki diagnoosit perustuvat oireisiin ja erilaisiin ominaisuuksiin. Eivät mihinkään aivokuvauksiin.
Meillä kaikilla lienee joku kirjo, tänä päivänä on diagnoosi ihan kaikkeen.Missä on se täydellinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Autismi on ihan eri asia kuin mikään nepsyjuttu. Ystävällä on oikeasti autistinen lapsi joka ei tasan kommunikoi yhtään kenenkään kanssa ja elää aivan omassa maailmassaan. Loukkaavaa häntä kohtaan sanoa ketä tahansa nepsyä autistiseksi. Sama kuin sanoisi nepsyjä aivovammaiseksi.
Autisti on aina nepsy, koska autismin kirjo kuuluu neuropsykiatrisiin häiriöihin. Sen sijaan kaikki nepsyt ei suinkaan ole autisteja.
Ja autismin kirjokin on niin laaja, että siihen kuuluu sekä tuo ystäväsi lapsi, että minä aspergerini kanssa.
tv 1 Nepsyt tänään