Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritseekö muita, että autismin kirjosta ja ADHD:sta puhutaan yhteisen nepsy -käsitteen alla?

Vierailija
25.04.2024 |

Musta tuntuu autistina ja autistin vanhempana jotenkin oudolta, kun nepsy-keskustelussa tunnutaan puhuvan lähinnä ADHD:lta kuulostavista oireiluista. Nää kun on usein ihan päinvastaisia, kun autismin kirjon oireet. Mulle esim. nimenomaan hiljaa paikallaan istuminen ja lukeminen/kuunteleminen on sitä kaikkein helpointa. Kaikki touhuaminen ja tekeminen on mulle vaikeeta, ajatteleminen, lukeminen ja tiedon omaksuminen sen sijaan helppoa. Olen arka ja hiljainen ja ylivarovainen, ihan täysin impulsiivisen vastakohta. 

Miksi puhutaan nepsyistä yhtenä ryhmänä? 

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ADD sisältyy ADHD diagnoosin vaikka ulospäin näkyvää levottomuutta ei ole. 

Vierailija
82/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ylipäätään tietämättömien ihmisten tapa käyttää nepsyä synonyyminä jollekin huonosti käyttäytyvälle, riehuvalle jne., kun itsellä se tarkoittaa sitä, että pidän ihmisiä sen verran pelottavina, etten ikimaailmassa käyttäytyisi julkisesti huonosti tai huomiota herättävästi tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla joka toisella erityislapsi, nepsy tai jotain, ennen ei vastaavaa ollut vai eikö heitä aiemmin huomattu?

Vierailija
84/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla joka toisella erityislapsi, nepsy tai jotain, ennen ei vastaavaa ollut vai eikö heitä aiemmin huomattu?

No kun ei ole yhäkään joka toisella. Ihan muutamia prosentteja väestöstä on nepsyjä. Ja on aina ollut. Itse olen autismini perinyt 50-luvulla syntyneeltä vanhemmaltani. Tietenkään silloin ei tunnistettu näitä. 

Vierailija
85/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei väliä.

mulla nuo molemmat diagnoosit.

ja voi v*** tätä elämää.

Vierailija
86/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nykyään kuka vaan saa nepsy, adhd, autismi diaknoosin ja sen varjolla saa käyttäytyä miten tahansa. Kasvakaa aikuiseksi ja  kasvattakaa lapsenne käyttäytymään.

Vierailija
87/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pitäis kutsua ennemmin neurokognitiivisiksi häiriöksi kuin -psykiatrisiksi?

Kyseessä ei ole häiriö vaan yksilön synnynnäinen ominaisuus, josta voi olla sekä haittaa että hyötyä. 

On häiriö ja nimenomaan syndrooma, eli oireyhtymä. 

Altistaa mielen ongelmille, kuten mielialahäiriöille, dissosiaatiolle ym.

Vierailija
88/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska se on kirjo. Siihen voi sisältyä erilaisia yhdistelmiä ja sävyjä.

Autismin kirjo on eri asia, kuin ADHD. Sillä kirjolla siis viitataan vaan tuohon autismin kirjoon, ei neuropsykiatrisiin häiriöihin yleisesti. 

Adhd on osa autismin kirjoa. Sitäkin on monenlaista. 

Nyt sinulla on väärää tietoa. ADHD ei ole osa autismin kirjoa. 

Ehkä ei niinkään, vaan nepsykirjoa. Samalla kirjolla autismin kanssa. Esiintyy usein yhdessä.

Tiedän tapauksia. 

Vierailija
89/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä ja minun diagnoosini, yhyy kun minut määriteltiin taas aivan väärin!

Vierailija
90/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että nykyään kuka vaan saa nepsy, adhd, autismi diaknoosin ja sen varjolla saa käyttäytyä miten tahansa. Kasvakaa aikuiseksi ja  kasvattakaa lapsenne käyttäytymään.

Tää on taas tällainen "näin nämä asiat koetaan" -juttu, jolla ei oikeesti ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa 🙄. 

Vierailija
91/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tää juttu, että kuvitellaan, että nepsy-diagnoosi meinaisi huonoa käytöstä. En mä käyttäydy missään huonosti, eikä mun lapsi käyttäydy missään huonosti. 

Vierailija
92/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites jos me käyttäydytään jo paremmin, kuin suurin osa ihmisistä? Esim. paremmin kuin sinä. 

Vierailija
93/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja 🤪vituvvammasia rasittavia ääliöitä te olette kaikki! Teillä diagnoosi on vapaakortti tehdä mitä vaan haluatte eli käyttäytyä kuin idiootit. 

Onks sulla joku vapaakortti tollaseen käytökseen? 🤔

Vierailija
94/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää koko sana, tuntuu jotenkin infantilisoivalta.

Vierailija
95/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää koko sana, tuntuu jotenkin infantilisoivalta.

Munkin mielestä se on ällö sana. Samoin kuin nentti. 

Vierailija
96/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa, että ADHD:ta ei ole yhtä muotoa, vaan siitäkin on eri painotteisuutta ja yksilöiden välillä huomattavia eroja. Esimerkiksi impulsiivisuus ei kuulu kaikkiin, vaan se on oma painotuksensa. Esimerkiksi puhtaasti tarkkaamattomuuspainotteinen ilman hyperaktiivisuutta ja impulsiivisuutta on nimenomaan ylirauhallinen, mutta keskittyminen voi olla vaikeaa jos aihe ei ole itselle mieleen, mikä voi näkyä omissa ajatuksissa harhailuna, ja aikaansaaminen voi olla haastava. Hereillä pysyminen on haastavaa ja yöunet ovat pitkiä. Puhtaasti hyperaktiivinen taas pystyy saamaan aikaan, on todella aktiivinen ja touhukas. Rauhoittuminen ja nukahtaminen on kuitenkin haastavaa. Yleensä henkilö on sekoitusta näistä kaikista, joistain enemmän kuin toisesta. 

Vierailija
97/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitä pitäis kutsua ennemmin neurokognitiivisiksi häiriöksi kuin -psykiatrisiksi?

Kyseessä ei ole häiriö vaan yksilön synnynnäinen ominaisuus, josta voi olla sekä haittaa että hyötyä. 

On häiriö ja nimenomaan syndrooma, eli oireyhtymä. 

Altistaa mielen ongelmille, kuten mielialahäiriöille, dissosiaatiolle ym.

Alapeukuttajat saisivat tutustua sukuuni ja sen mt-historiaan...

Vierailija
98/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tää juttu, että kuvitellaan, että nepsy-diagnoosi meinaisi huonoa käytöstä. En mä käyttäydy missään huonosti, eikä mun lapsi käyttäydy missään huonosti. 

Lapsen käytös 9, ka 9.5 ja ADHD. 

Vierailija
99/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan vilpittömästi sitä mieltä, että näitä diagnooseja jaellaan aivan liian helposti.

Vilkas lapsi, tai aikuinenkin, on ADHD ja hiljainen lapsi on autisti ja hieman hitaalla käyvä asperger.

Ja kun lääkäri haluaa eroon hysteerisesti lapsiaan tutkituttavasta vanhemmasta, se läiskäisee kortin: neuropsykiatrinen oireyhtymä. Näkemiin kiitos.

Lisätaakkaa sataa näistä itsensä diagnosoivista lumihiutaleista jotka ovat vuoroin kaikkia edellämainittuja mielensä mukaan ja siis ainakin nepsyjä.

Jotkut vaikuttavat kaiken lisäksi kuvittelevan intro- tai ekstroverttiyden olevan diagnoosi.

Ja kun jonkun diagnoosin on itselleen kehitellyt, ihmiset ajattelevat sen varjolla voivansa käyttäytyä kuinka huonosti tahansa.

Vierailija
100/156 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD onko sama kuin nepsy tai toisinpäin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi