Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Asiantuntija: Toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan

Vierailija
25.04.2024 |

Lääkärit ja hoitajat päättävät koko ajan keitä hoidetaan ja miten. Tätä priorisointia tehdään asiantuntijoiden mukaan joka päivä ja vielä ilman avoimesti määritettyjä periaatteita.

Tilanne on kohtuuton sekä hoitohenkilöstölle että potilaille ja johtaa siihen, että toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan.

Asiantuntija näkee suomalaisessa järjestelmässä selvän eriarvoisuuden: yksi ryhmä on priorisoitu yli muiden.

Mikäköhän on tämä ryhmä? 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010367642.html

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...vaan diagnooseissa pelataan todennäköisyyksillä."

Diagnooseilla pelataan. Arpomiselta ja luulemiselta se tosiaan vaikuttaa, kun pitäisi kuitenkin tietää. Sitten kun vielä on tapana sanoa, että toivotaan asioiden menevän hyvin. On jo pitkään ollut ihan selvää, että suomalainen terveydenhuolto on enimmäkseen poppamiestouhuilua. Kannattaakin pitää mukanaan jäniksen käpälää, suden hammasta tai kirkon naulaa onnen kaluina, niistä on enemmän apua kuin terveydenhuollon lehmisavuista.

Sinulla lienee aika pitkälle edenneet lääketieteelliset opinnot koska koet pystyväsi arvostelemaan maallikolle useimmiten aika vaikeita asioita.

Saataa muuten ollakin. Oma retoriikkasi viitaa vahvasti siihen sairaanhoitaja AutaMinuaKaikessa - korkeakoulutukseen.

Vierailija
102/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...vaan diagnooseissa pelataan todennäköisyyksillä."

Diagnooseilla pelataan. Arpomiselta ja luulemiselta se tosiaan vaikuttaa, kun pitäisi kuitenkin tietää. Sitten kun vielä on tapana sanoa, että toivotaan asioiden menevän hyvin. On jo pitkään ollut ihan selvää, että suomalainen terveydenhuolto on enimmäkseen poppamiestouhuilua. Kannattaakin pitää mukanaan jäniksen käpälää, suden hammasta tai kirkon naulaa onnen kaluina, niistä on enemmän apua kuin terveydenhuollon lehmisavuista.

Sulla on ilmeisesti mielestäsi sairaus jota 10 lääkäriä ei tutkimisesta huolimatta löydä...Tai 85v syvästi dementoituneelle sukulaisellesi on kehdattu tehdä dnr päätös...

NIinkö luulet/oletat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset keski-ikäiset miehet priorisoidaan.

Naiset saa tutkitusti aina huonompaa hoitoa, vanhemmiten heistä tulee täysin näkymättömiä.

Jaa, ei mua ainakaan, vaikka olen valkoinen, keski-ikäinen mies ja ihan hyvissä palkkatöissä. Verenpaineen hoito on täysin oman aktiviteetin varassa, kertaakaan ei ole huolehdittu edes reseptien uusinnasta yli kymmenen vuoden aikana. Lääkärille ei pääse, hoidossa ei ole mitään suunnitelmaa. Joku terveydenhoitaja kirjaa takaisin soittoja ja toteaa, ettei minulla ole väliä.

Tuollaiset turhat miesvihamieliset kommentit, jotka ei perustu mihinkään muuhun kuin feministin katkeruuteen voisi jättää julkaisematta. Kaikkien tilastojen mukana naiset saa enemmän ja nopeammin hoitoa kuin miehet. Samoin naisten terveydenhuoltoon käyttää yhteiskunta 60% enemmän rahaa kuin miesten.

Etkö osaa uusia reseptejä itse saati valvoa niiden vanhentumista? Just.

Vierailija
104/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut viime aikoina ihmettelemään esim. lonkkaleikkauksia. Tuttavapiirissäni on paljon ns. menestyneitä vanhempia ihmisiä ja kun lonkka alkaa kremppaamaan, se leikataan ja jatketaan liikuntaa ja muutenkin aktiivista elämää. Sitten on näitä, joilla vaan on lonkka niin kipeä, ettei voi liikkua kuin apuvälineillä ja sellaista se vanhuus on. Siis en ole mitenkään asiantuntija ja siksi tämä aiheuttaa lähinnä hämmennystä. Siis mistä tässä on kyse? 

Voisko tässä olla taustalla ajatus, että jos tuo jälkimmäinen ei ole aiemminkaan harrastanut liikuntaa ja elänyt aktiivista elämää, hän tuskin alkaisi harrastaa liikuntaa ja elää aktiivista elämää lonkkaleikkauksen jälkeenkään? En siis tiedä, kunhan mietin. Toisaalta voiko asiaan vaikuttaa se, mistä lähetteen lonkkaleikkaukseen on saanut? Mulla on polvissa tekonivelet ja lähete Peijaksen sairaalaan meni yksityis

Niin, ehkä jotkut varakkaammat tutut ovat hankkineet leikkauksen (tai edes diagnoosin tms.) yksityiseltä. Mietin kyllä myös sitä kuinka paljon potilaan oma vaatiminen vaikuttaa. Iäkäs äitini on tällainen, jonka liikkuminen vain pikku hiljaa hiipui. Ehkä siinä se luokkatausta vaikuttaa, ettei hän ehkä oikein osaisi edes "vaatia" lääkäriltä mitään. Jälkeenpäin rutkuttaa aina miten surkeaa oli kohtelu siinä ja tässä, mutta paikan päällä ei varmaan saa sanaa suustaan. Toki ruma käytös potilaalta voi sekin vaikeuttaa hoitoon pääsyä, mutta ehkä hän ei osaa ottaa asioita oikein edes puheeksi. Ja jotenkin hänellä on sellainen ajattelutapa, että "voi voi kun ollaan vanhoja, kuolemaa tässä vain odotellaan". Nuo lonkkaleikatut tuttavani ovat ylipäänsä hyvin aktiivisia ja kaikesta uudesta kiinnostuneita ihmisiä. Joskus ihan järkytyn kuinka jotkut näistä maailmanmatkaajista ja aktiivisista harrastajista ovat saman ikäisiä kuin äitini, jonka elämänpiiri on supistunut koko ajan entisestään. Mutta ilmeisesti on tosiaan niin, ettei vanhuksilta(kaan) todellakaan kartoiteta esim. liikuntakykyä ihan suorilla kysymyksillä ja ehdoteta hoitoa.

Vierailija
105/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

polvissa tekonivelet, pääsin leikkaukseen julkiselle  ennen koronaa ja ikääkin oli

Vierailija
106/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan rikkaat elää m. 13-16 vuotta pidempään. 

äitini on kohta 97 v, asuu omakotitalossa, saa apuja

Vierailija
107/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan rikkaat elää m. 13-16 vuotta pidempään. 

ei tarvi olla rikas jos ei juopottele, ei tupakoi, ei syö roskaa, liikuntaa monipuolisesti, pitää painon Kurissa ja mielellään positiivinen elämänasenne

Vierailija
108/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi käytän vain yksityisiä lääkäreitä vaikka saan tukia ja osa-aikatyön palkkaa. Viime viikolla kävin viimeksi yksityisellä.

Vierailija
109/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ja työssäkäyvät.

Itse en ole kumpikaan, enkä saa hoitoa. Siskoni on äiti ja saa työttömänäkin hoitoa. Äitini on työssä ja saa hoitoa.

Vierailija
110/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Tämän ei pitäisi olla normaalia, että ihmisiä arvotetaan. Köyhiä myös syrjitään. Rahalla saisi yksityiseltä edes, mutta rahaa ei anneta.

Vierailija
111/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vain. Lapseni saa immuunipuolustusta heikentävää lääkettä ja kun tästä mainitsee lääkärissä flunssan yhteydessä niin he yleensä kauhistuvat ja laittavat verikokeisiin ja jopa kuviin samantien. Kun käy perusterveen lapsen kanssa ovat enemmän hällä väliä ja Buranaa vaan. Ymmärrätte kuitenkin varmaan miksi? Tietenkin terveydenhuollossa on pakko priorisoida, mutta kaikkien pitäisi kuitenkin saada hoitoa. Jotkut ovat kiireellisempiä tapauksia, mutta kaikki tulisi hoitaa. Jokaiselle kuuluu hyvä hoito. 

Vierailija
112/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tekeekö nää IS toimittajat tänne palstalle näitä klikkiotsikoita? Vai miksi aloitus on tuollainen outo referaatti. Varmaan saavat enemmän rahaa kaikista painalluksista.

Vierailija
113/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen odottanut nyt 17 vuotta, että tätä mun kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidettaisiin. En pysty käyttämään synteettistä 4 eli Thyroxinia. Muuta ei saa. Kyllä tämä hoitamatta jättäminen on ihan tietoinen päätös ja valinta. Myös lääkäreiden ammattitaito on todella surkea. Moni muukin kilpirauhaspotilas on jätetty heitteille.

Marraskuussa tuli uusi käypä hoito vajaatoimintaan, se taas tarkoitti, että potilaat ovat entistä ahtaammalla.

Miksi vajaatoimintaan on vain yksi lääke, vaikka muihin sairauksiin kokeillaan monia lääkkeitä, niitä mitä vain löytyy.

Thyroksiinin lisäksi on eläinperäinen lääke, jossa on T1, T2, T3 ja T4 hormonia, lisäksi on pelkkää T3-hormonia sisältävä valmiste, Liothyroniini/Thybon. Nämä ovat kiellettyjä.

Vierailija
114/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sama ryhmä, joka suljetaan tiedon saannissa maksumuurin ulkopuolelle. Suomalaiset ovat keskenään epätasavertaisia joka asiassa. Noin. No nyt se tuli sanottua julki.

Mitä horiset!

Saa sen lehden OSTAA kuka haluaa! Nettiversiona tai paperisena!

Ei duunarinpalkalla lehtiä ostella. Rahat ei muutenkaan riitä viherverojen jälkeen

Vierailija
115/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluisa vanha rouva oli just otsikoissa että oli sairaalassa kasvohermohalvauksen takia tutkimuksissa 5 päivää! Ite olin samasta syystä yhden yön yli eli käytännössä muutamia tunteja. 

Taidettiin kuuluisa rouva tutkia tarkemmin. Huom, molemmat meistä julkisella puolella. 

Minä olin silloin 30v. 

Vierailija
116/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eutanasia

Vierailija
117/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuollosta on kyse. Etenkin siitä kun siihen on tullut sairaudenhoito mukaan, jopa pitkäaikaissairauksien hoito. Kyllä itsekin olin aikoinaan tyytyväinen kun kaikki erikoislääkärin palvelut oli kuvantamisineen ja toimenpiteineen, mutta sitten sitäkin ruvettiin huonontamaan reippaasti kun muuan kotimainen suuryhtiö tuli uudeksi omistajaksi.

Niin. Yhteiskunta maksaa työterveyshuollosta max puolet  Kela-korvauksen muodossa työnantajille ja työnantajat maksavat loput. Kyllähän rahalla saa, sillä työnantajien rahalla. Ei se minusta ole yhteiskunnan verovaroista tapahtuvaa priorisointia, että työnantajat laittavat rahaa työntekijöidensä terveydenhoitoon. Jos työterveyshuoltoa ei olisi, yhteiskunta maksaisi jollain tavalla sen saman rahan, joka nyt menee työterveyshuollon Kela-korvauksiin, ja työnantajien raha jäisi pois. Työnantajat käyttäisivät sen sitten johonkin muuhun. Työssä olijoiden  terveyspalvelut huononisivat, kaikki häviäisivät.

Vierailija
118/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut vuosia sitten jalka lonkkaa myöten kipsissä 11 kuukautta leikkausta työtapaturman vuoksi, sen jälkeen meni vielä aikaa kuntoutumiseen, eikä jalka ikinä oikein kuntoon tullut. Ei priorioitu silloin ainakaan työssäkävijöitä. Toki kipsiä välillä vaihdettiin uuteen.

Nythän niitä on paljon kivuissaan kärvisteleviä esim. lonkka- ja polvileikkausta odottavia. 2 vuotta taitaa olla hoitotakuu.

Vierailija
119/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kokonaisuutena ottaen, terveyskeskuslääkärit hoitavat AINA potilaansa niin hyvin, kuin vain mahdollista on.

Mutta tietenkin niiden sääntöjen rajoissa, mitkä heille on ylempää on annettu. Ja määrätty.

Mutta ne rajat eivät näy heti, kun tk-lääkärin vastaanotolle menee. Lääkäri kuuntelee potilasta, kyselee lisää oireista, vilkuilee potilaan entistä sairaushistoriaa ja lääkitystä.

Mutta tk-lääkärin osalle jää tämän jälkeen päätös, miten potilasta hoidetaan.  Mitä näytteitä hänestä pitää / kannattaa ottaa, jotta oireiston kuva voidaan selvittää.

Tk-lääkäri tietää varsin hyvin, että kaikki hånen määräämänsä veri-virtsa näytteeet, sydänfilmit ja muut tutkimukset maksaa. Sillä ne lähetetään tutkittavaksi laboratorihin, jotka laskuttavat erikseen joka ikisestä tutkimuksesta, mikä verestä ja virtsasta tehdään. Vain sydänfilmin, ja verenpaineseurannan lääkärit voivat itse todeta.

Olen 70 v.  Aina olen saanut ykkösluokan palvelua tk-lääkäreiltä.

66 vuotiaaksi olin työyerveuden piirissä, tarvittaessa. Lopussa työterveyslääkäreiden palvelu ja suhtatuminen ikääntyvään työntekijään oli yliolkaista ja vähättelevää.

Siksi olinkin todella hämmästunyt, kun eläkkeellä ollessa jouduin tk-lääkärin vast.otolle menemään. Tk-lääkäri suhtautui minuun asiallisesti ja ystävävällisesti. Määräsi pari näytettä, joiden tulosten perusteella, sain heti lääkityksen ja avun vaivaani.

Arvostan hyvin korkealle suomalaisen kokeneen tk = tereveyskeskuslääkärin ammattitaidon. Kuin myös lääkärin etiikan.

Tk-lääkäri ei syrjinyt minua hoidossaan, ikäni takia.

Suurin puute Suomessa on se, ettei terveyskeskuksissa ole Oma lääkärl järjestelmää.  Se tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi, kun potilasta hoitaisi aina sama lääkäri, joka tuntisi myös potilaam krooniset sairaudet.

Vierailija
120/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisa vanha rouva oli just otsikoissa että oli sairaalassa kasvohermohalvauksen takia tutkimuksissa 5 päivää! Ite olin samasta syystä yhden yön yli eli käytännössä muutamia tunteja. 

Taidettiin kuuluisa rouva tutkia tarkemmin. Huom, molemmat meistä julkisella puolella. 

Minä olin silloin 30v. 

Pitihän se "bonusmamma" tutkia perinpohjaisesti, vaikka ei mihinkään Suomen "kihoihin" kuulukkaan! Ihme touhua ja kyseinen muija lähentelee jo 90 vuotta.