Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Asiantuntija: Toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan

Vierailija
25.04.2024 |

Lääkärit ja hoitajat päättävät koko ajan keitä hoidetaan ja miten. Tätä priorisointia tehdään asiantuntijoiden mukaan joka päivä ja vielä ilman avoimesti määritettyjä periaatteita.

Tilanne on kohtuuton sekä hoitohenkilöstölle että potilaille ja johtaa siihen, että toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan.

Asiantuntija näkee suomalaisessa järjestelmässä selvän eriarvoisuuden: yksi ryhmä on priorisoitu yli muiden.

Mikäköhän on tämä ryhmä? 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010367642.html

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.

Sama jos on promilleja veressä.

Jos et ole absolutisti kuten minä, niin jos sinulle tai kanssasi samoin ajatteleville sattuu viikonloppu kännysreissulla jotain, omasta tai jonkun muun toimesta niin on ok. että teidät jätetään hoitamatta?

Vierailija
82/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut viime aikoina ihmettelemään esim. lonkkaleikkauksia. Tuttavapiirissäni on paljon ns. menestyneitä vanhempia ihmisiä ja kun lonkka alkaa kremppaamaan, se leikataan ja jatketaan liikuntaa ja muutenkin aktiivista elämää. Sitten on näitä, joilla vaan on lonkka niin kipeä, ettei voi liikkua kuin apuvälineillä ja sellaista se vanhuus on. Siis en ole mitenkään asiantuntija ja siksi tämä aiheuttaa lähinnä hämmennystä. Siis mistä tässä on kyse? 

Voisko tässä olla taustalla ajatus, että jos tuo jälkimmäinen ei ole aiemminkaan harrastanut liikuntaa ja elänyt aktiivista elämää, hän tuskin alkaisi harrastaa liikuntaa ja elää aktiivista elämää lonkkaleikkauksen jälkeenkään? En siis tiedä, kunhan mietin. Toisaalta voiko asiaan vaikuttaa se, mistä lähetteen lonkkaleikkaukseen on saanut? Mulla on polvissa tekonivelet ja lähete Peijaksen sairaalaan meni yksityis

No niin, kyllähän siinä leikkauksessa punnitaan hyötyjä ja riskejä. Hyväkuntoinen, liikunnallinen perusterve ihminen toipuu leikkauksesta nopeammin ja toimintakyky palautuu. Lihavalla, tupakoitsijalla, huonokuntoisella, samoin esim sydänsairaalla, on huonompi ennuste ja leikkauksen riskit suuremmat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomattu on. Esimerkiksi toiset elää vaikeankin syöpätilanteen kanssa pitkiä aikoja ja toiset kuolee hetkessä. Kyllä tulee mieleen, että toisille vaan löytyy niitä superkalliita, uusia lääkkeitä. Toisille ei. Eikä kyse voi olla vain sattumasta, koska monet "pitkään elävät" ovat merkittävässä asemassa, rikkaita (saattavat toki maksaa itse hoitojaan) tai sitten lääkäreitä yms. 

Miksi kukaan haluaisi elää "vaikeankin syöpätilanteen kanssa" yhtään pidempään kuin on pakko. Ennemmin nopea poistuminen ja mahdollisimman vähän aikaa sairaalassa/saattohoidossa.

Koska kaikki ei ole sinä? Jotkut voi haluaa pitkittää viimeistä aikaa läheistensä kanssa omista kivuista huolimatta?

Läheisen ominaisuudessa sanoisin, että itsekästä. Varsinkin, kun se kuolema ei yleensä tule yhtäkkiä yhtenä hetkenä vaan sitä tehdään pahimmillaan sängyssä maaten vuosia. 

Vierailija
84/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhmä on muut kuin suomalaiset 

Ei ole.

Vierailija
85/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asiantuntija tuohon tarvitaan. Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla ja rahalla voi ostaa palveluita. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse pihistellä näin tärkeässä asiassa.

Vierailija
86/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa oman kokemuksen: jouduin työttömäksi, kun minut irtisanottiin. Sen jälkeen olen saanut TODELLA TÖRKEÄÄ KOHTELUA TERVEYDENHUOLLOSSA. MINUA ON KOHDELTU, KUIN PÀŚKAA. 

Sama kokemus. Kerran väittelin terveysaseman saikkuämmän kanssa, kun kerroin päässeeni työssäollessa työterveyden kautta heti lääkäriin. Meillä oli niin hyvä työterveys. Aamulla, kun soitti aikaa sai aina lääkäriajan vielä samalle päivälle. Terveysaseman saikkuämmä ei mitenkään voinut uskoa tätä.

Terveysasemalta saa ajan 3 kk päähän oli ihan mikä vaiva tahansa. Olen sitten mennyt yksityiselle vaikka olen työtön, jostain vähistä säästöistä repinyt ne rahat. 

Siinäpä se ongelma onkin. Työterveydessä on pilvin pimein lääkäreitä tekemässä helpointa mahdollista työtä tuplapalkalla. Sen

Jep. Ja eihän siitä oikeastaan voi lääkäreitä syyttää, että haluavat helpomman ja mukavamman työn paremmalla palkalla. 

Vierailija
87/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.

Olen sajaa mieltä. Miksi hoitaa sellaista, joka periaatteessa on jo kuollut muutenkin. Harva nisti elää kovin vanhaksi ja jos ei itsekään arvosta terveyttään, niin miksi sairaanhoidon pitäisi. Minä työntäisin tuommoiset jonnekin minne ei päivä paista! Myös puliukot! En tarkoita puliukoilla satunnaiskäyttäjää, joka juhlissa tai saunakaljan silloin tällöin ottaa. Mutta nuo päivittäin tai liki päivittäin mitään tekemättömät saisi kyyditä vaikka sinne Seilinsaarelle ilman paluulippu. Ryyppiköön siellä.

Tuola jo ennemmin sanottiin että sama kohtelu ylipainoisille, mitäs ovat syöneet itsellensä kaikkia vaivoja ja sairauksia. Tupakoiville ei myöskään hoitoa, eikä anorektikoille tietenkään, mitäs ovat syömättä.

Vierailija
88/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sajaa mieltä. Miksi hoitaa sellaista, joka periaatteessa on jo kuollut muutenkin. Harva nisti elää kovin vanhaksi ja jos ei itsekään arvosta terveyttään, niin miksi sairaanhoidon pitäisi. Minä työntäisin tuommoiset jonnekin minne ei päivä paista! Myös puliukot! En tarkoita puliukoilla satunnaiskäyttäjää, joka juhlissa tai saunakaljan silloin tällöin ottaa. Mutta nuo päivittäin tai liki päivittäin mitään tekemättömät saisi kyyditä vaikka sinne Seilinsaarelle ilman paluulippu. Ryyppiköön siellä.

Tuola jo ennemmin sanottiin että sama kohtelu ylipainoisille, mitäs ovat syöneet itsellensä kaikkia vaivoja ja sairauksia. Tupakoivil

Sanoisin, että kaikkia pitää hoitaa, mutta yksityistä voisi kehittää laajemmin heille jotka siitä haluavat maksaa. Kaikkien etu.

Vierailija
89/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä asiantuntija tuohon tarvitaan. Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla ja rahalla voi ostaa palveluita. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse pihistellä näin tärkeässä asiassa.

Kaikki saa koulutuspaikan lukiosta, ammattikorkeasta ja/tai yliopistosta?  Mukava kuulla, että nykyään ei ole enää kiintiöitä.

Vierailija
90/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa oman kokemuksen: jouduin työttömäksi, kun minut irtisanottiin. Sen jälkeen olen saanut TODELLA TÖRKEÄÄ KOHTELUA TERVEYDENHUOLLOSSA. MINUA ON KOHDELTU, KUIN PÀŚKAA. 

Sama kokemus. Kerran väittelin terveysaseman saikkuämmän kanssa, kun kerroin päässeeni työssäollessa työterveyden kautta heti lääkäriin. Meillä oli niin hyvä työterveys. Aamulla, kun soitti aikaa sai aina lääkäriajan vielä samalle päivälle. Terveysaseman saikkuämmä ei mitenkään voinut uskoa tätä.

Terveysasemalta saa ajan 3 kk päähän oli ihan mikä vaiva tahansa. Olen sitten mennyt yksityiselle vaikka olen työtön, jostain vähistä säästöistä repinyt ne rahat. 

Siinäpä se ongelma onkin. Työterveydessä on pilvin pimein lääkäreitä tekemässä helpointa mahdollista työtä tuplapalkalla. Sen

Terveydenhuollossa ei saisi olla ollenkaan voittoatavoittelevia yrityksiä, kaikki resurssit pitäisi laittaa julkiseen terveydenhuoltoon. Järjetöntä, että Suomeen on luotu tällainen tilanne. Alkolla ja veikkauksella on monopoli, mutta terveydenhuolto on vapaa kilpailulle, verorahoilla!!

Vierailija
91/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoiset keski-ikäiset miehet priorisoidaan.

Naiset saa tutkitusti aina huonompaa hoitoa, vanhemmiten heistä tulee täysin näkymättömiä.

Jaa, ei mua ainakaan, vaikka olen valkoinen, keski-ikäinen mies ja ihan hyvissä palkkatöissä. Verenpaineen hoito on täysin oman aktiviteetin varassa, kertaakaan ei ole huolehdittu edes reseptien uusinnasta yli kymmenen vuoden aikana. Lääkärille ei pääse, hoidossa ei ole mitään suunnitelmaa. Joku terveydenhoitaja kirjaa takaisin soittoja ja toteaa, ettei minulla ole väliä.

Tuollaiset turhat miesvihamieliset kommentit, jotka ei perustu mihinkään muuhun kuin feministin katkeruuteen voisi jättää julkaisematta. Kaikkien tilastojen mukana naiset saa enemmän ja nopeammin hoitoa kuin miehet. Samoin naisten terveydenhuoltoon käyttää yhteiskunta 60% enemmän rahaa kuin miesten.

Vierailija
92/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin ja olin saamapuolella. Ero aiempaan oli ihan selkä sen jälkeen, kun oli ylempi korkeakoulututkinto taskussa. Pienestä oireesta pääsin magneettikuviin, kun ilmeisesti minut luokiteltiin yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi.

Mistä siellä sun tutkinto tiedettiin?

Monesti lääkäri tai terveyskeskus kysyy ammatin. Se on siellä tiedoston alussa nimen ohessa.

Vierailija
93/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos potilaalla on mt-diagnoosi, hänen somaattiset oireensa sivuutetaan kokonaan, ja häntä pidetään vain ja ainoastaan psyykkisesti sairaana. Siis vaikka hänellä olisi selvät somaattiset oireet, ne jätetään tutkimatta ja somaattiset sairaudet hoitamatta. Näin toimitaan terveydenhuollossa. Useita potilaita lähetetään myös järjestelmällisesti psykiatrisiin sairaaloihin, jopa M1-lähetteillä, vaikka heidän oireidensa taustalla olisikin somaattinen sairaus. Tämä on vaiettu aihe, mutta täyttä totta.

Näinkin voi olla. Artikkelia en päässyt lukemaan. M1:n voi psykiatri purkaa päivystyksessä jos ei katso aiheelliseksi, tästä omakohtainen kokemus. M1 tärkeä myös siksi että tällöin potilas pääsee pakostakin tapaamaan psykiatria, heitä ei tosin kaikissa päivystävissä yksiköissä ole joten silloin potilas varmaan täytyy siirtää. Mulla kyllä tutkittiin somaattiset oireet ihan väsyksiin asti, allergiasta reumaan, ja olen siitä kiitollinen. Vika oli ja on korvien välissä :(

Vierailija
94/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-diagnooseja vedetään nykyisin hatusta. Työterveyslääkäri pakottaa nettiterapiaan, kun ei viitsi tutkia itse fyysistä sairautta. Sitten nettiterapian hoitaja tai kuka lieneekään antaa diagnoosin, vaikka potilas ei ole saanut kertaakaan keskustella asiasta kenenkään kanssa. Lähtökohtana tilanne, jossa on fyysisiä vaivoja, joiden syytä ei ole tutkittu. Eihän fyysinen sairastuminen aiheuta mt-diagnoosia, mutta tuskaa se tuo ihmiselle. 

Vierailija
95/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan rikkaat elää m. 13-16 vuotta pidempään. 

Vierailija
96/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käy järkeen sekään, että ihmiset kritisoivat lihavia saati työttömiä, mutta kännikäynnit poliklinikoilla, erikoislääkärillä, sairauslomilla kännitoilailujen jälkeen hyväksytään naurulla!

Rahaa palaa yhteiskunnalla näihin valtava määrä, mutta mediakin hyshys, kun valtaosa kuuluu tähän ryhmään.

Alkoholin aiheuttamat sairaudet itse maksettaviksi.

Vierailija
97/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumepellet saa terkkarissa joka päivä korvaushuumeensa. Mutta yritä normikansalainen varata aikaa terveyskeskukseen, jos on vaikka kipuja. Ehei, ei käy.

Vierailija
98/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittämän todistaa se ettei Henrikson antanut lopettaa yöpäivystyksiä tietyillä alueilla. 

Vierailija
99/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy järkeen sekään, että ihmiset kritisoivat lihavia saati työttömiä, mutta kännikäynnit poliklinikoilla, erikoislääkärillä, sairauslomilla kännitoilailujen jälkeen hyväksytään naurulla!

Rahaa palaa yhteiskunnalla näihin valtava määrä, mutta mediakin hyshys, kun valtaosa kuuluu tähän ryhmään.

Alkoholin aiheuttamat sairaudet itse maksettaviksi.

Hys hys. Meillähän oli vähän aikaa sitten jopa PM alkon mainoksena.

Vierailija
100/196 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääkeriippuvaisena en saanut särkylääkkeitä 1) nyrjähtäneeseen nilkkaan, joka oli paisunut pienen jalkapallon kokoiseksi 2) munuaiskivikohtaukseen

Jälkimmäisestä minut laitettiin ambulanssilla takaisin kotiin (taksi ei ottanut, koska en pystynyt kävelemään ja oksensin) syömään buranaa, joka ei pysynyt sisällä. Seuraavana aamuna ambulanssi haki takaisin, kun mieheni soitti vihaisena.

Olen työssäkäyvä, akateemisessa ammatissa, mutta koska papereissani luki unilääkkeiden käytöstä, minun kipujani ei tarvinnut hoitaa. Lääkäri epäilikin minun tulleen sairaalaan vain hakemaan opiaatteja(!) joita en ole koskaan käyttänyt.