IS: Asiantuntija: Toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan
Lääkärit ja hoitajat päättävät koko ajan keitä hoidetaan ja miten. Tätä priorisointia tehdään asiantuntijoiden mukaan joka päivä ja vielä ilman avoimesti määritettyjä periaatteita.
Tilanne on kohtuuton sekä hoitohenkilöstölle että potilaille ja johtaa siihen, että toiset saavat parempaa tai nopeampaa hoitoa kuin toiset. Osa potilaista on jätetty toissijaiseen asemaan.
Asiantuntija näkee suomalaisessa järjestelmässä selvän eriarvoisuuden: yksi ryhmä on priorisoitu yli muiden.
Mikäköhän on tämä ryhmä?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.
Olen sajaa mieltä. Miksi hoitaa sellaista, joka periaatteessa on jo kuollut muutenkin. Harva nisti elää kovin vanhaksi ja jos ei itsekään arvosta terveyttään, niin miksi sairaanhoidon pitäisi. Minä työntäisin tuommoiset jonnekin minne ei päivä paista! Myös puliukot! En tarkoita puliukoilla satunnaiskäyttäjää, joka juhlissa tai saunakaljan silloin tällöin ottaa. Mutta nuo päivittäin tai liki päivittäin mitään tekemättömät saisi kyyditä vaikka sinne Seilinsaarelle ilman paluulippu. Ryyppiköön siellä.
Hoitoa ja rahaa ei enää riitä kaikille, joten hyödylliset yksilöt tulisi hoitaa ja jättää sivuun kaikki narkomaanit ja menetetyt mielenterveystapaukset, jotka eivät tule ikinä tuottamaan mitään paitsi kuluja, samoin jotkut ei hyödylliset kielirajoitteiset ja liian vanhat sun muut sun muut.....
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä, miksi huumeidenkäyttäjiä pitäisi hoitaa. Jos huumeseula ei ole puhdas, voitaisiin sanoa, että tervetuloa uudestaan, kun olet kuivilla.
Sama pätee alkoholisteihin ja suurkuluttajiin!
Vierailija kirjoitti:
Ryhmä on muut kuin suomalaiset
Juuri näin, saavat hoitoa heti, jopa sellaiset, joilla ei ole lupaa olla maassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun tutun levinnyttä syöpää ryhdyttiin hoitamaan, koska oli muuten hyvässä kunnossa. Hän on yli 65 v. Lääkäri oli tämän suoraan hänelle sanonut. Jos hän olisi ollut tupakoiva, niin ei olisi saanut hoitoa.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Työtön ei maksa veroja palkasta (vain tuesta) niin ei tulisi saada palvelujakaan, hyvin yksinkertaista, niitä saa kantamalla kortensa kekoon....tai jos on takana riittävä määrä palvelusvuosia niin sitten voidaan harkita, muutoin ei.
Laitan tähän jotain sellaista, jonka voit itse pahimmilla sanoilla kuvitella. En kirjoita niitä, koska ei julkaistaisi. On se, että työttömästä tehdään nykyään se pahin kansalainen. Monikaan työtön ei voi valita työtänsä. Ei voi mennä töihin, jos ei löydy palkan maksajaa. Sanonta "mene töihin" ei toteudu nykyään kovinkaan helposti. Harva on vapaaehtoinen työtön! Takuulla 2500e kuukausipalkka on kenestä tahansa mukavampi, kuin se n. 600e kuukausinälkäraha, jota työmarkkinatueksi kutsutaan sossuraha on vielä pienempi ja sitä ei edes saa, jos on yhtään omaisuutta tai tilillä rahaa muutamaa maitopurkkia enempää. Itse teen osa-aikaa ja haaveistani huolimatta en vain saa mistään edes sitä toista työtä ja varsinkaan kokoaikatyötä. Puhun kokemuksesta. Sinä taidat vai kirjoitella mitä sylki suuhun tuo...
Työterveyshuollosta on kyse. Etenkin siitä kun siihen on tullut sairaudenhoito mukaan, jopa pitkäaikaissairauksien hoito. Kyllä itsekin olin aikoinaan tyytyväinen kun kaikki erikoislääkärin palvelut oli kuvantamisineen ja toimenpiteineen, mutta sitten sitäkin ruvettiin huonontamaan reippaasti kun muuan kotimainen suuryhtiö tuli uudeksi omistajaksi.
Voin kertoa oman kokemuksen: jouduin työttömäksi, kun minut irtisanottiin. Sen jälkeen olen saanut TODELLA TÖRKEÄÄ KOHTELUA TERVEYDENHUOLLOSSA. MINUA ON KOHDELTU, KUIN PÀŚKAA.
Raha ei riitä kaikkeen ja siksi oli hyvä tehdä selkeät rajat hoidoille ja julkistaa ne. Esimerkiksi olet loukannut itsesi kännissä, ei oteta päivystyksessä vastaan, yleensäkin pitäisi suorittaa puhallutuksia ja epäselvissä tapauksissa huumetesti, jos on positiivinen, kylmästi ulos. Alkoholistien ja narkkarien hyysääminen pitäisi lopettaa, ei narkkareita tule yhteiskunta kelpoisia, mutta muuten kalliita hyysättäviä. Huumeiden käytön aloittaminen on jokaisen oma ratkaisu ja vastatkoon ihan itse seurauksista. Kaikilla on tiedossa, mitä käytöstä seuraa, joten tieto ettei mitään hoitoa saisi, jos jää huumeseulassa kiinni. Vastuu omasta terveydestään jokaisella itsellään, ei yhteiskunnan vastuulla voi olla tahallaan aiheutetut ongelmat.
Dementoinutta ei enää hoidettaisi muuten kuin palleatiivisesti. Olen omakohtaisesti nähnyt omaiseni loppuvaiheen hoidon, jota en millään ymmärtänyt. Dementoitunut yli 90-vuotias oli sairastunut keuhokuumeeseen, häneen lykättiin antibiootteja. Kuolema kehkokuumeeseen on normaali tapa kuolla.
Tässä tapauksessa ei oli ollut edes eutanasiasta, vaan ihan luonnollinen kuolema. Lääkärin etiikan vastaista on eutanasia, siis näin selitetään, mutta joka päivä he tekevät päätöksen jolloin vanhus tapetaan kuivuuteen, mutta se ei tunnut omaatuntoa vaivaavan, mutta hirvittävää katsottavaa omaisille.
"...vaan diagnooseissa pelataan todennäköisyyksillä."
Diagnooseilla pelataan. Arpomiselta ja luulemiselta se tosiaan vaikuttaa, kun pitäisi kuitenkin tietää. Sitten kun vielä on tapana sanoa, että toivotaan asioiden menevän hyvin. On jo pitkään ollut ihan selvää, että suomalainen terveydenhuolto on enimmäkseen poppamiestouhuilua. Kannattaakin pitää mukanaan jäniksen käpälää, suden hammasta tai kirkon naulaa onnen kaluina, niistä on enemmän apua kuin terveydenhuollon lehmisavuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sajaa mieltä. Miksi hoitaa sellaista, joka periaatteessa on jo kuollut muutenkin. Harva nisti elää kovin vanhaksi ja jos ei itsekään arvosta terveyttään, niin miksi sairaanhoidon pitäisi. Minä työntäisin tuommoiset jonnekin minne ei päivä paista! Myös puliukot! En tarkoita puliukoilla satunnaiskäyttäjää, joka juhlissa tai saunakaljan silloin tällöin ottaa. Mutta nuo päivittäin tai liki päivittäin mitään tekemättömät saisi kyyditä vaikka sinne Seilinsaarelle ilman paluulippu. Ryyppiköön siellä.
Rajasit luokittelussasi satunnaiskäyttäjät pois, ettet sattumoisin itse ole sellainen? Koko viestisi terveiset ovat "kyllä muille saa tehdä mitä vaan, kunhan minuun ei kosketa". Kannattaa varoa, joku luokittelee myös sinut. Keikkuu se sinunkin jakkarasi.
Vankien lääkärille pääsy on Suomen nopeinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmä on muut kuin suomalaiset
Juuri näin, saavat hoitoa heti, jopa sellaiset, joilla ei ole lupaa olla maassa.
Marinin hallitusviisikko päätti viimeisellä hallituskautensa viikolla luvatta maassa oleileville nopen hoitoonpääsyn. Sylettää.
NIin lupasi, ja se toteutuikin. Hoitotakuu oli 2 vkoa. Hoitoon pääsi 1-2 viikossa. Nyt ORPON HALLITUKSEN päätöksellä hoitotakuu pitkittyy 3 kk:een. Suun terveydenhuollon hoitotakuu oli 3 kk, se muuttuu nyt 6 kk:een.
Minkä Marinin hallitus rakensi, sen Orpon hallitus nakersi. Sinuna perehtyisin asioihin, ennen kuin kommentoit, mutta sykeskele sinä vaan, siihen se osaaminen ja ymmärrys mistään sitten loppuukin.
Jos potilaalla on mt-diagnoosi, hänen somaattiset oireensa sivuutetaan kokonaan, ja häntä pidetään vain ja ainoastaan psyykkisesti sairaana. Siis vaikka hänellä olisi selvät somaattiset oireet, ne jätetään tutkimatta ja somaattiset sairaudet hoitamatta. Näin toimitaan terveydenhuollossa. Useita potilaita lähetetään myös järjestelmällisesti psykiatrisiin sairaaloihin, jopa M1-lähetteillä, vaikka heidän oireidensa taustalla olisikin somaattinen sairaus. Tämä on vaiettu aihe, mutta täyttä totta.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoa ja rahaa ei enää riitä kaikille, joten hyödylliset yksilöt tulisi hoitaa ja jättää sivuun kaikki narkomaanit ja menetetyt mielenterveystapaukset, jotka eivät tule ikinä tuottamaan mitään paitsi kuluja, samoin jotkut ei hyödylliset kielirajoitteiset ja liian vanhat sun muut sun muut.....
SItten kun - ja tosiaan kun- mielenterveytesi leviää jonkun syyn takia, sovitaanko, että jäät hoitamatta, koska olet tosiassiassa jo kuollut. Sinulla varmaan ei ole mitään tätä päätöstä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomen psykiatrinen järjestelmä teki monista mt-diagnosoidusta potilaalle määrämillään lääkkeillä pysyvästi ja lopullisesti työkyvyttömiä. Lääkkeiden haittavaikutusten, mm. potilaan elintoimintojen lamaavan vaikutuksen takia. Ja monien kohdalla lääkkeet määrättiin pitkäaikaiskäyttöön. Arvatkaapa vaan, mitkä niiden lääkkeiden vaikutukset ovat liian pitkään käytettynä. Tiesittekö näitä asioita? Ottaakapa asiasta vähän enemmän selvää.
Valkoiset keski-ikäiset miehet priorisoidaan.
Naiset saa tutkitusti aina huonompaa hoitoa, vanhemmiten heistä tulee täysin näkymättömiä.
Syöpälääkärillä käynti on ihanaa. Oikeesti, ovat kuin toisesta maailmasta. Kuuntelevat ja osallistuvat elämääsi jne. Rintasyöpä hoidettiin upeasti jne.10 pistettä. Heidän kanssaan voi keskustella. TK lääkärille nykyään vien valmiin listan lääkkeistäni, verenpainet paperilla valmiina, ja keskitetysti jopa ongelmani paperilla. Keskustelua ehkä pari lausetta.
Siltikään aika ei usein heillä riitä näpyttelyltä, kokonaishoitoon, lääkelistan tutkimiseen yms, vaan jos on esim virtsatietulehdus, sen syyt jäävät pimentoon, ei ole aikaa ei varaa, ja siis ei kun antibiotteja ja ulos. Kymmenen minuuttia menee lentämällä:).
Kumpa nyt edes loppumetrien eutanasia tulisi lailliseksi!
Vierailija kirjoitti:
Eriarvoistaminen näkyy myös siinä, että eläkeläiset ovat alempaa kastia terveydenhoidossa. Töissä ollessani pääsin vuosittain kuulotutkimuksiin, mutta eläköidyttyäni 8 vuotta sitten en ole saanut kutsua tutkimuksiin kertaakaan. Sovittiin, että otan yhteyttä tarvittaessa korvapolille. Eipä se huono kuulo tietysti eläkeläistä haittaakaan :)
Tää on ihan normaalia. Et ole tulevaisuudessa yvteiskunnalle enää tuottava joten ei kannata panostaa.
Huomasin ja olin saamapuolella. Ero aiempaan oli ihan selkä sen jälkeen, kun oli ylempi korkeakoulututkinto taskussa. Pienestä oireesta pääsin magneettikuviin, kun ilmeisesti minut luokiteltiin yhteiskunnan tuottavaksi jäseneksi.