Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin muuttaa puolison luota pois, jotta puoliso saa yli 1300e kuussa yh-tukea

Vierailija
24.04.2024 |

No niin. Eli viisi lasta ja itse olen nyt työttömänä, puoliso töissä. Puolison tulojen vuoksi emme saa lapsilisän lisäksi mitään muita sosiaalietuuksia (paitsi peruspäiväraha minulle). Jäämme perustoimeentulotuen reunalle, hieman alle. Kun muutan pois ja lapset jää puolisolle, saa puoliso automaattisesti elatustukea Kelasta 196,02e/kk/lapsi ja lapsilisiin yksinhuoltajakorotuksen 73,30e/kk/lapsi, koska peruspäivärahani ei riitä kuin itseni elättämiseen. Tämä tekee viidestä lapsesta yhteensä 1346,60 euroa kuukaudessa enemmän rahaa! Lisäksi kun en itse ole enää taloudessa mukana, niin perheessä on yksi vähemmän elätettäviä. Itse saan sitten omaan asuntooni myös asumistukea. Kokonaisetuudet kasvavat lähes 2000 eurolla. Yhteiskunta maksaa, lapset kärsii.

Voisiko joku nyt vihdoin miettiä sitä (suur)perheiden palkkaverotusta?

Kommentit (226)

Vierailija
161/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään yh-tukea. Te saatte viranomaisia huijaamalla sinun maksettavaksesi kluvat elarit yhteiskunnalta eli meiltä muilta. Tuossa petostouhussa ei käy lopulta hyvin, lapsillekin annatte huonon mallin.

Ja nämä tarinat ei ainakaan vähennä haluja leikata sosialliturvasta, niiltäkin jotka sitä tarvitsisivat.

Vierailija
162/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä menee nyt joillain elatusapu ja elatustuki sekaisin. Älkää viitsikö levittää väärää tietoa. 

Jos elatusvelvollinen on tuloton ja elatuskyvytön, lastenvalvoja voi vahvistaa nollasopimuksen, jolloin Kela maksaa elatustuen. Tätä EI PERITÄ TAKAISIN. 

Kyllä se peritään isältä takaisin, eli siis siltä jonka sen pitäisi maksaa. Sitä EI peritä takaisin äidiltä, jota tukea saa. Tämä kai sinulta menee jotenkin sekaisin?

Ei peritä takaisin keneltäkään. Miten et nyt usko? 

Ja tätä ei monet tiedä, että jos lähivanhemman tulot on hyvät, niin elatusapu voi olla alle ns minimin. Toki jos etä on työtön niin silloin saa sen minimi elatustuen. Mutta köyhemmän etän kannattaa ennemmin olla pienituloinen kuin tuloton, niin voi päästä halvemmalla elatusavussa (jos Kela siis perii takaksin elatustuen).

Kyllä peritään, koska isä on yhä elatusvelvollinen vaikka ei kykenisikään lapsistaan mak

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneks tukia leikattiin ja leikataan syksyllä lisää.

tollaset paska luuserit vois heittää ulos suomesta.

Vierailija
164/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Tästähän ei ole kuin muutama kuukausi kun UNICEFin tutkimus lapsiperheköyhyydestä julkaistiin. 

Suomessa yhden vanhemman perheen lapset elävät yli kahdeksan kertaa todennäköisemmin köyhyydessä kuin kahden vanhemman perheen lapset. 

Näin niistä valtavista yh-tuista huolimatta. Luvut tulevat vain rumenemaan kun hallituksen leikkaukset alkavat näkyä tilastoissa. 

Vierailija
165/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä mikä pakko ylipäätään on asua yhdessä,  jos on vakavassa suhteessa. Me ollaan oltu reilu 7v yhdessä ja meillä on yksi lapsi, mutta ollaan molemmat introverttejä joten oman tilan kaipuu on suurta. Joskus halusin muuttaa yhteen, mutta mies jarrutteli ja kun vuodet kului, en enää minäkään halua. Mulla on huonoja kokemuksia kariutuneista avoliitoista ja mies ei ole koskaan asunut kenenkään kanssa yhdessä. 

Välillä ollaan kaikki yhdessä asunnossa, välillä lapsi on toisen kanssa toisessa,  jotta toinen voi levätä tai tehdä rauhassa jotain projektia. Remontin aikana tää järjestely oli kanssa mainio. 

Kerran lapsi sairastui vatsatautiin olleessaan isän kämpillä ja isä sairastui myös. Päätettiin,  että sairastakoot siellä, niin minä saan käydä töissä rauhassa enkä ehkä sairastu. Enkä sairastunut! 

Jos tulisi ero, ei olisi niin iso muutos lapsellekaan. 

Onko

Eli sinun introverttiytesi on tärkeää, sillä joutuuko lapsi kiertelemään eri kodeissa ei ole mitään merkitystä? 

Vierailija
166/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa kerrostalossa asuu ns yksinhuoltaja. Iso asunto on hänellä vuokrattuna. Lapsia 3. Mies on ollut kyllä kuvioissa  koko ajan ja asuu saman katon alla, mutta pitää osoitettaan sukulaisellaan. Hyvin näkyy pyyhkivän, 2 autoa on heillä ja tatuointeja on molemmilla ja merkkivaatteissa kulkevat.  Huusholli viimeisen päälle kalustettu.  Lapsilla eliitti harrastukset.  Voi kun vois käräyttää, mutta eihän sitä voi, kun se miehen virallinen osoite on muualla. Kela on näköjään voimaton ja sossu .

Vierailija
167/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen nollasopimuksen voi saada vaikka olisi töissä. Meillä on 2 lasta ja kela maksaa elatustuet. Ex kuitenkin tienaa jotain 2000 nettona. Mutta laskurin mukaan ei ole elatuskykyä. On asuntolaina ja isohkot lämmityskulut. Ja meillä on viikko viikko vieläpä. Jos minä tienaisin paljon, joutuisin kenties maksamaan hänelle, vaikka olen lähivanhempi. Joten kannattaa ihan vaan tuokin ottaa huomioon, jos sillä vaimolla on isot tulot. Tämäkään ei kyllä kannusta esimerkiksi itseäni pyrkimään kovempi palkkaiseen työhön, jos jää tappiolle lähes 800e, kun sen 400e saamisen sijaan menetät sen. Olisi kyllä kiva tietää mikä se raja tuossa on. 

Vierailija
168/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kakarasi tehnyt, miksi veronmaksajien pitäisi elättää heidät?

Itse olen myös yh, 3 lasta. Teen 2 työtä. Haluan antaa mallin, että töitä pitää tehdä, ei elää tukien varassa. 

Olet onnellisessa asemassa, kun sinulla on töitä. Onnetonta taas lapsiesi kannalta, että joudut tekemään kahta työtä. Yksinhuoltajan lapset tarvitsisivat edes sen yhden läsnäolevan vanhemman tuekseen elämänsä alussa. Puhelin ei korvaa syliä ja halausta. Toisissa ammateissa riittää työpaikkoja vaikka kolmessa vuorossa tekisi yötä päivää. Toisissa ammateissa työpaikat ovat kiven alla. Edes se yksi. Erittäin ylimielinen suhtautuminen kanssaihmisen vaikeaan elämäntilanteeseen. Toivottavasti lapsesi voivat hyvin nyt ja tulevaisuudessa ja sinä pärjäät yhdellä työllä.

Vierailija
169/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitko voinut mitenkään tehdä vähemmän lapsia?

Älä huoli. Syntyvyys on niin rajussa syöksyssä ettei sinullekaan riitä eläkeiässä hoitajia. Itse saat vaihtaa vaippasi ja pestä lakanasi. Lapsilisiä ei tarvi maksaa sitten kenellekään, eikä hoitajillekaan palkkaa. Selvää säästöä.

Luuletko että nuo viisi pentua tulevat vaihtamaan vaippojamme kun kasvatus on tuota tasoa? 

Vierailija
170/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on tehnyt 5 lasta tollasen vätyksen kanssa. Helppo se on vaan sitten lähteä menemään ja jättää lapset äidilleen. Kannattaa varmaan pyytää vaikka kondomeita sossusta, tosin taitaa olla myöhästä. 

Vierailija
171/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoijista suurin osa on siis sitä mieltä, että on ok ettei työssäkäyvä perhe (yksi hyvätuloinen tai kaksi keskituloista) pärjää taloudellisesti lasten kanssa vaan jää verojen jälkeen alle perustoimeentulon, mutta yh-tuilla elävät voivat elää yltäkylläisyydessä työssäkäynnistä riippumatta. Näillä ajatuksilla sitten Suomen talous kuntoon!

Ap

Vierailija
172/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän montakin tapausta, jotka puliveivaavat näin. Millä sen sossu tai Kela todistaa, että isä asuukin saman katon alla. Se Kelapoliisi voisi tutkia, jos siis sellainen instanssi olisi, mutta mahtaisiko se maksaa edes itseään takaisin. 

Vierailija
173/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuesta poistui 300 euron ansiotulovähennys.

Sovitellusta päivärahasta lähti lapsikorotukset ja 300 suojaosa.

Ihanko totta. Täytyy käydä Kelsn toimistolla huomenna.

Vierailija
174/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijista suurin osa on siis sitä mieltä, että on ok ettei työssäkäyvä perhe (yksi hyvätuloinen tai kaksi keskituloista) pärjää taloudellisesti lasten kanssa vaan jää verojen jälkeen alle perustoimeentulon, mutta yh-tuilla elävät voivat elää yltäkylläisyydessä työssäkäynnistä riippumatta. Näillä ajatuksilla sitten Suomen talous kuntoon!

Ap

Just just. Ai että yh-tuilla eletään oikein yltäkylläisyydessä. Päivitähän tietosi lapsiperheköyhyydestä ja sen yhteydestä yksinhuoltajuuteen. 

Vierailija
175/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Just just. Ai että yh-tuilla eletään oikein yltäkylläisyydessä. Päivitähän tietosi lapsiperheköyhyydestä ja sen yhteydestä yksinhuoltajuuteen. 

Kiitos, mutta tiedän jo kaikki nämä aiemman työhistoriani kautta. Yksinhuoltajia ei ole olemassa, se toinen huoltaja on Kela eli yhteiskunta. Harmi, että tämä on liian monimutkainen kuvio taviksille ymmärrettäväksi, mutta sosiaalituilla voi rikastua Suomessa, jos ei käy töissä. Tästä on myös useita uutisia, esim. se missä jokin yh-nainen sai 5500 NETTONA tukia kuukaudessa, vastaa siis yli 10 000 euron bruttopalkkaa. Ei hän koskaan pääsisi noihin tuloihin, jos olisi töissä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c

Vierailija
176/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elatusmaksuja ei peritä. Kela maksaa elatustuen jos elatusvelvollisella ei ole varaa.

Eri asia on sitten nämä miehet jotka eivät maksa elatusmaksuja vaikka voisivat, ne peritään vaikka ulosotolla.

Vierailija
177/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa kerrostalossa asuu ns yksinhuoltaja. Iso asunto on hänellä vuokrattuna. Lapsia 3. Mies on ollut kyllä kuvioissa  koko ajan ja asuu saman katon alla, mutta pitää osoitettaan sukulaisellaan. Hyvin näkyy pyyhkivän, 2 autoa on heillä ja tatuointeja on molemmilla ja merkkivaatteissa kulkevat.  Huusholli viimeisen päälle kalustettu.  Lapsilla eliitti harrastukset.  Voi kun vois käräyttää, mutta eihän sitä voi, kun se miehen virallinen osoite on muualla. Kela on näköjään voimaton ja sossu .

minäkin tunnen yhden tällaisen perheen. Osoitteet erillään ja asutaan yhdessä. Ylimielinen riidanhaastaja oli tuo perheen emäntä vielä. Ei tällainen toiminta minusta ole kovin pitkäjänteistä. Eikä ole hyvä esimerkki lapsillekaan. Itsehän he toki saavat lapsilleen opettaa mitä haluavat, mutta oma moraalini ei sallisi toimia näin. On niitä jotka oikeastikin tarvitsevat apua. 

Vierailija
178/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos, mutta tiedän jo kaikki nämä aiemman työhistoriani kautta. Yksinhuoltajia ei ole olemassa, se toinen huoltaja on Kela eli yhteiskunta. Harmi, että tämä on liian monimutkainen kuvio taviksille ymmärrettäväksi, mutta sosiaalituilla voi rikastua Suomessa, jos ei käy

Miksi nostat tämän aiheen esille keksityn tarinasi kautta? Minä en tiedä mistä tuon linkkaamasi jutun 5500 euroa muodostuu koska sitä ei avata jutussa, mutta olen melko varma että kyseessä on hyvin marginaalinen tapaus. Lapsia täytyy olla monta ja todennäköisesti siellä on jotain erityisyyttäkin taustalla. Sellaistako tässä nyt pitäisi kadehtia? Ja kuinka monta tällaista perhettä meillä lopulta on? Ylempänä mainitaan tuore tutkimustulos jonka mukaan Suomessa lapsiperheköyhyys on kahdeksan kertaa todennäköisempää yh-perheessä kuin kahden vanhemman perheessä. Missä se yltäkylläisyys oikein on? 

Vierailija
179/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomautan vielä että tuo 1346,60 euroa kuussa on NETTONA, koska noista ei mene veroa. Eli hän saa tavallaan jonkun toisen palkan verran lisää rahaa.

Ap

Kyllähän  ne  elarit  mukana kulkee, vai  ootko  edes  töihin  ajatellut  hakea ?   Pitäähän  sinun  syödä,  mahdollisesti  kotivakuutus  sähköt  vuokra. Lieköhän  tulee  kun  persnettoa. 

Vierailija
180/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fasistinen hallitus, jolloin kansalaisten on otettava kaikki keinot käyttöön. Joku luukku näennäisesti vuokralle. Kun rahat ei riitä ruokaan, on tehtävä mitä on tehtävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi