Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päätin muuttaa puolison luota pois, jotta puoliso saa yli 1300e kuussa yh-tukea

Vierailija
24.04.2024 |

No niin. Eli viisi lasta ja itse olen nyt työttömänä, puoliso töissä. Puolison tulojen vuoksi emme saa lapsilisän lisäksi mitään muita sosiaalietuuksia (paitsi peruspäiväraha minulle). Jäämme perustoimeentulotuen reunalle, hieman alle. Kun muutan pois ja lapset jää puolisolle, saa puoliso automaattisesti elatustukea Kelasta 196,02e/kk/lapsi ja lapsilisiin yksinhuoltajakorotuksen 73,30e/kk/lapsi, koska peruspäivärahani ei riitä kuin itseni elättämiseen. Tämä tekee viidestä lapsesta yhteensä 1346,60 euroa kuukaudessa enemmän rahaa! Lisäksi kun en itse ole enää taloudessa mukana, niin perheessä on yksi vähemmän elätettäviä. Itse saan sitten omaan asuntooni myös asumistukea. Kokonaisetuudet kasvavat lähes 2000 eurolla. Yhteiskunta maksaa, lapset kärsii.

Voisiko joku nyt vihdoin miettiä sitä (suur)perheiden palkkaverotusta?

Kommentit (226)

Vierailija
101/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajien tukia tulee leikata rajulla kädellä. Kiitos ap vinkistä ! 

Terkuin R

Kiitos Riikka, tiesin että voin luottaa sinuun. Petterille sellaisia terkkuja, että tällä on oikeasti myös työllistävä vaikutus.

Ap

Vierailija
102/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eikö tästä olisi voitu keskustella ilman keksittyä tarinaa ihan yleisellä tasolla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myytkö tosiaan ydinperhe-elämäsi, ap? Kaikki on näköjään myytävänä. Etkö oikeasti saa mitään töitä? Onko sinulla ylpeä olo itsestäsi?

Minunkin mielestäni perheverotus olisi hyvä systeemi. Eli otettaisiin huomioon verotuksessa, jos palkalla elätetään perhettä. Mutta silti en tekisi kuten sinä meinaat tehdä. Koska perhe on minulle pyhä asia ja lasten turva. Aikuinen ihminen noudattaa lakia ja samalla moraalikasvattaa lapsiaan. 

Teen tämän suojellakseni perhettäni. Saavat nyt rahaa, eikä tarvitse kituutella enää kuin sossut (vaikka vanhempi bruttona "hyvätuloinen"). Toki, jos saisimme samat tuet ydinperheenä niin olisin jäänyt yhteistalouteen.

Ap

Vielä et vastannut siihen kysymykseen, että mitä meinaat elämälläsi tehdä muuton jälkeen? 

Minkä muuton? 

Vierailija
104/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, eikö tästä olisi voitu keskustella ilman keksittyä tarinaa ihan yleisellä tasolla? 

Tarina on tosi. Muutan takaisin perheen luo, kun Suomessa on perheverotus ja yh-tuet on poistettu.

Ap

Vierailija
105/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot ja menot selvitetään lastenvalvojalla. Jos elatusvelvollisella ei ole riittävästi tuloja, tehdään ns 0 sopimus jolloin Kela maksaa elatustukea lapsista. 0 sopimus on kirjaimellisesti 0 sopimus, eli etä EI jää velkaa Kelalle.

Tämän voit ihan itsekin tarkistaa mikäli ei mene jakeluun.

Vierailija
106/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perussairaana en alunperinkään muuttanut yhteen, koska en halua vetää ketään muuta köyhyyteen. Maksukatotkaan ei nimittäin kaikelta pelasta. 

Minäkin olen edelleen kirjoilla vanhempien luona, enkä ole tunnustanut lapsiani. 

Vierailija
107/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarina on tosi. Muutan takaisin perheen luo, kun Suomessa on perheverotus ja yh-tuet on poistettu.

Ap

Joopajoo. Ei sulla mitään perhettä ole. Kunhan vain sait taas mollattua eronneita äitejä ja yhteiskuntaa.

Vierailija
108/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan tehty sama!

Asumme perheenä (vaimo ja lapset virallisesti) pikkukylässä omakotitalossa vuokralla.

Löhimmässä isommassa kaupungissa meillä on ns. Kaupunkiasunto (minun yksiö) jossa yövymme vaimon kanssa aina kun olemme kahdestaa viettämässä laatuaikaa, ei tarvi hotellia maksaa. Lisäksi vuokraamme tätä pimeästi tuttaville niin ei tarvi heidänkään hotelleista maksaa.

toisinaan menemme sinne koko perhe lomalle.

ihan mukava tuo veromaksajien kustantama kakkos kaupunkiasunto. 

Ette te mitään tukea saa, kun olette naimisissa.

Saadaan kun on avioero vetämässä. Kumpaakaan ei kiinosta ollaanko virallisesti naimisissa

Avioeroa ei tarvita elatustuen eikä lapsilisän yh-korotuksen saamiseksi. Kannattaa laskea myös, paljonko vaimon pitää maksaa sinulle tasinkoa avioerossa. Hän tuskin on täysin tyhjätasku, jos puolet palkasta menee veroihin, joten omaisuuttakin varmasti on. Ap voi sitten maksella sitä omaa vuokraluukkuaan ja elämistään pelkällä peruspäivärahalla, kun omaisuuden takia asumistuki ei ole täysimääräinen ja toimeentulotulea ei tule lainkaan. Silkkaa säästöä kaikinpuolin!

Vierailija
109/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin. Menisivät verovarat parempaan käyttöön kuin lusmujen elättämiseen.

Vierailija
110/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kyllä löysä p--ka! Oikea mies menis töihin ja elättäisi kakaransa itse. 

Vierailija
111/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimessa työskentelevänä olen jo pitkään ajatellut, että elatustukijärjestelmä on ihan älyttömän huono. Kannustaa siihen, ettei elatusvelvollisen kannata ottaa töitä vastaan, kun elatusavuksi määritelty summa kasvaa sitä myöten. Aiheuttaa todellisia kannustinloukkuja.

Tässä keskustelussa monella menee sekaisin elatusapu ja elatustuki.

A Elatusapu on se, mitä elatusvelvollinen maksaa.

B Elatustuki on se, mitä Kela maksaa, jos

1.)elatusvelvollinen ei maksa hänelle vahvistettua tai määrättyä elatusapua (tällöin Kela perii takaisin)

2.)elatusvelvollinen on maksukyvytön, eikä pysty maksamaan elatustuen minimimäärää 196,02e/kk/lapsi. Tällöin Kela maksaa sen osan, mitä elatusvelvollinen ei voi maksaa, eli jotain 0 - 196,02 e väliltä. Jotta Kela maksaa tämän, tulee elatussopimuksen olla käräjäoikeuden tai lastenvalvojan vahvistama. Tässä tapauksessa Kela ei peri tukea elatusvelvolliselta takaisin.

Vierailija
112/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki yh-tuilla elävät työttömät huutelevat työttömäksi jääneille, että mene töihin? Ai niin, jonkun täytyy maksaa ne yh-tuet...

Ap

Vierailija
113/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimessa työskentelevänä olen jo pitkään ajatellut, että elatustukijärjestelmä on ihan älyttömän huono. Kannustaa siihen, ettei elatusvelvollisen kannata ottaa töitä vastaan, kun elatusavuksi määritelty summa kasvaa sitä myöten. Aiheuttaa todellisia kannustinloukkuja.

Tässä keskustelussa monella menee sekaisin elatusapu ja elatustuki.

A Elatusapu on se, mitä elatusvelvollinen maksaa.

B Elatustuki on se, mitä Kela maksaa, jos

1.)elatusvelvollinen ei maksa hänelle vahvistettua tai määrättyä elatusapua (tällöin Kela perii takaisin)

2.)elatusvelvollinen on maksukyvytön, eikä pysty maksamaan elatustuen minimimäärää 196,02e/kk/lapsi. Tällöin Kela maksaa sen osan, mitä elatusvelvollinen ei voi maksaa, eli jotain 0 - 196,02 e väliltä. Jotta Kela maksaa tämän, tulee elatussopimuksen olla käräjäoikeuden tai lastenvalvojan vah

Koko elatustukijärjestelmä tulee poistaa! Miksi puolisoni pitää palkkatuloillaan elättää sekä itsensä, puolisonsa, omat lapsensa ja vielä kaikkien muidenkin lapset kovalla verotuksella?

Ap

Vierailija
114/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elimme exäni kanssa samalla tavalla eri osoitteissa yli 10:n vuotta.

Olin teoriassa asunnoton, hain postini postin noutopostista, mutta todellisuudessa asuimme samassa osoitteessa.

Oli aika yleistä siihen aikaan ja tarvitsi pitää huolta vain siitä, että tieto asuinjärjestelyistämme pysyi vain meidän kahden tiedossa.

Järjestelyn avulla exäni sai yksihuoltajalisät, paremmat asumistuet, pienemmät päivähoitomaksut ym. joita kaikkia etuja en enää edes muista.

Samantyyppisen systeemin virittelin kun olin myöhemmin naimisissa naisen kanssa, mutta työpaikkani eri paikkakunnalla kuin asuinosoitteeni

Sain veroprosentikseni 0 euroa kun esitin verovirastossa tositteet, etten pysty käymään työssä päivittäin asuinpaikkakunnastani, vaikka todellisuudessa asuin viikot matkailuautossani ja matkustin vaimoni luokse vain viikoloppujen ajaksi :-)

Surkea luuseri. Ja näitä pitäisi elättää verovaroin.

Vierailija
115/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki yh-tuilla elävät työttömät huutelevat työttömäksi jääneille, että mene töihin? Ai niin, jonkun täytyy maksaa ne yh-tuet...

Ap

Sori, luuseri, töissä olen enkä ole opiskeluaikojen jälkeen saanut tai edes tarvinnut mitään tukia. En myöskään ole yksinhuoltaja.

Vierailija
116/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Voitte löytää toisenne uudelleen ja mennä naimisiin heti kun saat töitä ja luovut sun kämpästäsi.

Vierailija
117/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap! Voitte löytää toisenne uudelleen ja mennä naimisiin heti kun saat töitä ja luovut sun kämpästäsi.

Kiitos, odotan kuitenkin sosiaalitukijärjestelmän romuttamista ja verokevennyksiä. Muuten ei ole kannattavaa (eikä varaa) käydä töissä!

Ap

Vierailija
118/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin tämän aloittajan lapsia.

Vierailija
119/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, laiska paska.

Vierailija
120/226 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kellään käy edes tuollainen mielessä! Ihan käsittämätöntä hyväksikäyttöä. Lisää leikkauksia, kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi