Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
81/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on loukkaavaa. Jään miettimään että mikä olemuksessani tekee sen että näytän varkaalta. Kerran myyjä pyysi kassalla avaamaan laukun. En varasta mitään ja laukku oli tyhjä ja myyjän ilme pettynyt. Itselläni oli nöyryytetty olo. En enää käynyt siinä kaupassa ostoksilla. 

Vierailija
82/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen romani ja saan ainatällaista  "palvelua" kaupassa. Yritän ostella niin "selkeästi" ettei tarvitse vaivata heitä tekemään ruumiintarkastusta. En pölli mitään enkä elä tuilla, kiitos kysymästä. Olen töissä. 

Kaikkea olen kohdannut mutta tuosta seuraamisesta en jaksa suuttua. Saahan sitä halutessaan sitten palvelua. 

Saat kiittää muita romaninaisia tästä... He, jotka käyttävät hameita rahtihameina, joiden takia on tullut edes kyseinen nimitys :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen romani ja saan ainatällaista  "palvelua" kaupassa. Yritän ostella niin "selkeästi" ettei tarvitse vaivata heitä tekemään ruumiintarkastusta. En pölli mitään enkä elä tuilla, kiitos kysymästä. Olen töissä. 

Kaikkea olen kohdannut mutta tuosta seuraamisesta en jaksa suuttua. Saahan sitä halutessaan sitten palvelua. 

Kannattaa suuttua toisille romaninaisille, heidän takia viattomatkin joutuvat syyniin.

Vierailija
84/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuppaan joskus parikin tuntia kaupassa katsellen tuotteita - olen vienyt jonkun harkkoihin, enkä lähde ajamaan toiseen päähän kaupunkia - en ole huomannut kenenkään seuraavan. Voin tietysti olla niin tyhmä, etten huomaa.

Vierailija
85/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni varastanut mitään enkä edes suunnitellut mitään sellaista. Mutta minulla taitaa ehkä olla vähän kiero huumorintaju koska nimittäin jos huomaan että joku vartija on kiinnostunut tekemistäni niin ihan varmasti laitan ns. vettä myllyyn.

Äskettäin oli esim. sellainen tilanne että olin Prismassa sunnuntai-iltana katselemassa lompakoita. Lähimaillakaan ei ollut ketään muita kuin minä ja liepeillä pyörivä vartija. Kieron huumorintajuni myötä muutuin tahallisesti pälyileväksi ja aloin leikkiä kissa ja hiiri -leikkiä vartijan kanssa. 

Leikkiin kuuluu ottaa pyrähdyksiä labyranttimaisten hyllyrivistöjen välissä ja vartija kannoilla radioon puhuen. Sitten yhtäkkiä kulman takana käännynkin vartijaa vastaan ja kysyn häneltä jotain neuvoa.

Vierailija
86/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat kiittää muita romaninaisia tästä... He, jotka käyttävät hameita rahtihameina, joiden takia on tullut edes kyseinen nimitys :(

Ja mä saa nkiittää monia Vauva-palstan ukkoja siitä,että suomalaisia pidetään juoppoina vaimonhakkaajina.

Vierailija
87/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
88/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa suuttua toisille romaninaisille, heidän takia viattomatkin joutuvat syyniin.

Kyllä vika on siinä ennakkoluulossa.

Sivusta

Vierailija
89/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta

Ei se ole ennakkoluulo jos se pitää paikkaansa 99 % kerroista. 

Vierailija
90/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Om man har lyckan att få någon från personalen inom räckhåll, ställer jag genast alla frågor som jag har på sinnet till typen i fråga samt ber om rekommendationer. 

Vierailija
91/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan varastanut edes lapsena tikkaria, ja kyllä on joskus ärsyttänyt, kun tuollaista on tapahtunut. Ei kaikissa kaupoissa todellakaan, mutta Lidlissä joskus olen huomannut. Luulen muuten, että minulla on aika hyvä myymäläetsivätutka! Jotenkin sen vain tunnistaa aina jostain jutusta, nämä tavallisiin vaatteisiin pukeutuneet muka "asiakkaat". Jokin vaisto, joku juttu josta "näkee läpi".

Vierailija
92/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta

Ei se ole ennakkoluulo jos se pitää paikkaansa 99 % kerroista. 

Hyvä. Ootsiekii tumma?

Vierailija
93/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvännäköinen nainen seuraa minua niin ehdotan hänelle treffejä.

Vierailija
94/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen ryhmien kohdalla se on vain välillä pakollista koska he ei osaa tai ei tahdo noudattaa järjestäytyneenyhteiskunnan sääntöjä.

Vierailija
95/174 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä näitä, jotka väittää ettei kiinnitä ikinä mihinkään mitään huomiota niin eivät huomaa. Ettekö te siis havainnoi ollenkaan ympäristöänne? Eikö tuo ole jo aika vaarallistakin.

En minäkään nyt tuijottele tai sinänsä välitä muista, mutta en nyt kuitenkaan missään omassa kuplassani ole etten näe enkä kuule mitään.

Ei kai silloin missään kuplassa ole jos vain epätavalliseen kiinnittää huomiota. Selaiseen mitä ei normi kaupassa käynnillä tapahdu.

Asiakkaiden, myyjien ja vartioden kulkeminen kaupassa ei ole epätavallista. Se on ihan normaali käytäntö että ihmiset liikkuvat kaupoissa ja myymälöissä. Jos joku sattuu kulkemaan ns. samaa reittiä ei vielä ole mielestäni epäilyttävää. Ei siihen kiinnitä mitään huomiota, eikä kyllä ensimmäisenä tule mieleen että joku kyylää. Tottakai havannoi ympäristöään muttei epäluuloisena muita ihmisiä kohtaan ja peläten että jotain kamalaa tapahtuu. Jos jotain kamalaa tapahtuu siihen reagoidaan, sitä en voi tietää miten koska mitään kamalaa ei ole vielä koskaan tapahtunut.

Vierailija
96/174 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?

Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot

Mistä ne mahdolliset rosvot erottaa.

Onhan niitä hienosto rouvia ja herroja jotka varallisuudestaan huolimatta kähveltävät yhtä sun toista. Eikä kaikki resupekat ja romuskaraijat ole ukonäöstään huolimatta ole näpistelijöitä.   Mielestäni ulkonäön perusteella ei voi sanoa kuka on ketku ja kuka ei.

Vierailija
97/174 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu heidän työhön, ei haittaa minua.

Vierailija
98/174 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi lukea ap:n piiitkää selitystä. Todellakin selityksen makua.

Vierailija
99/174 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä loukkaantuisin. En ole minäkään eläissäni tehnyt mitään laitonta ja on jäänyt epäreiluuden tunne elämänvarrelta kun on usein syytetty asioista joihin ei ole oikeasti osaa eikä arpaa. 

Kerran kävi oman kylän Prismassa niin että kesäpäivänä menin alkoholihyllylle ostoksille. Olin selvinpäin, mutta aurinkolasit päässä koska olin ulkoilemassa. Poikkesin vain hetken mielijohteesta kauppaan eikä mukanani ollut silmälaseja. Aurinkolaseissa on vahvuudet enkä ilman niitä näe. Vartija ilmestyi viereeni kyttäämään ja seisoi häpeilemättä parin metrin päässä sanaakaan sanomatta koko ajan. Vieläkin harmittaa kun en sanonut sille mitään. Sen jälkeen olen hakenut kaljani Citymarketista. Yksikin tuollainen kokemus jää kyllä mieleen. Ymmärrän että työtään tekee, mutta minussa ei kyllä ole mitään epäilyttävää.

Jos joudun esim. matkalaukkujen kanssa menemään ruokakauppaan, olen ensin kysynyt henkilökunnalta että voinko tulla kun laukut ovat täynnä tavaraa eikä mistään ole kuittia. En halua joutua siihen tilanteeseen että joku ikivanha tavara antaa kassalla hälytyksen ja sitten tutkitaan koko omaisuus.

Vierailija
100/174 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loukkaa mutta ärsyttää ja lähden pois kun ei voi rauhassa enää edes katsella mitään leimautumatta epäilyttäväksi. Aika paljon olenkin siirtynyt ostamaan netistä.