Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin äärettömän surkeaa asiakaspalvelua se on ja turha odottaa tuollaisella käytöksellä, että heiltä jotain sitten oikeasti ostaisin. Hipelöisin koko kaupan huolella läpi, mutta jättäisin ostamatta.

Vierailija
62/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu. Jatkan ostosten tekoa ja katselua entistä hitaammin ja tyynemmin maleksien. 

Jos joku luulee minua myymälävarkaaksi, niin so what? 

Jos oikein tosissaan luulee, saattaa pysäyttää, katsoa laukun, ehkä tutkia - ja viimeistään siinä kohti kaikki kaupan muut asiakkaat katsovat että jaaha, tuo on siis rosvo. So what?

Niin. So what? 

Jos laukkuani pyydetään tarkistettavaksi, niin kysyn, että syytätkö minua myymälävarkaudesta? Rikoksesta syyttäminen on herjaus ( joka on rikos itsessään), jos rikosta ei oikeasti ole tapahtunut. 

Edes vartijalla ei ole oikeutta tutkia tavaroitani pelkän epäilyn takia. Ja koska en ole varastanut mitään, niin kukaan ei ole voinut nähdä/ kuvata minun varastavan. Kyseessä on siis vain aiheeton epäily tai kassatäti, joka haluaa leikkiä poliisia - tällaisten tätien vallankäyttöleikkiin en osallistu. 

Soittakoon poliisin tarkastamaan laukkuni, jos haluavat.

Jatkan tyynesti ja rauhallisesti ostosten tekoa/ pakkaamista ja poistun tyynesti paikalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens kerralla kysäise myyjältä "Voinko olla jotenkin avuksi?"

Vierailija
64/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole reilua,että kyttäävät sitten kaikkia? Jos on vaikka käsketty kyttäämään.

Mua ei yhtään häirinnyt,kun sirpakka myyjätär seurasi perässä :)

Vierailija
65/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmasti vähän ihmettelisin, mutta voin kuvitella olevani epäilyttävän näköinen. Mustiin pukeutunut, synkkäilmeinen mies.

Mitäpä siitä loukkaantumaan, työtään tekevät ja elantoaan suojelevat.

Vierailija
66/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei myyjät haittaa.

Kerran joku vartija seurasi ja se alkoi ärsyttämään.  

Ja yksi naispuolinen vartija alkoi vuosia sitten komentelemaan kassalle niin vihaisesti,että vedin sisäisesti kierroksia. En ole siis ikinä kaupasta mitään pöllinyt tms. Siis se tunne vain siitä,että käytti jotain "kuviteltua valtaansa" komennella ihmisiä.

Myyjät seurailkoon,jos kiinnostaa.

En kyllä usko,että kiinnostaa.

Vierailija
67/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä näitä, jotka väittää ettei kiinnitä ikinä mihinkään mitään huomiota niin eivät huomaa. Ettekö te siis havainnoi ollenkaan ympäristöänne? Eikö tuo ole jo aika vaarallistakin.

En minäkään nyt tuijottele tai sinänsä välitä muista, mutta en nyt kuitenkaan missään omassa kuplassani ole etten näe enkä kuule mitään.

Vierailija
68/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?

Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot

Entisenä kyylääjänä todistan seuraava: Kunnollista rosvoa ei erota tavallisesta kansalaisesta mitenkään, on vain huonoa onnea että konnakanisteri jää kiinni.

Muut erottaa kyllä melko helposti.

Vierailija
69/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otapa onnellisuus omiin käsiin ja valita kauppaan tapahtuneesta. Antaa työntekijän nolostella ihan ansaitusti.

Vierailija
70/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi mennä luo ja sanoa suoraan että voisitko lopettaa tuon kyttäämisen ja keskittyä omiin töihin.

Vierailija
71/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi mennä luo ja sanoa suoraan että voisitko lopettaa tuon kyttäämisen ja keskittyä omiin töihin.

Just varkaathan menis sanomaan tuollaista :D

Vierailija
72/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?

Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot

Entisenä kyylääjänä todistan seuraava: Kunnollista rosvoa ei erota tavallisesta kansalaisesta mitenkään, on vain huonoa onnea että konnakanisteri jää kiinni.

Muut erottaa kyllä melko helposti.

Mutta yrititkö edes hoitaa tämän kyyläämisesi niin, ettei seuraamasi asiakas sitä huomannut? Luulisi sen olevan ammattitaitoisuuden merkki. Tänään minua seurannut kyyläsi tarkoitushakuisesti niin, että taatusti tajusin "sinua seurataan". Runsaan viidenkympin ostos jäi sitten tekemättä kun tulin ahdistetuksi ulos, enkä taatusti kassan kautta.

Ap

Vierailija
73/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin loukkaannun ja harjoitan erinäisiä vaihtoehtoisia toimintatapoja, esimerkiksi:

- lähden pois ja boikotoin kyseistä kauppaa

- käyttäydyn epäilyttävästii ja jos myymäläetsivä ottaa kiinni, eikä tietenkään löydy mitään koska en ole varastanut mitään, teen asiasta valituksen mahdollisimman monelke taholle, kirjoitan asiasta netissä mahdolllisimman monella alustalla, sekä arvostelen liikkeen huonoksi kaikkialla missä mahdollista

- alankin seuraamaan myymäläetsivää ja tuijottamaan häntä ilmeettömästi

- jos myyjä seuraa sillä silmällä etten vain varasta mitään, muttei toisaalta tarjoa apuaan, niin alan juoksutramasn häntä kysymällä tyhjänpäiväisiä kysymyksiä tyyliin onko teillä sitä sun tätä, mistä klytyy se ja se, jne. ilman aikomustakasn ostaa

Oppivsthan olemaan

Vierailija
74/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.

Kuulostaa hauskalta. Mikä on tarpeeksi epäilyttävä asukokonaisuus ja liikesarja? En aio itse kokeilla tuota kyllä.

Löysät vaatteet, isot taskut ja laukku. Kannattaa työntää käsiä taskuun ja vaikka esittää etsivänsä laukusta jotain.On hyvä vilkuilla ympärillensä. Se on myös kiva keino, että jää johonkin aika suojaiseen paikkaan (esim. vaatetelineiden keskelle) pitkäksi aikaa norkoilemaan. Sellainenkin saa kyttääjät myös reagoimaan, kun ottaa pientä spurttia eli kävelee ripeästi ja mieluiten kassan läheisyydessä.

Vierailija
75/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä näitä, jotka väittää ettei kiinnitä ikinä mihinkään mitään huomiota niin eivät huomaa. Ettekö te siis havainnoi ollenkaan ympäristöänne? Eikö tuo ole jo aika vaarallistakin.

En minäkään nyt tuijottele tai sinänsä välitä muista, mutta en nyt kuitenkaan missään omassa kuplassani ole etten näe enkä kuule mitään.

Kyllä mä havainnoin, mutta ehkä mua ei sitten ole kukaan koskaan seurannut. Ehkä olen niin viattoman näköinen. :D

Olen joskus ajatellut, että jos huomaan, että joku lähellä kyyläilee, heittäydyn tuttavalliseksi, ja pyydän, että "Hei, kun nyt siinä kuljet mukana, niin autapa mua päättämään, ostanko 7-vuotiaalle  pojanpojalle tän legosetin vai kuitenkin ton, ööh, jonkun muun jutun, kun en osaa millään päättää, olet sitten edes jollain tavalla hyödyllinen". :D

Vierailija
76/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää seuraajista jos ei ole mitään asiaa puolin ja toisin.

Vierailija
77/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loviisan s marketissa kytätään asiakkaita turhan takia. Asiakkaita saattaa olla 2 tai 3. Siihen viereen tulee myyjä tarkistamaan jotain tavaraa. Röyhkeetä j a liian läpänäkyvää.

Asiakkaat äänestäneet jaloillaan 

Vierailija
78/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaako joku että häntä seurataan?Minä ainakin mennä vipellän nappikuulokkeet korvissa.

Vierailija
79/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole milloinkaan missään kaupassa huomannut, että minua seurattaisiin. Ja tulee usein pyörittyä kaupoissa katselemassa, ihan mitään ostamattakin. Olen sitten varmaan niin näkymätön, että kukaan ei kiinnitä huomiota. 

Jos tuollaiseen tilanteeseen joskus joutuisin, niin varmaan kysyisin tältä seuraajalta ihan suoraan, että miksi kävelet perässäni, onko jotain vikana. En ole koskaan mitään varastanut, ei ole moinen mielessäkään käynyt, joten haluaisin kyllä kuulla selityksen, jos syyttä suotta epäiltäisiin.

Vierailija
80/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ärsyttää ja vähän loukkaakin. Olen huomannut, että ovat lähikaupassa (siis ihan ruokakauppa) tehostaneet kyttäystä ja siitä tulee epämiellyttävä olo, vaikken ole koskaan varastanut mitään. Luottamuksen puute ei ole oikein imartelevaa varsinkin kun kyse on kaupasta, jossa oikeasti käy usein.

Silloin kun tätä sattuu liikkeissä, joissa käyn harvemmin, alan aloittajan tavoin miettiä, onko mun ulkonäössäni nyt jotain epäilyttävää vai mikä on vialla ja hyvin todennäköisesti lähden liikkeestä pois ostamatta mitään. 

Voi olla että mun kohdallani kyse on tuosta laukun kaivelusta. Tarkistan vähän väliä että onhan mulla nyt varmasti puhelin ja lompakko tallessa.