Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
161/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ole koskaan varastanut edes lapsena tikkaria, ja kyllä on joskus ärsyttänyt, kun tuollaista on tapahtunut. Ei kaikissa kaupoissa todellakaan, mutta Lidlissä joskus olen huomannut. Luulen muuten, että minulla on aika hyvä myymäläetsivätutka! Jotenkin sen vain tunnistaa aina jostain jutusta, nämä tavallisiin vaatteisiin pukeutuneet muka "asiakkaat". Jokin vaisto, joku juttu josta "näkee läpi".

Nimenomaan sen vaistoaa! Kun jollain ei ole "puhtaat jauhot pussissa", eli ei käyttäydy normaalisti vaan on jotkut muut tarkoitusperät ja "esittää" silti normaalisti ohikulkevaa tm. Kyllä sen aistii kun joku vilkuilee, kehonkieli ym. Nykyihmisellä on "suppea" käsitys viestinnästä kokonaisuudessaan. Se on ihan kehon tunne usein, että pysähtyy ja havahtuu, että "nyt on joku pielessä" ja kun nostaa katseen ja etsii mikä homma, niin eiköhän joku käännä katseen ja livahda pois tm.

Se vaisto joka näiltä ilmeisesti puuttuu. Siis että tietoisella mielellä etsitään vain ahdistuneisuuden merkkejä ilmeisesti, mikä on perseestä kun lisäävät sitä omalla käytöksellään. Eli oppikirjan mukaan menevät nämä ahdistelevat, mutta esim. psykopaatit eivät tunne ahdistusta, pelkoa ym. niin eivätpä he heitä sitten bongaa tällä kirjaviisaalla "taidollaan".

Vierailija
162/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vain hauskaa. Olen uunottanut useampaan kertaan näitä kyttäileviä myyjiä ja vartijoita ihan tahallani. Kerran kun havaitsin että vartija seuraa kaikkia liikkeitäni kaupassa, niin päätin että katsotaan kuinka kauan jaksaa pyöriä perässäni. Kiersin kauppaa kolme ja puoli tuntia ja lopulta vartija häipyi johonkin, eikä ikinä palannut enää takaisin. Kerran olin Verkkokauppa.comissa ja siellä vartija tuli tervehtimään ja minä sitten tietenkin kysyin häneltä kuulumisia ja että onko hän sinkku, kun ajattelin että haluaa jäädä jutulle. Meni ihan vaikeaksi ja hävisi johonkin taivaan tuuliin. Kerran kun näin tällaisen kyttäilijän, niin laitoin tavaroita kaupassa taskuihin ja kassiini, ja luikin hyllyjen välissä mahdollisimman epäilyttävän näköisesti. Sitten kun olin lähdössä, kaivoin kaikki tavarat kassalla esiin ja maksoin. Vartija oli kassojen jälkeen vastassa ja pyysi näyttämään kuittia ja kassia, mutta käskin soittamaan poliisin. Ei soittanut, vaan päästi menemään. Nuo on kyllä hassuja tyyppejä välillä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vain hauskaa. Olen uunottanut useampaan kertaan näitä kyttäileviä myyjiä ja vartijoita ihan tahallani. Kerran kun havaitsin että vartija seuraa kaikkia liikkeitäni kaupassa, niin päätin että katsotaan kuinka kauan jaksaa pyöriä perässäni. Kiersin kauppaa kolme ja puoli tuntia ja lopulta vartija häipyi johonkin, eikä ikinä palannut enää takaisin. Kerran olin Verkkokauppa.comissa ja siellä vartija tuli tervehtimään ja minä sitten tietenkin kysyin häneltä kuulumisia ja että onko hän sinkku, kun ajattelin että haluaa jäädä jutulle. Meni ihan vaikeaksi ja hävisi johonkin taivaan tuuliin. Kerran kun näin tällaisen kyttäilijän, niin laitoin tavaroita kaupassa taskuihin ja kassiini, ja luikin hyllyjen välissä mahdollisimman epäilyttävän näköisesti. Sitten kun olin lähdössä, kaivoin kaikki tavarat kassalla esiin ja maksoin. Vartija oli kassojen jälkeen vastassa ja pyysi näyttämään kuittia ja kassia, mutta käskin soittamaan poliis

3,5h 😂 mahtavaa uhrautumista! Samaa niille, mitä aiheuttavat asiakkaille, edes murto-osan verran. Nimittäin itsellä saattaa mennä se viikko korjatessa paniikkikohtauksen seurauksia.

Vierailija
164/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa 

Tätä tapahtuu aina vaaleille itiksen Tokmannissa

Vierailija
165/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa nuo tilanteet aivan älyttömästi, vaikka muuten en ole mikään ahdistuja ollenkaan. Sitä vain siinä tilanteessa miettii, että mitä jos käyttäydyn epäilyttävästi, mitä jos myyjä kutsuu vartijan, mitä jos joku tuttu näkee ja juoruaa eteenpäin, en saisi mainettani ikinä puhtaaksi. Ai kamala, mitä jos työpaikalla kuultaisiin juoru, mähän käsittelen rahaa työkseni, joutuisinko tarkkailun alle? Vakituista työtä on niin vaikea saada nykypäivänä. Hikikarpalo valuu pitkin selkää, kun kädet täristen yritän olla mahdollisimman hidas- ja selkeäliikkeinen, ja asettaa tuotteen selkeästi takaisin hyllyyn. Sitten kävelen jalat nykien ja tuskanhiki valuen kassoille päin, ja yritän näyttää kertakaikkisen viattomalta kassan ohi mennessäni. Ei hitto, katsooko tuo kassamyyjä mua epäilevästi, kurottaako se radiopuhelimeen kutsuakseen vartijan? Jos vartija tulee, niin en ainakaan voi jäädä vänkäämään, ettei aivan kaikki näe tilannetta. Mutta kiltisti vartijan koppiin menemällähän näyttäisin vielä epäilyttävämmältä?! Huh, selvisin putiikin ulkopuolelle, uskallanko kääntyä katsomaan hölkkääkö vartija perääni? Ei, lähden suoraan kotiin, enkä tule tähän kauppaan enää koskaan.

Vierailija
166/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myyjä sinua seuraa niin se ei ole mitään kyttäämistä, ne tekee vaan työtänsä.

Yleensä ihmiset eivät tiedä, että jos myyjä seuraa sinua niin sinua ei epäillä mistään.

Ne jotka seuraa niitä epäilyttäviä touhuja on vartijat.

Ne seuraa kameran avulla yleensä ilman, että edes tiedät, että sinua seurataan. Myymälä etsivää taas harva edes tunnistaa.

Myyjä ei edes yleensä pysäytä myymälävarasta vaan vartija.

Vierailija
167/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vain kävellyt kaupasta ulos jos huomaan että aletaan liikaa kyttäämään. Kerran olin Prisman vaateosastolla aikeissa ostaa takkia ja niitä sovittaessa ja vertaillessa tuli myyjät ja vartija siihen lähietäisyydelle hiippailemaan niin meni hermo ja jätin kärryni ja kärryssä olevat ostokseni siihen ja kävelin ulos. Ostin sitten ruoat toisesta kaupasta ja takkini  muualta. 

Vierailija
168/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.

Näin toimii fiksu aikuinen 👌🏻 Seurauksena sitten vaan on se, että oikeat varkaat saavat rellestää rauhassa ja missäs se loppujen lopuksi näkyy...aivan, tuotteiden hinnoissa. 

Ja miksi siitä pitää loukkaantua? Kenellekään ei ole kristallipalloa, josta tietäisi, että juuri tämä loukkaantuja ei ole koskaan varastanut mitään ja on kunnollisen näköinen. No, ulkonäkö ei kerro vielä yhtään mitään, ihminen voi varastaa vaikka olisi miljoona tilillä.

Vierailija
169/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua pidetään potentiaalisena rikollisena niin tottakai loukkaannun. Ihme porukkaa taas täällä vastailemassa, varmaan itse jotain rikollismielisiä, niin eivät siksi loukkaannu.

Vierailija
170/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esitän entistä epäilyttävämmän näköistä, niin saavat jännitystä elämäänsä.

Näin toimii fiksu aikuinen 👌🏻 Seurauksena sitten vaan on se, että oikeat varkaat saavat rellestää rauhassa ja missäs se loppujen lopuksi näkyy...aivan, tuotteiden hinnoissa. 

Ja miksi siitä pitää loukkaantua? Kenellekään ei ole kristallipalloa, josta tietäisi, että juuri tämä loukkaantuja ei ole koskaan varastanut mitään ja on kunnollisen näköinen. No, ulkonäkö ei kerro vielä yhtään mitään, ihminen voi varastaa vaikka olisi miljoona tilillä.

Kyllä se vaan on loukkaavaa, kun joka kerta saat syyttä suotta myymäläetsivän perääsi. Näin kävi minulle vaikka en koskaan ole varastanut mitään. Siirryin sitten pysyvästi toisen kaupan asiakkaaksi. Näin saa tehokkaasti karkotettua maksavia asiakkaita. Katsoisivat edes kamerasta, jos kytätä täytyy. Miksi myymäläetsivän pitää luikkia perässä kuin peräpukama? Sen vielä ymmärtäisi jos olisi jonkun sellaisen perässä jonka varmasti tietää varkaaksi, mutta sairasta kytätä viatonta asiakasta jatkuvasti. 

Vierailija
171/174 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan hidastelisin jotta seuraaja tulisi niin lähelle että voisin kysyä jotain... Vaikka että miksi minusta tuntuu että seuraat minua.

Kerran joku miespuolinen myymäläetsivä kiinnostui minun etsinnöistäni kovastikin. Olin jo ostanut kangasta ja menin katsomaan muita tuotteita. Väljä takkini ei ilmeisesti saanut häntä tajuamaan, että vauva siellä mun vatsassa pullottaa. Hän rauhoittui sitten kun menin puhumaan myyjän kanssa.

Mutta olin närkästynyt.

Vierailija
172/174 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä varastanut mutta usein minua jotenkin kyylätään tutussa kaupassa. Se huvittaa kun voisivat käyttää senkin ajan kyttäämällä niitä oikeita varkaita. Mutta siinähän kyttäävät. Sain myös mutkan kautta selville että joku vanha tuttu oli vinkannut jollekin myyjälle että minua kannattaa seurata että olisin varas. Katkeruus saa ihmisen tekemään kyllä älyttömiä asioita!!

Vierailija
173/174 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myyjänä Prismassa ja toiminut vuorovastaavana. Me teemme tarkastuskierroksia kaupan ympäri että tiedetään että kaikki on hyvin ja myös katsotaan tätä kuorman määrää myymälässä. Meiltä löytyy tietysti 24/7 vartiointi ja on myös että huolehdimme asiakkaiden turvallisuuden katsotaan ettei ole mitä poikkeavaa esim hätäpoistumistiet. Ollaan käyty koulutuksen mitä toimitaan jos havaitsemme jotain poikkeavaa. 

Omasta mielestä ei ole oikein jos myyjä seuraa koko ajan, mutta riittää kiinnittää vaan huomion mitä tapahtuu myymälässä yleisesti.

Vierailija
174/174 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua seurailtiin kierrätysmyymälässä, jossa olin tutkimassa jotain 50 sentin hintaisia riepuja. En mene enää toiste.