Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sun herkkyys ja tunne siitä että kaikki sua seuraa aiheuttaa sun käytökseen niin että vaikutat epärehelliseltä. Alta kulmain luimuilet ympärillesi tms.

Tämä on vain tämmöstä köökkipsykologiaa eikä sitä tartte ottaa tosissaan."

JUST TÄÄ! Oon miettiny juuri samaa että oon jotenkin niin "traumatisoitunut" niistä aiemmista perässäkulkemisista et mul on tämmöseen liikkeeseen hyvin harvoin pistäytyessäni just se pelko et apua, ei kai mua taas seurata ja luulla myymälävarkaaksi. Niin varmasti voi sitten johtaa siihen et on sellainen luimuilevan näköinen itsekin. Kiitos! <3

Tosiaan, pitäydyn jatkossa nettikaupoissa, oon liian neuroottinen näköjään asioimaan oikeissa kaupoissa. :P Lahjatavarapuodit/kirja/korttikaupat NÄYTTÄÄ söpön pinkeillä ja kukikkailta ja kutsuvilta mutta... On miinakenttiä meikäläiselle, näköjään. Pitää olla tough cookie ja paatunut pirkko että uskaltaa astua sisälle :)

Vierailija
42/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on lähinnä huvittanut. En ole varas, joten siinähän tuhlaavat aikaansa. Saatan jopa pitkittää kierrostani, mutta ostan kuitenkin sen, mitä menin hakemaan. Työtään tekevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahtihameella työskentelevä kansanryhmä on aiheestakin vartijoiden silmätikkuna. Tämä kansanryhmä on kauppiaan painajainen, sillä haaroväliin tungetut tavarat ovat intiimialueella ja on hyvin kiusallista kaivella niitä sieltä esiin. Lisäksi kansanryhmä osaa järjestää niin kauhean mekkalan, että varmasti tuntuu ja kuuluu.

Vierailija
44/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kenties Helsingin Suomalainen kirjakauppa? Mua myyjä seurasi siellä. Oli niin tympeä tapaus, että en ole käynyt siellä sen jälkeen enää koskaan, enkä tule käymään. 

Joskus vaatekaupoissakin myyjä seuraa perässä muka järjestämässä vaatepinoja. 

Viťuttaa. Joten tilaan kaiken nykyään netistä. Saa maata sohvalla, eikä kukaan kulje perässä kyttäämässä. 

Kyllä oli!!! Olikohan jopa sama myymäläkin? En nyt viitsi sanoa suoraan missä Suomalaisen liikkeessä kävin mutta sijaitsee suuressa helsinkiläisessä ostoskeskuksessa. 

Mulla on juuri tuo että jos yhden kerran kohdellaan näin, toista kertaa en mene asiakkaaksi. Kun on kyse ketjusta, mielellään en mene ketjun muuhunkaan myymälään, menee vaan maku.

Ap

Vierailija
45/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahtihameella työskentelevä kansanryhmä on aiheestakin vartijoiden silmätikkuna. Tämä kansanryhmä on kauppiaan painajainen, sillä haaroväliin tungetut tavarat ovat intiimialueella ja on hyvin kiusallista kaivella niitä sieltä esiin. Lisäksi kansanryhmä osaa järjestää niin kauhean mekkalan, että varmasti tuntuu ja kuuluu.

Juu tässä tapauksessa ei ollut kyse mistään hameesta vaan ihan farkut oli jalassa. Ei ole takissakaan taskuja (ja siksi onkin paska takki, never again).

Ap

Vierailija
46/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En seuraa kaupan henkilökunnan seuraamista.

Vierailija
47/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

R*manit ovat aina tarkkailun kohteena kaupassa.

o, vai oad, vai molemmat?

Vierailija
48/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En seuraa kaupan henkilökunnan seuraamista.

Siinäpä se, lyhyesti ja ytimekkäästi.

Vierailija
49/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu. Jatkan ostosten tekoa ja katselua entistä hitaammin ja tyynemmin maleksien. 

Jos joku luulee minua myymälävarkaaksi, niin so what? 

Vierailija
50/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kenties Helsingin Suomalainen kirjakauppa? Mua myyjä seurasi siellä. Oli niin tympeä tapaus, että en ole käynyt siellä sen jälkeen enää koskaan, enkä tule käymään. 

Joskus vaatekaupoissakin myyjä seuraa perässä muka järjestämässä vaatepinoja. 

Viťuttaa. Joten tilaan kaiken nykyään netistä. Saa maata sohvalla, eikä kukaan kulje perässä kyttäämässä. 

Kyllä oli!!! Olikohan jopa sama myymäläkin? En nyt viitsi sanoa suoraan missä Suomalaisen liikkeessä kävin mutta sijaitsee suuressa helsinkiläisessä ostoskeskuksessa. 

Mulla on juuri tuo että jos yhden kerran kohdellaan näin, toista kertaa en mene asiakkaaksi. Kun on kyse ketjusta, mielellään en mene ketjun muuhunkaan myymälään, menee vaan maku.

Ap

Loukkaannuitkohan nyt turhasta?

En tiedä. 

Jostain luin,ettei varkaita voi ulkonäöstä päätellä. 

Toki saat ihan itse päättää.

Vierailija
51/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä pöljää on, että samalla kun kyylät kyyläävät jotain rock-henkisesti pukeutunutta tai vastaavaa (aikoinaan punkkarikavereitani seurattiin aina) niin se OIKEA rosvo osaa kyllä säätää olemuksensa kelpo asiakkaan malliseksi.

Vierailija
52/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa sikäli kun on pakko asioida kyseisessä kaupassa. En asioista jos olisi toinen ruokakauppa lähellä.

Vierailija
53/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Mua seuraavat myyjät ja tiedän kyllä miksi. Mulla on pakko-oireena se, että kun on takki päällä, niin mun käsi menee vähän väliä taskuun ja sitten pois. Varmasti ulkopuoliselta tai myyjältä saattaa näyttää, että vähän väliä laitan taskuun jotain tuotteita. Koskaan en tosin ole laittanut mitään, vaan pakko-oireisena vaan laitan käden taskuun ja puristan taskussa olevia avaimia.

Mut sekin on kyllä ihan ahterista JOS kävis niin  että sun pakko-oireen takia saisit jonkun myymäläkyylän perääsi. Siinä tapauksessa kyllä melkein selittäisin asian sille kyylälle ihan sen vuoksi että se tajuisi (ehkä) kyseenalaistaa omat ennakkoluulonsa ja ennen kaikkea: nolostuisi niin pirusti. Toki sulla ei ole mitään velvollisuutta "educate the fools" mutta jos sille päälle sattuisit voisi olla ihan katarttistakin.

Kaikista vastaavista asiattomista  perässäkulkemisista pitäisi oikeasti a) aiheutua viikon sensibiliteetti-training sille kyylääjälle b) koitua 50 euron lahjakortti sille asiakkaalle, jonka perässä on asiattomasti hiihdelty kyyläämässä. Täydellisessä maailmassa siis olis näin.

Vierailija
54/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu. Jatkan ostosten tekoa ja katselua entistä hitaammin ja tyynemmin maleksien. 

Jos oikein tosissaan luulee, saattaa pysäyttää, katsoa laukun, ehkä tutkia - ja viimeistään siinä kohti kaikki kaupan muut asiakkaat katsovat että jaaha, tuo on siis rosvo. So what?

Vierailija
55/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaakohan jotain perus myyjä edes.. Varmaan johto käskee tsekkailla.

Itse en pidä varkaista.

Jos joku mua luulee niin siinähän sitten kyttää.

En tiedä onko ne varashälytin tarrat kalliita? Laittaisivat vaikka niitä kaikkiin tuotteisiin.

Vierailija
56/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on kytätty ja ehkä seurattukin kaupassa. Eihän se ole kivalta tuntunut ja on pistänyt miettimään, mikä minussa herättää epäluuloa. :(

Mutta kuten joku edellä kirjoitti - työtäänhän kaupanhenkilökunta vaan siinä tekee...

Vierailija
57/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Mua seuraavat myyjät ja tiedän kyllä miksi. Mulla on pakko-oireena se, että kun on takki päällä, niin mun käsi menee vähän väliä taskuun ja sitten pois. Varmasti ulkopuoliselta tai myyjältä saattaa näyttää, että vähän väliä laitan taskuun jotain tuotteita. Koskaan en tosin ole laittanut mitään, vaan pakko-oireisena vaan laitan käden taskuun ja puristan taskussa olevia avaimia.

Mut sekin on kyllä ihan ahterista JOS kävis niin  että sun pakko-oireen takia saisit jonkun myymäläkyylän perääsi. Siinä tapauksessa kyllä melkein selittäisin asian sille kyylälle ihan sen vuoksi että se tajuisi (ehkä) kyseenalaistaa omat ennakkoluulonsa ja ennen kaikkea: nolostuisi niin pirusti. Toki sulla ei ole mitään velvollisuutta "educate the fools" mutta jos sille päälle sattuisit voisi olla ihan katarttistakin.

Kaikista vastaavista asiattomista  perässäkulkemisista pitäis

Sensibility training, educate the fools 

:D

Real life swj

Vierailija
58/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen romani ja saan ainatällaista  "palvelua" kaupassa. Yritän ostella niin "selkeästi" ettei tarvitse vaivata heitä tekemään ruumiintarkastusta. En pölli mitään enkä elä tuilla, kiitos kysymästä. Olen töissä. 

Kaikkea olen kohdannut mutta tuosta seuraamisesta en jaksa suuttua. Saahan sitä halutessaan sitten palvelua. 

Vierailija
59/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta loukkaannun, jos huomaan tuollaisen. En toki välttämättä huomaa, kun ei tule kovin tarkkaan katsottua ympärilleen kaupassa mutta todellakin menee herneitä nenään, jos noin käy. 

Sitten juoksutetaan sitä seuraajaa ympäri kauppaa, hiplailen sitä sun tätä tavaraa ja poistun lopulta ostamatta ja menen seuraavaan kauppaan. Sen verran yksinkertaista tuo on, että ostot loppuu siihen paikkaan, kun kyyläys alkaa.

Vierailija
60/174 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein tosissaan luulee, saattaa pysäyttää, katsoa laukun, ehkä tutkia - ja viimeistään siinä kohti kaikki kaupan muut asiakkaat katsovat että jaaha, tuo on siis rosvo. So what?

Se ei kyllä minun laukkua avaa ja tutki vaan siinä vaiheessa kun minun laukkuani yritetään syyttömänä alkaa tutkimaan kutsutaan paikalle poliisi ja kaupalle sekä kyseiselle työntekijälle syytteet aiheettoman tarkastuksen yrityksestä ja kunnianloukkauksesta. Nimittäin minkäänlaista oikeutta tarkastaa mitään ei ole silloin, kun ihminen on syytön.