Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?

Vierailija
23.04.2024 |

Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana? 

Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?

Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).

Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymäläetsivät eivät ole terävintä kärkeä, oikeastaan päinvastoin - monet taitavat olla jollain tapaa henkisesti vammaisia ?

Vierailija
102/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olisin saattanut loukkaantua. Sittemmin olen kasvanut ihmisenä sen verran, etten enää loukkaannu toisten vainoharhoista ja pahan mielen purkamisesta. Korkeintaan hymyilisin ja toivottaisin jumalan siunausta. Jos jäisin vartijan tutkittavaksi ja olisi sovittua menoa, eli aikataulut pettäisivät, saattaisin olla turhautunut. Mutta eipä sekään minun vikani ole. Sääliksi käy niitä, joiden elämä pyörii varkauden ympärillä, puolin ja toisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Työtään he vaan tekevät. Ei mulla ole mitään salattavaa tai loukkaannuttavaa siitä.

Ei minullakaan ole mitään salattavaa, umpirehellinen ihminen, ja kiehun raivosta jos seurataan ilmiselvästi varkaaksi epäiltynä. Annan yleensä palautteen. Myyjät voisi vähän enemmän opetella näyttelemistä. Ei ihan mene täydestä että kaksi myyjää juoksee kiireellä samaan hyllyväliin kuin minä ja nappaa käteen jonkun tuotteen ja alkaa improvisaatio mihin sitä voisi käyttää. Yrittäjälle erittäin noloa ja huonosti rekrytoitu. Onneksi irtisanominen helpottuu. Kalliiksi tulee tuollaiset työntekijät yrittäjälle.

Vierailija
104/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tekevät työtään. En yleensäkään hirveästi kiinnitä huomiota mitä ympärillä tapahtuu vaan keskityn hoitamaan kauppa-asiani ym kaikessa rauhassa ja mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
105/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on loukkaavaa. Jään miettimään että mikä olemuksessani tekee sen että näytän varkaalta. Kerran myyjä pyysi kassalla avaamaan laukun. En varasta mitään ja laukku oli tyhjä ja myyjän ilme pettynyt. Itselläni oli nöyryytetty olo. En enää käynyt siinä kaupassa ostoksilla. 

Just näin tuntisin itsekin. Enkä käy niissä kaupoissa joissa noin huonosti kohdellaan ellei ole aivan pakko. Onneksi on verkkokauppoja, paitsi ruokakaupassa on pakko käydä. Pyrin käymään korkeintaan kahdesti viikossa.

Vierailija
106/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä korutarvikkeita myyvässä liikkeessä tuli epämiellyttävä olo kun kaksi nuorta myyjää pyöri koko ajan ''järjestelemässä'' molemmin puolin minua. Ymmärrän että sen kaltainen liike on varmasti näpistelijöiden suosiossa ja myyjille on ehkä omistajan puolelta painotettu että pitää vahtia asiakkaita, mutta minäkin olen keski-ikää lähestyvä täti-ihminen, en näytä köyhältä enkä narkkarilta tms. ja tervehdin myymälähenkilökuntaa normaalisti liikkeeseen saapuessani. Tein muutaman kympin ostokset mutta ei tee mieli palata kyseiseen kauppaan enää uudestaan, tilaan varmaan netistä kun seuraavan kerran tarvitsen jotain.

Vierailija
107/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaannu vaan vttuunnun! En voi, tai ainakaan en halua tehdä luonnolliselle habitukselleni mitään, vaikka se onkin mallia kulahtanut rokkari-narkkari :D pidän tyylistäni ja työskentelen rahankäsittelyssä itsekin, niin pidän ammattitaidottomana niitä ennakkoluuloisia kyttääjiä kaupanalalla. T: Nainen jonka laukku on ratsattu turhaan ihan liian monta kertaa.

Vierailija
108/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä varsinaisesti loukkaannu mutta lähden pois.

Tämä. Kauppiailla taitaa Suomessa mennä niin hyvin että on varaa joka päivä karkottaa asiakkaita lopullisesti. Miksi ihmeessä he maksavat vartiointiyritykselle siitä että vartijat karkottavat asiakkaita? 

Vierailija
109/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kiinnitä huomiota toisten liikkeisiin kaupassa, joten en huomaisi koko asiaa.

Vierailija
110/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kaupan henkilökunta, se automaatti kassako. Vai se yksi työntekijä joka hälyttää ja rahastaa välissä.

Vierailija
111/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä vainoharhat tulilla! :D

Ei kaupoissa edes ole mitään ylimääräistä henkilökuntaa, jolla olisi aikaa seurailla asiakkaita.

Vierailija
112/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tule niin paljoa kiinnitettyä huomiota muihin ihmisiin että tuollaista huomaisin. Seuratkoon jos haluaa seurata, tylsää hommaa vaan kun en jää mistään "kiinni".

Jep ja muut vierestä saa tilaisuuden varastaa jäämättä kiinni xD

Vierailija
113/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En loukkaannu vaan vttuunnun! En voi, tai ainakaan en halua tehdä luonnolliselle habitukselleni mitään, vaikka se onkin mallia kulahtanut rokkari-narkkari :D pidän tyylistäni ja työskentelen rahankäsittelyssä itsekin, niin pidän ammattitaidottomana niitä ennakkoluuloisia kyttääjiä kaupanalalla. T: Nainen jonka laukku on ratsattu turhaan ihan liian monta kertaa.

Minä nostan ostoskassin ruokakaupassa aina hihnalle ja joka kerta sinne kurkistavat. Ei siellä ole kuin toinen kassi ostoksille. Aina jos on toisen kaupan ostoksia, esitän pyytämättä kuitin. Silti kytätään ja kohdellaan huonosti.

Vierailija
114/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irvistäisin ja lähtisin kovaa kävellen pois!koko puljusta!!

Vierailija
115/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole eläissäni varastanut mitään enkä edes suunnitellut mitään sellaista. Mutta minulla taitaa ehkä olla vähän kiero huumorintaju koska nimittäin jos huomaan että joku vartija on kiinnostunut tekemistäni niin ihan varmasti laitan ns. vettä myllyyn.

Äskettäin oli esim. sellainen tilanne että olin Prismassa sunnuntai-iltana katselemassa lompakoita. Lähimaillakaan ei ollut ketään muita kuin minä ja liepeillä pyörivä vartija. Kieron huumorintajuni myötä muutuin tahallisesti pälyileväksi ja aloin leikkiä kissa ja hiiri -leikkiä vartijan kanssa. 

Leikkiin kuuluu ottaa pyrähdyksiä labyranttimaisten hyllyrivistöjen välissä ja vartija kannoilla radioon puhuen. Sitten yhtäkkiä kulman takana käännynkin vartijaa vastaan ja kysyn häneltä jotain neuvoa.

Minulla tulee tehtyä samaa. Joskus kun vartija on lähdössä etäämmälle, kiihdytän askelia ja menen perässä. Kun vartija pysähtyy minäkin teen äkkipysähdyksen ja nappaan hyllystä tuotteen jota muka tarkastelen ja sivusilmällä seuraan vartijan tekemisiä. Eli käyttäydyn kuten erittäin ammattitaidoton vartija. Yleensä suuttuvat ja lähtevät pois. Saan hyvät naurut.

Vierailija
116/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on kyllä vainoharhat tulilla! :D

Ei kaupoissa edes ole mitään ylimääräistä henkilökuntaa, jolla olisi aikaa seurailla asiakkaita.

Näyttää olevan. Ilmeisesti joku vartija kopissaan tai kauppias pyytää myyjää seuraamaan asiakasta. 

Vierailija
117/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan loukkaannu. Kerran on näin käynyt ja kun menin tavaroiden kassalle niin ennen maksamista ojensin kassaneidille tyhjän reppuni ja takkini, jotta voi tarkastaa kaiken. Neitokainen sitä touhuani hiukan ihmetteli ja kerroin ihan reilusti miksi tein niin, eli huomasin myymälävarkaita vahtivan henkilön perässäni koko kauppareissuni ajan. Neito hieman hämmentyneenä kävi läpi kaiken ja pyysin sitten tämän "etsivän" kutsuttavaksi paikalle ja pyyntööni vastattiin ja hän tuli. Nostin kädet ja pyysin sitten varmistamaan ettei keholtanikaan löydy mitään. Kun se oli tehty, maksoin laskuni ja toivotin hyvät päivän jatkot sekä kiitin tarkkaavaisuudesta. Huvittavinta oli, kun ihmisiä jäi tuijottamaan ja kun tarkastus tehtiin ja sain raikuvat ablodit porukalta poistuessani hymysuin paikalta. Taakseni jäi kyllä kaksi tosi punastunutta henkilöä, mutta työ tuli tehtyä.

Vierailija
118/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.

On näitä nähty, joku vartijanpentu nappi korvassa seurasi minua kaupassa. Oli olevinaan asiakas, ei osannut yhtään näytellä. Eipä tainnut edes yrittää. Yritys menetti vuositasolla tuhansia euroja kun lopetin asioimisen kokonaan. Siirryin kilpailijalle. Saivat pääkonttorilla myös kiukkuista palautetta. Neuvonkin kaikkia loukkaantuneita laittamaan viestiä ylimmälle taholle miksi just lopetitte kaupassa asioinnin. Kamerat on keksitty ja hälyttimet myös. Missään ei tarvita enää kannoilla roikkujia.

Vierailija
119/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan loukkaannu. Kerran on näin käynyt ja kun menin tavaroiden kassalle niin ennen maksamista ojensin kassaneidille tyhjän reppuni ja takkini, jotta voi tarkastaa kaiken. Neitokainen sitä touhuani hiukan ihmetteli ja kerroin ihan reilusti miksi tein niin, eli huomasin myymälävarkaita vahtivan henkilön perässäni koko kauppareissuni ajan. Neito hieman hämmentyneenä kävi läpi kaiken ja pyysin sitten tämän "etsivän" kutsuttavaksi paikalle ja pyyntööni vastattiin ja hän tuli. Nostin kädet ja pyysin sitten varmistamaan ettei keholtanikaan löydy mitään. Kun se oli tehty, maksoin laskuni ja toivotin hyvät päivän jatkot sekä kiitin tarkkaavaisuudesta. Huvittavinta oli, kun ihmisiä jäi tuijottamaan ja kun tarkastus tehtiin ja sain raikuvat ablodit porukalta poistuessani hymysuin paikalta. Taakseni jäi kyllä kaksi tosi punastunutta henkilöä, mutta työ tuli tehtyä.

Lääkkeet!

Vierailija
120/174 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on loukkaavaa. Jään miettimään että mikä olemuksessani tekee sen että näytän varkaalta. Kerran myyjä pyysi kassalla avaamaan laukun. En varasta mitään ja laukku oli tyhjä ja myyjän ilme pettynyt. Itselläni oli nöyryytetty olo. En enää käynyt siinä kaupassa ostoksilla. 

Just näin tuntisin itsekin. Enkä käy niissä kaupoissa joissa noin huonosti kohdellaan ellei ole aivan pakko. Onneksi on verkkokauppoja, paitsi ruokakaupassa on pakko käydä. Pyrin käymään korkeintaan kahdesti viikossa.

Yhdessä kaupassa kassajonossa oli edessä isä taaperon kanssa. Taapero istui ostoskärryn lastenistuimessa. Kassa pyysi nostamaan lasta ylös jotta voi tarkistaa ettei lapsen alle ole piilotettu mitään.

No ei ollut.

Isän ilme oli kyllä todella hämmästynyt ja loukkaantunut. 

Oli tuo minustakin kyllä tosi outoa, en ollut koskaan ennen nähnyt vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän