Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?
Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana?
Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?
Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).
Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan loukkaannu. Kerran on näin käynyt ja kun menin tavaroiden kassalle niin ennen maksamista ojensin kassaneidille tyhjän reppuni ja takkini, jotta voi tarkastaa kaiken. Neitokainen sitä touhuani hiukan ihmetteli ja kerroin ihan reilusti miksi tein niin, eli huomasin myymälävarkaita vahtivan henkilön perässäni koko kauppareissuni ajan. Neito hieman hämmentyneenä kävi läpi kaiken ja pyysin sitten tämän "etsivän" kutsuttavaksi paikalle ja pyyntööni vastattiin ja hän tuli. Nostin kädet ja pyysin sitten varmistamaan ettei keholtanikaan löydy mitään. Kun se oli tehty, maksoin laskuni ja toivotin hyvät päivän jatkot sekä kiitin tarkkaavaisuudesta. Huvittavinta oli, kun ihmisiä jäi tuijottamaan ja kun tarkastus tehtiin ja sain raikuvat ablodit porukalta poistuessani hymysuin paikalta. Taakseni jäi kyllä kaksi tosi punastunutta henkilöä, mutta työ tuli tehtyä.
No nyt tuli keksittyä tarinaa. Suomalaiset ei taputa koskaan kaupassa raikuvasti vaan olisivat kyräilleet epäilevästi vaikka poistuit paikalta maksettujen tuotteiden kanssa.
En loukkaannu mutta ärsyttää ettei saa edes rauhassa katsella mitään ilman että siihen tulee myyjä tai vartija pyörimään. Pikkuliikkeissä tuon ymmärtää että myyjä siinä pyörii lähettyvillä mutta ihan marketissa jossain pesuainehyllyilläkin tulee myyjät siihen pyörimään ja olevinaan järjestelemään hyllyjä tai vartija seisomaan hyllyn päätyyn.
Kai sitä sitten odotetaan että asiakkaat osaavat kulkea säntillisesti listan kanssa hyllyltä toiselle oikeassa järjestetyksessä ja pienikin poikkeus sitten kiinnittää huomion.
Olenkin jo muut ostokset siirtänyt kokonaan verkkokauppoihin hintojen ja valikoimakin vuoksi ja kaupassa käyn enää ruokaostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
En loukkaannu mutta ärsyttää ettei saa edes rauhassa katsella mitään ilman että siihen tulee myyjä tai vartija pyörimään. Pikkuliikkeissä tuon ymmärtää että myyjä siinä pyörii lähettyvillä mutta ihan marketissa jossain pesuainehyllyilläkin tulee myyjät siihen pyörimään ja olevinaan järjestelemään hyllyjä tai vartija seisomaan hyllyn päätyyn.
Kai sitä sitten odotetaan että asiakkaat osaavat kulkea säntillisesti listan kanssa hyllyltä toiselle oikeassa järjestetyksessä ja pienikin poikkeus sitten kiinnittää huomion.
Olenkin jo muut ostokset siirtänyt kokonaan verkkokauppoihin hintojen ja valikoimakin vuoksi ja kaupassa käyn enää ruokaostoksilla.
Minä myös ostan kaiken muun paitsi ruoan verkkokaupoista. Olen huomannut että säästyy paljon rahaa kun ei tule heräteostoksia niin paljon kuin kaupoissa. Ostaa vaan sen mitä tarvitsee.
Provinssin jälkeen poikkesin kaverin kanssa Seinäjoella kirjakaupassa. Kyllä kytättiin aika peittelemättömästi. Menin ostoskorin kanssa kassalle. Kassa kysyi ekaksi: "Aiotteko maksaa nämä?!!!!"
Sanoin: "Kyllä meilläpäin näin on tapana"
Maksoin. Pakkasin kirjat (yli 200 e) ja lähdin. Toivotin hyvää päivänjatkoa. Siinä vaiheessa paikalla oli jo neljä (4-seinäjokisille yksi pupu kaksi pupua kolme pupua neljä pupua) henkilökunnan jäsentä tuijottamassa järkyttyneen näköisinä.
Aika outo kokemus. Edes Nivalassa en ole kohdannut tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?
Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot
Joku on voinut laittaa perättömän valheen sinusta liikkeelle. Siksi seurataan. Ihmisissä on todella mieleltään sairaita ja pahantahtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Edes Nivalassa en ole kohdannut tuollaista.
Aika pahasti sanoit nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?
Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot
Joku on voinut laittaa perättömän valheen sinusta liikkeelle. Siksi seurataan. Ihmisissä on todella mieleltään sairaita ja pahantahtoisia.
Yleensä joka kehuu ihmistuntemuksellaan (ensivaikutelma jne) on täysi tumpelo. Pätee rekrytoijiin, poliiseihin että vartijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Provinssin jälkeen poikkesin kaverin kanssa Seinäjoella kirjakaupassa. Kyllä kytättiin aika peittelemättömästi. Menin ostoskorin kanssa kassalle. Kassa kysyi ekaksi: "Aiotteko maksaa nämä?!!!!"
Sanoin: "Kyllä meilläpäin näin on tapana"
Maksoin. Pakkasin kirjat (yli 200 e) ja lähdin. Toivotin hyvää päivänjatkoa. Siinä vaiheessa paikalla oli jo neljä (4-seinäjokisille yksi pupu kaksi pupua kolme pupua neljä pupua) henkilökunnan jäsentä tuijottamassa järkyttyneen näköisinä.
Aika outo kokemus. Edes Nivalassa en ole kohdannut tuollaista.
Taisi olla aika nuoria tyttöjä kassalla? Yleensä jos asiakas tuotteiden kanssa tulee kassalle, hän haluaa ja aikoo ne maksaa. Varkaat eivät kassan kautta kulje.
Paljon myyntityötä tehneenä ja tyttösiä perehdyttäneenä, jotkut nuoret säikähtää vähänkään isompia ostoksia tekeviä asiakkaita. Eräs jopa pakeni kassalta kun loppusumma oli jo 500€ ja asiakkaalla oli vielä paljon ostoksia kärryissä. Eivät ole tottuneet niin isoihin summiin ja rahoihin. Itseäni ei häkellytä useamman tonninkaan ostokset, mielellään piippailen kassaan ja kiittelen hymyillen.
Henkilökunta on yllättävän monen myymälävarkauden takana, väittää vuosia myymälävartijana toiminut mies. Henkilökunta on saattanut paistaa jopa kaupan puolivalmisteita omaan käyttöön.
Myymälävarkauksista puhuttaessa unohdetaan usein yksi asia: Aina edes henkilökunta ei voi vastustaa hyllyllä olevan kauppatavaran houkutusta.
(Linkki ei lataudu, mutta mtv:n sivuilta löytyy.)
Vierailija kirjoitti: Mua seuraavat myyjät ja tiedän kyllä miksi. Mulla on pakko-oireena se, että kun on takki päällä, niin mun käsi menee vähän väliä taskuun ja sitten pois. Varmasti ulkopuoliselta tai myyjältä saattaa näyttää, että vähän väliä laitan taskuun jotain tuotteita. Koskaan en tosin ole laittanut mitään, vaan pakko-oireisena vaan laitan käden taskuun ja puristan taskussa olevia avaimia.
Ota ne avaimet käteen taskusta ja purista kädessä koko kauppareissun ajan. Näin minäkin usein teen kun pelkään aina että avaimet hukkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mua seuraavat myyjät ja tiedän kyllä miksi. Mulla on pakko-oireena se, että kun on takki päällä, niin mun käsi menee vähän väliä taskuun ja sitten pois. Varmasti ulkopuoliselta tai myyjältä saattaa näyttää, että vähän väliä laitan taskuun jotain tuotteita. Koskaan en tosin ole laittanut mitään, vaan pakko-oireisena vaan laitan käden taskuun ja puristan taskussa olevia avaimia.
Ota ne avaimet käteen taskusta ja purista kädessä koko kauppareissun ajan. Näin minäkin usein teen kun pelkään aina että avaimet hukkuu.
Tai miksi ei voisi laittaa avaimia kaulaan roikkumaan?
En loukkaannu. Mut usein ahdistun niin että saan paniikkikohtauksen. Joskus tästä seuraa myös muita asioita. Eli jos ei saa ostoksia hoidettua, saattaa jäädä ruuat hankimatta ja vointi romahtaa viikoksikin ja tästä seuraa taas muiden asioiden sotkeentumista.
Mutta pikäs siinä. Alkujaan jo ahdistunut herättää epäilyksen vissiin kun "työtään vaan tekee", ja itse saa sitten jättää kaupassa käymiset ja asioidensa hoitamiset väliin. Niin tehkööt vaan työtänsä sitten. Minä mietin minkä kaiken voi tilata tai muuten hankkia eri kaupoista kotosalla. Kai jollekin muulle raha kelpaa.
Sen viikon jälkeen kun taas kertaan mitä tapahtui ja miksi, niin kyllä vähän suututtaakin. Kun taas pitäisi mennä sitten asioille ja mietin, miten näyttäisin itsevarmemmalta. Ja ahdistaa jo etukäteen se, kun tiedän, etten osaa näyttää itsevarmalta, senhän vaan haistaa kahta kauheammin jos väkisin yritän, niin en sitten vaan mene asioille. Ja sitten kun menen, niin sama kuvio toistuu.
Turhaa on enää yrittää edes itseään kuntouttaa vissiin. Tehköön ne työnsä, jotka saa itsevarmuutensa toisten itsevarmuutta syömällä sitten.
Mut en tiedä, kiinnostais onko tuo ahdistuneisuuden bongaus ainoa mikä pitää koulutuksessa sitten ottaa huomioon. Kai kaupat on vaan sitten normaaleille, pysyköön ahdistuneet kotonaan. (Sarkasmi. Pitäisi siis päästä asioille..)
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunta on yllättävän monen myymälävarkauden takana, väittää vuosia myymälävartijana toiminut mies. Henkilökunta on saattanut paistaa jopa kaupan puolivalmisteita omaan käyttöön.Myymälävarkauksista puhuttaessa unohdetaan usein yksi asia: Aina edes henkilökunta ei voi vastustaa hyllyllä olevan kauppatavaran houkutusta.
(Linkki ei lataudu, mutta mtv:n sivuilta löytyy.)
Usein vartijat ovat itse myymälävarkauksien takana. Sitten selittävät kauppiaalle että on aihetta seurata jotain myyjää. Etteivät itse paljastu. Tai kauppiaalla on jotain mt ongelmia eikä pidä palkkaamastaan työntekijästä ja jota ei saa kiusaamalla ulos talosta niin laittaa liikkeelle perättömiä juttuja että myyjä varastaa. Mitään todisteita siitä ei ole koska sitä ei ole koskaan tapahtunut, mutta kunnianloukkaussyyte toisi "kivoja" lopputuloksia (lisää työttömiä kortistoon). Myös vartiointiyritykselle kun vartijat levittävät perättömiä väitteitä jokaiseen kaupungin yritykseen kuvineen. Mikä on käsittääkseni lainvastaista myös. Heidän onneksi myös myyjät ovat pienipalkkaisia niin eivät uskalla aloittaa oikeusprosessia. Myyjillä kuitenkin paljon parempi palkka kuin vartijoilla. Vartijat tekevät enemmän rikoksia kuin myyjät. Jopa henkeä uhkaavia rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Myymäläetsivät eivät ole terävintä kärkeä, oikeastaan päinvastoin - monet taitavat olla jollain tapaa henkisesti vammaisia ?
Keskenkasvuisia pikkupoikia jotka ovat eläneet vanhempien luona. Suurin osa. Loput testosteronin voimaannuttamia kolleja jotka pelaa räiskintäpelejä ja menee todellisuuden kanssa sekaisin.
Minä alan seuraamaan ja tuijottamaan kyylääjää. Useimmiten häipyvät.
Hmm, heh! Tunnistan kyllä samaa. Mulla siis olluy pakko-oireita lapsesta asti tarkistella, että taskut kiinni ja tavarat on niissä taskuissa, joihin ne on laitettu. Ja jotka on tarkastettu joka välissä. En ehkä oo tajunnut kuinka paljin vaan sitä teen, tai että oisko se syy miksi kyylätään, kun itelle se on normaalia "normaalistikin" tarkistella, vaikkei oo sellaista ahdistuneena lisätarkistelua. Äh.. vaikea selittää.
Mut sen on oltava joo ne taskut.
Mut annas kun rupeaa tietoisesti välttämään taskuihin koskemista ja kuitenkin alitajusesti alkaa tekemääb niitä refleksejä, eli taistelee niitä omia refleksejä vastaan, niin sehän se varmaan näyttäiskin siltä et sinne on jotain laitettu ja "muistaa" et eiku tota ei saa nyt koskea/avata.
Ni mitä sit pitäis asiakkaana tehdä kun on tämmösiä.. häh :D?
Vierailija kirjoitti:
Ei loukkaa mutta ärsyttää ja lähden pois kun ei voi rauhassa enää edes katsella mitään leimautumatta epäilyttäväksi. Aika paljon olenkin siirtynyt ostamaan netistä.
Siirrytkö saman kaupan verkkosivuille vai kilpailijalle? Minä siirryn aina kilpailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.
Ammattitaitoinen henkilö osaa tehdä sen niin että sitä ei huomaa. Jos sitä ammattitaitoa ei ole ihan mielelläni siirryn muualle. Tosin hyvin harvoin noihin törmää jotka eivät osaisi asiaansa.
No just tuo että ei mua oikeesti haittaisi, jos asia toteutettaisiin ammattitaitoisesti niin etten sitä ikinä koskaan tajuisi. Mutta tuntuu että tuolla tämänpäiväisellä kyylällä oli ihan vissi tarve toteuttaa kyyläyksensä tosi "obvious spy is obvious" -tyyliin jatkuvilla haukansilmäyksillään. Tuli todella dissattu ja ärsyyntynyt olo.&n
Palautetta joka kerta ketjulle tai yrittäjälle. Tietävät keskustella vartiointiliikkeen kanssa rajoista. He maksavat siitä ja tuskin rehellisesti ostavia asiakkaita haluavat karkottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei loukkaa mutta ärsyttää ja lähden pois kun ei voi rauhassa enää edes katsella mitään leimautumatta epäilyttäväksi. Aika paljon olenkin siirtynyt ostamaan netistä.
Siirrytkö saman kaupan verkkosivuille vai kilpailijalle? Minä siirryn aina kilpailijalle.
Ulkomailta tilaan ja välttelen viimeiseen asti näitä kotimaisia ketjuja.
En, mutta se on ahdistavaa jos kulkee takana puhumatta mitään. Yritän viritellä keskustelua jostain.
Kerran puhutin pitkään jotain asiakasta vahingossa. Shampoohyllyllä se lopulta kysyi, että pitäskö sun kysyä myyjältä? Vieläkin hävettää, mutta toisaalta hauskaa oli.