Loukkaannutteko jos kaupan henkilökunta seuraa?
Kysymys otsikossa eli jäin miettimään: olenko ainut, joka loukkaantuu siitä jos myymälässä kierrellessään joko henkilökunnan jäsen tai pahimmassa tapauksessa myymäläetsivä selvästi seuraa perässänne silmä kovana?
Tänään suuressa kirjakaupassa odotin ystävääni ja kävin samalla äitienpäiväksi sopivia lahjoja ja kirjoja läpi. Myyjä seurasi minua pöydästä toiseen selvästi touhujani seuraten, ei siis tullut kysymään voiko olla avuksi eikä edes tervehtinyt mutta seurasi touhujani silmä kovana. Onko mielestänne pikkumaista ottaa tuollaisesta itseensä?
Mua tuollainen selvä myymälävarkaaksi epäileminen inhottaa, koska en ole eläissäni varastanut mitään. Tuommoiset tilanteet jää vaivaamaan ja jään miettimään mikä minussa saa henksun varastutkan värähtämään. Olin ihan siististi ja asiallisesti pukeutunut ja juuri kampaajalta tullut (vapaapäivä tänään), mutta muhun tuollainen vaikuttaa niinkin että ryhdyn epäilemään habitustanikin että mikä mussa on vialla. Samalla tuumin ettei olisi oikein kulkea kenenkään perässä haukankatseen kera ihan riippumatta siitä, miltä asiakas näyttää. En haluaisi että esim punkkarinuorten perässä roikutaan epäilevin katsein yhtään sen enempää kuin itsenikään (kolmikymppinen toimistotäti).
Mutta: suututtaako teitä jos havaitsette kaupoissa perässänne kulkevan kyylän?
Kommentit (174)
En loukkaannu. En ole varastamassa, joten miksi haittaisi. Hyvä että rosvoja kyylätään. 👍
Ymmärrän, että tuntuun ikävältä. Itse en ole koskaan huomannut, että joku seuraisi, tosin en ole asiaa tarkkaillutkaan.
"Se mun perässä kulkenut haukansilmäimen kyylä katosi muuten saman tien kun ystäväni liittyi seuraani, että ehkä hänellä oli sitten riittävän rehellisen ihmisen aura. (Ja mulla ei.) :D "
Jos se haukansilmäinen kyylä oli kiinnostunut sinusta, ei siitä mitä mahdollisesti otat luvatta.
😁😁
Lähikaupassa joskus tullut tunne,että myyjä seurannut perässä tyyliin "järjestelemässä hyllyjä".
Siinähän järjestelee. Ei ne ole ikinä koko kauppareissua seuranneet. Ehkä pari hyllynväliä.
Isommissa marketeissa en ole huomannut.
Enkä ole ikinä varastanut kaupasta mitään.
*mietin kyllä miten iso ongelma tuo varastelu on, nimittäin gluteenittomiin leipiin oli ilmestyneet varashälyttimet =o
(Toki gluteeniton reissumies maksaa jotain 4,5 euroa, eli kallista...mutta silti)
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?
Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot
No just toi: mä ryhdyn miettimään kaikkea et "apua, olenko mä epäsiistin näköinen, en tajunnut olevani". Joo, oon liian herkkä kyllä ottamaan kaiken itseeni. Tää on vissiin yks niistä syistä et ostan lähes kaiken verkkokaupasta ruokaa lukuunottamatta. Ruokakaupoissa ei ole vielä kertaakaan seurattu perässä mutta tuollaiset kirjakaupan tai lahjatavarakaupan kaltaiset liikkeet on ihan pahimpia kyyläyspaikkoja. (Ei oo tapahtunut kuin pari kertaa muutaman vuoden sisällä mutta käynkin todella harvoin kaupoissa/asioin niissä nettikaupoissa mieluummin.)
Mut aina kun törmää näihin: "Suosi kivijalkaa" -vetoomuksiin mietin, että monesti arvon kivijalkayrittäjät sais katsoa ihan peiliin ja miettiä, kannattaako pahoittaa potentiaalisten ostajien mieli päivänselvällä kyyläyksellä. Eipä ole nettikaupassa kyyläys ongelmana eikä pitäisi olla kivijalassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.
Ammattitaitoinen henkilö osaa tehdä sen niin että sitä ei huomaa. Jos sitä ammattitaitoa ei ole ihan mielelläni siirryn muualle. Tosin hyvin harvoin noihin törmää jotka eivät osaisi asiaansa.
Mua seuraavat myyjät ja tiedän kyllä miksi. Mulla on pakko-oireena se, että kun on takki päällä, niin mun käsi menee vähän väliä taskuun ja sitten pois. Varmasti ulkopuoliselta tai myyjältä saattaa näyttää, että vähän väliä laitan taskuun jotain tuotteita. Koskaan en tosin ole laittanut mitään, vaan pakko-oireisena vaan laitan käden taskuun ja puristan taskussa olevia avaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuus herää: kun minä kerta olen niiiin taviksen näköinen, niin millähän perusteella tuon silmissä potentiaalinen rosvo?
Myös tulee mietittyä kyylääjän ammattitaitoa erottaa mahdolliset rosvot
No just toi: mä ryhdyn miettimään kaikkea et "apua, olenko mä epäsiistin näköinen, en tajunnut olevani". Joo, oon liian herkkä kyllä ottamaan kaiken itseeni. Tää on vissiin yks niistä syistä et ostan lähes kaiken verkkokaupasta ruokaa lukuunottamatta. Ruokakaupoissa ei ole vielä kertaakaan seurattu perässä mutta tuollaiset kirjakaupan tai lahjatavarakaupan kaltaiset liikkeet on ihan pahimpia kyyläyspaikkoja. (Ei oo tapahtunut kuin pari kertaa muutaman vuoden sisällä mutta käynkin todella harvoin kaupoissa/asioin niissä nettikaupoissa mieluummin.)
Mut aina kun törmää näihin: "Suosi kivijalkaa" -vetoomuksiin mietin, että monesti arvon kivijalkayrittäjät
Jos sun herkkyys ja tunne siitä että kaikki sua seuraa aiheuttaa sun käytökseen niin että vaikutat epärehelliseltä. Alta kulmain luimuilet ympärillesi tms.
Tämä on vain tämmöstä köökkipsykologiaa eikä sitä tartte ottaa tosissaan.
Minulle kävi kerran noin. Se oli joskus vuoden 2000 paikkeilla, eli olin sellainen parikymppinen tyttö. Kävin Helsingin keskustassa sellaisessa pienessä kenkäkaupassa, joka oli kellarikerroksessa. En muista enää sen nimeä. Oli kyllä tosi epäkohteliasta ja outoa käytöstä myyjältä. Ei huvittanut ostaa mitään enkä mennyt sinne enää uudestaan.
Sanottakoon vielä, että en ollut mitenkään epäilyttävän näköinen tms, enkä ole eläissäni varastanut mistään kaupasta mitään.
Oliko kenties Helsingin Suomalainen kirjakauppa? Mua myyjä seurasi siellä. Oli niin tympeä tapaus, että en ole käynyt siellä sen jälkeen enää koskaan, enkä tule käymään.
Joskus vaatekaupoissakin myyjä seuraa perässä muka järjestämässä vaatepinoja.
Viťuttaa. Joten tilaan kaiken nykyään netistä. Saa maata sohvalla, eikä kukaan kulje perässä kyttäämässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi kerran noin. Se oli joskus vuoden 2000 paikkeilla, eli olin sellainen parikymppinen tyttö. Kävin Helsingin keskustassa sellaisessa pienessä kenkäkaupassa, joka oli kellarikerroksessa. En muista enää sen nimeä. Oli kyllä tosi epäkohteliasta ja outoa käytöstä myyjältä. Ei huvittanut ostaa mitään enkä mennyt sinne enää uudestaan.
Sanottakoon vielä, että en ollut mitenkään epäilyttävän näköinen tms, enkä ole eläissäni varastanut mistään kaupasta mitään.
PS. Kulki siis jatkuvasti ihan selkäni takana eikä sanonut mitään. Ei yrittänyt edes peitellä kyttäämistään millään tavoin.
Menisin kysymään, miksi seurailee? Jos siis looshista toiseen tulee muka järjestelemään hyllyä. Mut jos vaan kerran näkee, jatkan ostoksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa! Tiesittekö, että heillä on myös myymäläetsiviä käytössä? Ovat muka tavallisen asiakkaan näköisiä ja katselevat tavaroita, joskus hieman liian lähellä, kuitenkaan eivät osta mitään. Ilmeisesti varastamista tapahtuu niin paljon, että kaikkia keinoja käytetään.
Ammattitaitoinen henkilö osaa tehdä sen niin että sitä ei huomaa. Jos sitä ammattitaitoa ei ole ihan mielelläni siirryn muualle. Tosin hyvin harvoin noihin törmää jotka eivät osaisi asiaansa.
No just tuo että ei mua oikeesti haittaisi, jos asia toteutettaisiin ammattitaitoisesti niin etten sitä ikinä koskaan tajuisi. Mutta tuntuu että tuolla tämänpäiväisellä kyylällä oli ihan vissi tarve toteuttaa kyyläyksensä tosi "obvious spy is obvious" -tyyliin jatkuvilla haukansilmäyksillään. Tuli todella dissattu ja ärsyyntynyt olo.
Juu otin nyt sen verran kierroksia että tilaan ne tänään äitienpäivälahjaksi katselemani tuotteet (kirja, kasviprässi, kukkien siemenet jne jne) tämän kaupan kilpailijan verkkokaupasta jos vaan vastaavat löytyy. Ehkä tää on se tapa toimia jatkossakin: jokainen perässä seuraaminen maksaa vähintään 5 euroo minuutti myynnin menetyksenä kilpailijalle. Halvalla menee mutta menköön. :P
Ap
En ole koskaan ainakaan huomannut että minua joku seuraisi. Keskityn kyllä usein niin siihen shoppailuun että en ehkä vaan huomaa. Näin itsekin myyjänä saattaisi lipsahtaa kyllä "hei, tarvitsetko apua" jos joku pyörisi vieressä mutta ei saa sanaa suustaan.
Mahdatko nyt vaan olla vainoharhainen? Jos myyjä kyyläsi sua sen vuoksi että sä kyyläsi sitä?
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ainakaan huomannut että minua joku seuraisi. Keskityn kyllä usein niin siihen shoppailuun että en ehkä vaan huomaa. Näin itsekin myyjänä saattaisi lipsahtaa kyllä "hei, tarvitsetko apua" jos joku pyörisi vieressä mutta ei saa sanaa suustaan.
😂😂
Kyllä mä usein katselen välillä tosin takaa asiakkaita ja menen avuksi jos tuntuu siltä etteivät löydä etsimäänsä, muuten annan katsella rauhassa.
En usko että myyjä on sinua tahallaan kyylännyt, missä kirjakaupassa tämä tapahtui? Voin laittaa palautetta myyjälle, olen töissä Suomalaisessa kirjakaupassa. Kerro vain paikkakunta niin palaute menee perille.
Mä saan monesti seuraajan perään, koska katselen tavaroita ja vertailen niitä pitkään. Kyllä se ärsyttää ja joskus vittuilen seuraajalle mm. siirtymällä koko ajan hänen eteensä hyllylle, jossa "järjestelee" tavaroita :D Kerran ainakin tällainen kyylä poistui hyllyiltä :D
R*manit ovat aina tarkkailun kohteena kaupassa.