Tunnetko katkeruutta siitä, ettei sinun opiskeluaikana ollut somea?
Ei WhatsAppia, ei Jodelia, ei Kikiä, ei Snapchattia, ei Tinderiä.
Korkeintaan tekstiviestit ja puhelut.
Olisiko opiskeluaikasi (2. sekä 3. asteen opinnot) ollut parempaa, jos somealustat olisi olleet tätä tukemassa? Helpompaa tutustua uusiin ihmisiin jne.
Kommentit (30)
Päinvastoin olen onnellinen, että kävin koulut ilman somea
Olisi ollut kamalaa jos olisi ollut some
Ei minun opiskeluaikanani ollut edes matkapuhelimia.
Onneksi oli vain lankapuhelin. Puhelut kotiin käytiin soittamassa oppilaskunnan puhelinkopeista puhelukortilla tai telellä. Ei ollut kaikenmaailman opintoja haittaavia juttuja.
Säälin nykyaikaa jossa nämä vaan luovat pahaa oloa. Tuntuu että enemmän haittaa kuin hyötyä.
Olen onnellinen että silloin ei ollut somea. Nuorena tulee tehtyä tyhmyyksiä, mutta omat nuoruuden nolot teot on vain omissa muistoissa, en silloin aikoinaan postaillut niitä nettiin kaikkien nähtäväksi.
Monta kertaa olen puhunut, että olen ikionnellinen, kun sain käydä koulut ennen somea. Oli kirjat, oli lukujärjestykset. Ei tarvinnut pelätä kamerahulluja. Säälittää ihan nykylapset - liikaa informaatiota ja ärsykkeitä. Nykynuoret eivät osaa edes kirjoittaa.
Facebook tuli juuri silloin, mutta eipä sitä niin paljon käytetty. Viestipalveluita, chatteja ym oli ollut jo pitkään ennen sitä. Kuten myös legendaarinen irc-galleria. Mut joo, ei liittynyt opiskeluihin mitenkään. Me tutustuttiin ihmisiin livenä.
En. Ei mulle ole somesta koskaan ollut mitään haittaa mutten tiedä, mitä hyötyäkään siitä olisi opiskeluaikana ollut.
Ei, silloin riitti Commodore 64 ja Sega mehadrive
En. Ihmisiä tavattiin kasvokkain. Tutustuttiin "tosielämässä" eikä välineiden avustuksella.
Mikä tekee puhelimesta älypuhelimen kun sen käyttäjä on mitä on?
Opiskelin ulkomailla aikaan, jolloin ei ollut kännyköitä ja edes internettiä. Oli hienoa aikaa kaikin tavoin. Erittäin sosiaalistaa opiskelijaelämää, ihania opiskelijakuppiloita ja pubeja kaikkialla joissa tavattiin, asuntoloissa asuttiin. Lämmöllä muistelen ja edelleen kontaktit useaan opiskelijakaveriin kunnossa, tavataan silloin ja tällöin. Opiskelin Brittlilässä ja Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei, silloin riitti Commodore 64 ja Sega mehadrive
Ja nekin olivat ylellisyyttä, johon kaikilla ei ollut edes varaa. Mä tosin kävin kouluni jo ennen noitakin. Hyvin pärjäsi ihan kynällä ja paperilla.
Minun opiskeluaikanani tietokoneet tuli yliopistolle. Nettiä ei ollut ja Windowsista oli kuultu vasta huhuja. Kännykät toimi ARP-verkossa ja niitä ei ollut kuin eläin lääkäreillä ja vastaavilla työn vuoksi. Piipparit oli uusin uutuus
Mitään somea ja kännyköitä ei osattu kaivata ja ihmiset tutustui IR toisiinsa. Nykyisin jokainen on omissa kaveripiireissään ja uusiin ihmisiin ja toisiin opiskelijoihin ei viitsitä tutustua.
Itse aikanaan soitin vanhemmille kerran kuussa lankapuhelimella- nykyisin omat muksut on monta kertaa päivässä yhteydessä
Vierailija kirjoitti:
En. Ihmisiä tavattiin kasvokkain. Tutustuttiin "tosielämässä" eikä välineiden avustuksella.
good old days
Päinvastoin. Tunnen syvää kiitollisuutta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekee puhelimesta älypuhelimen kun sen käyttäjä on mitä on?
No ensimmäiset kännykät nyt oli vaan puhelimia, jotka toimivat ARO-tai NMT450- verkossa. Niillä pystyi soittamaan ja vastaamaan puheluihin. Meidän ensimmäinen matkapuhelin oli Motorola, joka oli kenkälaatikon kokoinen kannettava anteenillinen mötikkä, jossa oli luuri ja numeronäppäimet.
En. Olen todella onnellinen ettei silloin ollut somea tai kamerapuhelimia. Silloin pääsi sentään kiusaamista pakoon kotiin, mutta nykyisen se seuraa somen välityksellä vaikka piiloutuisi komeroon.