Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalinen häirintä työpaikalla

Vierailija
20.04.2024 |

Hei naiset (ja varsinkin miehet)!

Haluaisin kysyä, mitä nasevaa voi vastata asiakaspalvelijana asiakkaille, jotka vihjailevat/tuijottavat tisseihin eli seksuaalisesti ahdistelevat työtänsä tekevää henkilöä?

Kyseessä hotellin vastaanotto, eli työpisteeltä ei voi noin vain poistua. Itse olen ollut 10 vuotta hotelli- ja ravintola-alalla ja olen kasvattanut paksun nahan, mutta minua suututtaa ihan h*lvetisti, kun työkaverinani on nuori ja kiltti, herttainen parikymppinen ihana nainen, joka ei ehkä uskalla sanoa näille idiooteille suoraan. 

Itse puutun aina jos sivusta kuulen että työkavereilleni joku vihjailee/ahdistelee/häiritsee, mutta koska en aina ole paikalla, ja haluan että nuoremmatkin työkaverit saisivat itseluottamusta ja arvostaisivat itseään, eivätkä alistuisi kuuntelemaan törkeyksiä, haluaisin kokemuksia että mitä näille idiooteille voi vastata niin, että viesti menee perille, mutta että samalla ollaan niin hyvää asiakaspalvelijaa.

Alkopa oikein vtuttamaan tätä kirjoittaessa tämä aihe! Yritin googlettaakin, mutta ainoat otsikot oli Kuinka olla hyvä asiakaspalvelija. Olen niin kypsä tähän, että työpaikalla pitää hissutella ja olla muka ystävällinen kun asiakkaalta puuttuu käytöstavat Ja kyse lähinnä miehistä 20-70 vuotiaisiin.

Mietin, olisiko tyhmä idea tulostaa netistä seksuaalisen häirinnän/ahdistelun määritelty käyttäytyminen, ja nostaa se A4-ständissä tiskille asiakkaan eteen kun tätä tapahtuu. Vai olisiko parempi antaa tulostettu lappu asiakkaalle suoraan ja käskeä häntä poistumaan? Vai onko jotain terävää/asiallista mitä voi sanoa iästä riippumatta asiakkaalle?

Olen niin uupunut tähän tuulimyllyjä vastaan taisteluun, että mietin jopa jumalattoman isoa kelloa/kongia/jotain huomiota herättävää jossa lukisi mahdollisimman isolla että SEKSUAALINEN AHDISTELIJA, että aina kun asiakas heittää läppää voisi sitä kongia täräyttää niin että aula raikaa, ja kaikki huomaisivat. 

Lopultahan kuuluu se kuuluisa älä nyt leikistä suutu, vitsi vitsinä.

Olen itse 28 vuotias ja aivan keinoton tämän suhteen. Apua kaivataan kovasti! Tuhannet kiitokset jo etukäteen.

Ajankohtana viikonloppu liittyy vahvasti tähän aiheeseen

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsominen ahdistaa, niin kannattaa pukeutua esim. sellaiseen paitaan, joka ei ole avoinna napaan saakka.

Jos rinnat ovat esillä paljaana, niin niitä katsovat kaikki ja syypää katsomiseen olet sinä itse.

Mutta ei miehiltä ole hyväksyttävää tuijottaa, kommentoida tai kajota, vilkaisu on normaalia.

Jos aspana olisi salskea Fabio ja paita olisi napaan asti auki ja esillä olisi ruskettunut lihaksikas sixpäkki, niin veikkaanpa monen naisen katselevan kernaasti.

Vierailija
62/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Respassahan voi aina pyytää hankalaa asiakasta katsomaan turvakameraan ja kertomaan oman ja edustamansa yrityksen nimen.

Jos asiakas kysyy mihin videoita käytetään, hänelle voi kertoa kohteliaasti, että niitä käytetään materiaalina majoitusliikkeen asiakaspalvelukoulutuksessa.

(Jos käytössä on ns. feikkiturvakamera, olisi hyvä, jos sen etulevyssä olisi pieni punainen valopiste.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa paidan päälleen, sopivan kokoisenakin vielä niin kukaan ei tuijota yhtään mihinkään.

Tämä. Miksi asiakkaita saa palvella tissit vähintään puolittain paljaana? Sehän on asiakkaan seksuaalista häirintää.

Vierailija
64/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedotuslappuja, missä kerrotaan hotellinne arvojen mukaisesta käyttäytymisestä hotellissa. Hotellinne ei suvaitse henkilökuntaan kohdistuvaa epäasiallista käytöstä.

Vierailija
65/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani alkuperäisen avautumisen, ensimmäinen ajatukseni oli, että valittajan ammattitaidossa ja ennen kaikkea asenteessa on puutteita. Edessä lienee alan tai ainakin työpaikan vaihto (tasokkaampaan) ennen pitkää.

Toinen ajatukseni oli, että henkilökunta ilmiselvästi tarvitsee koulutusta epäasiallisesti käyttäytyvien asiakkaiden käsittelyssä. Jos kyseessä on iso työnantaja, kouluttajia pitäisi löytyä talon sisältä, muuten alan oppilaitoksista, ehkä jopa ammattiliiton kautta. Myös liiketoiminnan perusteiden (asiakas maksaa palkkasi, vanhan asiakkaan pitäminen on helpompaa kuin uuden hankkiminen, jne.) olisi paikallaan.

Ei ole olemassa yhtä yleistä vastausta kaikkiin tilanteisiin, joten kannattaa kerätä kouluttajille kattava luettelo asiakkaiden viimeaikaisista kommenteista ennen koulutusta.

Asiakkaat on helppo vittuilla hiljaisiksi, mutta tilanteen hoitaminen niin, että asiakas tajuaa mokanneensa ja silti säilyy edelleen asiakkaana vaatii ammattaitoa.

Kannattaa valita taistelunsa: rintojen, takapuolten ja säärien katseleminen (ei välttämättä tässä järjestyksessä) on niin syvällä miesten perusbiologiassa, että uskallan väittää sen kitkemisyritysten olevan hukkaan heitettyä aikaa. Aina ei voi voittaa.

Työkavereille ja esimiehille on eri säännöt: heille voi sanoa suoraan epäasiallisesta käytöksestä, ja jos se ei tehoa, viedä asian välittömästi eteenpäin luottamusmiehelle tai häirikön esimiehelle. Tänä päivänä kenenkään ei tarvitse sietää käpälöintiä työpaikalla. Joka katselee työkaverien perseilyä tässä suhteessa, kusee omiin muroihinsa.

Vierailija
66/71 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinullahan on helppoa tehdä tutkintapyyntöjä poliisille, kun työntekijänä tiedät todennäköisesti henkilöllisyydet; voi ne vaikka tarkastaa vaatimalla nähdä henkkarit, ja samoin todistajat tilanteille, mitkä ovat työkavereitasi tai muita ihmisiä, joiden henkkarit voit vaatia näkemään.

Suostu sovitteluihin jos ei oel mikään nimekäs henkilö, niin saat vahan terapiarahaa. Toisaalta nimekkäiltä voi saada paremmat korvaukset, kun heillä on enemmän menetettävää.

Vierailija
67/71 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä hotellin respassa aspa tissit esillä? 

Vierailija
68/71 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellin respassa onneksi fyysinen ahdistelu tallentuu valvontakameroiden kuviin, joten ahdistelija on sitä kautta kiikissä.

Vierailija
69/71 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa naiset ovat vielä voimaantuneempia kuin Suomessa. Siellä sokeaa miestä syytettiin naisen tuijottamisesta.

Vierailija
70/71 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ikävän yleistä, myös näin miehenä kun vielä työskentelin aspassa niin viikoittain koin ahdistelua naisten suunnalta. 

Vierailija
71/71 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietenkin esimiehille voi vinkata, jos työasu on sellainen että tissit pingottuvat ja pullistelevat silmille. Hieman löysemmällä paidalla ongelma on todennäköisesti ainoastaan Apn korvienvälissä."

Aikamoista vähättelyä, eli ei mitään uutta auringon alla. Kyllä vanhemmat kollegat näkevät nuorempien vaikeudet, kpska ovat usein kokeneet samoja ongelmia itse. Tuttu kertoi, että jopa apteekeissa asiakkaat häiritsevät henkilökuntaa. Ei uskoisi, että apteekissakin, mutta miehiä ei ilmeisesti pidättele mikään. Apteekissa on sentään se hyvä puoli, että siellä voi kutsua proviisorin tai apteekkarin paikalle ja pahimmassa tapauksessa vartijan. Ketään ei saa jättää pulaan työpaikalla ja asiakkailta voi ja pitää vaatia käytöstapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän