Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omaiset eivät peru kotihoidon käyntejä silloin kun ovat itse vanhuksen luona?

Vierailija
09.02.2024 |

Ymmärrättekö tällaista? Kotihoidossa on muutenkin tiukat aikataulut, olisi kiva jos käynnit peruttaisiin kun niitä ei tarvita, olisi sitten niinä päivinä enemmän aikaa sellaisille vanhuksille joiden luona ei koskaan käy ketään sukulaisia. Ymmärrän käyntien jatkumisen siitä syystä, jos vanhus on esim täysin pidätyskyvytön ja vaipat on vaihdettava useasti päivässä, kaikki omaiset ei missään nimessä pysty siihen. Mutta kun usein hoitaja saapuu tilanteeseen missä omaisia istuu paikalla tuvan täydeltä ja hoitajaa pyydetään lämmittämään ruoka, keittämään kahvia tai hakemaan posti. Se tuntuu aika nöyryyttävältä, miksi omaiset eivät itse voi näitä tehdä? 

Kommentit (227)

Vierailija
1/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai usein? Ja vielä tuvan täydeltä omaisia? En usko.

Vierailija
2/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei vähennetä laskusta.

Vierailija
4/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisissa tapauksissa voisi tosiaan vapauttaa kotihoitajan turhasta käynnistä, mutta ehkä omaiselle ei vaan ole tullut mieleen ilmoittaa tai hänellä ei ole tietoa, minne asiasta voi ilmoittaa? Olisi hyvä, jos olisi oheistus tällaista varten, mutta ehkä onkin, en osaa sanoa kun ei itsellä ajankohtaista. 

Vierailija
5/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempieni luona kävi kotihoito .

Joskus olin samaan aikaan paikalla, johtuen siitä että käyntini tuli nopeasti ja kotihoitoon  siitä olisi pitänyt ilmoittaa tarpeeksi ajoissa. Lisäksi kotihoito kävi 6.30-11 välillä aamulla tai 17-21 välillä illalla, eli miten heillä kiertoon osui ja tätä ei voinut ennakoida. Jos olimme samaan aikaan, niin puhuimme muistisairaiden vanhempien hoidollisista asioista  ja luonnollisesti minä lämmitin heille ruuan ym 

Olimme sopineet, että jos vanhempi eläkkeellä oleva sisarukseni tuli muutamaksi päiväksi hoitamaan vanhempiamme , niin kotihoito ei käynyt .

Vierailija
6/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni kävi kotihoito neljä kertaa päivässä ja heidän tehtäviinsä kuului sellaista, mitä minä en osannut tai saanut tehdä, kuten haavanhoito, rokotukset ja kipulaastarin vaihto. Lisäksi äiti kävi aggressiiviseksi, jos minä yritin avustaa hygienian hoidossa. Mutta ruokailut ja lääkkeet hoidin kyllä. Meillä oli sopimus, että silloin kun olin paikalla, käyntejä vähennettiin kahteen päivässä. Laskussa se ei kyllä mitenkään näkynyt.

Vierailija
7/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelusta maksetaan, niin silloin se hoidetaan, vaikka olisi koko suku pirtissä.

Vierailija
8/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät pysty vaippaa vaihtamaan silloin, kun tietävät hoitajan olevan tulossa. Pystyvät kyllä odottamaan siinä ulosteen hajussa. Joskus menin käynnille ja paikalla oli vanhuksen kaksi poikaa, tytär ja tyttären mies. Tekivät ruokaa ja leipoivat. Vanhus istui olohuoneessa ulosteet vaipassa. Haju tuli vastaan jo ovella, edes ruoan tuoksu ei sitä peittänyt. Käyntejä oli kerran päivässä, eli vastaavassa tilanteessa esim. illalla he olisivat kyllä saanut vaipan vaihdettua.

Ja kyllä on niitä jotka ihan säännöllisesti ovat paikalla, mutta eivät peru käyntejä vaikka olisi pelkkä ruoan lämmitys kyseessä. Kyllä he tietävät mihin voisi soittaa, mutta eivät viitsi, kun kuitenkin maksu menee. Itse en edes haluaisi ketään ulkopuolista äitini luo pyörimään jos olisin siellä päivää viettämässä. Eikä tulisi mieleen mennä sinne syömään omia eväitä ja odottaa, että hoitaja lämmittää äidille ruoan.

Osa toki noita yllättäviä käyntejä yms. muuta mitkä ymmärtää toki.

Vierailija
9/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ilmoitin aina tekstarilla kotihoitajien 'hermokeskukseen', jos olin menossa äidille eikä esim. päivä- tai iltahoitajaa tarvittu. Sieltä kuitattiin. Vain kerran hoitaja tuli siitä huolimatta, että olin ilmoittanut edellisenä päivänä. He arvostivat tätä, että toimin niin. Eihän se silti laskussa näkynyt...

Vierailija
10/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaalassa töissä ja jos ruoka-aikaan omaiset eivät saattele potilasta päiväsaliin tai hae tarjotinta ja kyselevät sen perään, kerron heille mistä saa ruokaa. Syöttävän en kenenkään oleta (suurin osa omaisista senkin tekee) mutta ruokaa en vie huoneisiin. 

Jotenkin huvittavaa tämä alapeukutus. Ruoan kuskaamisesta ei makseta mulle yhtään sen enempää kuin teillekään, se ei kuulu minun työtehtäviin, se on ekstraa jonka joudun tekemään ja pois muista työtehtävistä. Kertoo tosi paljon juuri Sinusta ihmisenä jos koet olevasi liian tärkeä hakemaan Matti-papalle ruokatarjottimen ja mehua.

Vierailija
11/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin joskus kotihoidossa töissä ja erään vanhuksen luona oli tämän miessukulainen kylässä. Ei tainnut olla poika, mutta nuorempi mies kylläkin. Naureskeli, että jaaha, nyt kahvinkeittäjä saapui ja vitsaili vaipanvaihdoilla ja alapesuilla. Ilmoitin, että koen oloni turvattomaksi, että pyydän toisen hoitajan kanssani. 

Vierailija
12/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään alkaa vaihtaa kenenkään aikuisen sukulaisen vaippoja. Vastenmielinen ajatuskin! 

Vierailija
13/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä omaisia on monenlaisia... 

Vierailija
14/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vanhempani joutui sairaalaan suunniteltuun toimenpiteeseen ja tarvitsi sen jälkeen määräajan kotihoidon palveluja. Sairastumisen vuoksi toimenpide siirtyi ja ilmoitin siitä kotihoitoon heti, kun asia selvisi eli vajaata viikkoa aiemmin. Kotihoitaja tuli kaksi kertaa käymään, kun heillä oli jostain syystä käytössä vanhat listat. Toimenpiteen jälkeen kotihoito tuli kuten oli sovittu, mutta yksi käynti tuli vielä viimeisen sovitun päivän jälkeen.

Vierailija
15/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ainakin on hyvä vaihtaa ajatuksia omaisesta työntekijän kanssa, varsinkin jos tulossa on tuttu työntekijä, joka tuntee asiakkaan.

Vierailija
16/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai usein? Ja vielä tuvan täydeltä omaisia? En usko.

Tämä olisi asiallinen keskustelunaihe, jos siihen pystyttäisiin.

Vierailija
17/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhus olisi kaukaisempi sukulaiseni, niin ei tulisi mieleenkään perua aikaa. Se olisi toisen asioihin sotkeutumista.

Oman vanhemman kohdalla en varmaan myöskään peruisi. Asun lähellä, käyn siellä usein, mutta hänellä on syystä kodinhoito. Se on vain sattumaa, että satun olemaan siellä juuri samaan aikaan. 

Ymmärrän kyllä kodinhoitajan näkökulman. Kiire varmasti on. 

Vierailija
18/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni kävi kotihoito neljä kertaa päivässä ja heidän tehtäviinsä kuului sellaista, mitä minä en osannut tai saanut tehdä, kuten haavanhoito, rokotukset ja kipulaastarin vaihto. Lisäksi äiti kävi aggressiiviseksi, jos minä yritin avustaa hygienian hoidossa. Mutta ruokailut ja lääkkeet hoidin kyllä. Meillä oli sopimus, että silloin kun olin paikalla, käyntejä vähennettiin kahteen päivässä. Laskussa se ei kyllä mitenkään näkynyt.

Ei kannata tehdä minkäänlaisia sopimuksia omaishoidosta.Maksuttomanan antakaa kotihoidon tulla koska sitä ei todelakaan laskusta vähennetä. Ei ennen vanhaan saatu minkäänlaista korvausta jos hoidimme vanhuksia. Siinä he asuivat kuten muukin perhe eikä olisi edes tullut mieleenkään sasada maksua.Että kylä ajat on muuttuneet. En mitenkään arvostele sitä että saavat maksun vanhempien hoidosta , haluan vaan tuoda esille sen eron mikä on tänä päivänä ja mikä oli silloin. 

Vierailija
19/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pidän kyllä seuraa mutta en rupea satakiloiselle äidilleni vaippaa vaihtamaan. 

Vierailija
20/227 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tehdä minkäänlaisia sopimuksia omaishoidosta.Maksuttomanan antakaa kotihoidon tulla koska sitä ei todelakaan laskusta vähennetä. Ei ennen vanhaan saatu minkäänlaista korvausta jos hoidimme vanhuksia. Siinä he asuivat kuten muukin perhe eikä olisi edes tullut mieleenkään sasada maksua.Että kylä ajat on muuttuneet. En mitenkään arvostele sitä että saavat maksun vanhempien hoidosta , haluan vaan tuoda esille sen eron mikä on tänä päiv

ennen vanhaan kotona oli hoitajia. Oli täteja ja setiä ja lapsia, jotka katsoivat vanhuksen perään. Tänä päivänä me käymme töissä ja kuskaamme omia lapsiamme harrastuksiin. Jos vanhus asuisi meidän luonamme, niin hän silti tarvitstsi kodinhoitajan katsomaan perään.