Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalinen häirintä työpaikalla

Vierailija
20.04.2024 |

Hei naiset (ja varsinkin miehet)!

Haluaisin kysyä, mitä nasevaa voi vastata asiakaspalvelijana asiakkaille, jotka vihjailevat/tuijottavat tisseihin eli seksuaalisesti ahdistelevat työtänsä tekevää henkilöä?

Kyseessä hotellin vastaanotto, eli työpisteeltä ei voi noin vain poistua. Itse olen ollut 10 vuotta hotelli- ja ravintola-alalla ja olen kasvattanut paksun nahan, mutta minua suututtaa ihan h*lvetisti, kun työkaverinani on nuori ja kiltti, herttainen parikymppinen ihana nainen, joka ei ehkä uskalla sanoa näille idiooteille suoraan. 

Itse puutun aina jos sivusta kuulen että työkavereilleni joku vihjailee/ahdistelee/häiritsee, mutta koska en aina ole paikalla, ja haluan että nuoremmatkin työkaverit saisivat itseluottamusta ja arvostaisivat itseään, eivätkä alistuisi kuuntelemaan törkeyksiä, haluaisin kokemuksia että mitä näille idiooteille voi vastata niin, että viesti menee perille, mutta että samalla ollaan niin hyvää asiakaspalvelijaa.

Alkopa oikein vtuttamaan tätä kirjoittaessa tämä aihe! Yritin googlettaakin, mutta ainoat otsikot oli Kuinka olla hyvä asiakaspalvelija. Olen niin kypsä tähän, että työpaikalla pitää hissutella ja olla muka ystävällinen kun asiakkaalta puuttuu käytöstavat Ja kyse lähinnä miehistä 20-70 vuotiaisiin.

Mietin, olisiko tyhmä idea tulostaa netistä seksuaalisen häirinnän/ahdistelun määritelty käyttäytyminen, ja nostaa se A4-ständissä tiskille asiakkaan eteen kun tätä tapahtuu. Vai olisiko parempi antaa tulostettu lappu asiakkaalle suoraan ja käskeä häntä poistumaan? Vai onko jotain terävää/asiallista mitä voi sanoa iästä riippumatta asiakkaalle?

Olen niin uupunut tähän tuulimyllyjä vastaan taisteluun, että mietin jopa jumalattoman isoa kelloa/kongia/jotain huomiota herättävää jossa lukisi mahdollisimman isolla että SEKSUAALINEN AHDISTELIJA, että aina kun asiakas heittää läppää voisi sitä kongia täräyttää niin että aula raikaa, ja kaikki huomaisivat. 

Lopultahan kuuluu se kuuluisa älä nyt leikistä suutu, vitsi vitsinä.

Olen itse 28 vuotias ja aivan keinoton tämän suhteen. Apua kaivataan kovasti! Tuhannet kiitokset jo etukäteen.

Ajankohtana viikonloppu liittyy vahvasti tähän aiheeseen

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän työpaikalla ole häirintäyhdyshenkilöä nimettynä? Asia eteenpäin hänelle. 95% asiat yleernsä selviää, kun ottaa asian esille tämän häiriköijän kanssa. Valitettavasti aina nämä häiritsijät eivät edes ymmärrä häiriköivänsä.

Kaikkein pahimmat tapaukset kannattaa viedä suoraan eteenpäin viranomaisille, jos vain on todistajia tapahtuneelle.

Vierailija
2/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis hotelli. Voisiko siellä vuorossa oleva esihenkilö puuttua tilanteeseen tämän seksuaalista häirintää tekevän henkilön kanssa? 

Ainahan voi evätä myös tällaisen henkilön majoituksen ja sanoa, että käytöksestä johtuen hän ei ole tervetullut enää tähän hotelliin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama on mietityttänyt oman parikymppisen tyttäreni kohdalla. Mikä ihme noilla setämiehillä oikein on, että pitää käyttäytyä niljakkaasti? Olen itsekin kokenut aikoinaan vastaavaa ja vedin sen huumorina, esimiestä ei kiinnostanut. Lopputuloksena suunnilleen vihaan kaikkia miehiä nyt keski-ikäisenä.

Vierailija
4/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on 10 vuoden kokemus ja joutuu kyselemään vinkkejä palstalta...

Lueppa nyt sormella uudelleen ja koeta ymmärtää!

Sulla meni ohi parikin asiaa!

Vierailija
5/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä hössötystä. Jotkut ovat jopa sitä mieltä, jos mies kävelee hänen ohitseen ja katsoo häntä, se on seksuaalista häirintää.

Aika nipottajia.

Olet siis sitä mieltä, että tyttäresi työskentelee paikassa X, niin miehet saa läähättää, muusta puhumattakaan!

Siinäpä meillä oiva vanhempi.

Jatka samaan malliin ja opeta poikaasi mäntiksi huohottajaksi!

Vierailija
6/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli takapuoleen läpsimistä ja tuoliini nojaamista, kunnes onneksi tuli korona-aika, eikä tarvinnut olla juurikaan toimistolla. Kerran samainen vastaantuleva mies, pääsi jonkun vooouh- äänähdyksen katsoessani tissejäni. Katsoin tosi vihaisesti ja sen jälkeen olen saanut olla rauhassa. Kahvipöydässä jos hän tulee katse-etäisyydelle, olen tuijottanut hänen rumaa kaljuaan. Siitä voisi jo tehdä omat johtopäätökset.

Vierailija
7/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä siis hotelli. Voisiko siellä vuorossa oleva esihenkilö puuttua tilanteeseen tämän seksuaalista häirintää tekevän henkilön kanssa? 

Ainahan voi evätä myös tällaisen henkilön majoituksen ja sanoa, että käytöksestä johtuen hän ei ole tervetullut enää tähän hotelliin. 

Hotelliketju ei ehkä tykkäis. Voisi jopa antaa lopputilin kouraan.

Vierailija
8/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin laueta sun isojen tisujen väliin jossain hotellin huoneessa 69.

Siehän vitsikäs olet.

No et!

Älä jätä päivätyötäsi!

Sulla edes mitään lauettavaa ole!

Vierailija
9/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään työntekijän ei pidä tuntea oloaan turvattomaksi työpaikalla. Eikä tarvitse myöskään olla mikroagressioiden kohteena. 

Vierailija
10/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni asiakaspalvelutyöstä nuorena naisena on juurikin se, että työnantaja varsinkaan ei tue työntekijän oikeutta puolustaa itseään ja rajojaan suorasanaisestikin. Pitäisi hyssytellä ja hissutella, ettei asiakkaalle jää paha maku suuhun, myynti kärsi ja mitä vielä. Nätisti pitää sanoa ja ymmärtää, että sedällä on jostain syystä paha mieli, setä vaan vähän vitsailee, ei ne mitään pahaa tarkoita,....

Vierailija
11/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelliketju ei ehkä tykkäis. Voisi jopa antaa lopputilin kouraan.

Tasapainoilua. Jos kyseessä on korkean tason asiakas, eli usein ketjun hotellia käyttävä, niin varmasti asia on kimurantimpi. Jos kyseessä on satunnainen mäntti, niin hänet on helpompi käännyttää pois. 

Eikä tämä nyt ole siitä kiinni, kuka asiakas on. Aina voi vedota lakiin ja hotelliketjun arvoihin, joka oletettavasti myös kieltää seksuaalisen häirinnän.

Vierailija
12/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...haluaisin kokemuksia että mitä näille idiooteille voi vastata niin, että viesti menee perille, mutta että samalla ollaan niin hyvää asiakaspalvelijaa."

"Itse puutun aina jos sivusta kuulen että työkavereilleni joku vihjailee/ahdistelee/häiritsee, mutta koska en aina ole paikalla..."

Hieman ristiriitaista... olet siis puuttunut asiaan, samalla olemalla hyvä asiakaspalvelija, joten miten sen teet?

Nuoremmat voivat sitten ottaa oppia sinun tavastasi hoitaa asia. 

Vierailija
13/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaa paidan päälleen, sopivan kokoisenakin vielä niin kukaan ei tuijota yhtään mihinkään.

Vierailija
14/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaa paidan päälleen, sopivan kokoisenakin vielä niin kukaan ei tuijota yhtään mihinkään.

Haha, sekös niitä pidättelee!

No ei.

Vierailija
15/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen rais kasi 14 vuotiaan pojan. Oikeus: ei rikosta koska nainen sanoi pikkupojan olleen aloitteellinen eikä poika voinut todistaa ettei se pidä paikkaansa.

Vierailija
16/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velipoika oli 2000-luvun alussa ravintolapäällikkönä eräässä  "paremmassa" raflassa jossa kävi silmäätekeviä lounaalla/päivällisellä, yleensä kabinetin puolella. Erään kerran sitten saapui pitkälle lounaalle teollisuuspamppuja jotka hönöstyessään alkoivat sikailemaan-lääppiäkähmiä tarjoilijoita jotka jonkin aikaa nieltyään tuota kärväsivät asian velipojalle.

Niinpä hän nappasi seinällä olleen ison koristeena olleen puisen soppakauhan, meni kabinettiin, kolautta herrojen pöytään kauhalla.  Totesi päälle että jos sikailu ei lopu, tulee poikittaista soppakauhaa klassiseen lätkätyyliin ja loput hoitaa virkavalta. Hetkellinen paskanyrskyhän siitä repesi, mutta kähmintä loppui.

Sen verran pelisilmää oli "pääkähmijällä" että tuli pari päivää myöhemmin ruskean kirjekuoren kera, "vähän vahingonkorvauksia eikä muistella pahalla". Käytännössä siis tarjoilijattaret maksettiin hiljaiseksi.

Vierailija
17/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni asiakaspalvelutyöstä nuorena naisena on juurikin se, että työnantaja varsinkaan ei tue työntekijän oikeutta puolustaa itseään ja rajojaan suorasanaisestikin. Pitäisi hyssytellä ja hissutella, ettei asiakkaalle jää paha maku suuhun, myynti kärsi ja mitä vielä. Nätisti pitää sanoa ja ymmärtää, että sedällä on jostain syystä paha mieli, setä vaan vähän vitsailee, ei ne mitään pahaa tarkoita,....

Etkai vaan ajatellut että saat rahaa jos teet jotain extra palveluja?

Vierailija
18/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko ihan kaduttaa, että pitikin tulla kysymään täältä. 

Itseni kohdalla, kun minulle ehdotellaan/tuijotellaan/vihjaillaan katson asiakasta tonnin seteli -ilmeellä, ja tuumaan että nyt kun lähet niin vielä kerkeät, tai että minun ei tarvii tuommosta kuunnella tms. ja usein he kyllä tajuavat että nyt meni yli.

Kyseessä yksityinen hotelli, ei ketju. Minun vuoroesimieheni (vuoropäällikkö) on minua 5 vuotta nuorempi nainen, joka kuulemma myös viikottain saa tämmöstä käytöstä osakseen. Toinen (miespuolinen) työkaverini vastikään kertoi, että juuri vuoropäällikön palvelema asiakas oli suoraan tuijottanut tätä tisseihin, ja vuoropäällikkömme oli mennyt lukkoon/ahistunut/ei osannut toimia tilanteessa. Teen itse sekä päivä-, että iltavuoroa, paljon myös yövuoroa. Yövuorossa ollaan yksin, joten itse en kovin usein ole samassa vuorossa nuorempien työkavereideni kanssa. 

Asiakaskuntamme koostuu paljolti työ- ja bisnesmiehistä, joten auta armias kun kohdalle sattuu jonkun firman iso pomo, ja tottakai sanojensa mukaan tuntee toimitusjohtajan ja on tuonut hotelliin niin paljon rahaa ettet tyttörukka voi kuvitellakaan kuinka tärkeä asiakas hän onkaan.

Luulen, että kyse on vitsi vitsinä, leikki leikkinä -kulttuurista. Ennen naiset ei ole voinut/uskaltaneet sanoa vastaan. Minä en pelkää työpaikkani puolesta, joten jos tulee tilanne jossa minua kohdellaan kaltoin, en pelkää sanoa siitä silläkin uhalla, että menettäisin työni.Lähinnä kysyin vinkkejä mitä voisin neuvoa herkälle työkaverilleni, että mitä näille kannattaa sanoa ilman pelkoa potkuista. 

Kyse on ehkä enemmänkin siitä, että kukaan ei oikein tiedä mikä on oikein ja mitä passaa sanoa, juurikin siksi että asiakas on aina oikeassa. Monesti kun olen sanonut asiakkaalle suoraan tällaisessa tilanteessa, asiakas on sanonut ihmeissään ja huvittuneena, että et sä noin voi puhua asiakkaalle. Eli kun epäasiallisesta käytöksestä sanoo asiakkaalle ja mainitsee ettei minun tarvitse kuunnella tuollaista, se on usein heidän mielestä huvittavaa ja uskomatonta. 

Ja tätä käytöstä tulee useimmiten ilta- ja viikonloppuaikaan, kun asiakkaat ovat jo päivällä tulleet kirjautumaan hotelliin, ja myöhemmin tulevat ahdistelemaan, eli siinä vaiheessa on myöhästä käännyttää heitä pois kun ovat jo asiakkaitamme.

Muut esimiehet ja työkaverit ovat +50v, joten asiasta puhuttaessa he vain kohauttelevat olkapäitään ja sanovat että ompa harmi. He eivät tee koskaan ilta- tai yövuoroa, joten harvoin arkena aamuvuorossa näkevät tätä käytöstä, kun nuorimmat tekee raskaimmat vuorot, eli illat ja viikonloput. 

Onko tosiaan niin, että työtänsä tekevä ihminen ei ole minkään arvonen, ja hänen on mukisematta hyväksyttävä epäasiallinen käytös mahtamatta sille mitään? Vanhempia pitää kunnioittaa, ei saa sanoa vastaan, pervot vitsit ja ehdotukset on vaan leikkiä, ja meidän pitäisi opetella olemaan vähemmäm herkkiä, ja hyväksymään enemmän ahdistavaa ja häiritsevää käytöstä? Varsinkin työpaikalla, koska itse olemme ammattimme valinneet? 

- AP

Vierailija
19/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni kohdalla, kun minulle ehdotellaan/tuijotellaan/vihjaillaan katson asiakasta tonnin seteli -ilmeellä, ja tuumaan että nyt kun lähet niin vielä kerkeät, tai että minun ei tarvii tuommosta kuunnella tms. ja usein he kyllä tajuavat että nyt meni yli.

Kyseessä yksityinen hotelli, ei ketju. Minun vuoroesimieheni (vuoropäällikkö) on minua 5 vuotta nuorempi nainen, joka kuulemma myös viikottain saa tämmöstä käytöstä osakseen. Toinen (miespuolinen) työkaverini vastikään kertoi, että juuri vuoropäällikön palvelema asiakas oli suoraan tuijottanut tätä tisseihin, ja vuoropäällikkömme oli mennyt lukkoon/ahistunut/ei osannut toimia tilanteessa. Teen itse sekä päivä-, että iltavuoroa, paljon myös yövuoroa. Yövuorossa ollaan yksin, joten itse en kovin usein ole samassa vuorossa nuorempien työkavereideni kanssa. 

Asiakaskuntam

Miksi teksti on generoitu jollain ohjelmalla ja kopio-liitä tänne?

Vierailija
20/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä yksityinen hotelli, ei ketju. Minun vuoroesimieheni (vuoropäällikkö) on minua 5 vuotta nuorempi nainen, joka kuulemma myös viikottain saa tämmöstä käytöstä osakseen. Toinen (miespuolinen) työkaverini vastikään kertoi, että juuri vuoropäällikön palvelema asiakas oli suoraan tuijottanut tätä tisseihin, ja vuoropäällikkömme oli mennyt lukkoon/ahistunut/ei osannut toimia tilanteessa. Teen itse sekä päivä-, että iltavuoroa, paljon myös yövuoroa. Yövuorossa ollaan yksin, joten itse en kovin usein ole samassa vuorossa nuorempien työka

Miksi teksti on generoitu jollain ohjelmalla ja kopio-liitä tänne?

Koska Yandex-translate toimii niin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan