Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksuaalinen häirintä työpaikalla

Vierailija
20.04.2024 |

Hei naiset (ja varsinkin miehet)!

Haluaisin kysyä, mitä nasevaa voi vastata asiakaspalvelijana asiakkaille, jotka vihjailevat/tuijottavat tisseihin eli seksuaalisesti ahdistelevat työtänsä tekevää henkilöä?

Kyseessä hotellin vastaanotto, eli työpisteeltä ei voi noin vain poistua. Itse olen ollut 10 vuotta hotelli- ja ravintola-alalla ja olen kasvattanut paksun nahan, mutta minua suututtaa ihan h*lvetisti, kun työkaverinani on nuori ja kiltti, herttainen parikymppinen ihana nainen, joka ei ehkä uskalla sanoa näille idiooteille suoraan. 

Itse puutun aina jos sivusta kuulen että työkavereilleni joku vihjailee/ahdistelee/häiritsee, mutta koska en aina ole paikalla, ja haluan että nuoremmatkin työkaverit saisivat itseluottamusta ja arvostaisivat itseään, eivätkä alistuisi kuuntelemaan törkeyksiä, haluaisin kokemuksia että mitä näille idiooteille voi vastata niin, että viesti menee perille, mutta että samalla ollaan niin hyvää asiakaspalvelijaa.

Alkopa oikein vtuttamaan tätä kirjoittaessa tämä aihe! Yritin googlettaakin, mutta ainoat otsikot oli Kuinka olla hyvä asiakaspalvelija. Olen niin kypsä tähän, että työpaikalla pitää hissutella ja olla muka ystävällinen kun asiakkaalta puuttuu käytöstavat Ja kyse lähinnä miehistä 20-70 vuotiaisiin.

Mietin, olisiko tyhmä idea tulostaa netistä seksuaalisen häirinnän/ahdistelun määritelty käyttäytyminen, ja nostaa se A4-ständissä tiskille asiakkaan eteen kun tätä tapahtuu. Vai olisiko parempi antaa tulostettu lappu asiakkaalle suoraan ja käskeä häntä poistumaan? Vai onko jotain terävää/asiallista mitä voi sanoa iästä riippumatta asiakkaalle?

Olen niin uupunut tähän tuulimyllyjä vastaan taisteluun, että mietin jopa jumalattoman isoa kelloa/kongia/jotain huomiota herättävää jossa lukisi mahdollisimman isolla että SEKSUAALINEN AHDISTELIJA, että aina kun asiakas heittää läppää voisi sitä kongia täräyttää niin että aula raikaa, ja kaikki huomaisivat. 

Lopultahan kuuluu se kuuluisa älä nyt leikistä suutu, vitsi vitsinä.

Olen itse 28 vuotias ja aivan keinoton tämän suhteen. Apua kaivataan kovasti! Tuhannet kiitokset jo etukäteen.

Ajankohtana viikonloppu liittyy vahvasti tähän aiheeseen

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensijaisesti ottaisin ylempään tahoon yhteyttä, ja pyytäisin sieltä ohjeet miten tilanteissa toimitaan. Jos sieltä tulee vastaukseksi vähättelyä ja ohjeet tyyliä "antakaa vaan olla", niin sellaiseen ei pidä suostua. Työnantajan velvollisuus on huolehtia työntekijöiden turvallisuudesta, ja jos ei työnantaja hoida hommaansa, niin sitten vaan asiaa eteenpäin.

Vierailija
22/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin naisasiakaspalvelijoille säkkiä päähän. Kaupoissa myös ne koronapleksit voisi esimerkiksi tummentaa. Miesasiakaspalvelijoiden palkkaaminen kun ei taida tulla kysymykseenkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alko ihan kaduttaa, että pitikin tulla kysymään täältä. 

Itseni kohdalla, kun minulle ehdotellaan/tuijotellaan/vihjaillaan katson asiakasta tonnin seteli -ilmeellä, ja tuumaan että nyt kun lähet niin vielä kerkeät, tai että minun ei tarvii tuommosta kuunnella tms. ja usein he kyllä tajuavat että nyt meni yli.

...

Monesti kun olen sanonut asiakkaalle suoraan tällaisessa tilanteessa, asiakas on sanonut ihmeissään ja huvittuneena, että et sä noin voi puhua asiakkaalle. Eli kun epäasiallisesta käytöksestä sanoo asiakkaalle ja mainitsee ettei minun tarvitse kuunnella tuollaista, se on usein heidän mielestä huvittavaa ja uskomatonta.

Tuohonhan voi vastata, että "Voin mä tehdä suoraan rikosilmoituksenkin, jos se on susta parempi?"

Kaikkein paras olisi, että saisi johdolta luvan/ohjeet vastata juuri noin, että "Minun ei tarvitse tuollaista kuunnella". Niin sitten setien nikotellessa, voisi vastata, että "Tottakai voin. Se on työnantajan ohjeistus/määräys ahdistelijoita kohdatessa."

Vierailija
24/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaa hetkinen, olkaa hyvä.

Teitä palvellaan pian................. 

Vierailija
25/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kähmijöille sanonut asiallisesti mutta tiukasti, ettei tämä käy. "Ymmärrän että tämä on sinusta harmitonta hauskaa, mutta minusta ei" On toiminut ja olen saanut anteeksipyynnön.

Monet vanhat herrat ovat eläneet aikana, jolloin satunnainen pyllylle taputtelu oli ihan tavallista, eikä siihen puututtu. Eivät ole huomanneet, että ajat ovat onneksi toiset.

Vierailija
26/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kysy ohjeistusta esimieheltä

- opettele ja opeta muille vakiovastaus selkärangasta, että seksuaalisesta ahdistelusta tehdään automaattisesti rikosilmoitus (miehet eivät usko pyyntöjä, ainoastaan pakotteita)

- ala saikuttamaan jokaisesta ahdistelutapauksesta ja yhteys työsuojeluvaltuutettuun

- työllisty puhtaalla ulkonäöllä joko somen avulla tai mallina

- sormus sormeen (ei suojaa 100% mutta jälleen, miehet kunnioittavat enemmän "toisen miehen omaisuutta" kuin naisen itsemääräämisoikeutta)

tosiasiahan on se, että hyvännäköiset naiset eivät kuulu "katuammatteihin" eli sellaisiin, missä joutuu tapaamaan satunnaisesti miehiä. tosiasia on myös se, että he tulevat ahdistelluiksi "paremmissakin ammateissa", mutta ahdistelijat ovat rikkaampia

periaatteessa on olemassa myös erilaisia taustaorganisaatioita, missä ei joudu kohtaamaan välttämättä ollenkaan miehiä, mutta näissä tulee sitten kateellisten kurppien nokkimaksi

kauniina naisena suosittelen opettelemaan töiden ketjuttamista ja ansiosidonnaisella elämistä, niin saa elää edes jokusen vuoden elämästään ilman jatkuvaa ahdistelua. sitten kun menee töihin, niin on taas voimia vähäksi aikaa nostaa syytteitä

Vierailija
27/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni asiakaspalvelutyöstä nuorena naisena on juurikin se, että työnantaja varsinkaan ei tue työntekijän oikeutta puolustaa itseään ja rajojaan suorasanaisestikin. Pitäisi hyssytellä ja hissutella, ettei asiakkaalle jää paha maku suuhun, myynti kärsi ja mitä vielä. Nätisti pitää sanoa ja ymmärtää, että sedällä on jostain syystä paha mieli, setä vaan vähän vitsailee, ei ne mitään pahaa tarkoita,....

Pyydä tämä kirjallisena tai nauhoita keskustelu ja sitten vaan alat sanomaan asiakkaille, erityisen helppoa hotellialalla missä tiedossa henkilön nimi, että rikosilmoitus lähtee. Jos tulee työnantajan kanssa ongelmia niin sitten yhteys liiton lakimieheen

Vierailija
28/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille miehille sellainen hotelli, jossa tiskin takana upea, antavasti pukeutunut nainen, jolla ei ole mielenterveyshäiriöitä. Naisilta pääsy kielletty, siis asumaan, töihin pääsevät kyllä jos ovat normaaleja.

Naisille kans Bor Deli miestarjonnalla Suomeen???

Vierailija
29/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli takapuoleen läpsimistä ja tuoliini nojaamista, kunnes onneksi tuli korona-aika, eikä tarvinnut olla juurikaan toimistolla. Kerran samainen vastaantuleva mies, pääsi jonkun vooouh- äänähdyksen katsoessani tissejäni. Katsoin tosi vihaisesti ja sen jälkeen olen saanut olla rauhassa. Kahvipöydässä jos hän tulee katse-etäisyydelle, olen tuijottanut hänen rumaa kaljuaan. Siitä voisi jo tehdä omat johtopäätökset.

En ihan usko juttujasi.

Vierailija
30/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas on aina oikeassa. Onko tissien tuijottelu joku pahakin juttu? Ymmärtäisin jos kommentoisi "hyvät munkit" tai puristaisi mutta katsoo vain. 

Vierailija
31/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli takapuoleen läpsimistä ja tuoliini nojaamista, kunnes onneksi tuli korona-aika, eikä tarvinnut olla juurikaan toimistolla. Kerran samainen vastaantuleva mies, pääsi jonkun vooouh- äänähdyksen katsoessani tissejäni. Katsoin tosi vihaisesti ja sen jälkeen olen saanut olla rauhassa. Kahvipöydässä jos hän tulee katse-etäisyydelle, olen tuijottanut hänen rumaa kaljuaan. Siitä voisi jo tehdä omat johtopäätökset.

A-kupin tisuista ei mies sano vooouh. Luultavasti sanoi auuh kun potkaisi varpaan tuolinjalkaan.

Vierailija
32/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen vaatetus teillä on hotelliaspalla? Mitä olen hotelleissa käynyt niin naisilla kiinni asti napitettu kauluspaita ja siinä päällä teryleeniliivi. Ei kyllä ole tissejä näkyvissä vaikka kuinka yrittäisi tuijottaa.

Vierailija
33/71 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset teille, jotka vastasitte asiallisesti kysymykseeni. Täytyy ottaa seuraavassa palaverissa puheeksi käytäntö näihin tilanteisiin.

Niin se vaan on, että mikään ei muutu ellei mitään tee, ja jos työrauhan saavuttamisen hinta on rikosilmoituksen teko, niin olkoon. Jos se on se, mikä tähän asiaan auttaa, niin hyvä. 

Tähän ketjuun typerästi kommentoineita näköjään suututtaa/ärsyttää/turhauttaa se, että kaikki ei heidän ahdisteluja ja ehdottelujaan suostu kuuntelemaan. Ehkä nämä kyseiset reppanat kokevat voimattomuutta ja ärtymystä, kun eivät voikaan kohdella naisia ihan kuinka lystäävät. Herrasmiehet ei tuollaisia asioita sanoisi edes anonyymina netissä, joka on minusta jopa säälittävää huutelua. Herrasmiehet ei myöskään edes ajattelisi noin alistavasti ja nöyryyttävästi. Harmi, että omaa pahaa oloa täytyy purkaa netin keskustelupalstoilla, netistä kun löytyisi paljon ammattilaisten apuja, vinkkejä ja neuvoja - tämä sivusto on vaan täysin väärä siihen. Uskallan myös epäillä, että netissä anonyymina ilkeitä asioita muille kommentointi ei taida hetkeksikään helpottaa kommentoijan oloa, päinvastoin. Sen tähen ihmettelen, että eikö teillä tosiaan ole parempaakaan tekemistä, saati edes rippeitä empatiasta tai toisen ihmisen kunnioittamisesta. Sitähän te pohjimmiltanne itsekin toivotte kokevanne.

Aurinkoista kesän odotusta kaikille, toivotaan että se aurinko paistaisi lopulta myös synkimpien elämään! 

- AP

Vierailija
34/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo olisi tähän asiaan ratkaisu. Naiset ovat olleet asiakaspalveluissa pitkän aikaa. Nyt on miesten vuoro. Naiset pois noista ammateista. Onneksi kauppojen kassoilla on jo enenevissä määrin näkynyt miehiä.

Vierailija
35/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten esihenkilö eroaa esimiehestä?

Vierailija
36/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen vaatetus teillä on hotelliaspalla? Mitä olen hotelleissa käynyt niin naisilla kiinni asti napitettu kauluspaita ja siinä päällä teryleeniliivi. Ei kyllä ole tissejä näkyvissä vaikka kuinka yrittäisi tuijottaa.

Ei auta vaikka nainen olisi tynnyrin sisällä koska hänestä tuntuu että tisseihin tuijotetaan. Sillä ei ole merkitystä tuijotetaanko vai ei. 

Vierailija
37/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso tissinen nainen saa aina paremmin töitä ja paremmalla palkalla

Vierailija
38/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille miehille sellainen hotelli, jossa tiskin takana upea, antavasti pukeutunut nainen, jolla ei ole mielenterveyshäiriöitä. Naisilta pääsy kielletty, siis asumaan, töihin pääsevät kyllä jos ovat normaaleja.

Naisille kans Bor Deli miestarjonnalla Suomeen???

Maailma on ilmainen bordelli naisille. Asenna vaikka Tinder ja siltä valitset. Mies tulee kotiisi ilmaiseksi.

Vierailija
39/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä merkitystä millainen se ahdistelija on? Itse miehenä olisin tyytyväinen ja lähtisin paneen ahdistelijan kanssa jos ulkonäkö olisi riittävä.

Vierailija
40/71 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkitsenko nyt oikein.

Ap on vähän vanhempi mamma joka loukkaantuu, kun hän kokee asiakkaiden katsovan hänen työkaverinsa tissejä asiakaspalvelutilanteessa ja on tästä nostanut maidot ja kokee tuon häiritsevänä?

Aika pirun kaukaan on loukkaantuminen haettu. Sorry, ei sympatioita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi