Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
61/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuo keskustelu ennaltamääräämisestä ei ole minkään arvoista. Kukaan ei tiedä Jumalan suunnitelmaa. Tee vain, mitä Hän käski sinun tehdä. Älä keksi mitään.

Jes. 55:8-9: " Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne 

eivätkä teidän tienne ole minun teitäni,

sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, 

niin korkealla ovat minun tieni

teidän teittenne yläpuolella

ja minun ajatukseni

teidän ajatustenne yläpuolella."

Sananl. 30:5-6: "Jumalan jokainen sana on tulessa koeteltu, 

hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat. Hänen sanoihinsa älä lisää mitään  

hän vaatii sinut tilille, ja petoksesi tulee julki."

Vierailija
62/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ihminen ei pääse taivaaseen omana itsenään, vaan taivaaseen menee jokin 2.0 versio. Ihminen ei siis saa pitää omaa persoonaansa taivaassa. Hieman kyseenalaista.

Taivaassa kukaan ei tosiaan joudu enää sietämään omia huonoja puoliaan, kun niitä ei enää ole. Jokainen puhkeaa kukkaan, kun jäljelle jää vain hyvät puolet ja niistäkin saattaa tulla täydellisiä. Mitä kyseenalaista siinä on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska jumala on ihmisten keksintöä ja erittäin tehokas massojen hallintaan suunniteltu vallankäytön malli. Alkuperäinen Jumala kuoli silloin kun kristinuskon luoneet henkilöt kuolivat. Jeesus oli myös aikansa suuri huijari.

Höpön löpö taas, ateistit vauhdissa luulojensa kanssa:) Luoja "creator" on ollut olemassa aina, ei siihen ihmistä tarvita. 

Vierailija
64/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuoletuksena kaikki kuolee janoon jos ei juo mitään. Jokainen nesteitä nauttiva taas välttää kuolema. Tämä on ihmisyyteen liittyvä fysiologinen fakta. Syntiinlankeemuksen seurauksena jokainen on joutunut hengellisesti janoiseen tilaan. 

"Jeesus vastasi hänelle: Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."

Miksi jumala salli syntiinlankeemuksen? Miksi hän loi hengellisesti janoisen tilan?

Vierailija
65/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumala lahjoittaa uskon sille, joka etsii. 'Etsikää niin te löydätte, anokaa niin teille annetaan, kolkuttakaa niin teille avataan.'

Tämäkään latteus ei vastannut ap:n kysymykseen. Ymmärsitkö edes kysymystä?

Jokaisella on mahdollisuus. Ei yksikään ihminen, joka haluaa tehdä oikein ja etsii Jumalaa jää vastausta vaille. Moni valitsee pahuuden vaikka tietää mikä on oikein ja väärin. 

Heh, et ymmärtänyt jatkokysymystäkään. Lisää latteuksia.

Vierailija
66/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ortodoksina ajattelen, että taivas ja helvetti on olemassa vain ihmisten näkökulmasta: Jokainen ihminen päätyy kuoltuaan Jumalan rakastavaan läsnäoloon. Jumalaa rakastavat ihmiset kokevat sen taivaana ja Jumalaa vihaavat helvettinä. Uskon myös, että jokaisella ihmisellä on mahdollisuus pelastua. Tarkemmat yksityiskohdat saa jäädä avoimiksi.

Vierailija
67/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uskovilla päässään joku delete- nappula, kun uskovat  satuihin ja pitävät totena paimentolaiskansan tarinoita maailman synnystä jne mutta ilmeisesti ihme kyllä muuten toimivat ihan asiallisesti yhteiskunnassa? En voi käsittää.

Tämä minuakin askarruttaa. Miten voi olla ihmisen mielessä sokea kohta rationaalisessa ajattelussa kun kyse on omasta uskomuksesta?

Vierailija
68/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*jaloissaan =janoissaan

Vierailija
69/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan alussa Jumala loi vain paratiisin ja ihmisen sinne. Ihminen lankesi siellä syntiin ja joutui pois paratiisista. Asetelma on ihmisen vika. Jumalahan tarkoitti hänet paratiisiin.

Ahaa, yritätkö nyt vihjata että Jumala ei ole kaikkivoipainen, eikä tiennyt ennalta että hänen luomansa ihmiset lankeaisivat syntiin?

Vaiko että hän on niin älyltään ja kyvyiltään vajavainen, että ei osaa luoda ihmisiä jotka toimivat kuten hän tarkoitti, vaan häntä vastaan? 

Näinhän se on loogisesti pääteltävissä. Luulevaisella on päässään jumi tässä kohtaa. Asian ajattelu tuottaa henkisesti epämiellyttävän olon, joten hän kieltää tiedostamattaan itseään ajattelemasta koko asiaa. Ajattelun loppupäätelmä saattaisi romahduttaa hänen uskomushimmelinsä.

Vierailija
70/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, joten ihmiselle annettiin aito vapaus valita kuunteleeko ohjeita. Paratiisissa ihminen eli Jumalan yhteydessä. Syntiinlankeemuksen seurauksena tämä suhde rikkoutui väliaikaisesti. Jos palataan jano-asiaan. Tappaako jaloissaan olevan ihmisen juomattomuus vai vesipullo nenän edessä? Juomattomuus tietysti. Tai tappaako vakavasti sairaan lääkäri vai se, ettei ihminen mene lääkäriin? Tietysti se, ettei ihminen mene lääkäriin. Jos ymmärsit pointin.

Ymmärrän pointtisi, mutta ymmärrätkö sinä mitä tässä keskustelussa haetaan? Kyse ei ole siitä, kuoleeko janoinen ihminen juomattomuuteen vai nenän edessä olevaan vesipulloon. Kyse on siitä, miksi Jumala katsoo vierestä kun maailmaan syntyy liikuntakyvyttömiä ihmisiä, jotka kuolee janoon kun he eivät kykene juomaan nenänsä edessä olevasta vesipullosta? Tai ihmisiä jotka kuolee sairauksiin, kun lääkäri ei suostu hoitamaan heitä?

Vierailija
71/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko on suosittu uskonto, koska se tarjoaa pelastuksen lusmuille ja laiskoille ja moraalittomille. Ei tarvitse tehdä mitään kunhan vain uskoo ja sadistisimmatkin teot käy, kunhan uskoo.

Vierailija
72/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jumala on ihmisten keksintöä ja erittäin tehokas massojen hallintaan suunniteltu vallankäytön malli. Alkuperäinen Jumala kuoli silloin kun kristinuskon luoneet henkilöt kuolivat. Jeesus oli myös aikansa suuri huijari.

Höpön löpö taas, ateistit vauhdissa luulojensa kanssa:) Luoja "creator" on ollut olemassa aina, ei siihen ihmistä tarvita. 

Sulla varmaan vahvaa näyttöä asiasta?

Vierailija
73/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetetaan, että uskomalla pääsee taivaaseen. Hiukan ihmetytti se, että rikolliselle, joka oli koko elämänsä tehnyt väärin, Jeesus lupasi ristillä taivaspaikan. Tuolla periaatteella kuka tahansa massamurhaaja voisi elämänsä päättyessä katumalla ja uskomalla päästä taivaaseen hurskaasti eläneiden joukkoon. Sellaisessa seurassako pitäisi viettää ikuisuus? Entä jossain sademetsän viidakoissa viattomana elelevä, joka ei ole koskaan kristinuskosta kuullutkaan? Hänkö muka joutuisi automaattisesti ilman uskoa helvettiin. Kyllä logiikka tökkii. 

Ristin ryöväri on yksi kauneinpia Raamatunkohtia.  Se kumoaa ap väittämän ettei Jumala soisi meille hyvää.  Mies teki vain pahoin mutta katui. 

Vierailija
74/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuoletuksena kaikki kuolee janoon jos ei juo mitään. Jokainen nesteitä nauttiva taas välttää kuolema. Tämä on ihmisyyteen liittyvä fysiologinen fakta. Syntiinlankeemuksen seurauksena jokainen on joutunut hengellisesti janoiseen tilaan. 

"Jeesus vastasi hänelle: Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."

Miksi jumala salli syntiinlankeemuksen? Miksi hän loi hengellisesti janoisen tilan?

Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, joten ihmiselle annettiin aito vapaus valita kuunteleeko ohjeita. Paratiisissa ihminen eli Jumalan yhteydessä. Syntiinlankeemuksen seurauksena tämä suhd

Eli jos hankin lapsen ja annan sille vesipullon sekä pizzalaatikon eteen ja se ei tajua huolehtia itsestään, niin oma on ongelmansa - vapaa tahtohan hänellä on.

Aikuisena sinä olet vastuussa lapsestasi. Aikuisten ihmisten kohdalla taas ei ole kyse tajuamisesta vaan valinnoista. Jokaista kutsutaan Jumalan luokse. Jokaiselle tarjotaan elämän vettä'. 'Etsikää niin te löydätte.'

Vierailija
75/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä on usko? Itse lasken jo pelkän mielen yli jonain heikkona hetkenä poikenneen pienenkin toiveen jumalasta/pelastuksesta/taivaasta/yliluonnollisesta jne uskoksi, koska kukaan ns. uskovainenkaan ei oikeasti usko 100% edes kaiken täyden hulluutensa, tahdonvoimansa ja itsesuggestionsa voimin. Jokaisella on epäilyksensä, ellei pahimpia psykoosikohtauksia lasketa.

"Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan" tai kuten uudempi käännös sanoo "Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä".

Lainasit Raamattua harhaanjohtavalla tavalla. Kyseinen kohta menee 1933/1938 käännöksessä kokonaisuudessaan näin: "Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy." (Hepr. 11:1)

Koska usko on myös ojentautumista sen mukaan, mikä ei näy, kyse ei ole pelkistä päänsisäisistä uskomuksista ja päänsisäisestä luottamuksesta vaan jostain enemmästä.

Vierailija
76/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko nyt siis fyysisistä asioista? Siinä tapauksessa kyse on siitä, että syntiinlankeemuksen seurauksena elämme viallisessa maailmassa. Täällä on sairauksia ja kipua, pahuutta. Mutta se on kaikki väliaikaista. Kukaan ei kärsi täällä loputtomiin. Terveiden ihmisten velvollisuus on auttaa heikompia ja sairaita. 

Nyt ei puhuttu niinkään maanpäällisestä elämästä ja kuolemasta vaan ihmisten iankaikkisesta kohtalosta.

Tässä keskustelussa ei kysytty, joutuuko jotkut helvettiin omien syntiensä takia vai ilman omaa syytään. Tässä kysyttiin, miksei Jumala anna kaikille ihmisille mahdollisuutta välttyä helvetiltä. Miksi Jumala pelastaa tai tarjoaa mahdollisuuden pelastumiseen vain osalle ihmisistä?

Vierailija
77/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin todistat niiden miljoonien jumaluuksien ja helevetin olemassaolon. Jatketaan sitten keskustelua.

Vierailija
78/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille opetetaan, että uskomalla pääsee taivaaseen. Hiukan ihmetytti se, että rikolliselle, joka oli koko elämänsä tehnyt väärin, Jeesus lupasi ristillä taivaspaikan. Tuolla periaatteella kuka tahansa massamurhaaja voisi elämänsä päättyessä katumalla ja uskomalla päästä taivaaseen hurskaasti eläneiden joukkoon. Sellaisessa seurassako pitäisi viettää ikuisuus? Entä jossain sademetsän viidakoissa viattomana elelevä, joka ei ole koskaan kristinuskosta kuullutkaan? Hänkö muka joutuisi automaattisesti ilman uskoa helvettiin. Kyllä logiikka tökkii. 

Jos ajatellaan, että ihminen syntyy yhteydessä Jumalaan Pyhän hengen kautta, niin viidakossa olevalla voi hyvinkin säilyä tämä yhteys läpi elämän, jokaisellahan on annettu myös luonnollinen taju oikeasta ja väärästä. Silloin tämä ihminen voi hyvin olla taivaskelpoinen, vaikka ei tiedollisesti tietäisi kristinuskosta

Suzzette joka tekee lähetystyötä Indonesian viidakoissa jne.  Kertoi heimosta, jolle oli "näytetty" kuinka iso lintu putoaa taivaalta, ja kertoo heille pelastuksen tien.  Lähetyshelikopteriin tuli vika ja lähetysmatkalla olleet joutuivat laskeutumaan keskelle viidakkoa.  Viidakkoheimo kertyi ympärille kuulemaan evankeliumia, ja suurin osa sanoi "kyllä" Jeesukselle.  Kopteri saatiin korjattua, ja lensivät pois, muutaman vuoden kuuttua heimolla oli "seurakunta" (uskovien ryhmä)  jne..

Vierailija
79/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Jumala on totuus ja ihminen on kuva tästä totuudesta. Usko erottaa ihmisen totuudesta.

Totuutta ei voi olla ilman valhetta. Vai, voiko?

Kuten Pilatus sanoi: "Mikä on totuus?" Joh. 18:38

Totuus ei pala tulessakaan.

Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk. 12:49

Helvetin tuli on vertauskuva Jumalan sanasta eli totuudesta.

Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Matt. 5:22

Miekka on vertauskuva laista, joka edustaa myös totuutta.

Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Matt. 10:34

Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat. Matt. 26:52

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Matt. 5:17

Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta. Joh. 1:17

Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Joh. 14:6

Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus. Joh. 17:17

Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan. Matt. 5:20

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette! Matt. 23:15

Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon? Matt. 23:33

Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. Joh. 12:48

Vierailija
80/1177 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei langennut syntiin, ihminen langesi ja synnistä "tuomion".  Jeesus tuli ja kuoli edestämme ristillä, synti sovitettiin.  Nyt jos ihminen asettaa uskon ja luottamuksen Jeesuksen lahjoittamaan pelastukseen (tulee uskoon), hän pelastuu.  Armollinen Jumala.