Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei langennut syntiin, ihminen langesi ja synnistä "tuomion". Jeesus tuli ja kuoli edestämme ristillä, synti sovitettiin. Nyt jos ihminen asettaa uskon ja luottamuksen Jeesuksen lahjoittamaan pelastukseen (tulee uskoon), hän pelastuu. Armollinen Jumala.
Viestisi meni täysin aiheen vierestä.
Ihmisen elämä/uskonto menee sen mukaan mihin sattuu syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä antaa, se on hyvin selkeästi raamatussa sanottu. 'Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.' Voiko tätä selkeämmin sanoa?
Vastasit tähän: "Tässä kysyttiin, miksei Jumala anna kaikille ihmisille mahdollisuutta välttyä helvetiltä. Miksi Jumala pelastaa tai tarjoaa mahdollisuuden pelastumiseen vain osalle ihmisistä?"
Lainaamasi raamatunkohta ei liity kysymyksiin mitenkään, ellei tarkoituksesi ollut sanoa, että Jumala rakastaa vain osaa ihmisistä - niitä jotka uskovat häneen ja pääsevät taivaaseen. Jos Jumala vihaa osaa ihmisistä, on täysin ymmärrettävää ettei hän halua näiden ihmisten pääsevän taivaaseen eikä anna heille edes mahdollisuutta siihen.
Mitä tarkoitat? Se on aivan selvästi raamatussa sanottu, että Jumalan tahto on pelastaa jokainen ihminen. Ihmisen täytyy tehdä valinta, näitä valintoja tehdään lukuisia elämän varrella, jotkut onnistuvat 'heräämään' ja tekemään oikean valinnan vasta vanhana kuolinvuoteellaan.
Meidän suomalaisten on ihan turha uskoa mitään Lähi-Idän paimentolais-uskomuksia. Jos jotain on pakko päästä uskomaan niin sitten Kalevalaa ja muita lähi eepoksia.
Yleensä he vänkäävät evankeliumin totuuksien edessä: he, jotka eivät tahdo tunnustaa olevansa syntisiä. He, joille Jumalan antama armo ei kelpaa. He, joiden mielestä heidän ajatuksena ovat parempia kuin Jumalan.
Kaikki saavat armosta anteeksi synnit ja tulla Jumalan omiksi Jeesuksen ristintyön kautta. Se on lahja. Otatko vastaan, siinä se vapaa tahto punnitaan:).
(Ajattele jos Jumala pakottaisi sinut pelastumaan, kuinka parkuisitkaan?)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Se on aivan selvästi raamatussa sanottu, että Jumalan tahto on pelastaa jokainen ihminen. Ihmisen täytyy tehdä valinta, näitä valintoja tehdään lukuisia elämän varrella, jotkut onnistuvat 'heräämään' ja tekemään oikean valinnan vasta vanhana kuolinvuoteellaan.
Jos Jumala haluaa kaikien pelastuvan, miksei hän anna kaikille mahdollisuutta pelastua? Siitähän tässä ketjussa on ollut alusta asti kyse.
Jos tarkoituksesi oli sanoa, että Jumala antaa kaikille mahdollisuuden pelastua, valitsit raamatunkohtasi täysin väärin. Siinä kun ei käsitelty aihetta lainkaan vaan todettiin vaan, että Jumala pelastaa ne jotka uskovat häneen.
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumala on totuus ja ihminen on kuva tästä totuudesta. Usko erottaa ihmisen totuudesta.
Totuutta ei voi olla ilman valhetta. Vai, voiko?
Kuten Pilatus sanoi: "Mikä on totuus?" Joh. 18:38
Totuus ei pala tulessakaan.
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk. 12:49
Helvetin tuli on vertauskuva Jumalan sanasta eli totuudesta.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Matt. 5:22
Miekka on vertauskuva laista, joka edustaa myös totuutta.
Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Matt.
Näin ollen Raamatun mukaan helvetissä kuunnellaan saarnoja iankaikkisesti, ilman että niitä pääsee koskaan pakoon.
Ei ole Jumalaa. Ei ole helvettiä.
Unohda uskonnot ja nauti elämästä VAPAANA.
Ainoa sääntö, joka tarvitaan: älä ole kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Koska Jumala on totuus ja ihminen on kuva tästä totuudesta. Usko erottaa ihmisen totuudesta.
Totuutta ei voi olla ilman valhetta. Vai, voiko?
Kuten Pilatus sanoi: "Mikä on totuus?" Joh. 18:38
Totuus ei pala tulessakaan.
Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! Luuk. 12:49
Helvetin tuli on vertauskuva Jumalan sanasta eli totuudesta.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Matt. 5:22
Miekka on vertauskuva laista, joka edustaa myös totuutta.
Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. Matt.
Näitä raamatunkatkelmia ei jaksa kukaan lukea, ei edes uskovaiset. Lopeta niiden viljely.
Ei ollut tuokaan litania vastaus ap:n kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jumala ei langennut syntiin, ihminen langesi ja synnistä "tuomion". Jeesus tuli ja kuoli edestämme ristillä, synti sovitettiin. Nyt jos ihminen asettaa uskon ja luottamuksen Jeesuksen lahjoittamaan pelastukseen (tulee uskoon), hän pelastuu. Armollinen Jumala.
Miten tämä vastasi ap:n kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä he vänkäävät evankeliumin totuuksien edessä: he, jotka eivät tahdo tunnustaa olevansa syntisiä. He, joille Jumalan antama armo ei kelpaa. He, joiden mielestä heidän ajatuksena ovat parempia kuin Jumalan.
Kaikki saavat armosta anteeksi synnit ja tulla Jumalan omiksi Jeesuksen ristintyön kautta. Se on lahja. Otatko vastaan, siinä se vapaa tahto punnitaan:).
(Ajattele jos Jumala pakottaisi sinut pelastumaan, kuinka parkuisitkaan?)
Ei edes yritystä vastata kysymykseen. Pelkkää saarnaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala haluaa kaikien pelastuvan, miksei hän anna kaikille mahdollisuutta pelastua? Siitähän tässä ketjussa on ollut alusta asti kyse.
Jos tarkoituksesi oli sanoa, että Jumala antaa kaikille mahdollisuuden pelastua, valitsit raamatunkohtasi täysin väärin. Siinä kun ei käsitelty aihetta lainkaan vaan todettiin vaan, että Jumala pelastaa ne jotka uskovat häneen.
Tietysti kaikille annetaan mahdollisuus pelastua. Jumala on täydellisen oikeudenmukainen. Ne, jotka eivät ole kuulleet kristinuskosta arvioidaan eri perustei
Mihin tämä tieto perustuu?
Koska Raamatussa ei edes ole helvettiä... Tämä on ihmisten erheellistä teologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Jumalaa. Ei ole helvettiä.
Unohda uskonnot ja nauti elämästä VAPAANA.
Ainoa sääntö, joka tarvitaan: älä ole kusipää.
ITE OOT KUSIPÄÄ
Käskikö jeesus kommentoida tuolla tavoin?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kaikille annetaan mahdollisuus pelastua. Jumala on täydellisen oikeudenmukainen. Ne, jotka eivät ole kuulleet kristinuskosta arvioidaan eri perusteilla.
Jos Jumala on täydellisen oikeudenmukainen, miksi hän päättää eri ihmisten iankaikkisuuskohtalosta eri perusteilla? Eikö olisi oikeudenmukaista, että samat säännöt pätee kaikkiin?
Isäni r.aiskas.i minua vuodet 13-15.
Olen päättänyt t.appaa hänet.
Olemme lestadiolsisia.
V.ihaa.n jumalaa.
Joudunko hel.vettii n?
Ei ole todellista, joku uskovainen poistatti ihan asiallisen kommenttini ketjun alkupäästä, koska kielsin jumalan olemassaolon? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, joten ihmiselle annettiin aito vapaus valita kuunteleeko ohjeita. Paratiisissa ihminen eli Jumalan yhteydessä. Syntiinlankeemuksen seurauksena tämä suhde rikkoutui väliaikaisesti. Jos palataan jano-asiaan. Tappaako jaloissaan olevan ihmisen juomattomuus vai vesipullo nenän edessä? Juomattomuus tietysti. Tai tappaako vakavasti sairaan lääkäri vai se, ettei ihminen mene lääkäriin? Tietysti se, ettei ihminen mene lääkäriin. Jos ymmärsit pointin.
Ymmärrän pointtisi, mutta ymmärrätkö sinä mitä tässä keskustelussa haetaan? Kyse ei ole siitä, kuoleeko janoinen ihminen juomattomuuteen vai nenän edessä olevaan vesipulloon. Kyse on siitä, miksi Jumala katsoo vierestä kun maailmaan syntyy liikuntakyvyttömiä ihmisiä, jotka kuolee janoon kun he eivät kykene juomaan nenänsä edessä olevasta vesipullosta? Tai ihmisiä jotka kuolee sairauksiin, kun lääk
Niitä pitäisi uskovaisten hoitaa.
Vaihtaa vaipat ja halata.
Niin teki jeesus
Rakasti ja paransi
Ihmisen kuuluu auttaa
Jumalan siunausta sinulle
Vastasit tähän: "Tässä kysyttiin, miksei Jumala anna kaikille ihmisille mahdollisuutta välttyä helvetiltä. Miksi Jumala pelastaa tai tarjoaa mahdollisuuden pelastumiseen vain osalle ihmisistä?"
Lainaamasi raamatunkohta ei liity kysymyksiin mitenkään, ellei tarkoituksesi ollut sanoa, että Jumala rakastaa vain osaa ihmisistä - niitä jotka uskovat häneen ja pääsevät taivaaseen. Jos Jumala vihaa osaa ihmisistä, on täysin ymmärrettävää ettei hän halua näiden ihmisten pääsevän taivaaseen eikä anna heille edes mahdollisuutta siihen.