Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sterilisaatiota, ruhjoutuneen kehon korjauksia ym. ei saa jatkossa julkiselta

Vierailija
17.04.2024 |

Eilinen aivan asiallinen keskustelu aiheesta on poistettu, eikö täällä saa puhua nykyään ehkäisystäkään?

Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010362651.html

Mitä mieltä? Onko nämä nyt perusteltu tasapuolisesti, vai hallituksen tunnepohjalta? Esim. lapsettomuushoitoja saa julkisella, mutta jatkossa ei sterilisaatiota (toivottavasti abortit sentään, kaikille ei hormoniehkäisy sovi). Eikä esim. estetiikkaa läheneviä korjausleikkauksia. Karua on, jos ei korjata onnettomuus ja syöpäjälkiäkään inhimillisen näköiseksi, mutta samaan aikaan voi verovaroin vaihtaa halutessaan sukupuolta terveessä kehossa. Itse en käsitä tällaista ajattelua.

Kommentit (220)

Vierailija
141/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomihan käy ehkäisyksi kaikille. On eri kokoisia, eri materiaaleja yms. Ei steri ole terveydenhuoltoa.

Vierailija
142/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi v ttu. Olen kärvistellyt koko ikäni vaivan kanssa jolle en voi itse mitään, joka aiheuttaa vaivaa mutta on ennen kaikkea iso kosmeettinen haitta. Pääsin juuri arvointiin tuosta, jo aikaisemminkin on ollut ihan liian hankalaa ja olen kokenut paljon vähättelyä. Nytkö tämä vaikeutuu entisestään? Itselläni tilanne on se että joko pääsen korjauttamaan vaivan tai sitten mielenterveyteni katkeaa lopullusesti, vaiva on pilannut elämäni ja en jaksa enää yhtään ylimääräistä päivää sen kanssa.

Voivittu korjaantuu yleensä ihan ruokavaliolla ja jumpalla, ei siihen leikkausta tarvita.

Voivittu sinun aivovammaasi ei leikkauskaan auta.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla teetettyjen pieleen menneiden kosmeettisen kirurgian katastrofeja ei pidä maksaa verovaroin. Ehkä tämä uudistys liittyy siihen. Voisi sanoa monelle, että mitäs läksit, maksakaa itse.

Vierailija
144/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ei ole sairaaloitakaan joissa näitä toimenpiteitä tehtäisiin. Kiitos leikkaushullut

Vierailija
145/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla teetettyjen pieleen menneiden kosmeettisen kirurgian katastrofeja ei pidä maksaa verovaroin. Ehkä tämä uudistys liittyy siihen. Voisi sanoa monelle, että mitäs läksit, maksakaa itse.

No ei liity siihen. Ja edelleen, jos ihmisen henki on vaarassa siksi että turkinkirurgien laittama implantti on aiheuttanut tulehduksen, niin ei häntä jätetä hoitamatta. 

Vierailija
146/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän me saatiin kortsupaketti äitiyspakkaukseen 🙃. 

Vierailija
147/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö ehtii hakea julkisen sterijonoon? Ehkäisy ei ole ollut nykyisessä parisuhteessa ajankohtaista mutta mistäs sitä ikinä tietää.

Minä olen terveydellisistä syistä siinä jonossa, en siis ns. huvikseni. Varoittelivat kyllä jo, että saattaa loppua kokonaan julkiselta puolelta että saapa nähdä.

Vierailija
148/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomihan käy ehkäisyksi kaikille. On eri kokoisia, eri materiaaleja yms. Ei steri ole terveydenhuoltoa.

Mitä pidempään kondomia käyttää, esimerkiksi vakiintunut parisuhde, johon niitä sterejäkin hankitaan pääasiallisesti, vahinkoraskauden todennäköisyys kasvaa. Kondomikaan ei ole 100% suoja. Tuossa 20 vuoden aikana on jo monta mahdollisuutta joutua tahtomattaan aborttiin tai vahinkolapsen vanhemmaksi pelkällä kondomilla.

Vierailija
149/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity. Muutos koskee kaikkia esteettisiä kirurgisia toimenpiteitä. Hallitus ei ole erotellut ehdotuksessaan mitään tiettyä tarkoitusta, vaan kaikki kielletään. Ihan sama, jos sanotaan, että mehut kielletään. Se tarkoittaa, että mehut kielletään, eikä että kaikki muut mehut kielletään, mutta appelsiinimehua saa vielä.

Vierailija
150/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kunnolla pystytä hoitamaan edes oikeita sairauksia, niin en ymmärrä miksi resursseja käytettäisiin vaikka sterilisaatioihin, se kun ei ole hengissä säilymisen kannalta miten välttämätön toimenpide.

Moni lääkäri tekee julkisella vain osittaista työaikaa koska tienaa yksityisellä paremmin vähemmällä. Kun nyt vielä pakotetaan ihmiset yksityiselle, lääkärit menevät vielä enemmän sinne. Kun julkisella ei ole olemassa palveluja, ne voidaan yksityisellä hinnoitella pilviin.

Meillä ei kohta ole julkista terveydenhuoltoa tällä menolla. Saadaanko historiasta takaisin pimeitä aborttipalveluja vielä, huh huh.

Kyllä aikuisia ihmisiä voi myös vastuuttaa omista tekemisistään. Jos ei aikuinen ihminen tiedä miten ehkäistä niin ei loputtomiin voi kaikkea yhteiskunnan kontolle laittaa. Ihminen

Olen todella kiitollinen, että olen ennättänyt sterilisaation saada jo. Olemme normaali, työssäkäyvä pariskunta mutta 4000€ tähän olisi ollut niin iso raha että en ole varma olisiko onnistunut. Meillä on lapsia 4. Miehellä on lääkeaineallergioita, joiden vuoksi puudutus vasektomiaa varten olisi ollut liian iso riski, nukutuksesta puhumattakaan. Oma vointi on parantunut huomattavasti, kun hormonaalisesta ehkäisystä on voinut luopua.

Muuten olen terve, huolehdin itsestäni ja olen kuormittanut terveydenhuoltoa tosi vähän, aikuisena lähinnä synnytyksiin liittyen. Ei mielestäni ole kohtuutonta, että hyvillä perusteilla sterilisaatio onnistui julkisella puolella. Mikään automaatio tai edes järin yleinen se ei naisille ole enää muutenkaan.

Nykyinen hallitus on epäinhimillinen. Yhteiskunnan jäsenistä suurin osa on sellaista, että raha-asioitaan joutuu miettimään. Ja edelleen tarvitaan työntekijöitä myös matalapalkka-aloille, ja heilläkin tulee olla oikeus ihmisarvoiseen elämään ja joihinkin valintoihin.

Vierailija
151/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaation poiston julkiselta puolelta tavallaan ymmärrän, mutta jos leikkauslistalle menevät myös plastikkakirurgia vaikka syöpäleikkauksen tai onnettomuuden jälkeen niin se on minusta kohtuutonta. Sterilisaatiolle kuitenkin on paljon vaihtoehtoja muiden ehkäisykeinojen kautta ja harvassa ovat ne joille mikään muu ei sovi, mutta sille kirurgialle ei oikein ole vaihtoehtoja muuten kuin se kirurgia yksityisellä puolella.

Vierailija
152/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites julkisen puolen hoitovirheiden korjaaminen. Sitä ei tarvitse enää tehdä? Paljon hoitovirheiden takia vammautuneita täällä.

Vierailija
153/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ! Isä ja äiti -aloitekin meni jatkoon. Taas raskas päivä takatuuppareille ja muille mielenvikaisille aakkosille 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
154/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on ensisijaisesti murha eikä lääketieteellinen toimenpide

Vierailija
155/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän helvetistä täällä edes näitä maailman kalleimpia veroja maksetaan kun mitään ei julkiselta puolelta tunnu enää saavan??

Sitten ne verot myös hiiteen ja maksetaan itse kaikki. Ei se näin voi mennä että jäätäviä veroja maksetaan käytännössä tyhjästä.

Vierailija
156/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käytä sitä kondomia tai maksa itse

Vierailija
157/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation poiston julkiselta puolelta tavallaan ymmärrän, mutta jos leikkauslistalle menevät myös plastikkakirurgia vaikka syöpäleikkauksen tai onnettomuuden jälkeen niin se on minusta kohtuutonta. Sterilisaatiolle kuitenkin on paljon vaihtoehtoja muiden ehkäisykeinojen kautta ja harvassa ovat ne joille mikään muu ei sovi, mutta sille kirurgialle ei oikein ole vaihtoehtoja muuten kuin se kirurgia yksityisellä puolella.

Harvassa on he, joille muu ehkäisy ei sovi mutta silti heitäkin on olemassa. Heille edelleen pitäisi tämä suoda. On eriarvoistavaa, että kuitenkin hedelmöityshoidot ja sukupuolenvaihdot saavat edelleen jatkua.

Vierailija
158/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa isäs ja äitis tiennyt tämän faktan.

Kondomi sopii niille joilla on rahaa, varsinkin jos on allerginen tms. eli joutuu maksamaan niistä enemmän. Ja jos nainen ei voi käyttää hormonaalista ehkäisyä terveyssyistä, ehkäisy on loppujen lopuksi täysin miehen kontrollissa.

Vierailija
159/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä lapsettomuushoidot pitäisi jokaisen kustantaa itse. Siinä säästäisi yhteiskunta pitkän pennin. Lapsi ei ole pakollinen hankinta. Sterilisaatio ja ehkäisy saisivat mennä myös omasta pussista, abortit olisi ainoa minkä yhteiskunta saisi maksaa. 

Onnettomuuden jälkeiset kirurgiset korjaukset kuuluisi mielestäni kustantaa tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jonkun rajan niihinkin voisi vetää. 

Syntyvyys pitäisi saada kasvamaan ja sitten lapsettomuushoidot joutuisi maksamaan itse? Ne joutuu pitkälti muutenkin maksamaan jo itse julkisten pitkien jonojen takia ja ne hinnat on aivan järkyttäviä. Kyllä varmasti (poikkeuksena sinä) lähes kaikki toivoisivat, että jokaisella olisi mahdollisuus saada lapsi ilman järkyttäviä maksuja. Ystäväni jonotti pari vuotta hedelmöityshoitoihin ja joutuivat lopulta siirtymään yksityiselle, kun ikäkin alkoi tulla vastaan. Hinnat olivat päätä huimaavia, mutta onneksi yritykset kannatti ja heillä on nyt vuosia kaipaamansa vauva. Suomi tarvitsee lisää lapsia (niin kylmästi kuin onkin sanottu), joten kaikki tuki siihen pitäisi olla mahdollista. 

Vierailija
160/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok että sterilisaation joutuu jatkossa kustantamaan itse

Ai vaikka narkkari, neljän lapsen yh joka ei ymmärrä käytää ehkäisyä ja suoltaa lisää lapsia maailmaan. Millä hän maksaa sterilisaation yksityisellä?