Sterilisaatiota, ruhjoutuneen kehon korjauksia ym. ei saa jatkossa julkiselta
Eilinen aivan asiallinen keskustelu aiheesta on poistettu, eikö täällä saa puhua nykyään ehkäisystäkään?
Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010362651.html
Mitä mieltä? Onko nämä nyt perusteltu tasapuolisesti, vai hallituksen tunnepohjalta? Esim. lapsettomuushoitoja saa julkisella, mutta jatkossa ei sterilisaatiota (toivottavasti abortit sentään, kaikille ei hormoniehkäisy sovi). Eikä esim. estetiikkaa läheneviä korjausleikkauksia. Karua on, jos ei korjata onnettomuus ja syöpäjälkiäkään inhimillisen näköiseksi, mutta samaan aikaan voi verovaroin vaihtaa halutessaan sukupuolta terveessä kehossa. Itse en käsitä tällaista ajattelua.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Hammashoidosta puheen ollen, julkisella puolella ei tälläkään hetkellä oiota kenenkään hampaita esteettisen ongelman vuoksi. Julkiseen oikomishoitoon pääsee vain jos on toiminnallista haittaa aiheuttava purentavirhe.
Niinpä. Olisipa tosiaan mukava tietää mitä on ne "ylimääräiset" julkisen puolen kosmeettiset hoidot, joista voidaan karsia? Kyllä on laiskoja toimittajia kun eivät kysy. Mielistelevät ilmeisesti oikeistoa tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ehkäisyä tällä hetkellä, kun ei ole rahaa.
Jos joku tekee väkisin jotain niin maksaa elatusmaksuja 18 vuotta. Jälkiehkäisypilleriä en suostu ottamaan.
En ymmärrä tällaista hälläväliä asennetta omaan kehoon. Ei ole pakko käyttää ehkäisyä jos ei halua tai ole rahaa, mutta että raiskauksen jälkeen ei ottaisi jälkiehkäisypilleriä on minusta aivan outo ajatus. Ei ne elarit siinä vaiheessa mieltä lämmitä eikä niillä mitään lapsen elämää kokonaisuudessa kustanneta.
Epäilen että tämä kauneus kirurgian leikkaus on sitä, että mennään Viroon tai turkkiin leikkimään itseään ja sitten Suomessa korjataan virheet, sitä olen vastustanut vuosia eli siitä asti kun asia on tullut julkisuuteen. Jos menet johonkin epämääräiselle klinikalle hakemaan silikonit, niin ei ole meidän veronmaksajien tehtävä sitten korjata jälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lapsettomuushoidot pitäisi jokaisen kustantaa itse. Siinä säästäisi yhteiskunta pitkän pennin. Lapsi ei ole pakollinen hankinta. Sterilisaatio ja ehkäisy saisivat mennä myös omasta pussista, abortit olisi ainoa minkä yhteiskunta saisi maksaa.
Onnettomuuden jälkeiset kirurgiset korjaukset kuuluisi mielestäni kustantaa tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jonkun rajan niihinkin voisi vetää.
Lapsi on kyllä yhteiskunnalle pakollinen hankinta, mikäli yhteiskunta haluaa jatkossakin pysyä kasassa.
Näyttääkö miten vahvasti haluavan? Voivotellaan vauvakatoa mutta siihen se sitten jääkin. Irvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Koen kyllä että sterilisaatio vähentää kuluja pitkällä tähtäimellä joten erikoista
Tämä hallitushan harjoittaa housuun pissimistä pakkasella, eli nopeita, hetkellisiä helpotuksia ja huvia ilman minkäänlaista huolta asioiden pitkäaikaisvaikutuksista ja niiden kertautumisesta.
Voi v ttu. Olen kärvistellyt koko ikäni vaivan kanssa jolle en voi itse mitään, joka aiheuttaa vaivaa mutta on ennen kaikkea iso kosmeettinen haitta. Pääsin juuri arvointiin tuosta, jo aikaisemminkin on ollut ihan liian hankalaa ja olen kokenut paljon vähättelyä. Nytkö tämä vaikeutuu entisestään? Itselläni tilanne on se että joko pääsen korjauttamaan vaivan tai sitten mielenterveyteni katkeaa lopullusesti, vaiva on pilannut elämäni ja en jaksa enää yhtään ylimääräistä päivää sen kanssa.
Eli veroja nostetaan mutta kansa ei tästä hyödy ollenkaan, miksi me maksettiinkaan näitä?
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että tämä kauneus kirurgian leikkaus on sitä, että mennään Viroon tai turkkiin leikkimään itseään ja sitten Suomessa korjataan virheet, sitä olen vastustanut vuosia eli siitä asti kun asia on tullut julkisuuteen. Jos menet johonkin epämääräiselle klinikalle hakemaan silikonit, niin ei ole meidän veronmaksajien tehtävä sitten korjata jälkiä.
Ehkä? Silti, lain valmistelussa ei ole mainittu mitään erotteluja ja Purrakin sanoi, että KAIKKI esteettinen plastiikkakirurgia julkisella loppuu. Samoin kuin kaikki steriilisaatiot. Näitä ei saa jatkossa kumpaakaan julkisella, vaikka olisi miten perusteltua saada se, steriä ei edes siinä tapauksessa, että mahdollinen raskaus on naiselle hengenvaarallista.
Kun laki sanoo kaikkeen EI, se on silloin kaikkeen ei.
Vierailija kirjoitti:
Saathan sinä epäillä mitä haluat, mutta Purra sanoi että kaikki kosmeettinen kirurgia loppuu julkisella puolella. Ei erotellut että vain pieleen menneiden turkinkirurgien jälkien korjaus loppuu. Ja sitä paitsi, jos ihminen on kuolemassa sen takia että joku ulkomailla laitettu perseimplantti on tulehtunut, niin luuletko että se jätetään hoitamatta? Niin että vaikka kuinka olisi persuja äänestänyt ja yrittää itselleen selitellä kaikki parhain päin, niin oikeasti, aukaiskaa jo silmät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adoptoikaa sen sijaan että väkisin väännätte biologisia lapsia.
Hyvä idea. Noin vaan sitä adoptoidaan ja saadaan niitä adoptiolapsia!
Joo, mun pitää vielä tänään ehtiä adoptoimaan pari lasta, pitää kattoo mistä voin hakea
Entä rintojen pienennys silloin kun kriteerit täyttyy ja on haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa siitä että joku ei hillitse himojaan tai ei suostu käyttämään ehkäisyä? Olkoot sitten panematta tai maksakoot itse sterilisaation.
Mutta kun palstamammoille ei sovi e-pillerit. Eikä hormonittomat menetelmät.
Ovatko sukupuolenvaihdosleikkaukset edelleen ilmaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sterilisaatio on julkiselta tarjolla? Ei tarvitsisi olla. Kuulostaa hyvältä sen osalta
Olen samaa mieltä. Yhteiskunnan ei pidä kustantaa terveiden ja toimintakykyisten ihmiskehojen tuhoamista millään tavalla, olipa kyse sitten sterilisaatiosta, sukupuolenvaihdoshoidoista, silikonirinnoista tai jostain muusta vastaavasta.
Onko muka yhteiskunta kustantanut silikonirintoja kenellekään?
Vierailija kirjoitti:
Voi v ttu. Olen kärvistellyt koko ikäni vaivan kanssa jolle en voi itse mitään, joka aiheuttaa vaivaa mutta on ennen kaikkea iso kosmeettinen haitta. Pääsin juuri arvointiin tuosta, jo aikaisemminkin on ollut ihan liian hankalaa ja olen kokenut paljon vähättelyä. Nytkö tämä vaikeutuu entisestään? Itselläni tilanne on se että joko pääsen korjauttamaan vaivan tai sitten mielenterveyteni katkeaa lopullusesti, vaiva on pilannut elämäni ja en jaksa enää yhtään ylimääräistä päivää sen kanssa.
Voivittu korjaantuu yleensä ihan ruokavaliolla ja jumpalla, ei siihen leikkausta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai sterilisaatio on julkiselta tarjolla? Ei tarvitsisi olla. Kuulostaa hyvältä sen osalta
Olen samaa mieltä. Yhteiskunnan ei pidä kustantaa terveiden ja toimintakykyisten ihmiskehojen tuhoamista millään tavalla, olipa kyse sitten sterilisaatiosta, sukupuolenvaihdoshoidoista, silikonirinnoista tai jostain muusta vastaavasta.
Onko muka yhteiskunta kustantanut silikonirintoja kenellekään?
Tubulaarisille rinnoille muistaakseni ainakin joskus
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Miksi veronmaksajien pitäisi maksaa siitä että joku ei hillitse himojaan tai ei suostu käyttämään ehkäisyä? Olkoot sitten panematta tai maksakoot itse sterilisaation.
Ai suostu. Joopajoo. En saa käyttää e-pilleriä. Olen kokeillut molemmat kierukat, ei sopineet. Hormonikierukan kanssa vuodin puoli vuotta verta, kunnes hemoglobiini alkoi laskea ja lääkäri käski otattaa sen pois. Kuparikierukka aiheutti jatkuvan kohtutulehduksen. Olin ihan sairaalassa osastolla sen takia, kun ei kunnolla rauhoittunut edes kierukan poiston jälkeen. Minipillereistä olen kokeillut kaikki markkinoilla olevat merkit. Yhdestä lähti tukka, toinen lihotti 20kg, kolmas ja neljäs vaikutti mielialaan. Ehkäisykapselia ei kokeiltu, koska saman hormonin pilleri pudotti hiukset.
Mulla on siis jäljellä kondomi tai pidättäytyminen. Oon 35v. ja mulla on jo kolme lasta.
Joo, onhan tässä toki mahdollista maksaa se steri, mutta mulle ei oikeasti sovi mikään tarjolla oleva, oikeasti varma ehkäisy.
Ei sinne sterilisaatioon sitäpaitsi noin vaan kävellä ja olen odottanut omaani yli vuoden, koska mikään hoitotakuu ei sitä koske. Todennäköisesti en sitä siis saa enää julkiselta puolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä lapsettomuushoidot pitäisi jokaisen kustantaa itse. Siinä säästäisi yhteiskunta pitkän pennin. Lapsi ei ole pakollinen hankinta. Sterilisaatio ja ehkäisy saisivat mennä myös omasta pussista, abortit olisi ainoa minkä yhteiskunta saisi maksaa.
Onnettomuuden jälkeiset kirurgiset korjaukset kuuluisi mielestäni kustantaa tiettyyn pisteeseen saakka, mutta jonkun rajan niihinkin voisi vetää.
Miksi rajaisit nämä pois? Mitä tarkoitat sillä että onnettomuuden jälkeiset korjaukset olisi itse maksettava, ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan että tukea voi hakea vaivaan liittyvästä yhdistyksestä. Myös harvinaiset sairaudet.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
Hammashoidosta puheen ollen, julkisella puolella ei tälläkään hetkellä oiota kenenkään hampaita esteettisen ongelman vuoksi. Julkiseen oikomishoitoon pääsee vain jos on toiminnallista haittaa aiheuttava purentavirhe.