Sterilisaatiota, ruhjoutuneen kehon korjauksia ym. ei saa jatkossa julkiselta
Eilinen aivan asiallinen keskustelu aiheesta on poistettu, eikö täällä saa puhua nykyään ehkäisystäkään?
Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010362651.html
Mitä mieltä? Onko nämä nyt perusteltu tasapuolisesti, vai hallituksen tunnepohjalta? Esim. lapsettomuushoitoja saa julkisella, mutta jatkossa ei sterilisaatiota (toivottavasti abortit sentään, kaikille ei hormoniehkäisy sovi). Eikä esim. estetiikkaa läheneviä korjausleikkauksia. Karua on, jos ei korjata onnettomuus ja syöpäjälkiäkään inhimillisen näköiseksi, mutta samaan aikaan voi verovaroin vaihtaa halutessaan sukupuolta terveessä kehossa. Itse en käsitä tällaista ajattelua.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ehkäisyä tällä hetkellä, kun ei ole rahaa.
Jos joku tekee väkisin jotain niin maksaa elatusmaksuja 18 vuotta. Jälkiehkäisypilleriä en suostu ottamaan.
Kaduilla kulkee naisia, joilla ei ole mitään ehkäisyä.
Miehet ei uskalla koskea ilman lupaa, 18 vuoden elatusmaksut voi tulla nimittäin kalliiksi.
On epäselvää, mitä tuo estetiikkaa lähenevät korjausleikkaukset tarkoittaa. Miksi yksikään toimittaja ei ole tehnyt tästä juttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ehkäisyä tällä hetkellä, kun ei ole rahaa.
Jos joku tekee väkisin jotain niin maksaa elatusmaksuja 18 vuotta. Jälkiehkäisypilleriä en suostu ottamaan.
Kaduilla kulkee naisia, joilla ei ole mitään ehkäisyä.
Miehet ei uskalla koskea ilman lupaa, 18 vuoden elatusmaksut voi tulla nimittäin kalliiksi.
Kaikki lapset synnytetään mitä tulossa on. Miehet maksavat elatusmaksut.
En suostu ottamaan jälkiehkäisypilleriä.
Vierailija kirjoitti:
On epäselvää, mitä tuo estetiikkaa lähenevät korjausleikkaukset tarkoittaa. Miksi yksikään toimittaja ei ole tehnyt tästä juttua?
Estetiikkaa??????
Kirjoittaja taitaa haeskella: kauneuskirurgia - esteettinen kirurgia!
Estetiikkaa!
Kokoomus vois jakaa Kokoomuksen kondomeja ilaiseksi köyhille. Köyhät älkää lisääntykö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estetiikkaa??????
Estetiikkaa!
En haeskele mitään. Itse et ymmärrä mistä puhutaan. Valtioneuvoston sivuilla sanotaan näin: Tiettyjen hoitojen / toimien / välineiden, kuten estetiikka
lähenevä plastiikkakirurgia ja sterilisaatiot rajaaminen julkisen palveluvalikoiman ulkopuolelle.
Tästä annetaan hallituksen esitys vuonna 2025.
Ole hyvä. Luule vähemmän, tiedä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estetiikkaa??????
Estetiikkaa!
En haeskele mitään. Itse et ymmärrä mistä puhutaan. Valtioneuvoston sivuilla sanotaan näin: Tiettyjen hoitojen / toimien / välineiden, kuten estetiikka
lähenevä plastiikkakirurgia ja sterilisaatiot rajaaminen julkisen palveluvalikoiman ulkopuolelle.Tästä annetaan hallituksen esitys vuonna 2025.
Ole hyvä. Luule vähemmän, tiedä enemmän.
Jaa. MInun mielestäni tuo estetiikka on kyllä aika erikoinen tässä yhteydessä, toki esteettinen adjektiivi juontuu tuosta estetiikasta. Mutta useimmiten käytetään sanaa esteettinen kirurgia. Estetiikka....
Estetiikka ei yksinkertaisesti soinnu luontevasti.
Jätetään estetiikka näistä kirurgisista toimenpiteistä pois. Eli työnjäljellä ei nyt sitten niin hirveesti ole väliä. Että jos tulee ruma arpi, niin sitten tulee, ja se saa tulla, ja ainakaan sitä ei lähdet jälkikäteen julkisella puolella sitten operoimaan kauniimmaksi.
Tai amputaatio jälki voi olla ihan mitä vaan, niin kuin ompelutaidottoman räätälin tekemää...
Onks APn mielestä abortti hyväkin ehkäisy keino?
Vieläkö ehtii hakea julkisen sterijonoon? Ehkäisy ei ole ollut nykyisessä parisuhteessa ajankohtaista mutta mistäs sitä ikinä tietää.
Tätä äänestäjät halusivat, tämän me "kaikki" saimme, kiitoksia vain.
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaation rajaaminen pois julkisen palvelunvalikoimasta on kyllä typeryyden huippu. Väitän, että tulee aborttitilastoissa näkymään ja joku seuraavista hallituksesta palauttaa sen julkisten palveluiden piiriin.
Mun mielestä typeryyden huippu on kyllä ihmiset, jotka panevat ilman ehkäisyä ja sitten vaativat yhteiskuntaa kantamaan seuraukset.
Kyllä minusta seksuaalisuuden toteuttaminen on lähes kaikkien ihmisten perustarve, kuten parinmuodostuskin. Se ei ole vain aivotonta lykkimistä ja panemista ja himokasta reisien levittelyä, vaan hyvinvoinnille, parisuhteelle ja mielenterveydelle aivan oleellinen asia. Jos muuta sopivaa ehkäisyä ei löydy, sterilisaatio on ehdottomasti tarpeellinen. Jos ihminen ei pysty toteuttamaan seksuaalisuuttaan, hänen voi olla mahdotonta muodostaa ja ylläpitää parisuhdetta. Jatkuva seksuaalisuuden tukahduttaminen on mielenterveydelle todella haitallista ja sitä kautta kallista niin yksilölle kuin yhteiskunnallekin. Vahinkoraskaudet eivät ole myöskään ilmaisia, vaan niistä voi koitua pitkäaikaisia ja massiivisia kuluja ja surullisia ihmiskohtaloita.
Vierailija kirjoitti:
Eli rintasyövän sairastaneelle ei tehdä uutta rintaa enää?
Eihän tuossa ole kyse (pelkästään) kauneuskirurgiasta, tuo vaikuttaa koko minäkuvaan ja (sukupuoli)identiteettiin ja on ihan mielenterveysasia. Ehkä ei kaikilla mutta monilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruhjoutuminen tapahtuu liikenneonnettomuudessa, hyvinvointialueet kyllä laskuttavat hoitokulut liikennevakuutusyhtiöiltä. Siksi näitä leikkauksia tuskin tullaan rajaamaan pois julkiselta.
No Purra sanoi eilen tiedotustilaisuudessa että kosmeettiset hoidot lopetetaan julkiselta puolelta. Ihan sivulauseessa ja "ohimennen" kertoi. Jäin sitä itse ihmettelemään, kun eihän julkisella puolella tehdä muita kosmeettisia leikkauksia kuin juurikin rintasyövän ja pahojen onnettomuuksien korjausleikkauksia. Ja sitten lasten huulihalkioleikkauksia ja lasten erityisen pahoja hörökorvia olen kuullut julkisella puolella joskus ainakin leikatun. Eihän siellä muita, "turhia" kosmeettisia leikkauksia tehdä nytkään.
Niin ilmeisesti nyt halutaan että köyhät tunnistaa ulkonäöltä, kun heillä ei ole varaa maksaa kymmeniätuhansia yksityiselle leikkauksista? Ihmettelen ettei kukaan toimittaja tarttunut tähän pyytäen täsmennystä. Olihan ne jonkun summan tällekin laskeneet, niin kai hallituksen silloin täytyy tietää mitkä leikkaukset jää tekemättä. Huulihalkio vaikuttaa syömiseen, eli siinä ei pelkästään ole kosmeettisesta leikkauksesta kyse, mutta kuka vetää rajan? Aika mahtava kehitysmaa Suomesta tulee.n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Estetiikkaa??????
Estetiikkaa!
Tuo on ihan suora sitaatti, Tarkistin.
-eri kuin lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin julkisella sterissä kun sain e-pillerit alotettuani aivoveritulpan, eli syön lopun ikää Marevania enkä voi käyttää hormoniehkäisyä. Kondomin kanssa jossain kohtaa aika iso osa tulee raskaaksi ja abortti on niin kivulias ja kamala toimenpide, sekoittaa kehon pitkäksi aikaa. Siihen en halua.
Minusta tämä ei ole vastuuttomuutta vaan vastuullisuutta, kun en koskaan halua lasta. En jaksa töiden lisäksi.
Otan osaa! Minulla sama ongelma. Hormoonalisista ehkäisystä aivoveritulpan ja rintasyöpäriskien takia sopii vain kierukka. Joka taas ei sovi keholle, vaan keho kramppaa 24/7 kuin synnytyksessä ja kierukka tulee ulos viimeistään 3kk päästä hirveään verihyytymäklimppiin muumioituneena. Näin käy joka kerta.
Odotan nyt pääsyä kohdunpoistoon, koska on muitakin ongelmia tässä. Toivottavasti se onnistuu. Hoituupahan tuo ehkäisykin siinä sitten samalla
Kiitos! Olin pitkään katkera tuosta lääkehaitasta, vaikka tiesin toki että jonkun kohdalle ne tulpat sattuu. En arvannut että omalle kun olen hoikka, liikunnallinen ja tupakoimaton. Eli ei muita riskitekijöitä.
Kuulostaa aika kitumiselta jatkuva kohdun supistelu, monella kai menee ohi alkuvaiheen jälkeen. Muistan kyllä parin ystävänkin olleen pitkään todella kipeitä laiton jälkeen, Buranaa kului. Minullakin jo valmiiksi niin pitkät, runsaat ja kivuliaat menkat, että en kuparikierukkaa edes halunnut kokeilla. Pelkkä laitto hirvittää näin synnyttämättömönä. Kohdun poisto on iso toimenpide, onneksi paljon hyötyjä myös. Tsemppiä siihen ja toipumiseen!
Vierailija kirjoitti:
Taitaa epilepsialääkkeet pian jäädä ostamatta kun kohta hullun kiilto silmissä nostavat 100 euroon.
Epilepsialääkkeiden korvaus on 100%!
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ehtii hakea julkisen sterijonoon? Ehkäisy ei ole ollut nykyisessä parisuhteessa ajankohtaista mutta mistäs sitä ikinä tietää.
Ehtii, mutta paikkakunnasta riippuen joko jonoon ei enää oteta ketään, koska jonoja ei ehditä purkaa vuoteen 2025 mennessä, tai otetaan jonoon ja jäädään odottelemaan meneekö esitys läpi, mutta jonotusaika on pahimmillaan 6 vuotta.
Sterilisaatio - no, onhan meillä erilaisia muita ehkäisykeinoja.
Ja, se nyt sitten jää nähtäväksi, mikä katsotaan luonteeltaan kauneuskirurgiseksi määriteltävää plastiikkakirurgista operaatiota.
Kaikki ruhjoutuneen kehon korjausleikkaukset eivät ole kauneuskirurgisiksi määriteltäviä toimenpiteitä.
En tiedä, mutta esim. rokkuvien yläluomien korjausleikkaus... Siinä voi tulla jotain, että onko tämä kauneuskirurgiaa vai oikeasti näkökyvyn parantamiseksi tehtävää kirurgiaa....
Palovammapotilaan arpien korjausleikkaus... Onko se kauneuskirurgiaa vai tarpeellista kirurgiaa?