Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sterilisaatiota, ruhjoutuneen kehon korjauksia ym. ei saa jatkossa julkiselta

Vierailija
17.04.2024 |

Eilinen aivan asiallinen keskustelu aiheesta on poistettu, eikö täällä saa puhua nykyään ehkäisystäkään?

Linkki uutiseen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010362651.html

Mitä mieltä? Onko nämä nyt perusteltu tasapuolisesti, vai hallituksen tunnepohjalta? Esim. lapsettomuushoitoja saa julkisella, mutta jatkossa ei sterilisaatiota (toivottavasti abortit sentään, kaikille ei hormoniehkäisy sovi). Eikä esim. estetiikkaa läheneviä korjausleikkauksia. Karua on, jos ei korjata onnettomuus ja syöpäjälkiäkään inhimillisen näköiseksi, mutta samaan aikaan voi verovaroin vaihtaa halutessaan sukupuolta terveessä kehossa. Itse en käsitä tällaista ajattelua.

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kunnolla pystytä hoitamaan edes oikeita sairauksia, niin en ymmärrä miksi resursseja käytettäisiin vaikka sterilisaatioihin, se kun ei ole hengissä säilymisen kannalta miten välttämätön toimenpide.

Moni lääkäri tekee julkisella vain osittaista työaikaa koska tienaa yksityisellä paremmin vähemmällä. Kun nyt vielä pakotetaan ihmiset yksityiselle, lääkärit menevät vielä enemmän sinne. Kun julkisella ei ole olemassa palveluja, ne voidaan yksityisellä hinnoitella pilviin.

Meillä ei kohta ole julkista terveydenhuoltoa tällä menolla. Saadaanko historiasta takaisin pimeitä aborttipalveluja vielä, huh huh.

Kyllä aikuisia ihmisiä voi myös vastuuttaa omista tekemisistään. Jos ei aikuinen ihminen tiedä miten ehkäistä niin ei loputtomiin

Uskoisin, että määrätyissä tapauksissa aikuissosiaalityö voi antaa maksusitoumuksen sterilisaatioon. Eihän tt-tuella olevat maksa nyt edes julkisen puolen korvauksia.

Vierailija
62/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin julkisella sterissä kun sain e-pillerit alotettuani aivoveritulpan, eli syön lopun ikää Marevania enkä voi käyttää hormoniehkäisyä. Kondomin kanssa jossain kohtaa aika iso osa tulee raskaaksi ja abortti on niin kivulias ja kamala toimenpide, sekoittaa kehon pitkäksi aikaa. Siihen en halua.

Minusta tämä ei ole vastuuttomuutta vaan vastuullisuutta, kun en koskaan halua lasta. En jaksa töiden lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation rajaaminen pois julkisen palvelunvalikoimasta on kyllä typeryyden huippu. Väitän, että tulee aborttitilastoissa näkymään ja joku seuraavista hallituksesta palauttaa sen julkisten palveluiden piiriin.

Samaa mietin. Lisäksi pitkässä juoksussa tulee kyllä myös halvemmaksi, että steri on julkinen palvelu kuin maksaa lapsiperheille tukia lapsista, jotka eivät olleet suunniteltuja ja romahduttivat perheen elintason. Kaikki kun eivät aborttia halua tai pysty tekemään.

Mieheni kävi vasektomiassa, koska meillä ei yksinkertaisesti ollut enää varaa toiseen lapseen. Meillä ehti ehkäisy pettää kerran, jolloin tein abortin. En olisi ollut valmis tekemään aborttia toista kertaa, joten meille olisi voinut jossain kohtaa syntyä lapsi, johon meillä ei olisi ollut varaa.

Minulle tämä olisi ok, sanotko tuon aviomiehelleni, jolle se paneminen on tärkeämpää kuin minulle. T. Eri

Okei, no ehkä kannattaa tuollaisesta raiskaajamiehestä erota tai sitten hyväksyä seuraukset.

Vierailija
64/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaation rajaaminen pois julkisen palvelunvalikoimasta on kyllä typeryyden huippu. Väitän, että tulee aborttitilastoissa näkymään ja joku seuraavista hallituksesta palauttaa sen julkisten palveluiden piiriin.

Samaa mietin. Lisäksi pitkässä juoksussa tulee kyllä myös halvemmaksi, että steri on julkinen palvelu kuin maksaa lapsiperheille tukia lapsista, jotka eivät olleet suunniteltuja ja romahduttivat perheen elintason. Kaikki kun eivät aborttia halua tai pysty tekemään.

Mieheni kävi vasektomiassa, koska meillä ei yksinkertaisesti ollut enää varaa toiseen lapseen. Meillä ehti ehkäisy pettää kerran, jolloin tein abortin. En olisi ollut valmis tekemään aborttia toista kertaa, joten meille olisi voinut jossain kohtaa syntyä lapsi, johon meillä ei olisi ollut varaa.

Jep! Nämä keskusteluthan tuppaavat aina kääntymään heti alusta lähtien naisen syyksi; naista panettaa, nainen antaa miehelle, nainen ei osaa käyttää ehkäisyä, nainen tekee laiskuuttaan huviabortteja, nainen ostelee Vuittoneita ja design esineitä sen sijaan että steriloisi itsensä, nainen on seksuaalinen olento ja se on sopimatonta, nainen haluaa seksiä muttei lapsia.

Ikinä ei kauhistella miehiä, jotka tiedettävästi ovat into piukeana painamassa ilman kumia  ja mitään muutakana ehkäisyä ihan ketä tahansa kanssaan makuuhuoneeseen suostunutta sussua. Mies saa haluta ja panna, ei sen tarvitse edes miettiä mitään ehkäisyä saati haluta lapsia. Seksi seksinä, mitään lisääntymisjuttuja miettimättä, mutta vain miehille. Seksitautien räjähdysmäinen lisääntyminen on osa tätä ongelmaa, jossa mies vetelee ilman kumia ja se on yhteiskunnalle OK. Noitakin hoidetaan julkisessa terveydenhuollossa mukisematta.

Vierailija
65/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kunnolla pystytä hoitamaan edes oikeita sairauksia, niin en ymmärrä miksi resursseja käytettäisiin vaikka sterilisaatioihin, se kun ei ole hengissä säilymisen kannalta miten välttämätön toimenpide.

Kyllä se osalla on hengissä säilymisen kannalta välttämätön. Tiedän useitakin naisia, joilla tilanne on se, että raskaus olisi heille hengenvaarallinen. Tiedän myös yhden, joka ei ottanut lääkärin varoitusta tosissaan, ja lopputuloksena makaa hautausmaalla. 

Seksi ei ole pakollista. Suurin osa kykenee maksamaan sterilisaation itse. Poikkeus voisi olla oikeasti varattomat.

Vierailija
66/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somput pitäisi steriloida, tulisi selvää säästöä, useimmista ei ole nettomaksajiksi.

Vierailija
67/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti täysin turhat ja kehoa tuhoavat trans"hoidot" ja leikkaukset sitten maksetaan itse kanssa, eikös juu? 

Vierailija
68/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin julkisella sterissä kun sain e-pillerit alotettuani aivoveritulpan, eli syön lopun ikää Marevania enkä voi käyttää hormoniehkäisyä. Kondomin kanssa jossain kohtaa aika iso osa tulee raskaaksi ja abortti on niin kivulias ja kamala toimenpide, sekoittaa kehon pitkäksi aikaa. Siihen en halua.

Minusta tämä ei ole vastuuttomuutta vaan vastuullisuutta, kun en koskaan halua lasta. En jaksa töiden lisäksi.

Otan osaa! Minulla sama ongelma. Hormoonalisista ehkäisystä aivoveritulpan ja rintasyöpäriskien takia sopii vain kierukka. Joka taas ei sovi keholle, vaan keho kramppaa 24/7 kuin synnytyksessä ja kierukka tulee ulos viimeistään 3kk päästä hirveään verihyytymäklimppiin muumioituneena. Näin käy joka kerta.

Odotan nyt pääsyä kohdunpoistoon, koska on muitakin ongelmia tässä. Toivottavasti se onnistuu. Hoituupahan tuo ehkäisykin siinä sitten samalla.

Vierailija
69/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti täysin turhat ja kehoa tuhoavat trans"hoidot" ja leikkaukset sitten maksetaan itse kanssa, eikös juu? 

Kannatan. Näitä ei edes pitäisi tehdä alle 25-vuotiaille.

Vierailija
70/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen seuraava askel on varmaan rajata ehkäisyneuvolat pois. Sitten ne abortit pois. Kristillisdemokraatit juhlii, kansa kärsii

Osta vaan itse ne kondomisi tai pillerisi. Kaikkeen sitä tukea vaaditaankin. 

Vierailija
71/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään myös hyvistä kalleista viineistä, etelänlomista ja kylpylämatkoista, luksustuotteista (laukut, takit, kengät) ja monesta muusta asiasta. MUTTA koska minulla ei ole varaa siihen, joudun rajoittamaan nautintojani siihen määrään, mihin minulla on varaa. Ihan sama seksin kanssa. Jos ei ole varaa maksaa seurauksia, niin sitten täytyy pidättäytyä. Se luottokorttilasku tulee aina hurvittelun jälkeen. Ei minunkaan laskujani yhteiskunta maksa, vaan ihan minä itse.

Vierailija
72/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lääkäri tekee julkisella vain osittaista työaikaa koska tienaa yksityisellä paremmin vähemmällä. Kun nyt vielä pakotetaan ihmiset yksityiselle, lääkärit menevät vielä enemmän sinne. Kun julkisella ei ole olemassa palveluja, ne voidaan yksityisellä hinnoitella pilviin.

Meillä ei kohta ole julkista terveydenhuoltoa tällä menolla. Saadaanko historiasta takaisin pimeitä aborttipalveluja vielä, huh huh.

Kelakorvaus pois yksityisestä hoidosta. 

Vierailija
73/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni kävi vasektomiassa, koska meillä ei yksinkertaisesti ollut enää varaa toiseen lapseen. Meillä ehti ehkäisy pettää kerran, jolloin tein abortin. En olisi ollut valmis tekemään aborttia toista kertaa, joten meille olisi voinut jossain kohtaa syntyä lapsi, johon meillä ei olisi ollut varaa. Todella hienoa.

Ja oli kuitenkin pakko harrastaa seksiä?

Kyllä. Yleensä ihmiset luottaa siihen käytössä olevaan ehkäisyyn. Ei sitä huvikseen käytetä. Joskus se pettää. Jos siihen ehkäisyyn ei luottaisi sen vertaa, että ei uskaltaisi harrastaa seksiä, niin miksi se ehkäisy olisi käytössä alunperinkään?

Vierailija
74/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä sterilisaatiota ole tähänkään asti saanut. Pyysin sitä 35-vuotiaana. Terkkari oli sitä mieltä, että juttele miehen kanssa vielä. Sanoin, että ei ole miestä enkä halua lapsia. Terkkari kirjasi "puhuttu ehkäisyvaihtoehdoista".

Suivaannuin tästä ja varasin lääkäriajan. Pyysin lähetettä sterilisaatioon. Sama virsi; puhu asiasta kotona. Sanoin, että tämä on minun asiani, olen 35v. ja minulla on yksi lapsi, enempää en halua. Lääkäri kirjasi "jää pohtimaan sterilisaatiota".

Turhauduin. Jonkun ajan päästä menin yksityiselle gynelle ja kerroin tämän kaiken. Hän oli vastahakoinen kirjoittamaan lähetettä, koska "on niin paljon vaihtoehtoja ja jonokin on niin pitkä". En koskaan päässyt sterilisaatioon.

Helsingissä tämä, jos sillä on merkitystä.

Korona venytti sterijonot pääkaupunkiseudulla noin 5-6 vuoteen. Laki sanoo tällä het

Ehkä, mutta tämä oma kokemukseni on vuosilta 2015-2017.

Vierailija
75/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan ok että sterilisaation joutuu jatkossa kustantamaan itse

Niinpä. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa kenenkään kuksinnat? Ei se ole mikään ihmisoikeus. 

Vierailija
76/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan muitakin ehkäisyjä saatavana ilmaiseksi, Miksi ei sterilisaatiota edes julkisella puolella? Minut steriloitiin 1982, paras päätökseni pitkään aikaan ja julkisella puolella. Teki elämästä huoletonta.

Vierailija
77/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruhjoutuminen tapahtuu liikenneonnettomuudessa, hyvinvointialueet kyllä laskuttavat hoitokulut liikennevakuutusyhtiöiltä. Siksi näitä leikkauksia tuskin tullaan rajaamaan pois julkiselta.

Jos ruhjoutuu pahoinpitelyssä, pyöräonnettomuudessa tms. kannattaa äkkiä juosta autotielle makaamaan (jos pystyy) ja sanoa että yli ajovat

Ruhjoutuneena juosta.

Vierailija
78/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli rintasyövän sairastaneelle ei tehdä uutta rintaa enää? 

Vierailija
79/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sterilisaatio on julkiselta tarjolla? Ei tarvitsisi olla. Kuulostaa hyvältä sen osalta 

Olen samaa mieltä. Yhteiskunnan ei pidä kustantaa terveiden ja toimintakykyisten ihmiskehojen tuhoamista millään tavalla, olipa kyse sitten sterilisaatiosta, sukupuolenvaihdoshoidoista, silikonirinnoista tai jostain muusta vastaavasta.

Vierailija
80/220 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään ehkäisyä tällä hetkellä, kun ei ole rahaa.

Jos joku tekee väkisin jotain niin maksaa elatusmaksuja 18 vuotta. Jälkiehkäisypilleriä en suostu ottamaan.