Stressaavin työ mitä olet koskaan tehnyt?
Ap aloittaa kertomalla että stressaavin työ oli työ puhelinkeskuksessa, jonne soitti 95% kpäisistä asiakkaista. Ei enää ikinä.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Yötyöntekijä lasensuojelulaitoksessa. Valvoin yksin, eikä koskaan tiennyt mitä draamaa yö tuo tullessaan. Riski väkivaltaan oli huomattava. Jonkun aikaa jaksoin, mutta muutaman ikävän tapauksen jälkeen aloin pelkäämään ihan kunnolla ja työkyky siihen hommaan meni.
Ei ihme. Luin juuri tapauksesta, jossa kaksi hatkaan lähtenyttä teiniä kuristi yötyöntekijän hengiltä lähtiessään. Saivat siitä alaikäisenä tehdystä taposta 9 vuotta, joista istuivat kolme. Tämä tapettu oli mies ja olisi jäänyt eläkkeelle niiden yövuorojen jälkeen :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kyllä, stressaavinta oli kokoonpanijana tehtaalla, jossa ei ollut mitään tekemistä. Tyhjän panttina kököttää viikkokausia kahdeksan tuntia päivässä.
Oon ollut vauhdikkaissakin töissä ja burnoutinkin kokenut, mutta tuo oli kamalinta.
Toi kokoonpanijan työ olis mulle unelma :D en vaa ole päässyt
Bore-out?
Valtiolla vaativat työtehtävät ilman kunnon perehdytystä ja tiukoilla aikatauluilla.
Lastensuojelulaitoksessa kolmivuorotyössä ohjaajana. Yövuoroissa alkoi oikeasti pelottamaan koska yksin piti valvoa lapsia täynnä olevaa taloa.
Ilmeisesti meno nykyäänkin samaa, ainakin olen lukenut että joillekin yököille käynyt oikeasti tosi kehnosti.
Nykyinen työni oli stressaavin ikinä, mutta vain alussa. Lähinnä ison ja alati muuttuvan tietomäärän kanssa painiminen ja loputtomat tekemisen tavat, jotka on jollain tapaa uniikkeja riippuen kontekstista.
Kun olla jaksaa, syö hyvin, nukkuu hyvin, liikkuu pikkasen, niin jossain kohtaa työpaikasta tulee lähinnä eräänlainen lastentarha, jossa käydään leikkimässä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulaitoksessa kolmivuorotyössä ohjaajana. Yövuoroissa alkoi oikeasti pelottamaan koska yksin piti valvoa lapsia täynnä olevaa taloa.
Ilmeisesti meno nykyäänkin samaa, ainakin olen lukenut että joillekin yököille käynyt oikeasti tosi kehnosti.
Tiedän tunteen (olen tuo joka kommentoi ekalla sivulla). Moni työ voi olla stressaava, mutta siinä vaiheessa kun oikeasti alkaa pelottaa oman fyysisen turvallisuuden vuoksi voi puhua todellisesta ja kokonaisvaltaisesta stressistä. Itselläni tuli hyvin voimakkaita oireita, mm. oksensin ennen yövuoroon menoa kun ahdisti. Ja siellä saattoi olla levoton meno, mikä sitten ennusti isoja ongelmia. Ja yksin tietysti valvottiin, eikä apuja saanut kovinkaan nopeasti jos jotakin kävi. En kestänyt sitä. Noissa laitoksissa on kuollut työntekijöitä, tiedän ainakin kaksi tapausta ja molemmat yökköjä. Myös muuta väkivaltaa on ja paljon. Onneksi ei enää tarvitse olla. Joskus näen edelleen painajaisia ja pelkään kovaäänisiä ja aggressiivisia teinejä esimerkiksi busseissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa kyllä, stressaavinta oli kokoonpanijana tehtaalla, jossa ei ollut mitään tekemistä. Tyhjän panttina kököttää viikkokausia kahdeksan tuntia päivässä.
Oon ollut vauhdikkaissakin töissä ja burnoutinkin kokenut, mutta tuo oli kamalinta.
Sama juttu! Saisin ajan kulumaan kirjojen ja piirtelyn parissa. Joutilaisuus töissä on kyllä hieman ahdistavaa, mutta itse olen tehnyt vain kovatahtisia töitä niin tuo kuulostaisi ihanalta.
Kolme poikaahan hakkasi yhden lastenkodissa yövuorossa yksin olleen naisen henkihieveriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu! Saisin ajan kulumaan kirjojen ja piirtelyn parissa. Joutilaisuus töissä on kyllä hieman ahdistavaa, mutta itse olen tehnyt vain kovatahtisia töitä niin tuo kuulostaisi ihanalta.
Valtion viraston virkamiehenä ei kyllä hommat paina. Puolet työpäivästä saattaa mennä iltapäivälehtiä lukiessa verkossa ja kaffea keitellessä.
Vierailija kirjoitti:
Kolme poikaahan hakkasi yhden lastenkodissa yövuorossa yksin olleen naisen henkihieveriin.
Tämä yksin valvominen pitäisi kieltää lailla. Todella riskialtista puuhaa.
Esimiestyö sotealalla. Käytännössä töissä 24/7 ja välillä muistutat aikuisia ihmisiä, kuinka töissä tulee käyttäytyä. Teet ihan normi asiakastyötä ja siinä sivussa pitäisi myös hallinnolliset ja muut vastuut hoitaa. Vaikka ei kuulemma pitäis sanoa "ei koskaan", niin siitä huolimatta NEVER AGAIN.
Stressaaavan ilmapiiirin tunnusmerkkejä:
Ei ole itsetunnon vahvistumista, ei toiveikkuuutta, ei onnellisuuden lisäääntymistä. Mielekkyyden kokemus puuttuu ja tunne työn halllinnasta. Sisäinen rauha puuttuu, mielen tyyneyttä ei koeta, ei tasapainoisuuutta. Ei vahvaa käsitystä menestymisestä. Ei tunnista henkilökohtaista vastuuuta. Eheyden kokemus puuttuu ja oman persoonan sovitttaminen työhön ja on ristiriidassa oman perusluonteen kanssa tai minä kuvan kanssa. Puuttuu mahdolllisuus elää kokonaista elämää. Sopusointu työroolin ja omien arvojen välilllä ristiriidassa. Ei tietoa henkilökohtaisesta hyvinvoinnista ja kehittymisestä eiikä oppimisen mahdollisuuutta. Taloudellisen, inhimillisen, sosiaaalisen ja positiivisen psykologinen pääomaa ei kartu. Ei toteuta itseäään, sisäisen potentiaali hukassa ja usko oman tarkoiituksen toteuttamiseen hukasssa. Ei kehitä sisäistä maailmaa. Huonot suhteeet työpaikalla ja huono työnteon henki, joka ei luo energiaaa, ei innosta eikä ylläpidä aitoa työniloa, tunnustusta, arvostusta ja palautettta ei jaeta, ei ole yhteenkuuluvuuden tunnettta, tiimityön ja kommunikaation tilanne heikko, vastuuunotto huonoa, ei yhteistyöhalukkuuutta, ei kuuunnella, ei hyväksytä.
Peräsuolenlaskeuman hoitajatar.
Niin.
Puhelinmyyjä. Hermosto ei ole vieläkään palautunut vuosien jälkeen.
Perusopetuksessa sijaisena. Vaikka tein tunnollisesti hommia parhaani mukaan ja muutenkin olen mukava luonne, oli jotenkin outo ilmapiiri. Monet opettajat suhtautui vähättelevästi, jopa ilkeästi, vaikka koulutukseni on vaativalta alalta korkeakoulututkinto, mutta ei juuri kyseisestä aineesta. Minulla myös pedagoginen pätevyys.
Pomot aiheuttavat suurimman stressin joka työssä kokemusteni mukaan.
Luulevat itsestään enemmän kuin ovat.
Palkka murhat,aina pelko että kudit loppuu.