Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.
New Yorkissa se 77 000 ei riitä kummoiseen elämään. Suomessa keskitulolla 55 000 elää herroiksi. On mökki tai hieno vene. Matkustellaan koko ajan..
New Yorkissa ei ole pakko asua Manhattanilla. Muu kuin asuminen onkin sitten halvempaa. Ja verotus on kevyempää. Jos olet töissä, niin vakuutus kattaa terveysmenot.
Itselläni vuositulot 75 000 Helsingissä. Tämä ei riitä kesämökkiin tai veneeseen. Oma asuntokin on vielä puoliksi pankin omaisuutta. Progressiivinen verotus, kalliit asumiskustannukset ja sen jälkeen se iso liksa ei näykään omassa elintasossa mitenkään. Voi te hyväuskoiset, paljonko töitä tekee tämä roskakuski, 80 t viikko, Maksaa kaikki mahdolliset itse, jos ei ole varaa vakuutukseen, Ja tämä suomalainen, jolla ei ole varaa kesämökkiin ja veneeseen, olivatko ne tyyliin 500-800 tuhatta? Kuule, muuta sinne fantasia maailmaan, luulen, että totuus tulee aika äkkiä vastaan, kun ajat möykkyisellä tiellä tai ei enää olekkaan varaa mennä huippulääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Tää on joku porvariketjutus. Muuttakaa kaikki porvarit Amerikkaan
Kommunistiketjussa olisikin outoa keskustella USA:n elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä yrityksessä, jolla on toimipisteitä ympäri maailman. Olen ollut tyytyväinen palkkaani Suomessa (7 200 €/kk), mutta kieltämättä naamani hieman venähti, kun kuulin USA:ssa (Austin, TX) samaa työtä samassa projektissa tekevän kollegani palkan (17 000 USD/kk). Olen harkinnut muuttoa.
Poiminta ekalta sivulta. Miten noin hyvin tienaava voi olla noin ymmärtämätön?
Mua huvittaa myös nää muuta kauemmas-kommentit. Oltiin viis vuotta sitten yhdessä kaupungissa 100km päässä Losista. Ajomatka Losiin työmatkaruuhka-aikaan kestää 3h suuntaansa. Omassa kaupungissakin voi löytää töitä, mutta monet joutuivat kulkemaan kauemmas. Jo silloin yhden makuuhuoneen asunto maksoi tuossa paikassa yli 2000 USD/kk, kahden makuuhuoneen kämppä melkein kolme. Sitten kun ynnää tavallisen työssäkäyvän pariskunnan ja pari lasta, niin on maksamista. Kouluille maksat lukukausittain hyväntekeväisyysmaksuja 1500USD jokaisesta lapsesta, vaikkei kunnallinen koulu maksa muuten mitään. Hyväntekeväisyys on pakollista. Tavallinen työssäkäyvä ei tienaa suomalaisittain normaaleilla työtunneilla 100K USD/vuosi, vaan paljon vähemmän. Kirkolle pitää löytää myös aikaa.
USA on maa, jossa on kaikkea. Maasta löytyy nähtävää jokaiselle. Välillä mietin, että voisinpa asua siellä, kunnes muistan, kuinka paljon asuminen maksaa ja kuinka kallista ruoka on. Bensa on vielä edullista ja vaatteitakin saa halvalla, mutta elämiseen tarvii muutakin.
Mikäs siinä expattina on maata uima-altaalla ja nauttia auringosta, samalla, kun palvelijat hoitaa puutarhaa, eikä asumisen kuluista tarvitse välittää. Expattina tienaat hyvin ja työnantaja maksaa lähes kaiken muun paitsi ruoat. Kun tulee ongelmia, pirautetaan työnantajan expat-asioiden hoitajalle. Se on mulle tuttua, mutta kaukana paikallisen todellisuudesta.
Kaikki ulkoista egon luomaa materialistista "elämää".
Keskiluokalla on USA:ssa todella hyvä elintaso OECD:n tutkimusten yli 50% parempi, vaikka laskettaisiin kaikki verovaroin saadut palvelut mukaan, kuten sairaanhoito ja koulutus jne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income
Ei ihme että USA:n muutaa Suomesta insinöörejä, lääkäreitä yms jatkuvasti...
Vierailija kirjoitti:
Olen yhdysvaltalaisen kanssa aviossa. Kyllähän se mielenmaisema on toisenlainen kuin kotimainen. Hän arvostaa kovin koulutusta ja kovaa työntekoa. Isänsä on vielä kahdeksankymppisenä töissä, vaikka hyvin olisi varaa olla eläkkeelläkin. Se ei vaan kuulu siellä kulttuuriin. Aikuiset tekevät paljon työtä. Miestäni naurattaa suomalaisten lomat ja vapaat, hänestä ne kertovat vain heikosta työmoraalista. Työtä tehdään ja kerrytetään omaisuutta, joka on samalla se sinun turvasi elämän melskeissä. Suomessa se turva maksetaan veroina ja toivotaan, että hädän hetkellä sieltä veroilla kustannetuista palveluista tulisi itselle tukea. Vuosi vuodelta sitä tukea saa vähemmän vaikka verot kiristyvät koko ajan. Yhdysvalloissa maksat sitä turvaa itsellesi ja saat varmuuden, että voit sieltä omaisuudesta hakea turvaa kun esim. sairaus tai työttömyys osuvat kohdalle. Ja työttömyys siellä osuu harvoin, maassa on käytännössä täystyöllisyys. Kaikilla yst
Mitä ihmettä ne tekevät kaikella tuolla omaisuudella, jota kerryttävät? Meinaavatko viedä ne hautaan mukanaan?
Suomalainen ajattelutapa on toisenlainen: Täällä tehdään myös kovasti töitä, maksetaan veroja ja samalla nautitaan ansaituista lomista. Joko rentoutumalla kesämökillä (omalla tai vuokratulla) tai sitten matkustamalla ulkomaille.
Kukaan meistä ei nuorene. Parempi matkustaa nuorena ja hyväkuntoisena, kuin 70v-eläkeläisenä. Aika monella alkaa olemaan jo kaikenlaisia sairauksia siinä iässä. Lisäksi jos on koko ajan töissä, eikä ehdi huolehtimaan kunnostaan esim.käymällä kuntosalilla tai juoksulenkeillä, niin kyllä ne sairaudet yllättävät. Sitten maksat viimeiset elinvuotesi itsesi kipeäksi lääkäri-tai hoitokuluina. Onko elämä sen arvoista? Joka päivästä pitää yrittää nauttia, sillä meillä on vain yksi elämä.
Tosin ymmärrän sen, että pitää tehdä hullun lailla pitkiä työpäiviä, koska pitää kustantaa kallliita yliopistomaksuja lapsille ja lapsenlapsille. Asiat, jotka pitäisi olla itsestään selviä.
Minä tunnen myös selkävaivaisia sukulaisia, jotka ovat kipulääkkeillä töissä vielä vanhuksina. Eivät tule toimeen perustulolla. Ovat joutuneet myös muuttamaan pois sukulaisten luota toiseen osavaltioon, jossa palkat paremmat ja asuinkustannukset edullisemmat. Säälittää, ja tekisi mieli kutsua asumaan heidät Suomeen, jos se mitenkään olisi mahdollista. Mutta eivät he koskaan muuta, koska Yhdyssvallat ovat maailman paras maa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalla on USA:ssa todella hyvä elintaso OECD:n tutkimusten yli 50% parempi, vaikka laskettaisiin kaikki verovaroin saadut palvelut mukaan, kuten sairaanhoito ja koulutus jne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Disposable_household_and_per_capita_income
Ei ihme että USA:n muutaa Suomesta insinöörejä, lääkäreitä yms jatkuvasti...
Käytännössä tuo tuloero tarkoittaa että suurin osa suomalaisita luokiteltaisiin ansioiden mukaan köyhiksi USA.ssa Jos kriteerinä käytetään että on köyhä jos tienaa alle 60% mediaanituloista. Alkaa kuulosta Neuvostoliitolle...
Mielummin olen keskituloinen Suomessa kuin huipputuloinen jenkeissä. Olen sen verran herkkä tyyppi, että en kestäisi niitä kodittomia ja huumezombeja ja toisaalta pelkäisin aina kaupungilla että joku ryöstää tai sekoaa. Eli se luksus mistä jään täällä paitsi on minulle vähemmän arvokasta kuin se turvallisuus mitä täällä vastavuoroisesti saan. Toki tilanne elää ja leikkaukset saattavat muuttaa tilannetta täälläkin.
Mitä ihmettä ne tekevät kaikella tuolla omaisuudella, jota kerryttävät? Meinaavatko viedä ne hautaan mukanaan?
Suomalainen ajattelutapa on toisenlainen: Täällä tehdään myös kovasti töitä, maksetaan veroja ja samalla nautitaan ansaituista lomista. Joko rentoutumalla kesämökillä (omalla tai vuokratulla) tai sitten matkustamalla ulkomaille.
Kukaan meistä ei nuorene. Parempi matkustaa nuorena ja hyväkuntoisena, kuin 70v-eläkeläisenä. Aika monella alkaa olemaan jo kaikenlaisia sairauksia siinä iässä. Lisäksi jos on koko ajan töissä, eikä ehdi huolehtimaan kunnostaan esim.käymällä kuntosalilla tai juoksulenkeillä, niin kyllä ne sairaudet yllättävät. Sitten maksat viimeiset elinvuotesi itsesi kipeäksi lääkäri-tai hoitokuluina. Onko elämä sen arvoista? Joka päivästä pitää yrittää nauttia, sillä meillä on vain yksi elämä.
Tosin ymmärrän sen, että pitää tehdä hullun lailla pitkiä työpäiviä, koska pitää kustantaa kallliita yliopistomaksuja lapsille ja lapsenlapsille. Asiat, jotka pitäisi olla itsestään selviä.
Minä tunnen myös selkävaivaisia sukulaisia, jotka ovat kipulääkkeillä töissä vielä vanhuksina. Eivät tule toimeen perustulolla. Ovat joutuneet myös muuttamaan pois sukulaisten luota toiseen osavaltioon, jossa palkat paremmat ja asuinkustannukset edullisemmat. Säälittää, ja tekisi mieli kutsua asumaan heidät Suomeen, jos se mitenkään olisi mahdollista. Mutta eivät he koskaan muuta, koska Yhdyssvallat ovat maailman paras maa.
Ei se omaisuus ole omaa. Siihen saadaan edeltäviltä sukupolvilta käyttöoikeus ja se on tarkoitus jättää seuraaville sukupolville hieman aina kasvaneena. Sillä tavalla suvut ovat aina kaikkialla maailmassa vaurastuneet. Ja kyllähän se osa amerikkalaisia, jotka matkustelevat matkustelevat hyvin paljon. Ei tarvitse mennä kuin tuonne Manner-Euroopan puolelle, niin kaikkialla on amerikkalaisturisteja ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on järkytys millaisessa kuplassa elät. Jos olet siellä asunut täytyisi tietää köyhien olot. Se ei vaan mene niin kaikkien kohdalla,että itse onnesi rakennat. Ja vaikka meillä paljon veroja maksetaan, meillä kaikki toimii, terveydenhuolto köyhimmillekin, infrastruktuuli toimii, oikestaan kaikilla on mahdollisuus hyvään elämään.Joo, jää vaan sinne, eipä tarvi yhteiskunnan sinua rikasta elättää, koska et tänne verojakaan maksa!!!
En ymmärrä lainkaan ajatteluasi. Jos ihminen tekee töitä, maksaa veronsa, kasvattaa lapsensa ja elää normaalia ihmisen elämään niin miksi sen pitäisi erityisesti olla kiinnostunut jostain köyhien oloista? Mitä ihmettä sillä on kenellekään hyötyä, jos joku suomalaissyntyinen nyt sitten itkee yökaudet jotain asunnottomuutta. Ajattelusi on aivan mielenterveyspotilaan tasoa. Olet todella typerä ihminen, onneksi teitä on harvassa. Mene tosi pitkälle, jossa voit omaa elämäntyyliäsi elää ja jäädä täysin yksin elämään rahojesi kanssa.Olet oksettava, tulee mieleen Hitler.
Ammattilaisjääkiekkoilijan vaimo vaatii, että hänen entisen miehen pitää maksaa elatusta tälle naiselle.
Mutta eihän tälläkään naisella olisi ollut niin korkealuokkaista elämää ilman rikasta miestä.
USA:ssa pienituloiset ovat lähes köyhyysloukossa, kun kaikista lääkäri- ja muista palveluista pitää maksaa täysi hinta. Jos ei itselle ole ollut varaa ottaa vakuutusta sairauden varalle, niin onnettomuustilanteessa ambulanssin hoitsut tarkistavat ensin onko potilaalla "vihreä kortti", jolla saa apua sairaaloissakin. Jos korttia ei ole, niin ambulanssi vie johonkin ns. sairaalaan, jossa ei ole edes osaavaa henkilökuntaa.
Kyllä ne huumezombit saadaan tännekin, vapautetaan kovien huumeiden käyttö rangaistuksista ja sitten joku Ranta-Aho tuo tänne kunnon erän fentanyyli sotkua. Tällä tavalla kävi Kaliforniassa ja viimeksi Kanadassa Vancouverissa, joka oli ihan kiva Tukholman kokoinen kaupunki, mutta ei enää. https://www.youtube.com/watch?v=PT8OU8Yhs_s
Ne parikymppiset kaverit, joita Jenkkilästä tunnen, niin moni mieluummin muuttaisi Eurooppaan ja Suomeenkin.
Miksi? Koska vaikka palkat on paremmat, niin lomat huonot ja asuminen järkyttävän kallista, samoin opiskelu ja siitä seuraavat lainat. Asunnot ovat usein huonossa kunnossa, hometta ja torakoita. Jos olet syntynyt varakkaaseen perheeseen, niin todennäköisyys sille, että pääset opiskelemaan hyvän ammatin on suuri, köyhemmät listautuvat armeijaan saadakseen ammatin, sillä armeija kouluttaa paljon ihmisiä erilaisiin tehtäviin. Yhden armeijassa palvelevan tiedän opiskelevan lakia ja toinen kouluttautui sairaanhoitajaksi.
Ihmiset saavat koko ajan elää pelossa, etenkin naiset. Joko pelätään kouluampumisia tai muita terroritekoja väkijoukkoihin tai sitten pelätään lainsäätäjiä ja aborttikieltoja yms. Samalla valitetaan miten misogynisiä ihmiset ovat tai ras*steja. Varsinainen onnela.
Sinullekko ei merkitse mitään, jos jossain päin maailmaa lapset kuolee nälkään, terveydenhuollon puutteeseen, tietenkin se olisi sen valtion asia siitä huolehtia, mutta kun ovat kusipäitä, eivätkä osaa, voisimmeko edes niistä lapsista huolta pitää, sinä siellä yltäkylläisyyden keskellä.Minä laitan pienestä eläkkeestäni joka kuukausi 40e Pelastakaa lapset ja 10 e maailman luonnon säätiöle.
Vierailija kirjoitti:
Sinullekko ei merkitse mitään, jos jossain päin maailmaa lapset kuolee nälkään, terveydenhuollon puutteeseen, tietenkin se olisi sen valtion asia siitä huolehtia, mutta kun ovat kusipäitä, eivätkä osaa, voisimmeko edes niistä lapsista huolta pitää, sinä siellä yltäkylläisyyden keskellä.Minä laitan pienestä eläkkeestäni joka kuukausi 40e Pelastakaa lapset ja 10 e maailman luonnon säätiöle.
Se kun maailma ei pelastu minun tekemisilläni, niin miksi minä niistä huoltakaan kantaisin?
NO eihän tuo ole lähelläkään oikeaa asumista ulkomailla, jos keran olitte miehen firman lähettäminä. Silloinhan se firma hoitaa aivan kaiken, ja maksaa isoa korvausta lähtijöille, jop apuolisolle, ja he elää jossain oudossa kuplassa. Mitään todellista asumiskokemusta tuo eo ole lähimailakaan.
Aivan nautrattaa tuollaiset jotka luulee "asuneensa" ulkomailla, kun ollaan miehen firman hoidettavina ja hyysättävinä. Sama kuin olisi joku ulkoministeriön Ulkoolähettiläs kehitysmaassa,heillä on aidatut asuinalueet, autokuljettaja, turvamiehet, palvelijat, kaikki hoidetaan heidän puolesta, ja elintaso eivan muuta kun ympärillä oikeaa elämää elävillä. LOL. Et ole koskaan oikeesti "asunut" yhduysvalloissa, jos et elä sitä samaa elämää kuin muut kansalaiset, sillon selviydyt omillasi ja omalla taidoilla ja varoila. Vois tulla itku kurkkuun ja äkkilähtö maitojunalla äidin hoiviin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa on sosiaaliturva ja pääsee lääkärille vaikka olisinkin työtön tai pienituloinen. Nämä videoilla näkyvät henkilöt ovat narkomaaneja ja moniongelmaisia joilla on paljon myös mielenterveysongelmia eli samaa porukkaa jota täälläkin on paljon.
Jos siellä on. toimiva sosiaaliturva, niin keitä kaupunkien kadut täyttävät kodittomat sitten ovat?
Taidat olla aika tyhmä ihminen.
Vähintään yhtä järkyttävää on myös se, että jo yhdeksän kuukauden poissaolon aikana oman äidinkielen, joka kuitenkin oletettavasti on suomi, osaaminen romahtaa noin pahasti: condo, gym, preschool, barbeque...
AP: "elin 9kk hyvää elämää ja järkytyin."
Itse sinä elämäsi rakennat, eivät poliitikot. Muuta. Mutta ethän sinä uskalla, sillä helpompi on tästäkin asiasta syyttää muita sen sijaan, että ottaisit itse vastuun elämästäsi.