Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!

Vierailija
12.04.2024 |

Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.

Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.

Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.

Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.

Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.

Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.

Kommentit (873)

Vierailija
721/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna. 

Jenkeissä oli 20 vuotta sitten kaikki halvempaa ja Suomi oli se kallis. Nyt Suomi on se halpa. Targetissa eli halpiskaupassa Californiassa maito 5$ leipä 5$ ihan sairaasti hinnat. Minun miljonääri sukulaisetkin joutuu jo vähän kattomaan rahan käyttöään kun kaikki on niin poskettoman kallista. Kaikki ei miljonäärit ovat aivan kusessa. 99% kansasta.

Miksi täällä näin paljon valehtelijoita? Sinäkö valehtelet vai ne sinun ns. sukulaiset? Tämän päivän hinta kevytmaitoa Targetissa Sacramentossa 2,69usd/gallona. 

Eli alle 0,70€/litra!

Walmartissa, Krogerissa ja Aldissa samaa tasoa 70-90 senttiä litra. 

Varmaan ajatus on, että ihmiset uskoo eikä edes epäile kun joku sanoo. Vaikka nämäkin pystyy jopa Suomesta käsin tarkistamaan nämä hintatiedot. 

Tässä linkki Californialaisen Targetin maitohyllylle. Lisäksi saatat tarvita muuntaa mitta- ja rahayksiköitä, jos et ole tottunut niitä arvioimaan.

https://www.target.com/p/2-reduced-fat-milk-1gal-good-38-gather-8482/-/…

Vierailija
722/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti oma elämäni olisi ollut 100% parempaa USAssa kuin täällä kateellisten työläisten paratiisissa. Poliitikot kusetti meiltä sen mahdollisuuden.

Itse sinä elämäsi rakennat, eivät poliitikot. Muuta. Mutta ethän sinä uskalla, sillä helpompi on tästäkin asiasta syyttää muita sen sijaan, että ottaisit itse vastuun elämästäsi. 

Lukispa toi jo oppikirjassa, koska ihan tottahan se on, mutta koulussa opettajat ja kirjat valehtelevat ihan päin naamaa asiat toisin. Kaikilla ei ole niitä vanhempia, jotka kertoo totuuden elämästä, asioista, Suomesta.. 

Menee siinä vielä aikuisenakin hetki ennen kuin tajuaa nämä realiteetit, jos niistä on valehdeltu koko elämän ajan, mutta hyvä jos sitten vielä pystyy lähtemään, vaikka joutuu muukalaiseksi maahan, jossa kukaan ei puhu samaa kieltä, ja joutuu jättämään oman maan, kansan, kulttuurin, koska isänmaa petti niin pahasti. 

Että helppoa puhua lähtemisestä, ei se sitä miksikään muuta mitä jo menetti ja mitä se vielä sitten maksaa, että pääsee vapaaksi ja parempaan kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tvssa oon nähnyt kun Losissa nainen pissaa kadulla seisooltaan, oli kodittomia ja likaista paljon. 

Vierailija
724/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon mieluummin muuttaisin Kanadaan, Norjaan tai Sveitsiin, joissa vähäosaisista pidetään huolta sivistysmaan tavoin, ja elintaso on silti samaa luokkaa kuin USAssa.

Päivitä tietosi Kanadan tilanteesta.

Vierailija
725/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäsikö se kotiapulaisesi sillä 16h/viikko maksamallasi palkalla, vai sukkuloiko neljässä eri taloudessa omanne lisäksi tyyliin 72h/vk, että saa edes vuokrakuutionsa vuokran maksettua?

Vierailija
726/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisitte tulleet toimeen jos mieheltäsi olisi tuolla eldoradossa loppuneet työ? Olisiko katu odottanut alta aikayksikön?

Vierailija
727/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos duunit olisi loppuneet, niin mites se terveydenhuolto / tuolla kun sen kustantaa työnantaja jos sekään?

Vierailija
728/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen katsellut sitä "hengenvaarallisesti lihavat" sarjaa, huomio on väkisinkin kiinittynyt muutamiin seikkoihin: lähes kaikki tulevat perheestä, jossa lapsille ei ollut aikaa ja lapset joutuivat olemaan paljon yksin. Eli: äiti oli yksinhuoltaja ja teki kahta työtä. Lihavuus alkoi jo lapsena: painoin 6- vuotiaana 60kg. Työura olematon ja matalapalkka-alalla esim. lastenhoitaja, pikaruokapaikan tarjoilija, kaupan kassa. Työurakin alkoi koulun jälkeen ja päättyi nopeasti kun henkilö oli liian huonokuntoinen tekemään töitä ja viimeiset 10-20 vuotta elänyt vain kotona neljän seinän sisällä, poislukien satunnaiset piipahdukset autolla pikaruokapaikkojen drive-in-lanella. Yleensä mamma tai joku muu sukulainen tuo heille toisinaan ruokaa tai he käyvät lähimarketissa ja liikkuvat siellä invaskootterilla.

Olen aina ihmetellyt, miten heillä on varaa! Heillä ei ole työtuloja ja viimeinen työpaikka oli matalapalkka-alalta, joskus 20v. sitten. He kaikki tilaavat valtavia määriä roskaruokaa kotiin. Olen arvioinut, että he syövät päivässä ruokaa 10 hengen edestä, ja tästä suurin osa on kotiin tilattua pikaruokaa: pitsoja, tacoja, hampurilaisia, kananugetteja, jäätelöannoksia ym. Sitten olen tarkkaillu pikaruokapaikkojen hintoja, niin ne ovat vain hieman halvempia kuin Suomessa. Kun he menevät markettiin jonkun avustajan kanssa, he täyttävät pari ostoskärryä ääriä myöten, ja selittävät että tämä riittää ehkä 2pv. miten heillä on varaa tähän? 

Heillä on myös isoja uudehkoja autoja ja lisäksi he asuvat suht. isoissa kämpissä. Ei missään yksiöissä, vaan tilavissa suomalaisittain "lukaaleissa". Miten heillä on varaa?

Miten heillä on oikeasti varaa elää pikaruualla? Tilata sitä kotiin monta kertaa päivässä, kerta-annos on jotain 4 jättiperhepitsaa, jotka he popsii saman tien.

Miten toi jenkkisysteemi toimii? Suomessa köyhä saa vain haaveilla pikaruuasta, isosta lukaalista ja autosta.

Vierailija
729/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli juttu kuinka New Yorkissa pelkästään ruoka oli 40% kalliimpaa kuin Suomessa. 

Vierailija
730/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.

New Yorkissa se 77 000 ei riitä kummoiseen elämään. Suomessa keskitulolla 55 000 elää herroiksi. On mökki tai hieno vene. Matkustellaan koko ajan..

New Yorkissa ei ole pakko asua Manhattanilla. Muu kuin asuminen onkin sitten halvempaa. Ja verotus on kevyempää. Jos olet töissä, niin vakuutus kattaa terveysmenot.

Itselläni vuositulot 75 000 Helsingissä. Tämä ei riitä kesämökkiin tai veneeseen. Oma asuntokin on vielä puoliksi pankin omaisuutta. Progressiivinen verotus, kalliit asumiskustannukset ja sen jälkeen se iso liksa ei näykään omassa elintasossa mitenkään.              &n

Totuus ei tullut sinulle ainakaan vastaan, kun päätit alkaa keksimään ihan omasta päästäsi negatiivisia asioita. Roskakuskeilla on vakuutus firman puolesta koko perheelle. Lisävakuutuksia voi ostaa itse, jos jotain puuttuu. Työtunteja varmaan voi tehdä enemmän ja vähemmän sielläkin, mutta esimerkiksi 24dollarin tuntipalkalla laskien (löytyi netistä), viikkotyöajaksi tuli 40tuntia ja vuosipalkka 50t (löytyi netistä). Tämä esimerkki Pennsylvaniassa. 

Suomessa vuosipalkka 30t, josta tietysti netoksi jää vähemmän eli maksimissaan puolet siitä mitä USA:ssa. 

Suomessakaan kaikki ei selviä sillä 40t työviikolla. Ainakin itse joudun tekemään 60t, jotta käteen jää tarpeeksi perheen elämiseksi. Ei ole varaa kesämökkiin ja veneeseen. Ei edes omistusasuntoon, veroihin menee yli reilusti yli puolet tuloista. Yksinäisellä ja terveellä tietysti jää käteen asenteesta riippuen riittävästi, kun ei tarvitse kenestäkään huolehtia eikä varautua mihinkään. 

En tiedä tuleeko siitä nyt oikeasti hyvä mieli, että on noin ymmärtämätön ihmisiä kohtaan ja mikä tarve sinunkaltaisilla on päästä arvostelemaan ja sekaantumaan toisten asioihin. 

Vierailija
731/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti oma elämäni olisi ollut 100% parempaa USAssa kuin täällä kateellisten työläisten paratiisissa. Poliitikot kusetti meiltä sen mahdollisuuden.

Koita nyt päättää, poliitikot vai kateelliset?

Tiedätkö suomalaisen ja jenkkiläisen kateuden eron?

Vierailija
732/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsikö se kotiapulaisesi sillä 16h/viikko maksamallasi palkalla, vai sukkuloiko neljässä eri taloudessa omanne lisäksi tyyliin 72h/vk, että saa edes vuokrakuutionsa vuokran maksettua?

Kotiapulaiselle saa Yhdysvalloissakin samoin kuin Suomessakin maksaa ihan niin paljon kuin haluaa. Maksimipalkkaa ei ole. 

Samoin Wolttikuskille, pianonvirittäjälle, remppamiehelle ja kampaajalle.

Vierailija
733/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tvssa oon nähnyt kun Losissa nainen pissaa kadulla seisooltaan, oli kodittomia ja likaista paljon. 

Seisooltaan.

SEISOOLTAAN???

Vierailija
734/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä yrityksessä, jolla on toimipisteitä ympäri maailman. Olen ollut tyytyväinen palkkaani Suomessa (7 200 €/kk), mutta kieltämättä naamani hieman venähti, kun kuulin USA:ssa (Austin, TX) samaa työtä samassa projektissa tekevän kollegani palkan (17 000 USD/kk). Olen harkinnut muuttoa.

Heihei! Olen onnellinen puolestasi, jos pääset pois täältä!

Hei! Nyt kaikki siivoojatkin, muuttakaa Texasiin! Siellä tienaatte ainakin 9000USD/kk!  kun Laiska&Tikanoja jakaa vain nollatuntisoppareita 9e/tunti.  Me täällä pohjolassa hukutaan paskaan mutta mitä sitten?

Vierailija
735/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heruuko sinulta samanlaista sääliä suomalaisille pienyrittäjille palvelualoilla, joista yli puolet tienaa alle 2000€/kuussa? Luuletko, että on lomia ja 8-16 viikkoa, sunnuntailisiä, palkallisia saikkupäiviä ja muuta mukavaa etua? 

Mietitkö koskaan hintaa, jonka maksat moraalin kannalta ja sen kannalta tekisitkö itse sillä hintaa, vai maksatko tyytyväisenä sen hinnan minkä muut valittajat ovat puolestasi tinkineet alas kaikessa väheksyvyydessään. (tai sinä itse kenties..)

Vierailija
736/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä yrityksessä, jolla on toimipisteitä ympäri maailman. Olen ollut tyytyväinen palkkaani Suomessa (7 200 €/kk), mutta kieltämättä naamani hieman venähti, kun kuulin USA:ssa (Austin, TX) samaa työtä samassa projektissa tekevän kollegani palkan (17 000 USD/kk). Olen harkinnut muuttoa.

Entä Texasin yhteiskunta muuten? Aborttilait?

Tai menet naapurilta lainaamaan sokeria ja se luulee sinua tunkeilijaksi ja ampuu siihen paikkaan.

Vierailija
737/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos duunit olisi loppuneet, niin mites se terveydenhuolto / tuolla kun sen kustantaa työnantaja jos sekään?

Ei lopu duunit. Duunia löytyy aina.

Vierailija
738/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoon pääsee kyllä normaalit ihmiset, vaikka olisi pienet tulot. 

Eli persulla nousee jenkeissäkin heti seinä pystyyn. Sit se liittyy maga porukkaan ja jatkaa siitä mihin jäi suomessa suomen sisussa.

Vierailija
739/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä Texasin yhteiskunta muuten? Aborttilait?

Tai menet naapurilta lainaamaan sokeria ja se luulee sinua tunkeilijaksi ja ampuu siihen paikkaan.

Stand your ground! Pelottava ulkomaalainen ahdisteli.

Päteeköhän tuo muuten republikaanien vaalipropagandisteihin? Ne olisi hauska täräyttää hengiltä tuon lain perusteella.

Vierailija
740/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku idi ootti kirjoitti just hesariin, että Suomi on parempi, koska niillekin, jotka ei tahdo tehdä työtä tai käyttää huu meita annetaan rahaa ja elatus ja loputtomasti hoitoa.

Hei idiootti. Idi ootti kijoitetaan kuten tämän lauseen toinen sana. Osaatkohan laskea kahteen?