Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna.
Jenkeissä oli 20 vuotta sitten kaikki halvempaa ja Suomi oli se kallis. Nyt Suomi on se halpa. Targetissa eli halpiskaupassa Californiassa maito 5$ leipä 5$ ihan sairaasti hinnat. Minun miljonääri sukulaisetkin joutuu jo vähän kattomaan rahan käyttöään kun kaikki on niin poskettoman kallista. Kaikki ei miljonäärit ovat aivan kusessa. 99% kansasta.
Miksi täällä näin paljon valehtelijoita? Sinäkö valehtelet vai ne sinun ns. sukulaiset? Tämän päivän hinta kevytmaitoa Targetissa S
Taas tää lainaaminen yhtä tyhjän kanssa... :(
Anyway. Vilkaisin Targetista suunnilleen samat tuotteet mitä Suomesta ostaisin viikossa Cittarista. Kutakuinkin samoihin menee. Meillähän ei maitoa (tuotteita) käytetä juuri ollenkaan. Ei tarvita gallonan maitotönsiä. Järjetöntä.
Oma kauppani silti oli Amerikoissa asuessa Farmers Market. Se oli lähellä ja laadukas.
Asuin Kaliforniassa Piilaaksossa 9 vuotta. Olin naimisissa paikallisen kanssa ja mulla oli greencard. Mä olin kuitenkin se kenen harteilla talous oli kun mies teki vaan helppoa PT hommaa. Kaikki ne vuodet stressasin että mitä tapahtuu talolle jos menetänkin työni. Tunteja ei tosiaankaan start-up firmoissa laskettu vaan olin käytännössä katsoen melkein aina toimistolla. Palkka oli varmasti tuplaten sen mitä Suomessa. Stressi pärjäämisestä ja avioliitosta alkoi kuitenkin vaivata loppupuolella ja sairastuin masennukseen. Töistä tuli lappu että tehokkuuteni on kärsinyt ja tiesin että pian tulisi kenkää. En uskaltanut pitää masennuksesta sairaslomaa koska olisin varmaan saanut samantien kenkää. Ero tuli ja miehenretale yritti viedä kaiken minkä irti sai. Siinä vaiheessa lähdin Suomeen. Suomessa sain diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen. Mietin miten olisi käynyt jos olisin jäänyt Kaliforniaan. Olisinko jossain telttakylässä kodittomana? Onneksi palasin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jenkkilä on hieno paikka asua ja siellä on mahdollista vuolla kultaa, kunhan:
- Omaat asiantuntijuutta, jolle on työmarkkinoilla kysyntää
- Sinulla ei ole lapsia (kulut)
- Pysyt hyvässä kunnossa ja terveenä (kulut)
- Et muuta sinne pysyvästi (eläkeohjelma, vakuutukset, lastenhoito ja -opiskelukulut)
Tunnen satoja suurperheitä Yhdysvalloissa eri puolilla. Hyvä paikka heillekin. Vakuutukset köyhilläkin paremmat kuin Suomen valtion terveysvakuutus.
Selitäpäs miten Suomessa voi elättää omalla työllään lapsiperheen, jossa on vaikka kuusi lasta. Laske paljonko pitää bruttona tienata, että saa saman kuin kela laskee rahantarpeeksi.
Tietty, en tiedä mitä tarkoitit kullan vuolemisella, mutta ei se Suomessakaan onnistu sairaalle, kouluttamattomalle, suurperheen iskälle.
Eli pohjanmaalaisella lesoperheellä ei mene siellä TX:ssä hyvin jos hommat loppuu.
Nämä amerikkaketjut on aina yhtä ihania. Jätän välillä kännykässä ketjun auki ihan tarkoituksella, että voin palata katsomaan, miten keskustelu etenee. Asuisin siellä, jos vain voisin, mutta Suomelle toivon hyvää, vaikka sitten Amerikan malliin.
Mutta ketju ei pettänyt taaskaan. Ihan sama kuinka moneen kertaan viitseliäät ihmiset jaksavat selittää, kumota harhaluuloja ja valheellisia väittämiä, aina tulee uudestaan samat pelottelut ja kauhistelut.
Varmaan ei tarvitse suomalaiselle neukkumieliselle maksaa edes trollin palkkaa, kyllä se jaksaa ihan omaa kiihkoansa käydä mustamaalaamassa isoa pahaa amerikkaa.
Toivoo tietysti Amerikalle pahaa, jotta Venäjällä menisi paremmin. Venäjän ystävä vaan turhaan luulee saavansa vastarakkautta heiltä. Tappàvathan nuo omiansakin.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin olen keskituloinen Suomessa kuin huipputuloinen jenkeissä. Olen sen verran herkkä tyyppi, että en kestäisi niitä kodittomia ja huumezombeja ja toisaalta pelkäisin aina kaupungilla että joku ryöstää tai sekoaa. Eli se luksus mistä jään täällä paitsi on minulle vähemmän arvokasta kuin se turvallisuus mitä täällä vastavuoroisesti saan. Toki tilanne elää ja leikkaukset saattavat muuttaa tilannetta täälläkin.
En ole nähnyt siellä huumezombeja vaikka paljon aikaa viettänyt. Viimeksi pelkäsin huumezombeja Helsingin metroasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos duunit olisi loppuneet, niin mites se terveydenhuolto / tuolla kun sen kustantaa työnantaja jos sekään?
Ei lopu duunit. Duunia löytyy aina.
No miksi siellä on sitten kodittomia?
Montako käsiasetta pidät mukanasi koska koskaan ei voi tietää?
Ei duunin puutteesta johtuen. Ehkä sun pitää analysoida asiaa eikä vaan heitellä selityksiä, jotka sopii ennakolta päättämääsi maailmankuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos duunit olisi loppuneet, niin mites se terveydenhuolto / tuolla kun sen kustantaa työnantaja jos sekään?
Ei lopu duunit. Duunia löytyy aina.
Ja kyllä ase on minusta ihan hyvä olla käytössä. Ymmärrän että jotkut tosiaan pelkää aseita.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Kaliforniassa Piilaaksossa 9 vuotta. Olin naimisissa paikallisen kanssa ja mulla oli greencard. Mä olin kuitenkin se kenen harteilla talous oli kun mies teki vaan helppoa PT hommaa. Kaikki ne vuodet stressasin että mitä tapahtuu talolle jos menetänkin työni. Tunteja ei tosiaankaan start-up firmoissa laskettu vaan olin käytännössä katsoen melkein aina toimistolla. Palkka oli varmasti tuplaten sen mitä Suomessa. Stressi pärjäämisestä ja avioliitosta alkoi kuitenkin vaivata loppupuolella ja sairastuin masennukseen. Töistä tuli lappu että tehokkuuteni on kärsinyt ja tiesin että pian tulisi kenkää. En uskaltanut pitää masennuksesta sairaslomaa koska olisin varmaan saanut samantien kenkää. Ero tuli ja miehenretale yritti viedä kaiken minkä irti sai. Siinä vaiheessa lähdin Suomeen. Suomessa sain diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen. Mietin miten olisi käynyt jos olisin jäänyt Kaliforniaan. Olisinko jossain telttakylässä kodittomana? Onneksi palasi
Nice story bro
Itse oli USA:ssa töissä vain puolisen vuotta, olin komennuksella suomalaisen työnantajan palveluksessa, ja sain palkkani Suomesta. Palkka oli naurettavan pieni, sillä elinkustannukset olivat kalliita. Nimellisesti hinnat saattoivat olla hieman edullisempia kuin Suomessa, mutta käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli.
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkuminen, ja baseball-otteluissa käynti. Kaupungissa oli 60 000 hengen stadion, joka täyttyi jostain kämäisistä yliopistomatseista.
Tuolloin 15 vuotta sitten myös dollari oli melko halpa, joten olin ajatellut shoppailla kunnolla. Karu totuus oli vaan, että kaupoissa ei myyty mitään, mitä olisin halunnut edes ilmaiseksi. Vaatteet olivat luokatonta kiinashaibaa, kirjakaupoissa myytiin lähinnä urheilujoukkueen fanikrääsää, laadukasta kosmetiikkaa tms. ei ollut tarjolla. Ilman autoa ei päässyt kulkemaan mihinkään, jalkakäytäviä ei ollut, keskusta oli täynnä kerjääviä narkkareita. Ihan puistattaa ajatella sitä aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tvssa oon nähnyt kun Losissa nainen pissaa kadulla seisooltaan, oli kodittomia ja likaista paljon.
Seisooltaan.
SEISOOLTAAN???
Jalat harallaan ja kusi valui pitkin kinttuja 😂
Vierailija kirjoitti:
Nämä amerikkaketjut on aina yhtä ihania. Jätän välillä kännykässä ketjun auki ihan tarkoituksella, että voin palata katsomaan, miten keskustelu etenee. Asuisin siellä, jos vain voisin, mutta Suomelle toivon hyvää, vaikka sitten Amerikan malliin.
Mutta ketju ei pettänyt taaskaan. Ihan sama kuinka moneen kertaan viitseliäät ihmiset jaksavat selittää, kumota harhaluuloja ja valheellisia väittämiä, aina tulee uudestaan samat pelottelut ja kauhistelut.
Varmaan ei tarvitse suomalaiselle neukkumieliselle maksaa edes trollin palkkaa, kyllä se jaksaa ihan omaa kiihkoansa käydä mustamaalaamassa isoa pahaa amerikkaa.
Toivoo tietysti Amerikalle pahaa, jotta Venäjällä menisi paremmin. Venäjän ystävä vaan turhaan luulee saavansa vastarakkautta heiltä. Tappàvathan nuo omiansakin.Parasta näissä kauhistelijoissa on se että eivät ole edes turistina käyneet maata katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse oli USA:ssa töissä vain puolisen vuotta, olin komennuksella suomalaisen työnantajan palveluksessa, ja sain palkkani Suomesta. Palkka oli naurettavan pieni, sillä elinkustannukset olivat kalliita. Nimellisesti hinnat saattoivat olla hieman edullisempia kuin Suomessa, mutta käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli.
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkuminen, ja baseball-otteluissa käynti. Kaupungissa oli 60 000 hengen stadion, joka täyttyi jostain kämäisistä yliopistomatseista.
Tuolloin
Uskon kyllä, että viihdyt siellä Pietarissa varmasti paljon paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Toivoo tietysti Amerikalle pahaa, jotta Venäjällä menisi paremmin. Venäjän ystävä vaan turhaan luulee saavansa vastarakkautta heiltä. Tappàvathan nuo omiansakin.
Mites poverty in usa dokkarit? Valhetta?
Tosi kivoilta näyttää jenkkien lähiöt jossa ainoa mahdollinen tapa liikkua on autolla.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kivoilta näyttää jenkkien lähiöt jossa ainoa mahdollinen tapa liikkua on autolla.
Ne on rakennettu ihmisille, joilla on varaa käydä liikkumassa esim. kuntosaleilla. Suuri osa maatahan on niin kuumaakin, että ei tulisi mieleenkään lähteä millekään juoksulenkille.
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin sanoo? Itse kävelin paljonkin siellä ollessani. Riippuu ihan kaupungista ja alueesta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri oli juttu kuinka New Yorkissa pelkästään ruoka oli 40% kalliimpaa kuin Suomessa.
Minkä takia esimerkkinä on aina joku suurkaupunki joka on kuriositeetti Amerikassakin. New Yorkistakin unohdetaan aina mainita Long Island yms jossa rikkaimmat asuvat huviloissaan.
Amerikka on täynnä pieniä ja keskisuuria kaupunkeja. Joissa asuinkustannukset ovat siedettäviä keskiluokallekin eikä parkkipaikoista ole pulaa. Se on se todellinen Amerikka. Vaikka maassa on 330 miljoonaa asukasta. Se ei ole ylikansoitettu kuten Keski-Eurooppa.
Lukemattomia miellyttävän oloisia kaupunkeja mutta ilman Suomen kaupunkien betonielenentti kennostoja.
Miksi ruan hinnasta puhuttaessa otetaan esimerkiksi jotain luomu tms roskaa. Joka ei Amerikassakaan kiinnosta kuin yli ikäisiä moraaliposeeraavia opiskelijaradikaaleja. Kiinnostavampaa on mikä on suomalaisia supermarketteja ja prismoja vastaava hintataso. Tavanomaisissa elintarvikkeissa ei jonkun luomun kaltaisen marginaalituotteen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa! Tai sitten laskeutuminen arkeen, kun AP:n aloituksestä selviää, että miehen työkomennuksella siellä ollaan. Mamman kontribuutio arjen raha-asioihin on pyöreä nolla. Tokihan se loisiminen on kivaa niin kauan kuin sitä kestää, mutta pelkkä lasten kuskaaminen harrastuksiin ei oikein urasta käy.
Miten te "ulkosuomalaismammat" pystytte ajattelemaan, että miehen työn perässä muutto kääntyy niin, että olette itse töihin ulkomaille hakeutuneet? 99 prosenttia teistä menee kotirouvaksi miehen asemapaikkaan ja te ette saisi töitä vaikka miten päin olisitte. Sitten huudellaan, että on mahtavaa asua ulkomailla. Paitsi ette siihen itse pystyisi.
Mites ne elarit kun tulee avioero? Kotirouva alkaa sukkuloimaan lapset kainalossa hampurilaisbaari työpaikkana tarhan kodin, koulun ja työpaikan väliä. Iiihanaaa lun vaan pysyy terveenä ja viitsii paistaa hampurilaisia 70h viikossa
jenkkeihin pääsee kun otat lennon meksikoon ja kävelet immigranttina laittomasti muurissa olevasti aukosta sisään!. rajvartiosto korjaa sut talteen ja saatat päätyä Nykkiin hotelliin asumaan väliaikaisesti veromaksajien kustannuksella joka on herättänyt närää nykissä!. hotellin omistajat takoo voittoa...