Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!

Vierailija
12.04.2024 |

Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.

Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.

Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.

Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.

Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.

Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.

Kommentit (873)

Vierailija
681/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on joku porvariketjutus. Muuttakaa kaikki porvarit Amerikkaan

Vierailija
682/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko Ap jotain nautintoa valehtelusta vai oletko oikeasti noin tietämätön?

Olen keskituloinen. Suomessa 4000€/kk palkalla elää erittäin mukavasti. McMansion jostain 40 min ajomatkan päässä Helsingistä maksaa 300k. Melkein kellä vaan suomalaisella perheellä on varaa isoon taloon jos menee vähänkin kauemmas kalleimmista paikoista. Itse asun Helsingin kantakaupungissa yksin tilavassa kaksiossa aivan ihanassa vanhassa talossa jonka arkkitehtuuri hivelee silmää. Matkustelen monta kertaa vuodessa.

Käyn vuosittain myös Californiassa sukuloimassa. Kävin ekan kerran joskus 2005. Olen kohta 20 vuotta seurannut USA:n yhteiskunnan romahdusta. Asuntokriisi on Californiassa aivan kauhea. Keskituloiset elää siellä asuntovaunuissa. Ne perheeni kivat talot maksaa miljoonia. 1% kansasta elää niin.

San Francisco sijaitsee mannerlaattojen murroksessa ja on siksi valtavan kallista rakennusmaata. Tämähän ei ole todellisuutta mu

San Franciscossa ongelma on se idioottimainen byrokratia joka estää lähes kaiken rakentamisen. Osa suvusta asuu Orange Countyssa. Ei se Losin alue paljoa halvempi ole.

Myönnän etten tiedä miten halpaa on jossai Texasissa nykyään. Olen viime vuosina käynyt vain siellä Calissa. Itse en kyllä haluisi jenkeissä asua ihan missä vaan. Etelävaltioiden trooppista kosteutta en kestäisi enkä sitä porukkaa ja autoilukulttuuria. Florida oli ihan hieno mutta en tod asuisi siellä. Missä vaan Euroopassa mieluummin.

Mitä olen kuullut niin siellä kyllä aika monessa muussakin osavaltiossa kuin Californiassa on kotien hinnat karanneet täysin keskituloisen tavoittamattomiin. Ehkä siellä joissain osavaltioissa joissain kaupungeissa on vielä halpaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum: Suomessa pieni- tai keskituloisen (tai vähän isompituloisenkaan) ei ole hyvä elää (kaikki verotetaan pois), mutta sossuna voit elää huoletonta ja ruhtinaallista elämää. USA:ssa tilanne lienee toisinpäin. Kumpi maa houkuttelee työntekijöitä ja kumpi oleilijoita?

Vierailija
684/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, joko olette pakanneet laukut paluuta varten? Vai meneekö seuraavat kymmenen vuotta täällä Suomessa ulisten?

Vierailija
685/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on sosiaaliturva ja pääsee lääkärille vaikka olisinkin työtön tai pienituloinen. Nämä videoilla näkyvät henkilöt ovat narkomaaneja ja moniongelmaisia joilla on paljon myös mielenterveysongelmia eli samaa porukkaa jota täälläkin on paljon.

Vierailija
686/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois siisti ku pääsis töihin.

Vierailija
687/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä on sit aika rajut vuokrat, pitkät etäisyydet, sekä pahat ruuhkat. Mutta tietenkin jos juuri sinun osaamista tarvitaan määräajaksi huippu sopparilla niin tämmösiä ei tarvi kauheena murehtia.

Vierailija
688/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihannoi usa millään tavalla. Siellä moni uskoo ryysyistä rikkauteen tarinoihin ja miten kaikki on mahdollista. Jos kaikki onnistuu niin voi rikastua ja onneakin tarvitaan. Ääripäitä löytyy valtavasti, eli sekä rikkaita että köyhiä. 

Vierailija
689/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso ja ostovoima kasvussa, pahvilaatikossa asujat on alkaneet asentamaan ovikelloja ja postiluukkuja koteihinsa. 

Vierailija
690/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.

New Yorkissa se 77 000 ei riitä kummoiseen elämään. Suomessa keskitulolla 55 000 elää herroiksi. On mökki tai hieno vene. Matkustellaan koko ajan..

Saa sillä hyvän elämän verrattuna suomalaiseen työttömän elämään 590 eurolla kuussa. Kaiken lisäksi siellä on rahalla enemmän ostovoimaa kalliiseen suomeen verrattuna 24% alveineen, suomen keskiluokka vastaa sikäläisen roskakuskin elintasoa.

Vierailija
691/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä vaan, jos siltä tuntuu. Me asuttiin Cambridgessä itärannikolla ja vaikkei säät nyt niin hyvät olleet niin olihan siellä ihan kivaa. Rahallisesti en nyt sitten oikein tiedä paljonko enemmän jäi käteen pakollisten menojen jälkeen siitä nominaalisesti huomattavan suuresta palkasta. Ehkä vähän, mutta ei merkittävästi.

Meillä paluun taustalla oli yleinen turvallisuus, joka on moneen muuhun maahan nähden todella heikko. Aika karulta tuntui laittaa lapset kouluun, jossa treenattiin harva se viikko, miten piiloudutaan ampujalta. Ja näin siis elitistisessä ja sympaattisessa yliopistokaupungissa.

Mutta joo, jos saat sen 500 000 tai yli palkkaa niin onhan se ihan mukavaa, koska palveluja ja elämän mukavuutta voi ja pitääkin siellä hankkia. Arjen elämänlaatu ei ainakaan meillä kuitenkaan tuollaisilla hieman vajaan 600 000 dollarin tuloilla ollut mitään superrikasta, koska kaikki ainakin idässä on älyttömän kallista. Samalla lomia oli vähän ja vapaa-aika muutoinkin kortilla. Esimerkiksi elämä Ranskassa 200 000 euron tuloilla oli selkeästi parempaa ainakin meille.

Vierailija
692/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.

New Yorkissa se 77 000 ei riitä kummoiseen elämään. Suomessa keskitulolla 55 000 elää herroiksi. On mökki tai hieno vene. Matkustellaan koko ajan..

New Yorkissa ei ole pakko asua Manhattanilla. Muu kuin asuminen onkin sitten halvempaa. Ja verotus on kevyempää. Jos olet töissä, niin vakuutus kattaa terveysmenot.

Itselläni vuositulot 75 000 Helsingissä. Tämä ei riitä kesämökkiin tai veneeseen. Oma asuntokin on vielä puoliksi pankin omaisuutta. Progressiivinen verotus, kalliit asumiskustannukset ja sen jälkeen se iso liksa ei näykään omassa elintasossa mitenkään.

Vierailija
693/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on järkytys millaisessa kuplassa elät. Jos olet siellä asunut täytyisi tietää köyhien olot. Se ei vaan mene niin kaikkien kohdalla,että  itse onnesi rakennat. Ja vaikka meillä paljon veroja maksetaan, meillä kaikki toimii, terveydenhuolto köyhimmillekin, infrastruktuuli toimii, oikestaan kaikilla on mahdollisuus hyvään elämään.Joo, jää vaan sinne, eipä tarvi yhteiskunnan sinua rikasta elättää, koska et tänne verojakaan maksa!!!

Vierailija
694/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on järkytys millaisessa kuplassa elät. Jos olet siellä asunut täytyisi tietää köyhien olot. Se ei vaan mene niin kaikkien kohdalla,että  itse onnesi rakennat. Ja vaikka meillä paljon veroja maksetaan, meillä kaikki toimii, terveydenhuolto köyhimmillekin, infrastruktuuli toimii, oikestaan kaikilla on mahdollisuus hyvään elämään.Joo, jää vaan sinne, eipä tarvi yhteiskunnan sinua rikasta elättää, koska et tänne verojakaan maksa!!!    Siis infrastruktuuri, ennen kuin joku tiukkapipo siitä huomauttaa.

Vierailija
695/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustiko miehesi työnantaja mm.huolehtimalla sairaanhoitokuluissa?

Vierailija
696/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... Asuin silloisen mieheni kanssa syvässä etelässä jenkeissä missä naisen paikka on kehdon/hellan/miehen nyrkin välissä. Silloin n 20v sitten siellä ei naisella saanut olla omia ajatuksia ja kouluun pääsi vain miehet, hehän ovat jenkkiyhteisön kulmakivi. Perusterveydenhoitoa ei ollut, paikallisia noitatohtoreita kylläkin. Sairaalassa synnyttäminen maksoi 18000 dollaria ja kotona 500 $. Vissi ero.

Naisilla omat ryhmänsä ja minua oudoksuttiin kun kävin töissä enkä suostunut käymään kirkossa joka sunnuntai. Anopille olin se ylin paska koska minulla oli omat mielipiteet ja kuuntelin hevimetallia, se oli siis saatanasta. Joo oli oma talo, iso uima allas, 3 camaroo pihalla.

Eipä tuo ole hirveesti muuttunut tälle vuodellekkaan, perusterveydenhuolto vain niille joilla vakuutus, jossei sitä ole synnytät kadulla eikä ketään kiinnosta...

Vierailija
697/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä yrityksessä, jolla on toimipisteitä ympäri maailman. Olen ollut tyytyväinen palkkaani Suomessa (7 200 €/kk), mutta kieltämättä naamani hieman venähti, kun kuulin USA:ssa (Austin, TX) samaa työtä samassa projektissa tekevän kollegani palkan (17 000 USD/kk). Olen harkinnut muuttoa.

Poiminta ekalta sivulta. Miten noin hyvin tienaava voi olla noin ymmärtämätön?

Vierailija
698/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mieluummin muuttaisin Kanadaan, Norjaan tai Sveitsiin, joissa vähäosaisista pidetään huolta sivistysmaan tavoin, ja elintaso on silti samaa luokkaa kuin USAssa.

Vierailija
699/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on järkytys millaisessa kuplassa elät. Jos olet siellä asunut täytyisi tietää köyhien olot. Se ei vaan mene niin kaikkien kohdalla,että  itse onnesi rakennat. Ja vaikka meillä paljon veroja maksetaan, meillä kaikki toimii, terveydenhuolto köyhimmillekin, infrastruktuuli toimii, oikestaan kaikilla on mahdollisuus hyvään elämään.Joo, jää vaan sinne, eipä tarvi yhteiskunnan sinua rikasta elättää, koska et tänne verojakaan maksa!!!

En ymmärrä lainkaan ajatteluasi. Jos ihminen tekee töitä, maksaa veronsa, kasvattaa lapsensa ja elää normaalia ihmisen elämään niin miksi sen pitäisi erityisesti olla kiinnostunut jostain köyhien oloista? Mitä ihmettä sillä on kenellekään hyötyä, jos joku suomalaissyntyinen nyt sitten itkee yökaudet jotain asunnottomuutta. Ajattelusi on aivan mielenterveyspotilaan tasoa. 

Vierailija
700/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa on sosiaaliturva ja pääsee lääkärille vaikka olisinkin työtön tai pienituloinen. Nämä videoilla näkyvät henkilöt ovat narkomaaneja ja moniongelmaisia joilla on paljon myös mielenterveysongelmia eli samaa porukkaa jota täälläkin on paljon.

Jos siellä on. toimiva sosiaaliturva, niin keitä kaupunkien kadut täyttävät kodittomat sitten ovat?