Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!

Vierailija
12.04.2024 |

Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.

Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.

Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.

Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.

Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.

Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.

Kommentit (873)

Vierailija
661/873 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä verotetaan ja kadehditaan kaikki hengiltä. Monesti miettiny, et Yhdysvalloissa olisi oman alani tulotaso kolminkertainen ja käteen jäisi ihan saakelin paljon enemmän.Olisi varaa ostaa kunnon auto ja talo  Mutta olen niin introvertti, etten ole uskaltanut lähteä . 

Olisipa Suomessa edes tasavero.

Vierailija
662/873 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna. 

USA:sta jäivät mieleen halpa ruoka ja polttoaine. Myös alkoholi olisi tainnut olla halpaa, mutta sitä en käyttänyt.

Mitä söit, kun niin halpaa oli? Pikaruokakaan ei ole enää halpaa. Juuri oli uutisissa kuinka ihmiset ovat lopettaneet syömästä pikaruokaa, koska ei enää olekaan niin halpaa. Yksikin nainen sanoi, että on lopettanut Panera Breadissa keittojen syömisen, koska yksistään bowl keittoa maksaa nyt $8.89. 

Panera Bread ei ole mikaan pikaruokapaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/873 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi sairastua riippuvuussairauteen. Se kannattaa muistaa.

Ei voi, jos ei koskaan lähde tuolle tielle. 

Satutat selkäsi ja jäät koukkuun reseptillä saataviin kipulääkkeisiin, joudut nostamaan annosta koska kipu tuntuu pahentuvan. Hups vaan 3kk ja olet narkkari.

Ei sitä kipua ole pakko lääkitä ekstroilla, vaikkase narkkarin mielestä on niin. 

Vierailija
664/873 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoretomaatteja pauna Sacramentossa walmartista 1,98dollaria. 

Eli 3,85€/kg

Vierailija
665/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi työlupakäytäntöä helpottaa suomesta tuleville? Varmasti moni työnperään haikaileva mielellään vaihtaisi maisemaa. Monella työttömällä on hyvä koulutus ja varallisuuttakin.

Vierailija
666/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa menee hyvin silloin kun menee hyvin. Jos miehesi olisi menettänyt työnsä eikä löytäisi uutta työtä tilalle menisikin sitten jo paljon huonommin kuin Suomessa. 

Usa:ssa on lähes aina täystyöllisyys. Siellä löytää aina töitä halutessaan. Suomalaiset huolehtivat niin kovin työttömistä, tajuamatta, että siellä ei ole samanlaista työttömyysongelmaa kuin täällä.

Vierailija
667/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.

Vierailija
668/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen tuli ohjelma New York:sta ja siinä roska-autokuski kehui vuositulojensa olleen 77 000 dollaria, ei huono. Ohjelma oli 2021 kuvattu.

Niin kyllä siinä jo pari tomaattia viidellä dollarilla raaskii ostaa, jos on pakko saada parhaita tomaatteja eikä kelpaa ne tavalliset mitkä on halvempia kuin meillä myytävät. 

Vierailija
669/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolikon kääntöpuoli on surkea köyhyys. Tubesta löytyy dokkareita poverty in usa. 

Vierailija
670/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu on elämä jenkeissä ihanaa kun kuuluu rikkaimpaan yhteen prosenttiin kuten Ap.

Minun sukulaisia asuu Californiassa ja on isot talot ja uima altaat. Mutta mä sentään tajuan sen verran että he ovat marginaalia.

Jenkeissä kansan suurelle enemmistölle elämä on selviytymistaistelu jonka saattaa helposti hävitä ja kuolla kadulle.

Isommat talot heillä on ihan joka tuloluokassa, paitsi siinä ihan viimeisessä, eli nämä USA:n kodittomia vastaavat kyllä saavat Suomessa katon pään päälleen. Vähänkin omaa otetta elämästä niin neliöt ja varat on välittömästi isommat kuin vastaavalla verkoilla Suomessa. 

Taidat olla näitä, joiden mielestä elämä on selviytymistaistelua, jos ei miljonääri. Tuskin olet, joten tsemppiä taistoosi. 

Saatko Ap jotain nautintoa valehtelusta vai oletko oikeasti noin tietämätön?

Olen keskituloinen. Suomessa 4000€/kk palkalla elää erittäin mukavasti. McMansion jostain 40 min ajomatkan päässä Helsingistä maksaa 300k. Melkein kellä vaan suomalaisella perheellä on varaa isoon taloon jos menee vähänkin kauemmas kalleimmista paikoista. Itse asun Helsingin kantakaupungissa yksin tilavassa kaksiossa aivan ihanassa vanhassa talossa jonka arkkitehtuuri hivelee silmää. Matkustelen monta kertaa vuodessa.

Käyn vuosittain myös Californiassa sukuloimassa. Kävin ekan kerran joskus 2005. Olen kohta 20 vuotta seurannut USA:n yhteiskunnan romahdusta. Asuntokriisi on Californiassa aivan kauhea. Keskituloiset elää siellä asuntovaunuissa. Ne perheeni kivat talot maksaa miljoonia. 1% kansasta elää niin.

Vierailija
671/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

New Yorkissa se 77 000 ei riitä kummoiseen elämään. Suomessa keskitulolla 55 000 elää herroiksi. On mökki tai hieno vene. Matkustellaan koko ajan..

Vierailija
672/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso vaikka tuo. Lue kommentit.

Vierailija
673/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko Ap jotain nautintoa valehtelusta vai oletko oikeasti noin tietämätön?

Olen keskituloinen. Suomessa 4000€/kk palkalla elää erittäin mukavasti. McMansion jostain 40 min ajomatkan päässä Helsingistä maksaa 300k. Melkein kellä vaan suomalaisella perheellä on varaa isoon taloon jos menee vähänkin kauemmas kalleimmista paikoista. Itse asun Helsingin kantakaupungissa yksin tilavassa kaksiossa aivan ihanassa vanhassa talossa jonka arkkitehtuuri hivelee silmää. Matkustelen monta kertaa vuodessa.

Käyn vuosittain myös Californiassa sukuloimassa. Kävin ekan kerran joskus 2005. Olen kohta 20 vuotta seurannut USA:n yhteiskunnan romahdusta. Asuntokriisi on Californiassa aivan kauhea. Keskituloiset elää siellä asuntovaunuissa. Ne perheeni kivat talot maksaa miljoonia. 1% kansasta elää niin.

San Francisco sijaitsee mannerlaattojen murroksessa ja on siksi valtavan kallista rakennusmaata. Tämähän ei ole todellisuutta muualla Yhdysvalloissa. Omat sukulaiseni esimerkiksi asuvat Atlantassa. Ihan tavispalkoilla on mahdollista asua viehättävällä omakotialueella, josta on lyhyt lähes kävelymatka aivan ydinkeskustaan. 

Vierailija
674/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna. 

Jenkeissä oli 20 vuotta sitten kaikki halvempaa ja Suomi oli se kallis. Nyt Suomi on se halpa. Targetissa eli halpiskaupassa Californiassa maito 5$ leipä 5$ ihan sairaasti hinnat. Minun miljonääri sukulaisetkin joutuu jo vähän kattomaan rahan käyttöään kun kaikki on niin poskettoman kallista. Kaikki ei miljonäärit ovat aivan kusessa. 99% kansasta.

Vierailija
675/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kotiinkaan ostettu ruoka halpaa ole, jos yhtään terveellisesti haluaa syödä. Kala, kana, hedelmät, kasvikset ovat huippuhinnoissa. Maksaisitteko kahdesta hyvästä tomaatista viisi dollaria? Rasiallinen sekasalaattia maksaa vähintäänkin sen viisi dollaria tai hieman alle. Sekin on otettava huomioon, että ruoissa on eroja siinä mistä ne ostaa ja ostaako luomua vai perinteisesti kasvatettua. Me ostamme parasta ruokaa mitä rahalla saa, mutta täytyy ostaa harkiten. 

Minä en jenkeissä voi syödä muuta kuin whole foodsin luomuruokaa. Niiden perus halpa ruoka on niin myrkytettyä kuraa että menee maha sekasin. EU alueella on tarkkaa ruuan laatu. Jenkeissä sitä laatua saa etsiä kun lähinnä siellä myydään aivan kauheaa myrkkymössöä jota ei vatsa kestä.

Vierailija
676/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kotiinkaan ostettu ruoka halpaa ole, jos yhtään terveellisesti haluaa syödä. Kala, kana, hedelmät, kasvikset ovat huippuhinnoissa. Maksaisitteko kahdesta hyvästä tomaatista viisi dollaria? Rasiallinen sekasalaattia maksaa vähintäänkin sen viisi dollaria tai hieman alle. Sekin on otettava huomioon, että ruoissa on eroja siinä mistä ne ostaa ja ostaako luomua vai perinteisesti kasvatettua. Me ostamme parasta ruokaa mitä rahalla saa, mutta täytyy ostaa harkiten. 

Minä en jenkeissä voi syödä muuta kuin whole foodsin luomuruokaa. Niiden perus halpa ruoka on niin myrkytettyä kuraa että menee maha sekasin. EU alueella on tarkkaa ruuan laatu. Jenkeissä sitä laatua saa etsiä kun lähinnä siellä myydään aivan kauheaa myrkkymössöä jota ei vatsa kestä.

Kävin Yhdysvalloissa viimeksi viime kesänä. Niissä tavallisissakin supermarketeissa on valtavat valikoimat. Ostin esim. aamiaistarpeita ja pelkästään eri tavalla kasvatettujen kanojen munia oli valtava valikoima, samoin eri tavoin kasvatettujen possujen pekonia. 

Vierailija
677/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuin kävisi Monacossa päättelemässä mitä torpat Kainuussa maksavat. Usa on aika iso paikka ja mantereen kalleimmasta paikasta ei välttämättä voi paljoakaan päätellä koko maan tilanteesta mitään.

Vierailija
678/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu on elämä jenkeissä ihanaa kun kuuluu rikkaimpaan yhteen prosenttiin kuten Ap.

Minun sukulaisia asuu Californiassa ja on isot talot ja uima altaat. Mutta mä sentään tajuan sen verran että he ovat marginaalia.

Jenkeissä kansan suurelle enemmistölle elämä on selviytymistaistelu jonka saattaa helposti hävitä ja kuolla kadulle.

Isommat talot heillä on ihan joka tuloluokassa, paitsi siinä ihan viimeisessä, eli nämä USA:n kodittomia vastaavat kyllä saavat Suomessa katon pään päälleen. Vähänkin omaa otetta elämästä niin neliöt ja varat on välittömästi isommat kuin vastaavalla verkoilla Suomessa. 

Taidat olla näitä, joiden mielestä elämä on selviytymistaistelua, jos ei miljonääri. Tuskin olet, joten tsemppiä taistoosi. 

Saatko Ap jotain

Ei ollut ap. Voi olla Californiassa paikallista asuntokriisiä. Minullakin tuttu kertoo, että normaali-ihmisten muuttoliike on sieltä pois, paremmin hoidettiinkin osavaltioihin.

Se nyt on kuitenkin vanhastaan jo tunnettu fakta, että amerikkalaiset asuu keskimäärin isommissa asunnoissa ja suomalaiset taas asuu paljon ahtaammin. Ihan älytöntä painottaa vertailussa jotain siirtolaiskriisialuetta ja sen mukanaan tuomia ongelmia. Missä muissa osavaltioissa.

Voit tarkistaa tilastot, jos kokonaiskuva on hämärtynyt.

USA:ssa neliöitä ihmistä kohden keskimäärin 140 ja Suomessa asuntojen keskimääräinen koko 79m2.

Vierailija
679/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuin kävisi Monacossa päättelemässä mitä torpat Kainuussa maksavat. Usa on aika iso paikka ja mantereen kalleimmasta paikasta ei välttämättä voi paljoakaan päätellä koko maan tilanteesta mitään.

Tiedätkö kun nykyaikana voi jutella suoraan tavallisten ihmisten kanssa lähes maassa kuin maassa ja saa tietää mitä on todellisuus vaikkei tuntisi yhtään ihmistä henk.koht koko maasta.

Vierailija
680/873 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hyvätuloisen ja perusterveen ihmisen on hyvä olla käytännöllisesti katsoen ihan missä päin maailmaa tahansa..