Miksi toisilla on lapset joka viikonloppu yökylässä mummolassa?
Kommentit (181)
Siksi, että teen vuorotyötä ja olen useimmiten viikonloput töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raskaan työviikon jälkeen kaipaa vapaata. Aamulla lapset hoitoon ja illalla hoidosta. Viikolla ei omaa aikaa. Hyvä saada lapset joka viikonloppu mummolaan. Meillä joka toinen viikko toisessa, joka toinen viikko toisessa. Saa mummot joka toisen viikonlopun levätä. Kohtuullista minusta
Luojan kiitos kirjoitit provon, eihän tuomoinen järjestely ole totta kuin kauhuelokuvissa.
Porukka täällä taas ymmärtää vastaukset väärin. Kukaan ei sano ettei lapsia pitäisi viedä mummolaan tai ettei olisi hyvä että lapsilla on muitakin tärkeitä aikuisia elämässään. Jotain mahtuu sen väliin että mummo jää kaukaiseksi ja mummolassa vietetään kaikki viikonloput. Se että lapset ovat mummolassa kaikki viikonloput ei ole normaalia eikä se varmasti ole lapsen edun mukaista vaikka jotkut vanhemmat yrittävät sitä täällä itsekkäistä syistä selitellä. Lisäksi ei ole olemassa sellaista ikäluokkaa, jotka ovat viettäneet kaikki viikonloput ja lomat mummolassa. Aika on vain kullannut muistot.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitini ehdotti itse, että lapsi voi olla jokatoinen viikonloppu hänen luonaan yökylässä. Mummo viihtyy aidosti lapsenlapsen seurassa ja toisinpäin. Miksi hemmetissä kieltäisin tämän? Itse saamme miehen kanssa lepäillä ja huoltaa parisuhdetta. Hulluhan olisin, jos kieltäytyisin :D
Päihteitä ei meidän perheessä käytetä, vaan lapseton aika käytetään oman pollan kokoamiseen.
Jännä tuo miten joillain on tarvetta tuollaiseen oman pollan kokoamiseen. En mä kyllä koe että kukaaan mun kolmesta lapsesta olisi ollut niin raskasta seuraa, että olisin erikseen tarvinnut sen takia aikaa koota pollaani. Miehen kanssa on parisuhde aina ollut hyvällä tolalla. Ei lapset mitenkään ole haittana olleet. Ehkä kaikki ei vaan ole perhekeskeisiä, ja kokevat raskaana normaalin arjen perheen kesken. Meillekin kyllä mummot, kummit ja jopa kaverit on tarjoutunut hoitamaan lapsia, mutta ei olla koettu tarvetta. Joitain yksittäisiä kertoja ovat olleet mummolassa yökylässä molempien isovanhempien luona. Ehkä 2-4 kertaa/ lapsi. Nyt ovat jo kaikki isoja, nuorinkin 13v. Muuten ollaan kyllä aina pidetty paljonkin yhteyttä mummoihin, ja kyläilty puolin ja toisin. Miehen vanhemmat asuvat kauempana, joten siellä käydään vain lomilla, mutta minun vanhempiani tavataan kyllä lähes viikottain. Muutenkin ollaan aika sosiaalisia, ja tavataan paljon kavereita. Yleensä meillä on aina lasten kavereillekin avoimet ovet, ja lähes joka päivä täällä kyllä kavereita onkin.. tai sitten lapset ovat kavereiden luona. Vanhin on jo kyllä muuttanut omaan kotiinsa, mutta aika usein hänkin edelleen käy meillä. Meillä on yhteinen mökki mun sison perheen kanssa, ja usein ollaan siellä lomilla samaan aikaan. Silloin meitä onkin aika iso porukka, kun siskollakin on kolme lasta. Joten ei me mitään erakoita olla. Ehkä juuri siksi ei ole koskaan ollut tarvetta vetäytyä omiin oloihin, eikä lasten äänet ja touhut ole meitä häirinneet.
Minulla piti olla mummolassa kaikki viikonloput kun äitini loi uutta suhdetta. On sellainen ikäluokka ja kesä lomatkin piti viettää kaikki sukulaisten nurkissa ja auta armias jos jollain oli lomamökki niin sinne tuupattiin. Rahaa ei annettu yhtään mitään mukaan niin että noloa oli toisten nurkissa olla.
Miten voisit tehdä tällaisia idioottimaisia avauksia jos eivät veisi?
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että teen vuorotyötä ja olen useimmiten viikonloput töissä.
Miksi tätä oli pelkästään alapeukutettu? Mihin mä ne lapset laittaisin jos mulla on töitä koko viikonloppu? Mieluummin mä ne mummolaan vien kuin esim. vuoropäiväkotiin tai pienen koululaisen jättäisin yksin kotiin?
Voisiko koulu tehdä näistä perheistä lastensuojeluilmoituksen, jos alakoululaiset ovat toistuvasti viikonloput mummoloissa hoidossa? Tai tekeekö päiväkoti perheestä lasun, jos alle kouluikäinen lapsi tulee toistuvasti aamulla päiväkotiin mummolasta ja menee hoitopäivän jälkeen mummolaan? Ja lapsen omia vanhempia ei näy missään?
Koulun ja varhaiskasvatuksen henkilökunnalla on lakisääteinen velvollisuus lastensuojeluilmoituksen tekemiseen, jos ja kun kasvattajilla herää huoli lapsen kotioloista ja hyvinvoinnista. Samoin seurakuntien lastenohjaajilla, nuorisotyöntekijöillä, perhetyöntekijöillä, diakoneilla, papeilla ja muilla kirkon työntekijöillä.
Nämä lapset asuvat melko varmasti myös suurimman osan koulujen lomista sukulaisilla. Kesäloma, syysloma, joululoma ja talviloma vietetään sukulaisilla hoidossa eikä oman perheen kanssa. Sääliksi käy lapsia, joitten hoito ja kasvatus ulkoistetaan yhteiskunnalle ja sukulaisille! Lapset eivät vietä kotona aikaa eivätkä ole yhdessä omien vanhempiensa - äidin ja isän - ja sisarustensa kanssa. Miten pienen lapsen perusturvallisuus voi kehittyä, jos äiti ja isä eivät hoida lastaan? Kasvattajien ja viranomaisten huolen pitäisi herätä, jos lapset asuvat mummoloissa ja sukulaisilla enemmän kuin omassa kodissaan! Syynä voi olla esimerkiksi lapsen vanhempien runsas päihteidenkäyttö, elämänhallinnan ongelmat, uusavuttomuus, mukavuudenhalu ja laiskuus.
Ilmeisesti ainakin sairaaloiden lastenosastoilla tarkkaillaan ja kirjataan potilasasiakirjoihin, hoitaako pienen lapsen vanhempi lastaan sairaalassa. Jos vanhempi ei osallistu sairaalassa oman lapsensa hoitoon, niin sairaalalla on velvollisuus tehdä perheestä lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun ope ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Maanantaisin samat lapset toistuvasti kertovat olleensa viikonlopun yökylässä mummolassa.
Lapsi tarvitsee vapaa-aikaa oman ydinperheen kesken. Äiti ja isä ovat lapsen turvallisen elämän perusyksikkö. Jatkuva yökyläily näkyy lapsessa.
Miksi lapsi tahdotaan saada toistuvasti pois kotoa?
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun ope ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Maanantaisin samat lapset toistuvasti kertovat olleensa viikonlopun yökylässä mummolassa.
Lapsi tarvitsee vapaa-aikaa oman ydinperheen kesken. Äiti ja isä ovat lapsen turvallisen elämän perusyksikkö. Jatkuva yökyläily näkyy lapsessa.
Miksi lapsi tahdotaan saada toistuvasti pois kotoa?
Kilahtanut ope saarnaa
Antakaa ihmisten olla ja tehdä niinkuin haluavat. Jos isovanhemmat haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa on jokaisen oma asia ei kuulu naapureille. Pitääkö joka asiaan puuttua. Minusta on törkeää puuttua ihmisten yksityiselämään jokainen hoitakoot omat asiansa.
Parempi niin että haluavat olla lastenlastensa kanssa kaikilla lapsilla valitettavasti näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kateellinen asiasta?
En, asiaa voi miettiä myös muista syistä.
No mieti asiaa mistä haluat, jos mummo haluaa lapset ja se sopii kaikille, niin miksi vaivata päätään ? Meille muille asia on ihan sama
Siskoni synnytti kehitysvammaisen lapsen saadakseen huomiota ja sitä kautta lapsivapaat viikonloput.
En ymmärrä moista ajatusmaailmaa...
Jos on totaali yh niin on kiva saada omaa aikaa yhdeksi päiväksi viikossa.
Olin itse sellainen, että jätin lapseni hoitoon koko viikonlopuksi isovanhemmille. Myös sisarukseni toivat lapsensa hoitoon viikonlopuksi, tosin eri vuosikymmenellä kuin minä. Hirveää hyväksikäyttöä minulta ja sisarukseltani. Tietenkin isovanhemmat rakastivat lapsenlapsiaan, mutta tällainen käytös on anteeksiantamatonta isovanhempia kohtaan. Hävettää jälkeenpäin. Mutta menneille ei voi mitään. Olen nyt jälkeenpäin pyytänyt anteeksi ja jutellut asiat halki.
Haluaako ap kiillotella omaa kruunuaan kun hoitaa lapsensa itse 24/7 vai miksi kiinnostaa muiden perheiden tapa hoitaa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Pitää päästä ryyppäämään.
Aikuisten ihmisten? Ei kolmi/nelikymppiset enää kulje yöelämässä ryyppäämässä. Muutenkin nuorena ryypätään ja kuljettaan baareissa. Sitten kun tehdään lapset käännetään uusi sivu elämässä. Nyt on vanhin lapsi kohta 13v ja en ole käynyt baarissa yli 13 vuoteen, sitä ennen melkein joka viikonloppu. M40v
Vierailija kirjoitti:
Jos on totaali yh niin on kiva saada omaa aikaa yhdeksi päiväksi viikossa.
Aika paljon. Eihän sellaista saa parisuhteessakaan. Minä en ole päässyt yli kymmeneen vuoteen kertaakaan lähtemään esim yöelämään vaikka olen parisuhteessa.
Sitten kun on 2 lasta, niin on kaksinkertainen työ. Taitaa mummola nousta arvoon arvaamattomaan. Sinnehän voi sitten molemmat kuskata, kun taas tarvitsee parisuhdeaikaa. Mitähän sekin oikein on, kysyn näin 4 lapsen äitinä. Someaikaa te tarvitsette, sehän vie ihmisten vapaa-ajasta jo leijonan osan.