Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisilla on lapset joka viikonloppu yökylässä mummolassa?

Vierailija
12.04.2024 |

?

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli omat aikuiset pojat ja heidän lapset joka viikonloppu lepolomailemassa täysihoidossa sellaiset pari vuosikymmentä.

Veikkaan, että isät tykkäsi sysätä oman ja lastensa ruokahuollon mummolle.

Harvoin kävin äidin luona . Vein omat ruuat mukanani, niin eikös nää aikuiset pojat olleet syömässä minun ruokia.

Vierailija
162/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus ap:n kysymykseen on yksinkertainen. Lapset ovat mummolassa, koska mummolla on elämänkokemusta, jota he mielellään kuuntelevat. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.

Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.

Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katteellisia ottaa päähän kun eivät itse pääse mihinkään.

Vierailija
164/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mummot haluaa ja suorastaan kilpailevat siitä, että saavat lapsenlapset luokseen yhtä usein kuin toinenkin mummo, ettei vaan toisesta tule suosikki.

No meillä ei näin ollut. Itse on hoidettu, vaikka kivahan se olisi ollut joskus olla lapsivapaalla. 

Vierailija
165/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus ap:n kysymykseen on yksinkertainen. Lapset ovat mummolassa, koska mummolla on elämänkokemusta, jota he mielellään kuuntelevat. Hyvänä esimerkkinä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.

Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keitto

Totisesti minä sanon teille, tässä vastauksessa tiivistyy viisauden ja vanhurskauden sisin ydin 🙏🏻

Vierailija
166/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ihmiset tarvitsee kaveriporukkaa ja juhlimista. Kyllä se helpottaa ennen 40v suurimmalla osalla. 

En olisi huolissani. Kiva että isovanhemmat auttaa. Monissa perheissä isä käy baareissa ja äiti on kotona lasten kanssa. Ei sekään ole reilua. Menkää nuoriso jos mahdollista. 50+ iässä ei enää huvita.

T. Täti

Vierailija
167/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitinä ajattelen, että lapset voivat hyvin viettää, ei nyt joka viikonloppua, mutta usein isovanhempien hoivissa. Molemmat puolet voittavat. Isovanhemmat saavat läheiset välit lastenlapsiinsa ja lasten vanhemmat voivat viettää aikaa keskenään hoitaen parisuhdettaan. Sehän on, tietysti,  myöskin  lasten etu.

Vierailija
168/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä oli omat aikuiset pojat ja heidän lapset joka viikonloppu lepolomailemassa täysihoidossa sellaiset pari vuosikymmentä.

Harvoin kävin äidin luona . Vein omat ruuat mukanani, niin eikös nää aikuiset pojat olleet syömässä minun ruokia.

On tosi epäkohteliasta viedä omat ruuat mukana vain itselle. Olisit vienyt kaikille tai keksinyt jotain muuta.

Vierailija
169/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on totaali yh niin on kiva saada omaa aikaa yhdeksi päiväksi viikossa.

Aika paljon. Eihän sellaista saa parisuhteessakaan. Minä en ole päässyt yli kymmeneen vuoteen kertaakaan lähtemään esim yöelämään vaikka olen parisuhteessa.

Mä olin yleensä kotona kun lapsi oli yökylässä. Ei ollut helppoa kahdestaan lapsen kanssa. Töihin menin junalla. Työ alkoi 7.00. Ei ole autoa.

Vierailija
170/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me usein körötellään torstai-iltana mun vanhemmille. Siellä on porukkaa enemmänkin, esim mun teini-ikäiset sisarukset. Isän veli vaimoineen ja mun isän vanhemmat. Kerran kaksi kuussa mun äidin puolen isovanhemmat tulee myös.

Mä saan tehtyä kouluhommat ja etätöitä. Touhuttua lasten kanssa paremmin ja hieman hemmotteluakin.

Olosuhteiden pakosta asutaan nyt täällä kaupungissa, kunhan mun opiskelut hellittää, niin muutetaan myös tuonne. Omaan mökkiin, tilaa kuulemma on. Isällä on jo rempat mielessä, että saisivat meidät nopeemmin.. 

Musta on ihanaa, että lapsilla on paljon turvallisia aikuisia, jotka välittää. Me voidaan mun vanhemmille mennä, vaikkei he olisivatkaan siellä. Toisinaan lähtevätkin reissuun kaksin ja muut pitää sitten taloa yllä ja teinareita silmällä. ;)

Hyvää tekee munkin mielenterveydelle, että pääsee isoon porukkaan ja luonnonkeskelle täältä betoniboxeista.

Vierailija
171/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me usein körötellään torstai-iltana mun vanhemmille. Siellä on porukkaa enemmänkin, esim mun teini-ikäiset sisarukset. Isän veli vaimoineen ja mun isän vanhemmat. Kerran kaksi kuussa mun äidin puolen isovanhemmat tulee myös.

Mä saan tehtyä kouluhommat ja etätöitä. Touhuttua lasten kanssa paremmin ja hieman hemmotteluakin.

Olosuhteiden pakosta asutaan nyt täällä kaupungissa, kunhan mun opiskelut hellittää, niin muutetaan myös tuonne. Omaan mökkiin, tilaa kuulemma on. Isällä on jo rempat mielessä, että saisivat meidät nopeemmin.. 

Musta on ihanaa, että lapsilla on paljon turvallisia aikuisia, jotka välittää. Me voidaan mun vanhemmille mennä, vaikkei he olisivatkaan siellä. Toisinaan lähtevätkin reissuun kaksin ja muut pitää sitten taloa yllä ja teinareita silmällä. ;)

Hyvää tekee munkin mielenterveydelle, että pääsee isoon porukkaan ja luonnonkeskelle täältä betoniboxeista.

Mutta tuo ei ole lasten hoidattamista isovanhemmilla, kun oma vanhempi on paikalla.

Vierailija
172/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli työkaveri, joka hoisi ensin yhtä lastenlasta ja sitten muutaman vuoden päästä syntynyttä pikkusisarusta oikeastaan kaikki vapaapäivänsä. Tuskaili etukäteen lomiaan, kun tiesi, että lomalla joutuu sitten pisempiin hoitovuoroihin.

Jäi sitten työkyvyttömyyseläkkeelle 10 vuotta ennen eläkeikäänsä. Varmasti tämä hoitaminen oli osasyy. Ei kukaan jaksa tuolla tavoin. 

Vierailija
173/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on useampi lapsi, olettavatko lapset, että mummo jaksaa hoitaa kaikkien lapsenlapset 20-30 vuoden ajan? Ensin hoitanut omia lapsia 20-30 vuotta ja perään toinen hoitorupeama. Voi saldoksi kerääntyä tosiaan liki 60 vuotta hoitamista. Melko kohtuuton kuorma yhdelle ihmiselle. 

Vierailija
174/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille. Osa isovanhemmista oikeasti haluaa hoitaa lapsenlapsiaan mikä on ihan ok. On aivan eri asia jos isovanhemmat ovat esim. sairaita eivätkä enää jaksaisi hoitaa, mutta eivät sano sitä suoraan ettei välit omiin lapsiin katkea. Kyllä siinä tilanteessa pitäisi näiden omien lasten tajuta et lastenlasten hoito on isovanhemmille liikaa. Kannattaisi keskustella avoimesti haluaako isovanhemmat sitoutua hoitamiseen. Isovanhempia on eri-ikäisiä ja eri kuntoisia mitään yleistä neuvoa tähän ei ole ainoastaan keskustella asiasta. 

Vierailija
175/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidamme joka toinen viikonloppu tyttären poikaamme ikää 1v6 aivan ihan pikkumies. Käyn töissä ja lauantaina töiden jälkeen otan hänet hoitoon sunnuntaina vanhemmat sitten hakevat pois.Haluan auttaa että nuoret saa myös yhteistä aikaa. Enkä koe hoitamista mitenkään rasitteena. Jokainen toimikoon omalla tavallaan. 

Vierailija
176/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa lapsenlapsistanne on suuri ilo että heitä on. 

Vierailija
177/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa. Tunsin perheen, jonka lapset olivat aina kaikki viikonloput ja lomat sukulaisilla. Asia hoidettiin vielä niin että pe yhdellä ja la toisella sukulaisella. Seuraavalla viikolla uudet hoitajat. Vanhemmat peittelivät näin omaa ryyppäämistään.

Vanhemmat eivät tehneet lasten kanssa mitään, mutta ostivat kalliita tavaroita. Ei mitään sääntöjä lapsille. Lapset eivät osanneet oikein mitään. Vsin lastenohjelmien tunnareita.

On kiva,  että lapset menevät mielellään hoitoon sukulaisille, mutta kyllä lapselle kuuluu myös yhteinen loma joskus vanhempien kanssa.

Jos tykkää omasta rauhasta, kannattaa miettiä velaa.

Vierailija
178/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosi epäkohteliasta viedä omat ruuat mukana vain itselle. Olisit vienyt kaikille tai keksinyt jotain muuta.

Miksi ostaisin ruokaa aikuisille pojille? Ei ne ole tarjonnut mulle koskaan ruokaa. En ole tiennyt etukäteen, että ne änkeää sinne myös silloin, kun minä käyn siellä. Äidille ostin ruokaa. En koko suvulle.

Jotain rajaa hei. Matkustan kaukaa ja käyn vain muutaman vuoden välein äidin luona.

Aikuiset pojat asuu lähellä äitiä, mut ei ne koskaan tuoneet mitään tullessaan. Mikä siinä on, että mun pitäisi heillekin ostaa kun ei ne pojat osta itsellekään ruokaa äidin luo.

Mun mielestä niiden poikien pitää roudata ruokansa itselle ja äidille.

Vierailija
179/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin mummolassa kuin yksin kotona. Joillain niinkin. Turha luulla, että lapset kertoo kaikkea ulkopuolisille. Jos vanhemmat ei kestä lapsiperhe-elämää, pääasia, että joku hoitaa.

Vierailija
180/180 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee viikonloppuisin töitä, varmasti saa pienille hoitopaikankin työajaksi. Pakkohan se on saada, jos toinen vanhempi ei voi lasta hoitaa. Mummola on vaikkapa sairaan lapsen varahoitopaikka. Isot lapset on sitten eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän