Miksi toisilla on lapset joka viikonloppu yökylässä mummolassa?
Kommentit (181)
Meidän lapset käy mummolassa varmaan joka viikonloppu, kun se mummola on lähellä. Minä käytän ajan hyväkseni ihan vaikka nukkumalla tai sitten siivoamalla. Siivoaminen ja järjestely ovat minulle tapa rentoutua.
Tästä hyötyvät ihan kaikki. Minä, mies, lapset, mummo.
Mummolaväen toiveita että lapset tulisi viikonloppuna. Heille ihanaa, lapset myös tykkää niin miksi jiedä sitä iloa heiltä pois
Kipeänä ei tietenkään sinne menoa
Se että mummolassa viikonloppuisin yökylässä ei tarkoita etteikö omien lastensa kanssa viikonloppuna aikaa vietä, olen esim.päiväaikaan lasten (ja mummolaväen jos haluavat) kanssa yhdessä isommilla retkillä esim. museoissa ja lastentapahtumissa
Vierailija kirjoitti:
Mummolaväen toiveita että lapset tulisi viikonloppuna. Heille ihanaa, lapset myös tykkää niin miksi jiedä sitä iloa heiltä pois
Se että mummolassa viikonloppuisin yökylässä ei tarkoita etteikö omien lastensa kanssa viikonloppuna aikaa vietä, olen esim.päiväaikaan lasten (ja mummolaväen jos haluavat) kanssa yhdessä isommilla retkillä esim. museoissa ja lastentapahtumissa
Opiskelen arkena, teen viikonloppuna työtä. Alkoholia en juo. Myös vanhemmat ehtivät tuolloin huoltamaan hieman parisuhdetta kahdenkeskisellä parisuhdeajalla mikä hyvä ydinperheen kannalta
Yh-vanhempi tai vanhemmat pääsevät rauhassa tekemään lisää lapsia967
Sanopas se. Tuttavan tytär vie lähes joka viikonloppu hemmotellut, vaativat jälkeläisensä sairaan mummin hoiviin, että pääsevät miehen kanssa viettämään laatuaikaa. Mummi uhriutuu ja sanoo, että pitäähän hänen auttaa, kun vanhemmilla on NIIN raskasta, kun käyvät töissä ja elämä lasten kanssa on niin kuormittavaa.
Mummin keuhkoahtauma ja long covid eivät ole esteenä. Ei edes se, kun mummilla oli käsi kipsissä. Mummillahan ei voi olla raskasta eikä kuormittavaa lasten kanssa ollenkaan, huokailee vaan helpottuneena kun maanantai koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen arkena, teen viikonloppuna työtä. Alkoholia en juo. Myös vanhemmat ehtivät tuolloin huoltamaan hieman parisuhdetta kahdenkeskisellä parisuhdeajalla mikä hyvä ydinperheen kannalta
Melkoista uusavuttomuutta, jos ei muuten osaa hoitaa parisuhdetta.
Tuolla yksi kirjoitteli, että lapset ovat liikaa ydinperheen kanssa. Sehän se ongelma on, kun he eivät saa olla perheensä kanssa vaan ovat aina jossain muualla hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran havaitsin naapurista. Kun lapset lähti mummolaan. Kotiin kannettiin 2 lootaa kaljaa. Toisesta naapurista, jonka lapset eivät menneet mummolaan. Lähti lapset sosiaalitädin huostaan. Olkoonkin lapsilisä päivä. Iso mies ei yksin jaksa muka satasen kaljalastia kantaa. Pisti lapsen kantamaan.
Oppis kantamaan kaljansa ite.
Taisivat jäädä koulut sinulta kesken?
Ei kerinnyt käydä kouluja kun kaikki aika meni jo silloin naapureiden kyyläämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yh-vanhempi tai vanhemmat pääsevät rauhassa tekemään lisää lapsia967
Ja paskanmarjat. Jäi yhteen lapseen eksän kanssa. Ei ole muita lapsia. Eksä muutti ulkomaille. Olin yksinhuoltaja 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en ole koskaan tajunnut, että joidenkin täytyy huoltaa parisuhdettaan jotenkin erityisesti ja laittaa lapset pois näkyvistä. Ehkä tämä ymmärtämättömyyteni johtuu siitä, että meillä ei ole ollut koskaan mahdollisuutta saada lapsia mummoloihin hoitoon, joten siinä se parisuhdekin on sujunut perhe-elämän lomassa, eikä ole voitu laittaa lokeroihin, että nyt on lastenhoitoaika ja nyt on parisuhdeaika meneillään. No meidän lapset on jo isoja, ja naimisissa ollaan oltu jo 20 vuotta, joten kyllä se parisuhteen kestäminen on onneksi muista asioista kiinni kuin niistä mummoloista.
Apua mitä kommentteja. Ei kait se keneltäkään ole pois, jos lapsella on muitakin tärkeitä ja läheisiä ihmisiä kuin omat vanhemmat? Olkaa onnellisia, kenellä on rakastavat ja osallistuvat isovanhemmat. Tietenkään sairaita lapsia tai sairaille isovanhemmille ei pidä viedä, mutta jos haluavat, sehän on vain ihanaa. Muutenkin lapsiperheet ovat ihan liian yksin. Ei ihme, että asenteiden ollessa tällaisia, moni valitsee lapsettomuuden. Minä ainakin iloitsen jokaisesta ihmisestä joka lapsiperheitä auttaa arjessa, oli se tapa mikä vain. Meillä isovanhemmat ovat auttaneet lasten kanssa paljon, koska ovat itse niin halunneet. Eläkkeellä ja terveitä, joilla ei paljon tekemistä ole. Olen hurjan kiitollinen. Lapset on jo isoja ja olen onnellinen, että heidän elämässä on vieläkin monta rakastavaa aikuista.
Vastaan sivulta kolme, tähän mennessä ainakin olen ensimmäinen: kyllä käy kateeksi! Ja kävi silloin, kun lapset oli pieniä. Olisin ihan mielelläni viettänyt puolison kanssa kahdenkeskistä aikaa vaikka sen kerran kolmessa kuukaudessa, saati kerran kuussa (kuten monella tuolloin tuntemallani lapsiperheellä). Joka viikonloppu nyt olisi ollut liikaa, mutta en siihen nyt lähde sen kummemmin miettimään.
Tasan ei mene nallekarkit, ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä raskaan työviikon jälkeen kaipaa vapaata. Aamulla lapset hoitoon ja illalla hoidosta. Viikolla ei omaa aikaa. Hyvä saada lapset joka viikonloppu mummolaan. Meillä joka toinen viikko toisessa, joka toinen viikko toisessa. Saa mummot joka toisen viikonlopun levätä. Kohtuullista minusta
Ette sitten ajattele lapsia ollenkaan. Lapset haluaisivat myös olla viikonloppuna kotona. Laskepas huvikseen kuinka monta tuntia viikossa lapset ovat hereilläolo ajastaan kotona viikon aikana. Sinä kuitenkin kehtaat vielä sanoa olevasi vanhempi vaikka käytännössä ulkoistat lastesi hoidon ja kasvatuksen muille. Ei kannata sitten ihmetellä jos sinulle tulee ongelmia kun lapsesi ovat teini-iässä. Silloin merkitsee se kasvatustyö ja luottamussuhde vanhempiin, jota on tehty aiempina vuosina.
Itse olin kouluikäisenä joka viikonloppu yhden yön yökylässä per viikonloppu. Varmasti vanhemmille helpotus kun kotona oli rauhallisempaa ja rahaakin säästyi ruuan määrässä.
Itse pidin yökyläilystä paljon ja tunnistan, että minuun on tarttunut ajatusmalleja, jotka ei ole kotoa peräisin. Esim. Opin sen että rahaa pitää säästää. Kotona taas hoettiin, että mitään ei saa ilman velkaa. Työn teko myös tärkeä oppimani arvo.
Uskoisin, että elämäni olisi toisenlaista, jos olisin ollut täysin vanhempieni arvomaailman armoilla.
Eli siinä mielessä on tärkeää, että lapsella ja nuorella on monia aikuisia, joilta matkia ja ottaa mallia elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puhutaan julkisuudessa todella paljon siitä, miksi nykyään lapset ja nuoret voi niin huonosti. Tämä ketju selittää kyllä asiaa hyvin pitkälti. Normaali kiintymyssuhde lasten ja vanhempien väliltä puuttuu. Kiva että on läheiset isovanhemmat, mutta jos joku väittää että on ihan ok että lapset ovat vapaa-aikanaan yhtä paljon, tai jopa enemmän hoidossa kuin kotonaan oman perheensä kanssa, niin kyllä siinä yritetään pestä mustaa valkoiseksi.
Siihen vanhaan hyvään aikaan johon viittaat,lapset olivat paljon enemmän mummoloissa,kavereilla,sukulaisissa ja keskenään.
Ehkäpä pahoinvointi johtuukin siitä,että ollaan liikaa ydinperheen kesken.
Ohis komppaan tätä. Lapsi tarvitsee monenlaista aikuista lähelleen. Lapsi imee kaiken itseensä ja ei ole hyväksi, että se kaikki on vain omilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen alakoulun ope ja olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Maanantaisin samat lapset toistuvasti kertovat olleensa viikonlopun yökylässä mummolassa.
Lapsi tarvitsee vapaa-aikaa oman ydinperheen kesken. Äiti ja isä ovat lapsen turvallisen elämän perusyksikkö. Jatkuva yökyläily näkyy lapsessa.
Miksi lapsi tahdotaan saada toistuvasti pois kotoa?
Vastaus on helppo, siksi kun halutaan itse (lapsen vanhemmat) päästä helpommalla, pitäähän sitä kuuluisaa omaa aikaa olla. Ja parisuhdeaikaa ja mitä niitä kaikkia on. Mulla on kahdeksas kymppi menossa ja en todellakaan jaksaisi, jos lastenlapset olisi joka viikonloppu yökylässä. Tykkään kyllä heistä, mutta reaaliteet on tulleet väkisin vastaan, en vain jaksa enää viikonloppuja pienten lasten hoitajana. Lyhyemmät ajat menevät juuri ja juuri. Ei mitään ongelmaa lasteni ja heidän puolisoidensa kanssa, ymmärtävät hyvin, että olen omat lapseni hoitanut ja nyt kun ikä painaa ja terveys reistailee, niin olen osuuteni tehnyt. Ja kun menen siihen kuntoon, että en itsekseni pärjää, niin olen käskenyt kärrätä mut hoitokotiin. Nuorilla on oma elämänsä ja työnsä ja lapsensa hoidettavana. Ihanaa, kun olemme kaikista näistä asioista pystyneet sopimaan.
Ennen aikaan koko kylä kasvattaa. Nykymammat pitävät kiinni siitä että kukaan muu ei osallistu millään tavalla pikku mussukan elämässä.
Kerran kuukaudessa lapset voivat olla yökylässä niin vanhemmat voivat käydä kahdestaan jossakin. Parsisuhdetta voi hoitaa koko ajan. Parisuhteen takia lasten ei tarvitse olla muualla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on yhä harvinaisempaa että isovanhemmat osallistuu lasten päivittäiseen arkeen. Onnekkaita ovat ne, joilla se vielä toteutuu ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä. Aikoinaan oli jopa tavallista, että lapsi kasvoi isovanhempiensa kanssa kun vanhemmat/yh asui työn takia muualla. Lapset myös yleisesti vietiin koko kesälomaksi maalle mummolaan. Näistä tuskin on kukaan traumatisoitunut vaan lähinnä hyviä muistoja löytyy. Mitä eroa on sillä jos kyläilevät viikonloppuisin?
Olen syntynyt 50-luvulla ja en ole koskaan kuullutkaan, että mummuloissa kesät vietettiin. Ihan kotona oltiin avain kaulassa kerrostalon pihassa leikattiin muiden lasten kanssa, kun vanhemmat olivat töissä. Melko normaaleja meistä kasvoi ja omat perheemme ihan itse kasvatettiin oli kesä tai talvi.
Meillä äitini ehdotti itse, että lapsi voi olla jokatoinen viikonloppu hänen luonaan yökylässä. Mummo viihtyy aidosti lapsenlapsen seurassa ja toisinpäin. Miksi hemmetissä kieltäisin tämän? Itse saamme miehen kanssa lepäillä ja huoltaa parisuhdetta. Hulluhan olisin, jos kieltäytyisin :D
Päihteitä ei meidän perheessä käytetä, vaan lapseton aika käytetään oman pollan kokoamiseen.