Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön OTM ja kohta KTM - kohtalontovereita?

Vierailija
10.04.2024 |

Valmistuin vuonna 2019 oikeustieteistä enkä saanut (palkallista) työpaikkaa opiskeluaikana, vaikka harkkapaikkoja tuli haettua satoja. Kysyin monesti tuttaviltani ja jopa yliopiston opettajilta kommenttia, mikä mättää hakemuksissani ja CV:ssäni. Vastaus oli aina sama: ei mikään. Aina joku muu sai sen yhden harkkaripaikan ja jäin aina "toiselle sijalle". Olin yhden noin puolen vuoden palkattoman harjoittelujakson oman alan töissä ja sen jälkeen kirjoitin oikeustieteistä gradusta L:n. Työttömänä 2019-2020 ja 2020 syksyllä aloitin lukemaan kauppatieteitä. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnosta sain parhaimman arvosanan. Eikä vieläkään mitään oman alan töitä! Kandiksi luin viime vuonna ja nyt on kohta maisteriopinnot kauppatieteistä tehtynä! Olen hakenut kaikenlaisia työpaikkoja: myyntityötä, sihteerin paikkaa, harjoittelijan töitä, lastenhoitajaksi, hautausmaalle töihin, puhelintyöhön.. Haastatteluihin otetaan, mutta aina paikka menee jollekulle muulle, sukulaiselle, tutulle, kaverin tutulle.. Joskus jopa haastattelussa ihmetellään, että eikö ole muuta työkokemusta kuin joskus lukioaikana? Oma heikkous on selkeästi verkostot, mutta ei tämän näin pitänyt mennä? Toivoisin asiallisia kommentteja. Kun on tullut satoja, ellei jopa tuhansia hylkäyksiä, kaipaa jonkinlaista vertaistukea.

Kommentit (176)

Vierailija
101/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei töitä saa maisterina, on tohtorin tutkinto viimeinen naula työllistymisen arkkuun. Tutkijakoulutettavan palkka voi lämmittää sen muutaman vuoden, mutta sen jälkeen ei ole MITÄÄN jakoja saada ikinä oikeita töitä. Eli kannattaa vain, jos ihan aidosti haluaa yliopistouralle, joko opettajaksi tai hakemaan puoliammattilaisena apurahoja ja välillä tekemään tutkimusta.

Aplle suosittelisin ulkomaille lähtöä, esim katsomaan erilaisten isojen konsulttitoimistojen intern-ohjelmia näin alkuun. 

Avaatko sitten vielä miksi ihmeessä tohtoreilla on matalampi työttömyys kuin maistereilla? Varsinkin oikeustietteessä kun sen väikkärin voisi tehdä oikeasti kiinnostavasta aiheesta, mikä tällä hetkellä liitty mm. dataan, tietosuojaan, IPR:iin ja muihin ilmiöihin, joita digitalisaatio, tekoäly yms., synnyttää. Sitten vaan tunkemaan itseään puhuman jokaiseen businesstapahtumaan, niin alkaa verkostoja ja konsultaatiopyyntöjä syntyä. 

Vierailija
102/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No ei ketään nyt minnekään pyydetä, ainakaan palkallisena."

Minut pyydettiin. Oli assarina pari vuotta. Ehkä olin sitten jokin poikkeustapaus. Kyllä siitä palkkaakin maksettiin, tosin huonoa sellaista.

Jos ap on OTM niin neuvoisin auskultoimaan.

Ok, täsmennettään. Ap ehkä olisi mennyt, jos olisi pyydetty. Kuitenkaan mitkään paperit eivät tarkoita automaattista rahoitusta jatko-opintoihin. Jos ap ei kelpaa muille työnantajille, niin kyllä ne samat puutteet tiedetään siellä kotiyliopistossakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko juttua. Jos gradu on noin hyvä, olisi pyydetty lisensiaattiseminaariin tai yliopistolle assistentiksi. Harjoittelupaikan olisi myös saanut jostain järjestöstä. Olen mukana järjestötoiminnassa ja yhteen kansainvälisern järjestöön haetaan harjoittelijaa, on haettu koko ajan yli 2 vuoden ajan - eikä ole saatu....koska rahapalkka on vaatimaton ja juristit sekä ekonomit ovat kovia rahan perään.

Tämä ei kuulosta uskottavalta. Laitapa hakuilmoitukseen linkki, niin on uskottavampaa. Haetaanko harjoitteluun opiskelijaa vai valmistunutta? Miksi juuri juristia tai ekonomia? Miksi ei esim. yhteiskuntatieteiden opiskelijaa?

Vierailija
104/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, vertaistukea! Minulla vähän sama, mutta toisaalta vähän eri.

Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja. Minulla on kunnianhimoa ja olen sellaista tyyppiä, että haluan jatkuvasti kehittyä. Siksi (ja no, monista muistakin syistä) lähdin vaihtamaan alaa. Lähdin 3 v sitten opiskelemaan kauppatieteitä, ja vielä rahoitusta, jossa mukamas 100 % työllisyys valmistuttua? Valmistuin juuri kandiksi keskiarvolla 4,2/5. En ole päässyt yhteenkään uuden alan haastatteluun ja olen ihan maassa, kun vietän tämänkin kesän sairaanhoitajana. 😢

Hakupapereissa ei pitäisi olla vikaa, on näytetty rekryjä tehneille sekä Ekonomien uravalmentajalle.

Pidetäänkö hoitajaa niin ala-arvoisena, ettei hän sopisi tuollaiselle "hienolle" alalle? Pelkään, että opiskelen ihan turhaan. Vaikuttaa, että kaikki muut vuosikurssillani ovat jo työllistyneet.

Sama neuvo sinulle,

Kirjoittaja juuri kertoi käyneensä Ekonomien (=Suomen Ekonomit) uravalmentajalla ja sinä neuvot häntä menemään sinne. Mikset lue edes viestiä, mihin vastaat? 

Vierailija
105/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi neuvo: yrittäjyys tai te-toimiston rekrykoulutukset.

Jos ei valmistumisen jälkeenkään löydy töitä mistään niin työttömyys pudottaa vielä suurempaan kuiluun,  ja sen jälkeen kukaan ei palkkaa.

Vierailija
106/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka osaa verkostoitua opiskeluaikana, saa työpaikan. 

Mutta meillä Suomessa on paljon erakkoja puurtajia jollakin diagnoosilla, niin onhan se työllistyminen silloin vaikeaa. 

Vierailija
107/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ymmärsinkö aloituksen oikein, mutta onko aloittaja siis tällä hetkellä työtön? Olen eri alan ihminen, mutta itse pidin itseni kirjoilla yliopistolla niin kauan että työpaikka löytyi (opiskelin näennäisesti yhtä opintokokonaisuutta), ettei näyttänyt siltä että en ollut kelvannut millekään työpaikalle. Siinä tulee helposti sellainen *koulukiusaamis*-tyyppinen asetelma, että kun et ole muillekaan kelvannut, täytyy sinussa olla jotakin vikaa.

Siksi tavallaan jokin alibi tuohon työttömyyden vaiheeseen olisi hyvä löytää.

Alan itkeä kohta ihmisten lukutaidottomuutta. Ap kertoo opiskelevansa kauppatieteitä. Sinä kysyt, onko hän työtön. Mikä kohta on vaikeaa ymmärtää siinä, että opiskelija ei ole työtön? 

Vierailija
108/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ymmärsinkö aloituksen oikein, mutta onko aloittaja siis tällä hetkellä työtön? Olen eri alan ihminen, mutta itse pidin itseni kirjoilla yliopistolla niin kauan että työpaikka löytyi (opiskelin näennäisesti yhtä opintokokonaisuutta), ettei näyttänyt siltä että en ollut kelvannut millekään työpaikalle. Siinä tulee helposti sellainen *koulukiusaamis*-tyyppinen asetelma, että kun et ole muillekaan kelvannut, täytyy sinussa olla jotakin vikaa.

Alan itkeä kohta ihmisten lukutaidottomuutta. Ap kertoo opiskelevansa kauppatieteitä. Sinä kysyt, onko hän työtön. Mikä kohta on vaikeaa ymmärtää siinä, että opiskelija ei ole työtön? 

Olen ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon. Työttömyysetuutta ei saa päätoimisena opiskelijana.

Moni täällä kysyi, onko habituksessa tai ulkonäössä vikaa ja vastaus on, että ei ole. Olen hoikka, luonnollinen (ei lävistyksiä tai tatuointeja) ja kauniiksi on kehuttu. Sosiaalisissa taidoissani ei pitäisi olla puutteita, omaan käytöstavat, katson ihmisiä silmiin (en tietenkään liikaa..) ja osaan myös puhua. Luonteeltani olen itsenäinen ja itsevarma, mutta alkaa nämä jatkuvat hylkäykset kohta heikentää itsetuntoani. Tiedän monia työssäkäyviä, joiden habitus herättää tunteita tai sosiaalisissa taidoissa on puutteita (nepsypiirteitä), joten ei tämä voi olla tästä kiinni. Ap

Vierailija
109/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko sanaakaan. Nuorelle juristille on aina töitä, näin vanhan juristin näkökulmasta.

Vierailija
110/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon. Ty

Oletko ollut kontaktissa keneenkään juristiin opiskeluaikana? Oletko linkedinissä? Jos et, niin miksi? 

Vierailija
111/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen edes semifiksu juristi tekee töitä jo opiskeluaikana, jolloin se työllistyminen on aika helppoa.

Vierailija
112/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen edes semifiksu juristi tekee töitä jo opiskeluaikana, jolloin se työllistyminen on aika helppoa.

Tämä alamiinustaja ei ole oikista nähnytkään, saati käynyt.

Vierailija
113/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla jälleen uusi ketju Pietarista, yritys osoittaa miten mahdotonta elämä Suomessa onkaan. No ei se ole, oikeassa maailmassa tuollainen olisi työllistynyt jo opiskeluaikana, eikä olisi mitään ongelmaa löytää töitä.

Älkää menkö Tiltun satuihin.

Vierailija
114/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät alamiinustelee ja komppaa ap:ta. Fakta kuitenkin on, että normaalit ihmiset työllistyvät ja muut eivät. 

Vierailija
115/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla jälleen uusi ketju Pietarista, yritys osoittaa miten mahdotonta elämä Suomessa onkaan. No ei se ole, oikeassa maailmassa tuollainen olisi työllistynyt jo opiskeluaikana, eikä olisi mitään ongelmaa löytää töitä.

Ei kaikki trollit tule Pietarista. Kyllä nämä työttömyystrollit saattavat olla ihan kotimaisia. 

Vierailija
116/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos arvosanat pitää paikkansa, vaikka epäilen koko aloitusta, niin olet "liian hyvä". Hyvät arvosanat ei ole mikään meriitti ja oma kokemus työelämästä on se, että ne huippuarvosanoja napsivat ovat pääosin huonoja työntekijöitä. 

Parhaat työntekijät on niitä kolmosen opiskelijoita.

Meillä hakijat, jotka A) tuo esiin arvosanansa B) ovat saaneet parhaat arvosanat hylätään haastatteluun kutsumatta. Ihan kokemuksesta, että eivät ole hyviä eivätkä tehokkaita työntekijöitä.

Olen töissä asianajotoimistossa.

Teillä ehkä noin, mutta ei mikään yleinen käytäntö ole. 

Vierailija
117/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi perustaa omaa asianajotoimistoa?

Toi vois olla CV:n kannalta suositeltavaa, vaikkei niitä asiakkaita juuri olisi. Tuollaisella firmalla saa tarvittaessa jatkossakin paikattua ikävät aukot CV:ssä.

Tukien kannalta firma voi olla hankala, mutta jos nyt lähdetään siitä, ettei OTM ja pian myös KTM laske elämäänsä tukien varaan, niin...

Itselle kävi AMK-opintojen kanssa sama homma, etten päässyt opintojen aikana kesätöihin enkä opintojen jälkeenkään mihinkään oman alan (rahoitus) hommiin. Opinnot meni hyvin, mutta ei Suomessa tutkinnolla tee yhtään mitään, jos ei ole sitä oman alan työkokemusta. Jos pitää valita työkokemus tai tutkinto, niin kyllä työkokemus voittaa. Työkokemuksella saa töitä, vaikka ei olisi tutkintoa, mutta tutkinnolla ei saa töitä ilman työkokemusta.

Nyt opiskelen yliopistossa toista alaa ja olen jo etukäteen pet

"Nyt opiskelen yliopistossa toista alaa ja olen jo etukäteen pettynyt siltä varalta, etten tälläkään tutkinnolla saa töitä. Tavoite olisi hakea töitä tosissaan kandin jälkeen." 

Jos sun edellisellä alalla jäi kesätyöt saamatta ja sitä myöten työllistyminen vaikeutui merkittävästi, niin miksi tätä uutta alaa opiskellessasi lykkäät töiden hakemista tosissaan kandin jälkeiseen aikaan? Eikö kannattaisi ottaa opiksi ja panostaa nyt edes jonkinlaisen työkokemuksen kerryttämiseen jo opiskeluaikana?

Omalla alallani kannustetaan opiskelijoita heti alusta saakka oman alan ruohonjuuritason hommiin senkin takia, että ymmärtää sitten, miten homma pelaa, ja kokemusta arvostetaan.

Vierailija
118/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki trollit tule Pietarista. Kyllä nämä työttömyystrollit saattavat olla ihan kotimaisia. 

Kuka niille kotimaassa maksaisi trollaamisesta? 

Vierailija
119/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet luultavasti liian älykäs töihin. Menee rekryporukalla yli hilseen.

Vierailija
120/176 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on trolli, oikislaiset tasan tarkkaan hankkii oman alan työkokemusta jo opiskeluaikana. Hyviä numeroita ei tarvita muuta kun jos aikoo jatkaa yliopistossa, keskinkertaiset numerot on merkki siitä on tehnyt opintojen ohella töitä.