Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön OTM ja kohta KTM - kohtalontovereita?

Vierailija
10.04.2024 |

Valmistuin vuonna 2019 oikeustieteistä enkä saanut (palkallista) työpaikkaa opiskeluaikana, vaikka harkkapaikkoja tuli haettua satoja. Kysyin monesti tuttaviltani ja jopa yliopiston opettajilta kommenttia, mikä mättää hakemuksissani ja CV:ssäni. Vastaus oli aina sama: ei mikään. Aina joku muu sai sen yhden harkkaripaikan ja jäin aina "toiselle sijalle". Olin yhden noin puolen vuoden palkattoman harjoittelujakson oman alan töissä ja sen jälkeen kirjoitin oikeustieteistä gradusta L:n. Työttömänä 2019-2020 ja 2020 syksyllä aloitin lukemaan kauppatieteitä. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnosta sain parhaimman arvosanan. Eikä vieläkään mitään oman alan töitä! Kandiksi luin viime vuonna ja nyt on kohta maisteriopinnot kauppatieteistä tehtynä! Olen hakenut kaikenlaisia työpaikkoja: myyntityötä, sihteerin paikkaa, harjoittelijan töitä, lastenhoitajaksi, hautausmaalle töihin, puhelintyöhön.. Haastatteluihin otetaan, mutta aina paikka menee jollekulle muulle, sukulaiselle, tutulle, kaverin tutulle.. Joskus jopa haastattelussa ihmetellään, että eikö ole muuta työkokemusta kuin joskus lukioaikana? Oma heikkous on selkeästi verkostot, mutta ei tämän näin pitänyt mennä? Toivoisin asiallisia kommentteja. Kun on tullut satoja, ellei jopa tuhansia hylkäyksiä, kaipaa jonkinlaista vertaistukea.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut ympäri Suomen? Määräaikaisia ja sijaisuuksia on aika hyvin tarjolla, jos paikkakuntakriteerejä ei ole. Maanmittauslaitos, DVV, verohallinto, pankit, auskultointi? 

Vierailija
62/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemuksessa persoonassa jotain outoa, häiritsevää. Tunnen yhden KTM:n rahoituksesta, joka on päihdeongelmainen ja taitaa päässäkin heittää, ei ole saanut oman alansa töitä kuin hetkeksi. Siinä on persoonana jotain niin kummallista, ettei työsuhteita jatketa ja on ollut vuosia työttömänä. Suunnitteli pankinjohtajan pestiin hakeutumista ulkomaille...se on ihan sama, miten taitava olet matemaattisesti, jos persoona on täysin sopimaton niihin tehtäviin, joihin hakee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo oikein vertaudu, jos L=5 , E=4, M=3?, C=2?, B=1?, A=???????

Vierailija
64/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion virastot/ministeriöt? Ootko hakenut? Palkka ei oo huippu, mutta jostain pääsisit alkuun. Mieluummin juristin töitä KELAssa tsi työkkärissä kuin jossain sihteerinä. Tsemppiä!

Tuota noin, ei ainakaan ministeriöihin kävellä tuosta noin vain sisään. Aloittelevan juristin paikkoihinkin on paljon hakijoita, ja monesti ne, jotka niihin valitaan, ovat olleet opiskeluaikana harjoittelijana ministeriössä.

Vierailija
65/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amk-kursseja tai tutkijaksi ryhtymistä suosittelen. Valinnan paikka. Voit tehdä molemmat mutta mieti, kumpaan soveltuisit paremmin.

Vierailija
66/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot sentään kouluttautunut. Toisin kuin se yksiämmä, joka on hakenut ties kuinka monta kertaa lääkikseen sinne pääsemättä :D

Vierailija
67/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin uskottavuus katosi L:n gradun kohdalla. 

Minun mielestäni se katosi jo otsikkoa lukiessa, kohtaloNtovereita kohdalla. Tuota paatosta lukiessa vielä enemmän, sen kirjoittajalla ei voi olla akateemisen alan tutkintoa huippuarvosanoilla ja toinen tutkinto meneillään. Niin heikkotasoisia teksti on.

Joo, myö akateemiset immeeset ee osata ennee muuta, ku on kerran piämme yljopistolaetokseen työnnetty. Ee muesteta ollaanko Savosta vae Pohjammualta, vuan sillä siunoomalla ollaan kotosin yljopistosta, eekä osata puhuva ja kirjottoo ennee muuta ku yljopistoo. Mistee arvasit?

:)

Vierailija
68/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin uskottavuus katosi L:n gradun kohdalla. 

Minun mielestäni se katosi jo otsikkoa lukiessa, kohtaloNtovereita kohdalla. Tuota paatosta lukiessa vielä enemmän, sen kirjoittajalla ei voi olla akateemisen alan tutkintoa huippuarvosanoilla ja toinen tutkinto meneillään. Niin heikkotasoisia teksti on.

Joo, myö akateemiset immeeset ee osata ennee muuta, ku on kerran piämme yljopistolaetokseen työnnetty. Ee muesteta ollaanko Savosta vae Pohjammualta, vuan sillä siunoomalla ollaan kotosin yljopistosta, eekä osata puhuva ja kirjottoo ennee muuta ku yljopistoo. Mistee arvasit?

:)

Ae nii, jotta tuota unohtu sannoo, jotta oun vilosohvian maesterj :)

Vierailija
69/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana kannattaa mennä vaikka sihteerin hommiin johonkin lakitoimistoon. Ihan millä palkalla tahansa. Se on hyvä alku. 

Jokaisella alalla on aloitettava alan paskahommista. 

No juristien ala on vähän sellainen ettei siellä ole mitään alemman tason töitä mistä aloittaa, vaan ne on joko ihan oikeita juristin töitä tai ei omaa alaa lainkaan. Sama kuin lääkäreillä. Ktm kyllä voi aloittaa vaatimattomammassakin tehtävässä kunhan pääsee firmaan sisään ja sieltä edetä sitten vaativampaan, ollen silti periaatteessa koko ajan omalla alallaan.

Vierailija
70/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana kannattaa mennä vaikka sihteerin hommiin johonkin lakitoimistoon. Ihan millä palkalla tahansa. Se on hyvä alku. 

Aloituksessani kerroin, että olen hakenut sihteerin töitä. En ole saanut niitäkään, vaikka olen ollut korkeakoulutetumpi kuin tehtävään valittu henkilö. Työhakemuksissani ei pitäisi olla mitään "vikaa". Olen kysynyt muutamia kertoja syytä, kun en ole tullut valituksi ja edennyt haastatteluvaiheeseen. Syyksi on sanottu pari kertaa, että toinen hakija vaikutti sopivammalta. Mitään konkreettista apua en ole työttömyyteeni saanut. Ap

Talouden lisäksi excel-taidoista ja viestinnästä voisi olla apua.

Vierailija
71/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juristien ala on vähän sellainen ettei siellä ole mitään alemman tason töitä mistä aloittaa, vaan ne on joko ihan oikeita juristin töitä tai ei omaa alaa lainkaan. Sama kuin lääkäreillä. Ktm kyllä voi aloittaa vaatimattomammassakin tehtävässä kunhan pääsee firmaan sisään ja sieltä edetä sitten vaativampaan, ollen silti periaatteessa koko ajan omalla alallaan.

Myyntisihteeriksi kannattaa hakea, jos on ekonomi.

Vierailija
72/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet päässyt hyvin haastatteluihin mutta et ole koskaan tullut valituksi, niin kuulostaa siltä, että jokin niissä haastatteluissa on jostain syystä mennyt pieleen. Sori nyt, kun kysyn suoraan, mutta millaiset sosiaaliset taidot sinulla on? Kätteletkö haastattelijaa jämäkästi, puhutko selkeästi, katsotko silmiin, oletko innostuneen, mukavan ja itsevarman oloinen? Koska jos et ja jos sinusta syntyy haastattelijalle jotenkin (huonolla tavalla) omituinen vaikutelma, niin silloin sinua ei valita, vaikka olisit kuinka hyvin menestynyt opinnoissasi. Toki haastattelua saa jännittää, mutta jännityksestä huolimatta pitäisi pystyä antamaan itsestään sympaattinen kuva.

T: OTM

Minä olen tuo, jolla meni AMK-opinnot hukkaan, kun en saanut kesätöitä. Minulle selvisi vuosia myöhemmin, että olen ADHD. Autismidiagnoosia en saanut, jäin siinä hieman rajan alle. Mutta omalla kohdallani arvelen sen vaikuttavan juuri siinä, että silloin harvoin kun pääsin haastatteluun, en kuitenkaan tullut valituksi. Jotkut ovat tarkempia bongaamaan nepsyjä ja muutamat tällaiset sanoivat minulle, että ovat pitäneet minua aina autistina (mutta kertoivat tästä minulle vasta, kun kerroin ADHD-diagnoosista). Jos työhaastattelija on joku sellainen, joka osaa erottaa vain päivänselvät autistit, niin minut varmaan nähdään sellaisena, jossa on vähän jotain outoa, mutta se outous jää selittämättä.

Jos olisi edes kunnolla autisti, niin sitten kaikki hoksaisi, että tuo on autisti ja sillä on ylivoimaisia kykyjä, otetaan se meille hommiin! Mutta kun on vain rajatapaus-autisti ja ÄO hieman alle Mensa-rajan, niin menee vaan lokeroon 'jotain outoa siinä oli'. Ja ehkä haastattelijalle itsellekin jää vaivaantunut olo, kun se vuorovaikutus hakijan kanssa ei mene valmiin käsikirjoituksen mukaan. 

Ihan varuiksi suosittelisin ap:tä etsimään tietoa siitä, miten ADHD ja/tai autismi ilmenee aikuisilla. ADHD:t ei yleensä selviä korkeakouluopinnoista ilman diagnoosia ja lääkitystä, mutta autistit selviävät hyvinkin, vaikka heilläkin saattaa tietyissä kohdin olla vaikeuksia. Autistille ei olisi ollenkaan tavatonta, että suoriutuu opinnoista erinomaisesti, mutta työpaikan saamisessa onkin sitten aivan käsittämättömiä vaikeuksia. 

Vierailija
73/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina ajatellut että 5=L/E, 4=M, 3=C, 2=B, 1=A. Mun opinnothan on menneetkin paljon paremmin kuin luulin.

Vierailija
74/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöhöpö aloitus.

Vierailija
75/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ikää jo paljon. Olisit voinut perheellistyä opintojen aikana.

Vierailija
76/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessani kerroin, että olen hakenut sihteerin töitä. En ole saanut niitäkään, vaikka olen ollut korkeakoulutetumpi kuin tehtävään valittu henkilö. Työhakemuksissani ei pitäisi olla mitään "vikaa". Olen kysynyt muutamia kertoja syytä, kun en ole tullut valituksi ja edennyt haastatteluvaiheeseen. Syyksi on sanottu pari kertaa, että toinen hakija vaikutti sopivammalta. Mitään konkreettista apua en ole työttömyyteeni saanut. Ap

Sinua ei valita sihteeriksi, koska ihmiset monesti pelkäävät "yli normin" opiskellutta. Tai eivät välttmättä pelkää, mutta asenteet ovat selkeän ennakkoluuloiset. Ajatellaan, että lähdet kuitenkin pian muualle ja joku perustradenomi on helppo valinta. Tai ajatellaan, että olet kunnianhimoinen ja tehtävä ei anna sinulle tarpeeksi. Tai että olet jotenkin outo tai viallinen, koska et jo ole hyvässä pestissä. Olen ollut vähän samankaltaisessa, tosin sain kyllä aina jotain työtä.

Suosittelen kuitenkin alakohtaista työtä. Mukauta taustaasi tilanteen mukaan. Aina ei esim. kannata mainita korkeimmista arvosanoista, vaan jostain muusta. Jos mitän työkokemusta ei ole, yritä saada harjoittelupaikka.

Vierailija
77/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tehnyt noin hyvän tutkielman, kannattaa harkita jatko-opintoja.

Tämä ollut mielessä, mutta palkkatöitä kaipaisin. Ap

Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun tohtoritutkinto on palkallinen, noin 3000e bruttoa vastaava tulo. Haku sinne on tammikuussa. Aallossa on nyt myös valtavasti paikkoja auki niihin uusin tohtoriohjelmiin, jotka saivat siinä kevään ohjelmassa, siellä mm. tekoälyä. Katso Aallon sivut! 

Suosittelen kuitenkin pikapikaa liittymään Ekonomit MER järjestöön, sieltä saa hyvää uraohjausta ja työnhakuvinkkejä ym. 

Oletko kirjolla, voiko se vaikuttaa haastattelutilanteisiin? Siinä tapauksessa kannattaa kommunikoida se jo hakemuksessa. 

Minkälaiset sosiaaliset taitosi ovat? Oletko harkinnut töitä ulkomailta? 

Vierailija
78/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs Orpo tähän sanoo? Kuka haluaa sihteerin töitä, jos ovat paskahommia? 

Vierailija
79/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, vertaistukea! Minulla vähän sama, mutta toisaalta vähän eri.

Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja. Minulla on kunnianhimoa ja olen sellaista tyyppiä, että haluan jatkuvasti kehittyä. Siksi (ja no, monista muistakin syistä) lähdin vaihtamaan alaa. Lähdin 3 v sitten opiskelemaan kauppatieteitä, ja vielä rahoitusta, jossa mukamas 100 % työllisyys valmistuttua? Valmistuin juuri kandiksi keskiarvolla 4,2/5. En ole päässyt yhteenkään uuden alan haastatteluun ja olen ihan maassa, kun vietän tämänkin kesän sairaanhoitajana. 😢

Hakupapereissa ei pitäisi olla vikaa, on näytetty rekryjä tehneille sekä Ekonomien uravalmentajalle.

Pidetäänkö hoitajaa niin ala-arvoisena, ettei hän sopisi tuollaiselle "hienolle" alalle? Pelkään, että opiskelen ihan turhaan. Vaikuttaa, että kaikki muut vuosikurssillani ovat jo työllistyneet.

Vierailija
80/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yleensä ole tapana sanoa vitosen (5) gradu eikä ällän (L) gradu?