Työtön OTM ja kohta KTM - kohtalontovereita?
Valmistuin vuonna 2019 oikeustieteistä enkä saanut (palkallista) työpaikkaa opiskeluaikana, vaikka harkkapaikkoja tuli haettua satoja. Kysyin monesti tuttaviltani ja jopa yliopiston opettajilta kommenttia, mikä mättää hakemuksissani ja CV:ssäni. Vastaus oli aina sama: ei mikään. Aina joku muu sai sen yhden harkkaripaikan ja jäin aina "toiselle sijalle". Olin yhden noin puolen vuoden palkattoman harjoittelujakson oman alan töissä ja sen jälkeen kirjoitin oikeustieteistä gradusta L:n. Työttömänä 2019-2020 ja 2020 syksyllä aloitin lukemaan kauppatieteitä. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnosta sain parhaimman arvosanan. Eikä vieläkään mitään oman alan töitä! Kandiksi luin viime vuonna ja nyt on kohta maisteriopinnot kauppatieteistä tehtynä! Olen hakenut kaikenlaisia työpaikkoja: myyntityötä, sihteerin paikkaa, harjoittelijan töitä, lastenhoitajaksi, hautausmaalle töihin, puhelintyöhön.. Haastatteluihin otetaan, mutta aina paikka menee jollekulle muulle, sukulaiselle, tutulle, kaverin tutulle.. Joskus jopa haastattelussa ihmetellään, että eikö ole muuta työkokemusta kuin joskus lukioaikana? Oma heikkous on selkeästi verkostot, mutta ei tämän näin pitänyt mennä? Toivoisin asiallisia kommentteja. Kun on tullut satoja, ellei jopa tuhansia hylkäyksiä, kaipaa jonkinlaista vertaistukea.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En todellakaan saanut harjoittelupaikkaa, saati töitä. Vaihdoin myös alaa. Nyt on sentään palkallinen harjoittelupaikka :)
Sama juttu. Kouluttauduin duunarialalle ja työllistyin. Kyllähän se harmittaa, että tuhlasin vuosia tutkintoon, jolla ei tee mitään. KTM
Sama juttu. Ala vaihtui.
Dinssi
Jos AP:ta kiinnostaa juristin työt avustajana yksityisellä puolella, niin oletko suorittanut asianajaja-tutkinnon? Sen suorittamalla saa käytännössä suoraan lupalakimiehen pätevyyden prosessata oikeudessa, kun muuten vaaditaan vuoden työkokemus valmistumisen jälkeen.
Minulla on itselläni lakitoimisto, ja etsin sinne toista juristia. Hakijoita kyllä riittää, mutta jos ei ole tuota lupalakimiehen pätevyyttä, niin ne hakemukset menevät valitettavasti heti hylkyyn. Pienillä toimistoilla ei useinkaan ole mahdollisuutta ottaa töihin ns. Valmistunutta harjoittelijaa, joka ei pysty esimerkiksi käymään oikeudessa eikä poliisikuulusteluissa avustamassa. Tämä nimittäin tarkoittaa käytännössä vuoden kuluerää ilman, että tuo kuluerä tuottaisi toimistolle.
Asianajaja-tutkinnon suorittaminen toki maksaa jonkin verran, mutta itse suosittelisin sen mahdollisuuksien mukaan suorittamaan ihan ensimmäiseksi.
Toiseksi unohtaisin rekry-sivujen kyttäämisen avoinna olevien paikkojen osalta. Ihan vaan vaikka Suomen Asianajajaliiton sivuilta aakkosjärjestyksessä kaivat oman paikkakuntasi toimistot esiin ja alat laittamaan niihin avoimia hakemuksia. Näin aikanaan itse tein valmistumiseni jälkeen ja kahden päivän päästä oli nimet paperissa juristina asianajotoimistossa, ja jouduin useita haastattelupyyntöjä hylkäämäänkin.
Oikeusaputoimistoissa on myös jatkuvasti julkisen oikeusavustajan paikkoja avoinna, eli jos avustaja-puoli kiinnostaa, myös niihin kannattaa laittaa avoimia hakemuksia. Itse aikanaan niihin laitoin avoimia hakemuksia,nja kaikista taisi tulla haastattelu pyynnöt, mutta olin jo ehtinyt ottaa paikan vastaan muualta. Palkka niissä ei ole välttämättä niin kovin häävi ja työmäärä on suuri, mutta sieltä monet aloittavat uransa. Yksityisellä puolella palkat ovat yleensä paremmat, mutta työmäärä on kyllä vähintään yhtä iso.
Entäs työmarkkinajärjestöt jos työehtosopimusasiat yhtään kiinnostaa? Työskentelen työnantajajärjestössä ja meillä on juristi lähes koko ajan haussa kun vaihtuvuutta on nuorten juristien keskuudessa aika paljon. Voisin kuvitella että AY-puolellakin on kysyntää jos se on enemmän oma puoli
Vierailija kirjoitti:
Jos olet päässyt hyvin haastatteluihin mutta et ole koskaan tullut valituksi, niin kuulostaa siltä, että jokin niissä haastatteluissa on jostain syystä mennyt pieleen. Sori nyt, kun kysyn suoraan, mutta millaiset sosiaaliset taidot sinulla on? Kätteletkö haastattelijaa jämäkästi, puhutko selkeästi, katsotko silmiin, oletko innostuneen, mukavan ja itsevarman oloinen? Koska jos et ja jos sinusta syntyy haastattelijalle jotenkin (huonolla tavalla) omituinen vaikutelma, niin silloin sinua ei valita, vaikka olisit kuinka hyvin menestynyt opinnoissasi. Toki haastattelua saa jännittää, mutta jännityksestä huolimatta pitäisi pystyä antamaan itsestään sympaattinen kuva.
T: OTM
Jos aloitus on totta niin kyseessä lienee ns. kympin tyttö joka suorittaa persreikä piukkana. Sosiaalisia taitoja ei ole eikä kyky/halua tehdä mitään mikä ei ole erikseen työsopimuksessa mainittu. Ikävä kyllä asenne paistaa pitkälle monen (nuoren) kohdalla.
Mikseivät NE mene töihin? Tätä minä ihmettelen.
- Petteri Orpo (A-studio)
Vierailija kirjoitti:
"Jos sun edellisellä alalla jäi kesätyöt saamatta ja sitä myöten työllistyminen vaikeutui merkittävästi, niin miksi tätä uutta alaa opiskellessasi lykkäät töiden hakemista tosissaan kandin jälkeiseen aikaan? Eikö kannattaisi ottaa opiksi ja panostaa nyt edes jonkinlaisen työkokemuksen kerryttämiseen jo opiskeluaikana?
Omalla alallani kannustetaan opiskelijoita heti alusta saakka oman alan ruohonjuuritason hommiin senkin takia, että ymmärtää sitten, miten homma pelaa, ja kokemusta arvostetaan."
En koe olevani vielä valmis. En koe, että olisi vielä riittävästi ammatillista osaamista. Opiskelen toista vuotta ja opintopisteitä on kertynyt 129 keskiarvolla 4,6 - mutta tuntuu, että en osaa vielä tarpeeksi. Lisäksi aiemmat epäonnistumiset vaikuttavat hyvin paljon siihen, miten näen itseni. Osaamista kehitän opintojen kautta ja itsetunnon ongemia ja näitä muita sisäisiä esteitä työstän terapiassa.
Ehkä
Ei se työ ole mitään avaruustiedettä, sen oppii tehdessä. Kun ongelma mt-puolelta, on ihan turha syyttää vaikeaa työllistymistä. Kyllä työpaikkoja on, ja töitä kannattaa tehdä ettei kehitä omassa päässä hirveää ongelmaa työnteosta.
-se vanhempi juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ymmärsinkö aloituksen oikein, mutta onko aloittaja siis tällä hetkellä työtön? Olen eri alan ihminen, mutta itse pidin itseni kirjoilla yliopistolla niin kauan että työpaikka löytyi (opiskelin näennäisesti yhtä opintokokonaisuutta), ettei näyttänyt siltä että en ollut kelvannut millekään työpaikalle. Siinä tulee helposti sellainen *koulukiusaamis*-tyyppinen asetelma, että kun et ole muillekaan kelvannut, täytyy sinussa olla jotakin vikaa.
Siksi tavallaan jokin alibi tuohon työttömyyden vaiheeseen olisi hyvä löytää.
Alan itkeä kohta ihmisten lukutaidottomuutta. Ap kertoo opiskelevansa kauppatieteitä. Sinä kysyt, onko hän työtön. Mikä kohta on vaikeaa ymmärtää siinä, että opiskelija ei ole työtön?
Olen ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon. Ty
Oletko valmis lähtemään töihin suurimpiin naapurikaupunkeihin. En tiedä ap ,missä asut, mutta sun on pakko hakea töitä Helsinvin, Turun ja Tampereen seudulta ja olla siellä vähintään yksi vuosi, että on jotakin näyttöä jatkossa työn teosta. Jos menee 2-3 vuotta ,ettet ole saanut alasi töitä niin se ei hyvältä näytä Cv:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin töihin ja missä olet valmis? Kysyn siksi, että Suomi on suht iso (ainakin pitkä...) maa. Oletko valmis muuttamaan ja töihin pienellä palkalla?
Oma historiani on seuraava:
Valmistuin Turusta 1997. Ei löytynyt mitään. Auskultointipaikat oli menneet pariksi vuodeksi. Opiskelin EU-Itäalueprojektien asiantuntijaksi, missä oli paljon venäjäntunteja eli kehitin kielitaitoani. Olin työharjoittelussa 6 kk Pietarissa.
Palattuani sain Kemistä auskultointipaikan. Muutin Kemiin (1v). Sieltä apulaissyyttäjäksi Rovaniemelle (1v). Rovaniemeltä sitten Kotkaan oikeusaputoimistoon (2 v). Kotkasta olisin saanut vakiviran, mutta palkka, jolla tein töitä oli alle 3000 e eikä hirveästi olisi noussut. En ottanut vastaan.
Etsin pirusti töitä. Soittelin ympäri maata; ihan vaan puhelin kouraan ja soittelemaan. Löysin töitä Loimaalta asianajotoimistosta. Siellä 1 v. Sitten sen jälkeen sain töitä Hgin edu
TÄMÄ . lukekaa kaikki juristin alut tämä!
Olen ihan toisella alalla, mutta kuitenkin akateemisella. Minulla oli pitkään sama ongelma: paperilla olin hyvä hakija ja pääsin haastatteluihin, mutta en koskaan tullut valituksi. Olin usein haastatelluista se viimeisellä varasijalla oleva. Panostin sitten oikeasti haastatteluihin. Harjoittelin niitä ja asennoiduin jämäkästi. Kyllä niitä taitoja voi kehittää. Vaikka olisi introvertti, sen 30-60 minuuttia pysty psyykata itsensä ekstrovertiksi.
Jos luet riittävästi laskentatoimen/rahoituksen opintoja, soita johonkin tilintarkastustoimistoon. Kyllä nyt kaksi tutkintoa riittää.
Olet ahkera ja päämäärätietoinen opinnoissa, joten onpa ihme, ettet pääse harjoittelijaksi. Yritysjuridiikka on yleensä tuottavaa työtä. Jos työpaikkaa ei heru, jatka opintoja ja erikoistu IT- ja yritysjuridiikkaan. Myöskin IPR-asiantuntijoita tarvitaan.
Sinulla on superhyvä koulutus. Soita johonkin isoon isännöintitoimistoon. Jos saisit harjoittelupaikan, voisit suorittaa sen työn ohella suoritettavan tutkinnon ja perehtyä kiinteistojen ja asuntoyhtiöiden hallintoon ja remonttimaailmaan. Tekniset isännöitsijät noissa on erikseen.
Ne Otm-tutkinnon suorittaneet, jotka tunnen ovat töissä valtiolla. On siellä muutama Ktm-tutkinnollakin. Näitä paikkoja olet varmaan hakenut?
Noin hyvillä papereilla ap:n kannattaisi varmaan hakea akateemiselle uralle.
Sama juttu. Kouluttauduin duunarialalle ja työllistyin. Kyllähän se harmittaa, että tuhlasin vuosia tutkintoon, jolla ei tee mitään. KTM