Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön OTM ja kohta KTM - kohtalontovereita?

Vierailija
10.04.2024 |

Valmistuin vuonna 2019 oikeustieteistä enkä saanut (palkallista) työpaikkaa opiskeluaikana, vaikka harkkapaikkoja tuli haettua satoja. Kysyin monesti tuttaviltani ja jopa yliopiston opettajilta kommenttia, mikä mättää hakemuksissani ja CV:ssäni. Vastaus oli aina sama: ei mikään. Aina joku muu sai sen yhden harkkaripaikan ja jäin aina "toiselle sijalle". Olin yhden noin puolen vuoden palkattoman harjoittelujakson oman alan töissä ja sen jälkeen kirjoitin oikeustieteistä gradusta L:n. Työttömänä 2019-2020 ja 2020 syksyllä aloitin lukemaan kauppatieteitä. Kauppatieteiden kandidaatin tutkinnosta sain parhaimman arvosanan. Eikä vieläkään mitään oman alan töitä! Kandiksi luin viime vuonna ja nyt on kohta maisteriopinnot kauppatieteistä tehtynä! Olen hakenut kaikenlaisia työpaikkoja: myyntityötä, sihteerin paikkaa, harjoittelijan töitä, lastenhoitajaksi, hautausmaalle töihin, puhelintyöhön.. Haastatteluihin otetaan, mutta aina paikka menee jollekulle muulle, sukulaiselle, tutulle, kaverin tutulle.. Joskus jopa haastattelussa ihmetellään, että eikö ole muuta työkokemusta kuin joskus lukioaikana? Oma heikkous on selkeästi verkostot, mutta ei tämän näin pitänyt mennä? Toivoisin asiallisia kommentteja. Kun on tullut satoja, ellei jopa tuhansia hylkäyksiä, kaipaa jonkinlaista vertaistukea.

Kommentit (176)

Vierailija
21/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana kannattaa mennä vaikka sihteerin hommiin johonkin lakitoimistoon. Ihan millä palkalla tahansa. Se on hyvä alku. 

Jokaisella alalla on aloitettava alan paskahommista. 

Aloituksessani kerroin, että olen hakenut sihteerin töitä. En ole saanut niitäkään, vaikka olen ollut korkeakoulutetumpi kuin tehtävään valittu henkilö. Työhakemuksissani ei pitäisi olla mitään "vikaa". Olen kysynyt muutamia kertoja syytä, kun en ole tullut valituksi ja edennyt haastatteluvaiheeseen. Syyksi on sanottu pari kertaa, että toinen hakija vaikutti sopivammalta. Mitään konkreettista apua en ole työttömyyteeni saanut. Ap

Vierailija
22/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ap Porvoosta? Kummankin alan tutkinnolla luulisi työllistyvän, varsinkin jos rima aloitusvaiheen tehtävien ja palkan suhteen ei ole turhan korkealla, puhumattakaan että on tutkinnot molemmilta aloilta, ja vielä opintomenestystä.

Meitä on useita, joilla on ap:n kanssa sama tilanne. Lähdin jo hätäpäissäni opiskelemaan suorittavaa alaa alemmilta asteilta, mutta täällä on yhtä kurja työtilanne. Niistäkin on pelkkiä erinomaisia todistukset täynnä, mutta töihin ei vaan pääse. Ainoat trollit Porvoosta olivat ne, jotka väittivät olevat työvoimapula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa keksityltä nyyhkytarinalta, mutta vastaan kuitenkin. Tärkeintä on löytää oman alan työpaikka palkkaan ja sijaintiin katsomatta. Tarvitset CV:hen ensimmäisen kunnollisen työpaikkamerkinnän. Siksi kannattaa etsiä töitä koko Suomesta ja kärvistellä 1-2 vuotta, minkä jälkeen kelpaat paremmin työmarkkinoille oman alan hommiin.

Vierailija
24/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OF

Vierailija
25/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lakitoimistoihin ja ota mikä tahansa paikka pienellä palkalla. Kyllä se siitä lähtee hyvin!  Aloitin itse aikanaan lakitoimistossa sihteerinä OTM-tutkinnon jo suorittaneena. Puolen vuoden kuluttua sain lakimiehen paikan. Osoitin osaamiseni niin, että tutkin juttuja oma-aloitteisesti ja kirjoitin muistioita osakkaalle. Kokeile samaa! Tsemppiä! Olet selvästi lahjakas. Ole ylpeä siitä. 

Vierailija
26/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän toimistosta vähennettiin harkkapaikkoja 50%. Nyt on kovat ajat.

Liity ekonomien liittoon ja pyydä sieltä apua työnhakuun. Yliopiston lehtorit saattavat olla vieraantuneita nykymenosta.

Vierailija
27/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana kannattaa mennä vaikka sihteerin hommiin johonkin lakitoimistoon. Ihan millä palkalla tahansa. Se on hyvä alku. 

Aloituksessani kerroin, että olen hakenut sihteerin töitä. En ole saanut niitäkään, vaikka olen ollut korkeakoulutetumpi kuin tehtävään valittu henkilö. Työhakemuksissani ei pitäisi olla mitään "vikaa". Olen kysynyt muutamia kertoja syytä, kun en ole tullut valituksi ja edennyt haastatteluvaiheeseen. Syyksi on sanottu pari kertaa, että toinen hakija vaikutti sopivammalta. Mitään konkreettista apua en ole työttömyyteeni saanut. Ap

Sihteeriksi valitaan tradenomi. Pitää olla amk. Siksi, että pomot ovat AMK-pohjaisia, etkä saa olla koulutetumpi, kuin he. Etenkään miespäälliköt eivät kestä yliopistopohjaisia, jos itse ovat AMK-pohjaisia. Minulle sanottiin tämä kahdesti suoraan haastattelussa ja kierrellen pari kertaa. Miesten itsetunto ei kestä.

Vierailija
28/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita lakitoimistoihin ja ota mikä tahansa paikka pienellä palkalla. Kyllä se siitä lähtee hyvin!  Aloitin itse aikanaan lakitoimistossa sihteerinä OTM-tutkinnon jo suorittaneena. Puolen vuoden kuluttua sain lakimiehen paikan. Osoitin osaamiseni niin, että tutkin juttuja oma-aloitteisesti ja kirjoitin muistioita osakkaalle. Kokeile samaa! Tsemppiä! Olet selvästi lahjakas. Ole ylpeä siitä. 

Ap kirjoitti, että on hakenut kaikkea mahdollista.

Vierailija
29/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Opiskeluaikana kannattaa mennä vaikka sihteerin hommiin johonkin lakitoimistoon. Ihan millä palkalla tahansa. Se on hyvä alku. 

Sinne otetaan vain kandeja.

Vierailija
30/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele lähihoitajaksi.

Vierailija
31/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat vielä ihan hyvän homman. Olet selvästi lahjakas. Älä ota työttömän identiteettiä. Ole pää pystyssä. Älä mene työttömyys edellä vaan ihan itsevarmana. Teeskentele vaikka. 

Vierailija
32/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi olla yhteydessä johonkin rekrytointiammattilaiseen. He osaavat kommentoida hakemuksia paremmin kuin kukaan yliopistolla. Oletko TE-toimiston kautta hakeutunut harjoitteluun? 

Vierailija
33/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OF

Ei onnistu.

Minulla on isot tissit.

Ap

Vierailija
34/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin uskottavuus katosi L:n gradun kohdalla. 

Olisi kyllä harvinainen arvosana. Sellaisen saajaa yritettäisiin houkutella tutkijakoulutettavaksi, palkalla.

Vierailija
35/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni se katosi jo otsikkoa lukiessa, kohtaloNtovereita kohdalla. Tuota paatosta lukiessa vielä enemmän, sen kirjoittajalla ei voi olla akateemisen alan tutkintoa huippuarvosanoilla ja toinen tutkinto meneillään. Niin heikkotasoisia teksti on.

Vierailija
36/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en ole ikinä päässyt työelämään kiinni. Opiskelin vielä lähes keski-ikäisenä maisterin tutkinnon ja suunnittelin jo että alan sitten väitöskirjaa tekemään, kun en muuten töihin pääse. Mutta se unelma kaatui siihen, kun gradusta tuli vuosien puurtamisen jälkeen täysin keskinkertainen. Ehdin jotenkin harhaisesti kuvitella, että tutkimuksen teossa olisin hyvä. Mutta ei minusta ollut siihenkään. Jälkeenpäin ihan hävettää. Mutta sulle suosittelen, kun noin hyvin oot pärjännyt. 

Vierailija
37/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OF

Ei onnistu.

Minulla on isot tissit.

Ap

Tämä ei ollut oikea ap. :D Ap

Vierailija
38/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sihteeriksi valitaan tradenomi. Pitää olla amk. Siksi, että pomot ovat AMK-pohjaisia, etkä saa olla koulutetumpi, kuin he. Etenkään miespäälliköt eivät kestä y

Asianajotoimistossa pomot ovat asianajajia, sillä asianajaja saa työskennellä vain asianajajalle.

Vierailija
39/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OF

Ei onnistu.

Minulla on isot tissit.

Ap

Tämä ei ollut oikea ap. :D Ap

Jos olet oikea ap, miksei L:n gradu tuonut töitä tutkimuspuolella? Luulisi, että vähintään jatko-opintoihin olisi jo pyydetty.

Vierailija
40/176 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni se katosi jo otsikkoa lukiessa, kohtaloNtovereita kohdalla. Tuota paatosta lukiessa vielä enemmän, sen kirjoittajalla ei voi olla akateemisen alan tutkintoa huippuarvosanoilla ja toinen tutkinto meneillään. Niin heikkotasoisia teksti on.

En tiennyt, että palstalle pitää kirjoittaa akateemista lopputekstiä. Ap