Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pääse elämään rentoa omaa elämää kun vanhuksesta pitää huolehtia

Vierailija
06.04.2024 |

Mitä kauemmin nykyvanhukset elävät, sitä kauemmin keski-ikäisten lasten elämä kurjistuu vanhuksia hyysätessä. Tämä on tabu.

T. Väsynyt 60v

Kommentit (248)

Vierailija
161/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ HYYSÄÄ, hanki ulkopuolista apua.

ÄLÄ VIITSI. Vanhus saa olla jo todella pahasti muistisairas/sänkyyn autettava että kunnallisen kotihoidon saa käymään 3 x vrk. Usein käyntejä myönnetään 2 x viikossa, vaikka olisi kovinkin huonokuntoinen.

Kyllä, mutta sillä, että taivut auttamaan, menetät ulkopuolisen avun varmasti. Ihan omasta kokemuksesta puhun. Tein vain lukemattomia huoli-ilmoituksia, en vastannut puhelimeen, ilmoitin ettei minulla ole ajokorttia (ei olekaan). Ja kas, jossakin kohtaa sitä lisäapua irtosi.

Vierailija
162/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhukset ovat kuin verta imevät iilimadot. Hyvä eläke, eläkkeelle päässyt aikaisin, silti heitä pitää passata vaikka omilla lapsillaan jos mitäkin sairautta ja kenties päälle raskas työ. 

Jotkut mammelit ovat kuin hirviöitä - kärkkyvät perintöä, eivätkä tikkua ristiin laita kenenkään puolesta. Luultavasti heidän lapsensa jättävät myös heidät heitteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

#164 sitten sinulla on asiat hyvin. Ota huomioon, että muilla ei ole. 

Oma äitini on yleensä ok, mutta hermoni ovat syntymästäni asti olleet kovilla tämän nepsy-mt:n kanssa. En pystyisi hoitamaan häntä, eivätkä sisaruksetkaan, joilla on omissa perheissään tarpeeksi.

Tämän olemme myös sanoneet suoraan. Hän on itse ehdottanut hyvää hoitokotia.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 119: "Mun kaverin äidille kävi sillä tavalla Tampereella, että kaatui palvelutalossa ja epäiltiin murtumaa. Mun kaveri kävi äitinsä luona pari kertaa viikossa ja tajusi, että on hyvin kivulloinen. Kysyi tehostetun palvelutalon hoitajilta, miksei ole käynyt sairaalassa. Hoitaja sanoi soittaneensa sairaalaan ja kertoneensa murtumaepäilystä, mutta vastaus oli ollut, että eivät ota vastaan, ellei omainen vaadi. No, kaverini ei osannut vaatia, kun hänelle ei kukaan ollut ilmoittanut. Hän sitten hommasi äitinsä sairaalaan hoitoa saamaan. Kamalaa. "

Kamala tilanne, mutta jostain syystä en ole yllättynyt. Mun äiti oli vain pari viikkoa hoivakodissa kriisipaikalla, mutta jo silloin mulle selvisi, että kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään. Enkä syytä tästä siellä työskennelleitä hoitajia vaan sitä, että siellä ei tieto kulje keikkalaisten ja vieraskielisten keskuudessa siten, että kukaan osaisi sanoa kunnolla yhtään mistään. Vika on systeemissä, ei niissä hoitajissa. Äiti oli siellä mennyt huonoon kuntoon, mutta koska oli arkipäivä ja virka-aika, olivat sieltä soittaneet terveyseskukseen lääkärille, että mitä tehdään. Toimitetaanko päivystykseen vai ei. Lääkäri soitti mulle ja kysyi, mitä mä haluaisin tehtäväksi, ja mä vastasin, että mulla ei ole valtuuksia päättää asiasta vaan hänen pitää soittaa isälle. Lääkäri soitti isälle ja isä sanoi, että äiti pitää toimittaa päivystykseen. Ja niin äiti toimitettiin hoivakodista päivystykseen. Mutta en siis yhtään ihmettele, ettei kukaan ollut ilmoittanut kaverillesi, mitä hänen äidilleen oli tapahtunut. 

Vierailija
165/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhukset ovat kuin verta imevät iilimadot. Hyvä eläke, eläkkeelle päässyt aikaisin, silti heitä pitää passata vaikka omilla lapsillaan jos mitäkin sairautta ja kenties päälle raskas työ. 

Jotkut mammelit ovat kuin hirviöitä - kärkkyvät perintöä, eivätkä tikkua ristiin laita kenenkään puolesta. Luultavasti heidän lapsensa jättävät myös heidät heitteille.

Sain jo isän perinnön. Jos äidiltäni jotain jäisikin, se menee lapsilleni. Ja heidän ei tarvitse vaivautua puolestani.

Vierailija
166/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio hoitaa vanhusta, sellaista lakia ei ole ja omaa eläkettä en uhraa vanhuksen vuoksi. Jääköön heitteille puolestani.

Tässäpä milleniaalien huippusimerkki - minä minä minä. Toivottavasti jäät itse heitteille kun vanhenet, senkin saasta.

Vierailija
167/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 119: "Mun kaverin äidille kävi sillä tavalla Tampereella, että kaatui palvelutalossa ja epäiltiin murtumaa. Mun kaveri kävi äitinsä luona pari kertaa viikossa ja tajusi, että on hyvin kivulloinen. Kysyi tehostetun palvelutalon hoitajilta, miksei ole käynyt sairaalassa. Hoitaja sanoi soittaneensa sairaalaan ja kertoneensa murtumaepäilystä, mutta vastaus oli ollut, että eivät ota vastaan, ellei omainen vaadi. No, kaverini ei osannut vaatia, kun hänelle ei kukaan ollut ilmoittanut. Hän sitten hommasi äitinsä sairaalaan hoitoa saamaan. Kamalaa. "

Kamala tilanne, mutta jostain syystä en ole yllättynyt. Mun äiti oli vain pari viikkoa hoivakodissa kriisipaikalla, mutta jo silloin mulle selvisi, että kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään. Enkä syytä tästä siellä työskennelleitä hoitajia vaan sitä, että siellä ei tieto kulje keikkalaisten ja vieraskielisten keskuudessa siten, että kukaan osaisi sanoa kunnolla yhtään mistä

Aika karua toimintaa - eli sinä olisit jättänyt äitisi kärsimään, ellei isäsi olisi toimittanut häntä hoitoon. 

Hyvät on selitykset entisellä "hoitajalla"....

Vierailija
168/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä mammeli on aina toivonut, että vanhemmat käyttäisivät säästönsä nyt pahan päivän aikaan. Mutta ei. Omat lapset eivät välttämättä asu Suomessa tai jos asuvatkin, niin satojen kilometrien päässä, joten heistä ei ole apua.

Vierailija
169/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio hoitaa vanhusta, sellaista lakia ei ole ja omaa eläkettä en uhraa vanhuksen vuoksi. Jääköön heitteille puolestani.

Tässäpä milleniaalien huippusimerkki - minä minä minä. Toivottavasti jäät itse heitteille kun vanhenet, senkin saasta.

Olen boomerin kasvattama. Kotoa se kasvatus lähtee..

Enkä jää, minulla on hyvät ja lämpöiset välit aikuisiin lapsiini, olen osannut toimia kaikessa päinvastaisesti kuin boomer eli hyvin.

Vierailija
170/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalahtiko?

Vierailija
171/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne, mutta jostain syystä en ole yllättynyt. Mun äiti oli vain pari viikkoa hoivakodissa kriisipaikalla, mutta jo silloin mulle selvisi, että kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään. Enkä syytä tästä siellä työskennelleitä hoitajia vaan sitä, että siellä ei tieto kulje keikkalaisten ja vieraskielisten

Mikä diagnoosi sinulla on -tai pitäisi olla?

Vierailija
172/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne, mutta jostain syystä en ole yllättynyt. Mun äiti oli vain pari viikkoa hoivakodissa kriisipaikalla, mutta jo silloin mulle selvisi, että kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään. Enkä syytä tästä siellä työskennelleitä hoitajia vaan sitä, että siellä ei tieto kulje keikkalaisten ja vieraskielisten

Oletko sinä jotenkin vajaa? En ole hän jolle vastasit, mutta esimerkiksi minulla ei ole minkään valtakunnan lakisääteistä oikeutta puuttua äitini hoitoon - ei edes kertoa koottuja mielipiteitäni siitä. Se on isällä. 

Vierailija
173/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin vanhus nauraen totesi, että hankki lapset osittain sen vuoksi, että hoitavat häntä vanhuksena. Itse kuitenkin oli huono ja turvaton vanhempi lastensa lapsuudessa. Silti haluaa itsekkäästi että nämä huolehtivat. En ymmärrä.

Eikös tämä ole se selitys, jolla syyllistetään velkoja? Jokaisen pitäisi tehdä lapsia, niin he sitten huolehtivat sinusta vanhuudessa. 

Ainakin tätä ketjua lukiessa on tullut harvinaisen selväksi kuinka itsekkäitä nämä "lapset" ovat - apua ei heru vaikka vanhuksella olisi millainen hätä. Yhteiskunnan pitää vaan hoitaa kaikki.

Vierailija
174/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 115: Ymmärrän hyvin, mitä tarkoitat ja ymmärrän myös, miten olet tuohon tilanteeseen päätynyt ja miksi olet edelleen siinä tilanteessa. Elät todella raskasta aikaa. 

Jollain tavalla mulle ehkä on ollut tunnetasolla helpompaa se, että mun vanhempani alkoivat tarvita enemmän apua ollessaan jo 95- ja 92-vuotiaita. Olivat jo silloin eläneet pidempään kuin kukaan muu isän tai ädin suvusta. Sellaisen surutyön, että vanhempani ovat vanhoja ja kohta kuolevat, olin ehtinyt tehdä jo vuosia sitä ennne. Sen sijaan, että toivoisin vanhempieni elävän yli 100-vuotiaksi, mä osaan olla kiitollinen siitä, että olen saanut pitää heidät näinkin pitkään. Voi olla, että he elävätkin yli 100-vuotiaiksi, mutta ihan yhtä mahdollista on, että eivät näe enää huomisaamua. En toivo puhelinsoittoa, jolla saan tiedon, että äiti tai isä on kuollut, mutta en myöskään pelkää sitä puhelinsoittoa.  Tilastollinen todennäköisyyskin on, et

Kiitos viestistäsi ja kaikista viesteistäsi. Ne todella saa mut ajattelemaan. 

Minä mietin vielä sellaistakin, että millaisena tämän ajan näen vanhempieni kuoltua. Kadunko, kun välillä olen väsyneenä raivostunut heille (kun ovat olleet tekemässä jotain vaarallista/kiellettyä, mitä tapahtuu usein.) Vai kadinko, että monta vuotta omasta elämästäni meni tähän. Ja vielä sitä, että en ole hoidattanut omaa terveyttäni kunnolla. Tuo on varmaan totta, että saatan masentua ja kohdata tyhjän pesän syndrooman kaltaisen tilan. Hyvä huomio. 

Millaiset ennusmerkit enteilivät valtimon repeämää sinulla, kin sanoit jälkeenpäin ne tajunneesi? Kiinnostaa. Pelkään, että saan jonkun vastaavan. 

Mulla on nytkin koko ajan stressiä, mutta 4 vuotta sitten olin ihan älyttömän stessaantunut siitä, että mun isä vaan ei suostunut vähentämään voimalasta unilääkettään, vaikka sai siitä harhoja ja kerran kaatui niin, että otsa oli tikattava. 

No sitä stressatessani mulla alkoi toisesta korvasta kuulua kamalaa meteliä ja sitten meni kuulo siitä låhes kokonaan. Huomasin, että en enää erota, mistä suunnasta äänet tulevat. Lääkäri lähetti sairaalaan tutkittavaksi. Syytä ei löytynyt. Arvelivat, että verisuoniperäinen joku juttu siellä. Kuulo mitattiin. Selvä alenema siinä korvassa. 

Kuulo on hieman parantunut, mutta alenemaa on. 

Pitkän taistelun jälkee sitten isäni vähensi lääkkeen yhteen neljäsosaa. 

Vierailija
175/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä jää, minulla on hyvät ja lämpöiset välit aikuisiin lapsiini, olen osannut toimia kaikessa päinvastaisesti kuin boomer eli hyvin.

Hyvät on selitykset, mutta ei niitä kukaan usko, milleniaali. Olet itsekkyyden huipentuma.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 171: "Aika karua toimintaa - eli sinä olisit jättänyt äitisi kärsimään, ellei isäsi olisi toimittanut häntä hoitoon. 

Hyvät on selitykset entisellä "hoitajalla"...."

Ei vaan minulla ei olisi ollut juridisia valtuuksia päättää siitä, että äiti toimitetaan päivystykseen. Ainoa, jolla tähän asiaan oli valtuudet, oli isäni. Jos mä olisin sanonut, että toimitetaan ja isäni sanonut, että ei toimiteta, sitten äitiä ei olisi toimitettu päivystykseen. Ja mä muuten kävin sitten myöhemmin, kun äiti oli hoidettu kuntoon,  hakemassa äidin pois sieltä päivystyksestä, jotta ne ei palauta äitiä takaisin sinne hoivakotiin. Että sellainen "hoitaja". 

Vierailija
177/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät on selitykset, mutta ei niitä kukaan usko, milleniaali. Olet itsekkyyden huipentuma.

X-gen kylläkin. Mielelläni noudatan tässä kohtaa annettuja oppeja.

Vierailija
178/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne, mutta jostain syystä en ole yllättynyt. Mun äiti oli vain pari viikkoa hoivakodissa kriisipaikalla, mutta jo silloin mulle selvisi, että kukaan ei oikeasti tiedä mistään mitään. Enkä syytä tästä siellä työskennelleitä hoitajia vaan sitä, että siellä ei tieto kulje keikkalaisten ja vieraskielisten keskuudessa siten, että kukaan osaisi sanoa kunnolla yhtään mistä

Hyvä, että asia hoitui. Millaista hoitoa äitisi sai päivystyksessä? (Mietin itse, että jos joskus alan miettiä, kannattaako lähteä.)

Onko isäsi vielä niin täysin skarppi, että osaa nuo asiat päättää ja hoitaa, vai oletko ajatellut ottaa tällaiset päätöaaiat joskus kontollesi. Tuleeko isällesi tilanteita, että pakko soittaa reippaalle ja tunnolliselle lampaalle, kun se on asiaan koulutettu ja osaa paremmin hoitaa asian. 

Mun äidillä on alkava muistisairaus ja isälläni ei ole, mutta isäni on silti niin jo vieraantunut kaikesta, että ei osaisi tällaisia kunnolla hoitaa. (100 v) Huono näkö ja kuulo saa ihmisen aika tavalla vetäytymään, vaikka muisti sinänsä toimiikin  ainakin kohtuullisesti.  

Vierailija
179/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isältä vietiin omaishoitajana toimiminen 96-vuotiaana. Katsottiin liian vanhaksi olemaan äitini omaishoitaja, Vaikka sai edelleen täydet pisteet musititestistä. Jopa lääkärin todistus isän jatkamiseksi hankittiin, mutta hän ei silti  kelvannut. 

Eli reippaan ja tunnollisen lampaan isälle voi joskus vielä käydä samoin, jos elää saavat. 

Kuka tällöin ottaa pestin vastaan?

Vierailija
180/248 |
07.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh toivottavasti kuolevat kohta niin saatte nauttia elämästä. T. Vanhempansa parikymppisenä menettänyt 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän