Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei pääse elämään rentoa omaa elämää kun vanhuksesta pitää huolehtia

Vierailija
06.04.2024 |

Mitä kauemmin nykyvanhukset elävät, sitä kauemmin keski-ikäisten lasten elämä kurjistuu vanhuksia hyysätessä. Tämä on tabu.

T. Väsynyt 60v

Kommentit (248)

Vierailija
241/248 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 220: "Saavatko mitään apuja? Hoivapaikan hakukin voisi äidillesi jo olla ajankohtainen? "

Avun saaminen ei ole onneksi ollut mikään ongelma, koska heillä on varaa maksaa yksityiselle. Ongelma oli se, etteivät halunneet ulkopuolista apua. Vasta viime kesänä sain isän hyväksymään sen, että joka toinen viikko käy siivousfirmasta siivooja. Ja silloin alkuun mun piti hakea äiti siksi aikaa sieltä pois, koska äiti muuttui heti hankalaksi, jos sinne tuli jotain ulkopuolisia. Mulle tämä oli vähän hankalaa, kun siivousfirma kävi arkipäivänä keskellä päivää ja mun piti yrittää tehdä töitä samalla, kun vahdin äitiä. Tähän me keksittiin lopulta ratkaisu. Äiti on aina tykännyt hienostella, joten ehdotin isälle, että just ennenkuin siivoojat tulee, isä kaivaa kaapista hienoimmat posliinikupit, keittää kahvia ja sitten syödään leivoskahvit. Selitettiin äidille joka kerta, että herrasväellähän käy nykyisin aina siivo

No ei ne voi väkisinkään syöttää jos ei syö niin sitten on syömättä.

Vierailija
242/248 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän kakaroita alle 40v pitää hyysätä sitä hankalampaa vanhempana elo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 241: "No ei ne voi väkisinkään syöttää jos ei syö niin sitten on syömättä."

Ei tietenkään eikä pidä edes väkisin yrittääkään. Hoivakodissa on monta vanhusta ja vain vähän hoitajia, joten ei siellä hoitajilla ole aikaa maanitella ja houkutella äitiä syömään kuten isällä on aikaa ja mahdollisuus maanitella ja houkutella kotona. Hoivakodissa on vielä sekin, että siellä on jokin ruoka tarjolla ja jos se ei äidille maistu, joutuu olemana ilman. Kotona taas isä laittaaäidin lempiruokia ja jos sekään ei oikein maistu, isä koittaa saada äidin syömään edes jotain muuta. Ei tämä ole hoivakotien eikä siellä olevien hoitajien vika vaan kyseiseen palveluun ei nyt vaan kuulu sellainen palvelu, mitä on mahdolista saada kotona. 

Vierailija
244/248 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 226: Tuolla yksityisellä on kyllä kotisairaanhoitokin. Aiemmin mun siskon - koska mulla ei ole edes ajokorttia - piti huolehtia äiti pari kertaa vuodessa Terveystaloon labraan verikokeisiin. Nyt ei enää tarvitse, koska isä vaan sopii hoivapalveluyrityksen kanssa ja sieltä tulee sovittuna päivänä sairaanhoitaja ottamaan verinäytteet ja toimittaa ne Terveystalon labraan. Mun vanhemmilla on Terveystalossa lääkäri, jonka vastaanotolla kumpikin on käynyt jo toistakymmentä vuotta. Nyt oli lääkäriltä lähete vain verikokeisiin, mutta koska oli epäilystä, että äidillä saattaisi olla myös virtsatieinfektio, riitti vain se, että isä soitti Terveystaloon ja se lääkäri lisäsi lähetteelle myös virtsakokeet. Jos labrat olisi tarkoitus tehdä julkisella, tuo sairaanhoitaja toimittaisi näytteet sitten terveyskeskuksen labraan. Heille ei siis ole väliä, onko asiakkaan sairaanhoito yksityisellä vai julkisella. Ottavat labranäytteet ja toimittavat sinne, miss

Paljon kiitoksia vastauksestasi! Kerroit jälleen paljon minulle uutta ja hyödyllistä tietoa. 

Vierailija
245/248 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on täynnä niin törkeitä ja itsekkäitä juttuja, että ällöttää. Tällaisiako kaikki nykymammelit on, itsekkäitä hirviöitä?

Onneksi olen vela, eli minun ei tarvitse pelätä vastenhakoisten lasten apua. Itse autan kasikymppisiä vanhempiani (äiti on muistisairas ja isä toistaiseksi omaishoitaja) - he ovat minulle rakkaita ja tärkeitä. Autan heitä niin paljon kuin mahdollista. Onhan tässä joutunut vääntämään monesta asiasta, mutta kaikesta on selvitty. Ei tulisi mieleenkään jättää heitä heitteille

Osaatko erottaa auttamisen ja omaishoitajuuden? 

Vierailija
246/248 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on täynnä niin törkeitä ja itsekkäitä juttuja, että ällöttää. Tällaisiako kaikki nykymammelit on, itsekkäitä hirviöitä?

Onneksi olen vela, eli minun ei tarvitse pelätä vastenhakoisten lasten apua. Itse autan kasikymppisiä vanhempiani (äiti on muistisairas ja isä toistaiseksi omaishoitaja) - he ovat minulle rakkaita ja tärkeitä. Autan heitä niin paljon kuin mahdollista. Onhan tässä joutunut vääntämään monesta asiasta, mutta kaikesta on selvitty. Ei tulisi mieleenkään jättää heitä heitteille

Osaatko erottaa auttamisen ja omaishoitajuuden? 

Sinulla on helppoa, kun ei ole lapsia eikä omaa puolisoa huollettavana. Pahimmassa tapauksessa on sekä lapset että sairas puoliso, oma työpaikka ja siinä vielä apua tarvitsevat vanhemmat.

Ei se ole heitteillejättöä, jos järjestää heille ulkopuolista apua! Ei ole heitteillejättöä sekään, jos järjestää hoitopaikan (vaikka voi aika lähellä heitteillejättöä ollakin).

Vierailija
247/248 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei hoivaa, että pitää olla varsin tiivis yhteys entuudestaan jos tuollaiseen lähteen, mutta monella taitaa kuitenkin olla raha suurin syy, vanhuksen ns. hoivaamisella tienaa mukavasti, eikä se oma isä tai äiti valita ulkopuolisille kovin herkästi vaikka joutuisi kärsimään, sitä elämä on. 

Millä tavalla vanhusta hoivaamalla tienaa mukavasti? Tarkoitatko omaishoidon tukea? Sillä nyt ei tienaa mitään vaivaan nähden.

Nyt tukia pienennettiin eli tuota ei voi siltään pitää erityisenä rahasampona. Tilannetta helpottaa jos aidosti välittää toisesta ja kykenee löytämään muitakin sisältöjä. Valitettavasti tuo ei aina ollenkaan mene noin nätisti.

Meillä irtisanottiin tuki kokonaan vaikka hoidettavan kunto vain rapistuu. Mitä ihmettä!

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ei hoivaa, että pitää olla varsin tiivis yhteys entuudestaan jos tuollaiseen lähteen, mutta monella taitaa kuitenkin olla raha suurin syy, vanhuksen ns. hoivaamisella tienaa mukavasti, eikä se oma isä tai äiti valita ulkopuolisille kovin herkästi vaikka joutuisi kärsimään, sitä elämä on. 

Millä tavalla vanhusta hoivaamalla tienaa mukavasti? Tarkoitatko omaishoidon tukea? Sillä nyt ei tienaa mitään vaivaan nähden.

Nyt tukia pienennettiin eli tuota ei voi siltään pitää erityisenä rahasampona. Tilannetta helpottaa jos aidosti välittää toisesta ja kykenee löytämään muitakin sisältöjä. Valitettavasti tuo ei aina ollenkaan mene noin nätisti.

Meillä irtisanottiin tuki kokonaan vaikka hoidettavan kunto va

Asutko hoidettavan kanssa samassa taloudessa? Olen kuullut muutamalta ihmiseltä, että jos asuu eli on kyseessä puoliso tai on "erehtynyt" muuttamaan iäkkäään vanhempansa luokse asumaan, niin tuki voidaan evätä kokonaan. Oletetaan. että kukaan ei ota eroa puolisostaan tämän takia ja nekin, jotka ovat luopuneet omasta asunnostaan muuttaakseen iäkkään omaisen luokse, ei ala etsimään uutta asuntoakaan. Syntyy säästöä, kun omaishoitaja hoitaa ilmaiseksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme