Ei pääse elämään rentoa omaa elämää kun vanhuksesta pitää huolehtia
Mitä kauemmin nykyvanhukset elävät, sitä kauemmin keski-ikäisten lasten elämä kurjistuu vanhuksia hyysätessä. Tämä on tabu.
T. Väsynyt 60v
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko te kirjoittajat, että tulevaisuudessa vanhusten hoito siirretään yhä enemmän heidän lapsilleen. Siitä on jo poliitikot puhuneet.
Mennään takaisin aiempaan. Niin se on muissa maissa. Erittäin monessa maassa.
Miten tuo sujuu sen kanssa, että eläkeikää nostetaan seitsemäänkymppiin ja kaikkien pitää käydä töissä? Töidenkin perässä pitää muuttaa sinne sun tänne. Raahaa siinä sitten mukana vastentahtoista vanhusta.
En tiedä. Se kuitenkin on suunta.
Näinhän se tulee olemaan, että kunhan omat lapset ovat kasvaneet, niin hoivavuoro vaihtuu ja saa hoitaa vanhempansakin (tai sitten käy niin kuin meille, että hoidetaan yhtä aikaa lapset ja vanhukset). Olen itse suvusta, jossa on useampi lapseton täti ja setä. He ovat mulle rakkaita kyllä ja mua hoitaneet pienenä. Se ei ehkä niin työllistävää ole ollut, kun on yksi lapsi ja kuusi aikuista hoitamassa.. No näiden kaikkien ihmistren asiat on sitten tietysti mun hoidettavana, kun tulevat vanhoiksi.. Ja nykyään kun lapsettomia on enemmän, tämä on aika monen nykylapsen tulevaisuutta.
No ne vanhukset on aikanaa myös joutuneet jättämään sen "oman rennon elämä" kun ovat hoitaneet lasta, mutta eihän se tietenkään ole sen lapsen vika. Kuten ei nyt sitten ole vanhuksen vika, että ei ole ymmärtänyt kuolla pois.
Eilen naapuri kuoli tapaturmaisesti ja nyt vois ajatella, että lapset säästyi siltä, että olisivat joutuneet tuota ihmistä vanhana hoitamaan. Toisaalta, olisivatko he halunneet kuitenkin pitää läisensä pitempään? luultavasti olisivat. Ihminen ei hirveästi pysty ite siihen vaikuttamaan, koska kuolema korjaa. Kurjaa, että joidenkin vanhemmat ei ymmärrä kuolla ajoissa pois.
Jos vanhemmat eivät itse ole aikoinaan huolehtineet lapsistaan, ei lapsenkaan silloin tarvitse huolehtia vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko osan tilata kotiin. Ja maksaa. Ei kai kaikkea pidä tehdä alkupisteestä lähtien itse. Lisäksi apuvälineitä ja nostolaitetta tms. Jos tilanne on hyvin raskas, varmaan löytyy apua, täytyy olla. Enkä nyt tarkoita että laitokseen, vaan joku inhimillinen ratkaisu. Lapsilla (Suomessa yleensä) voi olla myös sairauksia ja uupumusta ettei pysty ihan kaikkeen, eikä kykene. Entä sukulaisten apu? Muuttaako joku lähemmäs tai jotkut. Tai joku asuntoauto jossa paloturvallisuus huomioitu tms.
😂😂😂
En aio hoitaa vanhusta, sellaista lakia ei ole ja omaa eläkettä en uhraa vanhuksen vuoksi. Jääköön heitteille puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tulee olemaan, että kunhan omat lapset ovat kasvaneet, niin hoivavuoro vaihtuu ja saa hoitaa vanhempansakin (tai sitten käy niin kuin meille, että hoidetaan yhtä aikaa lapset ja vanhukset). Olen itse suvusta, jossa on useampi lapseton täti ja setä. He ovat mulle rakkaita kyllä ja mua hoitaneet pienenä. Se ei ehkä niin työllistävää ole ollut, kun on yksi lapsi ja kuusi aikuista hoitamassa.. No näiden kaikkien ihmistren asiat on sitten tietysti mun hoidettavana, kun tulevat vanhoiksi.. Ja nykyään kun lapsettomia on enemmän, tämä on aika monen nykylapsen tulevaisuutta.
On luonnollinen tilanne, että kunnossa oleva ihminen joutuu tekemään työtä ja huolehtimaan läheisistään.
Ennen ei oltu töissä, koska kaupunkiasunnossakin oli paljon puuhaa äidille. Piti hoitaa (vuorotellen sisarusten kanssa) omia vanhempiaan ja lisäksi omia lapsiaan, lämmittää talo kaakeliuuneilla, lämmittää vettä ja pestä käsin astioita ja pyykkiä. Vanhuksille ja lapsille ei ollut nykyaikaisia vaippoja. Vanhusten pissavahingot menivät läpi ja tuli paljon pyykkiä. Ruuanlaittokin oli työlästä ja tehtiin puulämmitteisellä uunilla.
Kyllä se rajoittaa omaa elämää jos joutuu vanhuksista huolehtimaan.
Siksipä minä eläkeläis mummo 68 vuotias, teen paperin, ihan semmosen epävirallisen. Käsin kirjotan omalla käsialallani, johon laitan ylös, että :
Minnuu ei pidä lastemme hoitaa missään muodossa.
Minua saa alussa kotona hoitaa joku kunnan työntekijä. Tai jos heitä ei ole saatavilla, sitten muutan palvelutaloon. Ja siellä minnuu voi hoitaa vaikka Robotti.
Mutta lasten ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei hoivaa, että pitää olla varsin tiivis yhteys entuudestaan jos tuollaiseen lähteen, mutta monella taitaa kuitenkin olla raha suurin syy, vanhuksen ns. hoivaamisella tienaa mukavasti, eikä se oma isä tai äiti valita ulkopuolisille kovin herkästi vaikka joutuisi kärsimään, sitä elämä on.
Mitä ihmettä selität? Hoidan omaishoitajana lähisukulaista 24/7. Palkka 370€/kk. Mihinkäs osakkeisiin sijoittaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei hoivaa, että pitää olla varsin tiivis yhteys entuudestaan jos tuollaiseen lähteen, mutta monella taitaa kuitenkin olla raha suurin syy, vanhuksen ns. hoivaamisella tienaa mukavasti, eikä se oma isä tai äiti valita ulkopuolisille kovin herkästi vaikka joutuisi kärsimään, sitä elämä on.
Mitä ihmettä selität? Hoidan omaishoitajana lähisukulaista 24/7. Palkka 370€/kk. Mihinkäs osakkeisiin sijoittaisin?
Sama täällä. Tosin palkkioni on noin 650, sillä hoito on alinta tasoa vaativampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pappa 85v on kuin hukkuva, vetää meidätkin pinnan alle. En tunne edes enää rakkautta häntä kohtaan. Onneksi on mökki mihin paeta.
Kuvasit tunteeni tarkalleen.
N54
Ihan oma valinta hyysätä pappaa. Ei kukaan pakota. Sadat tuhannet papat pärjää ilman omaisia ja jos ei pärjää niin yhteiskunta hoitaa. Tai hoitaa nyt jotenkin.
Eräskin vanhus nauraen totesi, että hankki lapset osittain sen vuoksi, että hoitavat häntä vanhuksena. Itse kuitenkin oli huono ja turvaton vanhempi lastensa lapsuudessa. Silti haluaa itsekkäästi että nämä huolehtivat. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Siksipä minä eläkeläis mummo 68 vuotias, teen paperin, ihan semmosen epävirallisen. Käsin kirjotan omalla käsialallani, johon laitan ylös, että :
Minua saa alussa kotona hoitaa joku kunnan työntekijä. Tai jos heitä ei ole saatavilla, sitten muutan palvelutaloon. Ja siellä minnuu voi hoitaa vaikka Robotti.
Jospa laki ei myöhemmällä ajalla salli sun tehdä tuollaista määräystä.
Tulevaisuudessa voi olla niin, että jos omat varat ei riitä täysihintaiseen palvelutalopaikkaan, velvoitetaan lapset kustantamaan tai hoitamaan. Ja se palvelukotipaikka maksaa sit jotain 6000 euroa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä hommissa piisaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Näin on. Milloin seikkaillaan kaupungilla yöaikaan, milloin soi palohälytin taustalla kun soitat puhelun. Usein puhelin ei toimi ollenkaan ja on pakko lähteä paikan päälle tsekkaamaan tilanne. Pyykkiä pestään taloyhtiön pesutuvassa joskus yöaikaankin ja pesupulveria holvataan iso määrä. Sukulaisella on muistisairaus mutta ei suostu ottamaan mitään kotihoidon palveluja vastaan niin kaikki on minun niskassani.
Jos Isännöitsijä on noin avuton niin ilmoita SINÄ isännöitsijälle että on ajan kysymys kunnes tulee vesivahinko, tulipalo yms niin eiköhän pian saa häädön ja kaupunki ottaa kopin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa voi olla niin, että jos omat varat ei riitä täysihintaiseen palvelutalopaikkaan, velvoitetaan lapset kustantamaan tai hoitamaan. Ja se palvelukotipaikka maksaa sit jotain 6000 euroa kuussa.
Paskapuhetta. Ei tule tapahtumaan.
Minua ei pidä lasten hoitaa, eikä tarvitse ottaa minun hoitamisesta stressiä ei huolta.
Vapautan lapseni minun hoitamisesta, sitten kun sitä joskus tarvitsen. Olen sanonut jo lapsille että "en missään tapauksessa aio jäädä teidän vastuulle".
Uskon että kaupungin Kotihoidossa vielä riittää hoitajia, ainakin että kävisivät minulle lääkkeet jakamassa ja auttaisivat suihkussa käynnissä .
Olen vielä alle 70 vuotias ja suhteellisen terve. Ei voi kukaan tietää mitä huominen tuo eteen. Luotan Luojan suunnitelmiin.
Enkä ollenkaan edes murehdi sitä kuka minua hoitaa. En tarvitse mitään palvelua, vaan tietysti toivon että ei olisi kipuja ja saisin ruokaa, lääkkeitä ja lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Minun äiti on 82 v ja hoitaa itsensä. Koti on siisti, laittaa ruokaa ja matkustaa. On aina ollut reipas ja energinen, hoitanut muita. Jos tarvitsisi minun apua niin tottakai auttaisin. Meidän suvussa ei ole dementikkoja onneksi. Itse olen läheinen lastenlasteni kanssa ja uskon että ollaan vielä kun ovat aikuisia jos olen elossa. Kauhea kun joku kommentoi että on iloinen ettei isovanhemmat ole elossa..tässä tulos kun vanhuksia ei kunnioiteta.
Kahden vuoden päästä tilanne voi olla toinen tai aikaisemmin tai myöhemmin. Koskaan et voi tietää, mitä tulee tulevaisuudessa tapahtumaan. Muuten kiitä onneasi, että tilanne on tällä hetkellä vielä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Minulla oli äitini kanssa tällainen episodi: Iäkäs äitini ei ensin suostunut siihen, että hommaisin siivouspalveluapua. Hän sanoi vain, ettei tarvitse. Olethan sinä siivoamassa! Asunto oli aika iso ja minä kävin töissä, joten pakko oli saada siivousasua. Tilasin sitten siivouspalvelun vastaanhangoittelusta huolimatta, aluksi kerran kuukaudessa. Ja voi sitä itkua ja raivoamista ensin. Mutta äiti tottui sitten ajatukseen ja asiat meni hyvin. Myöhemmin otettiin sitten kotisairaanhoitajan käynnit. Nyttemmin äidistä on jo aika jättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin kävisi , se on sitten niin tarkoitettu. En ole koskaan ollut vaativa, tyydyn siihen mitä on saatavilla.
Minulla ei ole säästöjä, en voi edes asua kalliissa hoiva asunnossa. Se voi merkitä sitten luonnollista vanhuuden kuolemaa. Ennen vanhaan mummonikin kuoli pieneen mökkiin, kun ei ollut hoitoon eikä varaa lääkkeisiin.
Ja pakotetaan jo nyt. Tai ainakin yritetään.
Mun tuntema opettaja kertoi, eträ kunta ei meinannut antaa tehostetun palvelun paikkaa Alzheimeria sairastavalle, vaan yritti pakottaa pojan omaishoitajaksi. Poika intti, että eihän hän voi sitten hoitaa työtään.