Kuka on vastuussa lasten turvallisuudesta koulupäivän aikana?
Kommentit (119)
Opettajat ovat suorittaneet yliopistossa akateemisen tutkinnon. On maisterin tutkinto. Yliopistosta puhutaan myös korkeakouluna. Koulutus kestää noin 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on aina vastuussa ryhmästään. Rehtori on vastuussa koulusta kokonaisuutena.
Jos joku tuo aseen kouluun ja alkaa tappaa, opettaja ei voi olla vastuussa tällaisesta toiminnasta. Opettaja voi yrittää tilanteessa tehdä parhaansa, mutta hänen tehtävänään ei ole hyökätä luodin eteen tai juosta päin teräasetta.
Onko antaa yhtään esimerkkiä, jossa jonkinnäköinen opettajan vastuu olisi joskus toteutunut?
Suomen pisatulokset ovat romahtaneet, joten esimerkkejä pitäisi olla jokapuolella.
Hei ääliö! Oppiminen on prosessi, joka tapahtuu ihmisen aivoissa. Sitä ei voi ulkoistaa opettajalle. Katso siis peiliin.
Lohdutuksena voin sanoa, että kaikkien kognitiiviset kyvyt eivät mahdollista kovin kummoisia oppimistuloksia. Tämä voi osaltaan selittää typerää opettajavihamielistä kommentointiasi. Koita vaan hyväksyä, että me fiksummat olemme oppineet koulussa.
No tässäpä sinulle vatupassi esimerkkejä:
Jos poistun luokasta ja toinen oppilas pahoinpitelee sillä välin toisen niin kyllä, olen vastuussa ja laiminlyönyt virkavelvollisuuttani.
Jos unohdan mennä välituntivalvontaan ja siellä tapahtuu jollekin oppilaalle jotain, olen vastuussa ja laiminlyönyt virkavelvollisuuttani.
Jos lähden oppilaiden kanssa retkelle ja joku loukkaantuu syystä x, olen vastuussa, mikäli syy olisi jotenkin inhimillisesti ja kohtuullisesti ollut estettävissä.
Jokainen, jolla on enemmän kuin kaksi aivosolua ymmärtää, ettei opettaja voi olla vastuussa yksittäisen oppilaan oppimisesta, sillä oppimiseen tutkitusti vaikuttaa lukematon määrä asioita. Jos koko luokka ei vuoden aikana opi yhtään mitään, aletaan varmasti opettajan pedagogista pätevyyttä kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jotenkin kenties tyhmä? Suomessakin on koulun ovi lukossa eikä siellä ulkopuoliset norkoile. Ota vatipäinen idioottivajakki selvää edes faktoista ennen typeriä fantasioitasi.
Ota ite!
19 Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin opettajat eivät saa ottaa lasta kiinni eikä edes koskea häneen. Voi saada syytteen pahoinpitelystä. Polisiin voi kutsua apuun, jos on jotain ongelmia tai mahdollisesti vartijan.
Ei pidä paikkaansa. Itse olen nykyisessä työpaikassani, yläkoulussa, käyttänyt 10 vuoden aikana voimakeinoja kolme kertaa tilanteissa, jossa toisen oppilaan tai riehuvan oppilaan oma turvallisuus on ollut uhattuna. Yhden vanhemmat nostivat metakan, poliisi selvitti ja syyttäjä ei nostanut syytettä, koska olin toiminut lain mukaan. Tapaus näkyi kokonaisuudessaan koulun valvontakameran tallenteesta
Perusopetuslaki 36b (13.6.2003/477)
"Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen
Rehtorilla ja opettaja
No shit, Sherlock. Korkeayliopistoa tai korkeayliopistokoulutusta ei termeinä kuitenkaan ole olemassa.
Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin syyttänyt opettajaa oppimistuloksistani. En pärjännyt lapsena kovin hyvin koulussa, mutta syy olin minussa, sillä en ymmärtänyt, että itse pitää tehdä erittäin paljon töitä oppimisensa eteen. Vanhemiten opin ymmärtämään tämän ja tulokset paranivat huomattavasti. Opettajien tehtävänä on tarjota oppilaille tietoa ja yrittää herättää heissä kiinostuksen oppimiseen. Kaikki eivät halua opiskella, eikä sille voi opettaja mitään.
Itse siis oman kokemukseni perusteella ajattelen, että ilman kouluja ja opettajia en olisi käynyt lukiota tai yliopistoa. Ilman opettajia meillä ei kyllä olisi koulujakaan. Kaikiss maissa asiat eivät näin ole, kaikkialla ei ole opettajia tai kouluja.
Opettajani ovat tehneet mielestäni parhaansa, mutta myös opetettavat eroavat toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin koko päivä menee aikaa, kun valmistelee aineistoa ja tekee kokeita ja arvostelee niitä. Hoitaa hallinnollisia asioita.
Opettaa tunneilla ja pitää siellä järjestystä. Ottaa yhteyttä eri tahoihin. Kouuttaa itseään niin, että pysyy ajan tasalla. Huolehtii kaikista kopioikoneista yms.
On aika paljon töitä, joita opettaja tekee. Pitää osata lukemattomia asioita. Ehkä sinä et oikein ymmärrä, mitä opettajan työ sisältää. Opettaja ei ole mikään virkamies eli hän on tavallinen duunari. Älä sitten vaadi tuolla palkalla mitään vartijan ammatitaitoa, koska palkka ei ole tuota kummempi. No mikset siinä hae niihin töihin, kun kerran on noin hyvä palkka ei mitään tarvitse tehdä, eikä mistään ole vastuussa. Tervetuloa vaan tähän helppoon ja hyvin palkattuun hommaan.
Hmmm, tuota, opettaja on virkasuhteessa ja siis virkamies. Tämän myötä meillä on myös oikeus käyttää julkista valtaa eli esim. määrätä jälki-istuntoja ja tehdä arviointeja.
Olisi kiva tietää tämän jankuttavan aloittajan diagnoosi ja varsinkin mentaalipuolelta. Olen opettaja mutta en edes vaivaudu vastaamaan trollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on aina vastuussa ryhmästään. Rehtori on vastuussa koulusta kokonaisuutena.
Jos joku tuo aseen kouluun ja alkaa tappaa, opettaja ei voi olla vastuussa tällaisesta toiminnasta. Opettaja voi yrittää tilanteessa tehdä parhaansa, mutta hänen tehtävänään ei ole hyökätä luodin eteen tai juosta päin teräasetta.
Onko antaa yhtään esimerkkiä, jossa jonkinnäköinen opettajan vastuu olisi joskus toteutunut?
Suomen pisatulokset ovat romahtaneet, joten esimerkkejä pitäisi olla jokapuolella.
Hei ääliö! Oppiminen on prosessi, joka tapahtuu ihmisen aivoissa. Sitä ei voi ulkoistaa opettajalle. Katso siis peiliin.
Lohdutuksena voin sanoa, että kaikkien kognitiiviset kyvyt eivät mahdollista kovin kummoisia oppimistuloksia. Tämä voi osaltaan selittää typerä
Suomen pisatulokset ovat romahtaneet ja koulussa on raískattu sekä tapettu. Vastuussahan ei ainakaan voi olla ne henkilöt, joille maksetaan palkkaa siellä koulussa.
Koitas käsitellä kognitiivisilla kyvyilläsi sitä!
Korkeayliopistokoulutusta ei ole siis olemassa. Siinä on pieni virhe, mutta sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää tämän jankuttavan aloittajan diagnoosi ja varsinkin mentaalipuolelta. Olen opettaja mutta en edes vaivaudu vastaamaan trollille.
En mä tiedä onko tässä sen kummempaa diagnoosia kuin että ei voi kauhalla ottaa kun on lusikalla annettu. Joku kiukuttelee vanhoja opettajatraumojaan täällä, kun ei ole henkisesti koskaan aikuistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin koko päivä menee aikaa, kun valmistelee aineistoa ja tekee kokeita ja arvostelee niitä. Hoitaa hallinnollisia asioita.
Opettaa tunneilla ja pitää siellä järjestystä. Ottaa yhteyttä eri tahoihin. Kouuttaa itseään niin, että pysyy ajan tasalla. Huolehtii kaikista kopioikoneista yms.
On aika paljon töitä, joita opettaja tekee. Pitää osata lukemattomia asioita. Ehkä sinä et oikein ymmärrä, mitä opettajan työ sisältää. Opettaja ei ole mikään virkamies eli hän on tavallinen duunari. Älä sitten vaadi tuolla palkalla mitään vartijan ammatitaitoa, koska palkka ei ole tuota kummempi. No mikset siinä hae niihin töihin, kun kerran on noin hyvä palkka ei mitään tarvitse tehdä, eikä mistään ole vastuussa. Tervetuloa vaan tähän helppoon ja hyvin palkattuun hommaan.
Hmmm, tuota, opettaja on virkasuhteessa ja siis virka
Voi olla, mutta käytännössä on kuitenkin duunari....... palkka on paremmin sitä luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Korkeayliopistokoulutusta ei ole siis olemassa. Siinä on pieni virhe, mutta sori siitä.
Puhutaanko tässä ylemmästä korkeakoulututkinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohdutuksena voin sanoa, että kaikkien kognitiiviset kyvyt eivät mahdollista kovin kummoisia opp
Oppimistulokset on jo käsitelty, en ala sitä sinulle uudestaan selittämään. Ihan googlaamallakin löydät tästä hyviä tutkimuksia.
Mitenköhän opettajan olisi pitänyt estää vessassa tapahtunut raiskaus? Seurata jokaista oppilasta mukaan vessaan? Tai ampuminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko tässä ylemmästä korkeakoulututkinnosta?
Joo, maisteri on ylempi korkeakoulututkinto. Tuolla aiemmin joku satuilu korkeayliopistotutkinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Yksikön esimies ( eli koulussa käytännössä rehtori). Mutta ei Viertolan koulun rehtoria mistään tuomita.
Joo, oli kuka tahansa, eihän se käytännössä tarkoita yhtään mitään. Plus miinus nolla, ammuttuja tyttöjä silitellään päähän ja sanotaan että teitte ihan oikein kun kiusasitte, jatkakaa samaan malliin, stipendit tulee kevätjuhlassa sitten ja jäsenkirja ritariloosin kesäleirin kunniavieraaksi tai jotain..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin opettajat eivät saa ottaa lasta kiinni eikä edes koskea häneen. Voi saada syytteen pahoinpitelystä. Polisiin voi kutsua apuun, jos on jotain ongelmia tai mahdollisesti vartijan.
Vanhemmat ovat vastuussa alaikäisen tekemisistä. Opettaja voi sanoa, ettei saa kiusata yms. Pyytää kuraattorilta, pyskologilta ja rehtorilta apua. Kouluissa on oppilaanhuoltotyöryhmiä näitä tapauksia varten, mutta luultavasti heilläkin on liian paljon töitä.
Onko opettajien yli 4000€ palkat vastuuseen nähden perusteltuja?
Jos opettajan palkka kerrotaan opettajan vastuulla saadaan käyväksi opettajan palkaksi 0€.
Opettajan palkka ei ole aina edes 3.000 peruskoulussa. Tuohan on ihan hirveä summa tuo 4.000 euroa.
Palkkahan on
Opettajan työ on opettaa niitä lapsia, ei hän ole lastenvahti tai vartija. Vanhempien vastuu on kasvattaa omista penskoistaan ihmisiä, jotka osaavat käytöstavat. Vastuu on vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen kommentti "se on hullu". Toinen kommentti olen niin paljon korkeampi ihminen etten ole velvoitettu vastaamaan tuollaiselle ja alentava loukkaus.
Bingo! F60.8 haisoo ja pahasti!
Tuliko F60.8 ennen vai jälkeen opettajan papereita ja julkisen sektorin työpaikkaa?