Nyt yritetään kiistä kouluampujan kiusaaminen, "on vain pojan oma tuntemus"
Nyt koulu yrittää pestä käsiään puhtaaksi.
Kouluampujan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus".
Tässä vaiheessa pojan kokemus kiusaamisesta Viertolan koulussa ei saa vahvistusta opettajien ja muiden oppilaiden kertomuksista, poliisi kertoo MTV Uutisille.
Kiusaaminen on jokaisen henkilökohtainen asia, jokainen kokee sen vähän omalla tavalla, muotoilee rikosylikomisario Kimmo Hyvärinen Itä-Uudenmaan poliisista.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-mtv-lle-kouluampujan-kokemu…
Kommentit (1067)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kiusaaminen ei ole mitenkään yksiselitteisen ja selkeä asia. Aina se on oma kokemus eikä ulkopuolinen pysty välttämättä sanomaan, kumpi on kiusaaja ja kumpi kiusattu.
Olen istunut palaverissa TYÖPAIKASSA, jossa ulkopuolinen ammattiliiton edustaja oli varmaan vähintään ihmeissään siitä tilanteesta. Se oli paikka, josta minua varoitettiin etukäteen, ja kiusaaja oli tiedossa. Työhön mennessä sain tietää, että kiusaaja onkin eri ihminen, toinen työtekijä. Siinä sitten istuttiin saman pöydän ääressä ja totta tosiaan: kiusaaja itse väitti tulleensa kiusatuksi, vaikka kaikki omat kokemukset todistivat toista.
Käytännössä koulussa peitellään kiusaamista, jotta voidaan kirkkain silmin väittää "ei tässä koulussa kiusata". Sitä ei vaan haluta nähdä, koska ei ole mitään keinoja estää sitä.
Minua yritettiin savustaa porukalla ulos työp
Miksi? Mikä sinun useamman työkaverin motiivi oli tai uskoisit sen olleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut loukkaantuu jo siitä jos keskeyttää puhumalla päälle, ja jollekin toiselle se on täysin hyväksyttävää vuorovaikutusta millä loputtomasti jaarittelevaa vain ohjataan oikeille raiteille.
Juha Mieto sai yhdessä haastattelussa melkeinpä raivokohtauksen, kun vieressä ollut henkilö sanoi jonkin välikommentin hänen puheeseensa. Tyyliin "joo" tai "niinpä". Yllätyin, sillä minulle tuollainen ääneen ilmaistu "nyökyttely" on ollut normaali tapa kasvokkain keskusteltaessa vuosikymmenten ajan. En tiedä, onko tämä joku sukupolvikysymys, vaiko sukupuolikysymys, vai muu kulttuuriero.
On sellainen vaihtoehto myös että ihminen on vain mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Mikään kiusaaminen ei oikeuta murhaa. Sosiopaatti nyt selittelee itselleen ja muille mitä vaan, ettei tarvitse kantaa vastuuta teoistaan.
Eikä minkäänlainen toisen henkilön olemus, puhetapa tai käyttäytyminen oikeuta kiusaamiseen. Kiusaaminen tappaa lapsia joka vuosi. Silti se hyväksytään hiljaa hymistelemällä. Kiusattujen kostot tappavat paljon harvemmin, mutta niitä paheksutaan syvemmin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä on ollut kiusaamista, Mutta ei koulu voi tämän tapauksen jälkeen myöntää että kiusaamista on ollut. Sillä se kertoisi että he ovat olleet tietoisia kiusaamisesta.
Koulut ei ikinä myönnä tietävänsä kiusaamisesta juuri tämän vuoksi. Mielummin syyllistävät muita.
Niin näen mitä tässä on taustalla. Olen valmis syömään hatullisen sontaa jos ei tekijällä ole jonkinlainen neuropsykiatrinen häiriö. Tätähän emme tosin tule koskaan tietämään.
Ihmisen kokemus kiusatuksi tulemisesta on täysin aito ja sillä tavalla kiistämätön. Taustalla on kuitenkin puutteita ns peilaamisessa, eli oman käytöksen ja omien maneerien tai sanojen vaikutuksesta suhteessa toisiin. Se ei ole tahallista, sitä ei pysty itse korjaamaan kuin saamalla osaavaa valmennusta, se saattaa mennä ajan ja kypsymisen myötä itsestään ohi. Se saattaa johtaa myös todelliseen kiusatuksi joutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kiusaaminen ei ole mitenkään yksiselitteisen ja selkeä asia. Aina se on oma kokemus eikä ulkopuolinen pysty välttämättä sanomaan, kumpi on kiusaaja ja kumpi kiusattu.
Olen istunut palaverissa TYÖPAIKASSA, jossa ulkopuolinen ammattiliiton edustaja oli varmaan vähintään ihmeissään siitä tilanteesta. Se oli paikka, josta minua varoitettiin etukäteen, ja kiusaaja oli tiedossa. Työhön mennessä sain tietää, että kiusaaja onkin eri ihminen, toinen työtekijä. Siinä sitten istuttiin saman pöydän ääressä ja totta tosiaan: kiusaaja itse väitti tulleensa kiusatuksi, vaikka kaikki omat kokemukset todistivat toista.
Käytännössä koulussa peitellään kiusaamista, jotta voidaan kirkkain silmin väittää "ei tässä koulussa kiusata". Sitä ei vaan haluta nähdä, koska ei ole mitään keinoja estää sitä.
Voisin maksaa siitä tiedosta aika paljon. Eivät suostuneet sanomaan, mitä olin heidän mielestään tehnyt. Kysyin kyllä. Luulen että edeltäjäni lähti heidän takiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, uhriutujalle ja henkilölle, jota yksinkertaisesti iso osa muita ihmisiä syystä tai toisesta ärsyttää, kiusaamisen kokemus voi tulla siitä, miten toinen puhuu tai miltä toinen näyttää.
Eli hän kokee tulleensa kiusatuksi, kun hän on nähnyt toisen tai kuullut toisen puheen. Se on vain ryhtynyt häntä ärsyttämään.
Eli tällainen subjektiivinen kokemus kiusaamisesta tarkottaisi sitä, että henkilön ei tarvitsisi missään vaiheessa koulussa nähdä ja kuulla niitä oppilaita, jotka häntä pelkällä ulkomuodolla ja puhetyylillä ärsyttää.
Mun koulukiusaajat taisivat kokea olemassaoloni juuri tuolla tavalla ärsyttävänä ja kiusaamisena. He ihan aidosti raivostuivat, jos erehdyin vaikkapa kävelemään käytävällä väärään aikaan. Lisäksi he olivat minulle vihaisia vielä senkin jälkeen, kun olivat pahoinpidelleet minut porukalla. Il
Kypsymättömiä ihmisiä. Syy kiusaamiseen löytyy tai se keksitään. Eikö kiusaajilla ole omaa elämää? Jaksavat suunnitelmallisesti vuosi kausia kiusata muita?
Vierailija kirjoitti:
Vehmaisten koulussa kiusaajan äiti syytti muita kiusaajiksi. Oli palavereja ja muita. Itse ja lapseni ei ollut osallisena. Tuo äiti ja tyttärensä olivat jotenkin molemmat sekaisin.
Kusipää se oli silti. Mikään kiusaaminen ei oikeuta ampumaan muita. Kai tämä nyt on itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Kusipää se oli silti. Mikään kiusaaminen ei oikeuta ampumaan muita. Kai tämä nyt on itsestäänselvyys.
Kiusaajat olivat kusipäitä.
Jos hän ei ole tuonut väitettyä kiusaamista esiin, niin sitten koulun näkökulmasta kiusaamista ei ole esiintynyt.
"Hyvärisen mukaan kokemus kiusaamisesta voi olla "pojan oma tuntemus"."
Vierailija kirjoitti:
Olisko ollut parempi pitää suunsa kiinni tässä vaiheessa kuten muissakin kysymyksissä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Piltillä pahamieli on kolajuomaa ja ranuja huuleen sitten pleikkaria hakkaamaan niin jospa hepottaa.
Onhan se helppo toisten sumplia ja laittaa ampujan syyksi kaikki, ei kukaan yksin riitele!
Kiusaamismuotoja on paljon!
Tämähän on koulujen vakioselitys kiusaamiseen: "Oppilas itse koki näin."
Kun kiusaajat on tyttöjä ja tyttöjä ei koskaan saa asettaa vastuuseen omista puheista ja teoista niin pakkohan se on alkaa vähättelemään kiusaamista
Vierailija kirjoitti:
Kiusasiko ne vastaan tulleet toisen koulun oppilaatkin sitä, vai miksi se uhkaili niitä pyssyllä?
Vai uhkailiko?
Mun koulukiusaajat taisivat kokea olemassaoloni juuri tuolla tavalla ärsyttävänä ja kiusaamisena. He ihan aidosti raivostuivat, jos erehdyin vaikkapa kävelemään käytävällä väärään aikaan. Lisäksi he olivat minulle vihaisia vielä senkin jälkeen, kun olivat pahoinpidelleet minut porukalla. Ilmeisesti pelosta tärisevänä ärsytin heitä edelleen.